Rabatter på lokaltrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Rabatter på lokaltrafiken

Inlägg av LÅ1 »

Kollade prisuppgifterna på några länstrafikbolags webbplatser. Det verkar vara ovanligt med reducerat pris för pensionärer. Men SL låter pensionärer resa för samma pris som ungdomar. Samma sak gäller Länstrafiken i Norrbotten. Men där har man ännu större rabatt för barn.

Värmlandstrafiken verkar ha ett gemensamt pris för alla. Men det finns någon form av skolkort för skolungdomar. Hur det gäller lyckades jag inte lista ut på en snabb granskning.

Jag är säker på att det skulle bli ramaskri om man försöker ta bort pensionärsrabatten på SL. Men en sak förvånar mig när det gäller SL:s pensionärsrabatt. Om man tar ut minimal pension vid 63 års ålder men jobbar på som tidigare så får man åka med reducerat pris. (Minimal pension är 25% av PPM-pensionen, vilken kan variera mycket i storlek.)

Jag ids inte göra en större genomgång av priser och rabatter. Det var när det gick upp för mig att det inte finns pensionärsrabatt i Region Jönköping som jag började kolla runt och till min förvåning upptäckte att det inte är helt vanligt med pensionärsrabatt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Rabatter på lokaltrafiken

Inlägg av kildor »

LÅ1 skrev:Men en sak förvånar mig när det gäller SL:s pensionärsrabatt. Om man tar ut minimal pension vid 63 års ålder men jobbar på som tidigare så får man åka med reducerat pris. (Minimal pension är 25% av PPM-pensionen, vilken kan variera mycket i storlek.)
Inte helt ovanligt, om jag förstått det rätt. "SL-pensionärer" finns det nog en hel del av...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Rabatter på lokaltrafiken

Inlägg av LÅ1 »

kildor skrev:
LÅ1 skrev:Men en sak förvånar mig när det gäller SL:s pensionärsrabatt. Om man tar ut minimal pension vid 63 års ålder men jobbar på som tidigare så får man åka med reducerat pris. (Minimal pension är 25% av PPM-pensionen, vilken kan variera mycket i storlek.)
Inte helt ovanligt, om jag förstått det rätt. "SL-pensionärer" finns det nog en hel del av...
Jo, så är det nog. Bara det att det finns ett speciellt begrepp för företeelsen tyder på att det är vanligt.

Så fort man tar ut en liten del av pensionen så kan man få ett pensionsintyg. Det framgår nog inte att man bara är pensionär till en liten del. Och pensionsintyg medför reducerat pris. Så SL, och andra, kan inte veta om det är full pension eller en bråkdel. Men på andra håll får man seniorrabatt först vid 65, även om man inte börjat ta ut pensionen alls. För den som fyllt 65 behöver inget pensionsintyg. (Inte på SL heller.)

Några av de länstrafikbolag jag kollade ger ingen rabatt alls för åldringar. Om pensionssystemet gav en rimligt god pension åt alla så borde det inte heller finnas behov av pensionärsrabatt alls. Kan tanken vara att pensionärer inte reser lika mycket, och speciellt inte i rusningstid? Och då kan det vara rimligt med lägre pris.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Rabatter på lokaltrafiken

Inlägg av Harald »

Västtrafik har inte pensionärsrabatt men många av kommunerna köper s.k. seniorkort som gäller i den zon där kommunen ligger, hur man nu får ihop det med kommunallagens krav på likabehandling. Men kommunallagen verkar vara något man följer när man tycker att det passar.
Västtrafik har däremot studentrabatt, vilket nog är mer motiverat än pensionärsrabatt. Det finns fattiga pensionärer, men många har god ekonomi, medan de flesta studenter nog har ont om pengar.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Rabatter på lokaltrafiken

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Västtrafik har inte pensionärsrabatt men många av kommunerna köper s.k. seniorkort som gäller i den zon där kommunen ligger, hur man nu får ihop det med kommunallagens krav på likabehandling. Men kommunallagen verkar vara något man följer när man tycker att det passar.
Västtrafik har däremot studentrabatt, vilket nog är mer motiverat än pensionärsrabatt. Det finns fattiga pensionärer, men många har god ekonomi, medan de flesta studenter nog har ont om pengar.
Jag kollade snabbt på Västtrafiks sida om seniorrabatter. Nu får seniorer med rabatt åka i hela zonen, vilket för de flesta kommunerna innebär största delen av Region västra Götaland. Åldersgränsen är i vissa kommuner 65 år. I andra 75. ("Normalpensioneringsåldern" höjs väl snart till 66 år.) Rabatten är tydligen alltid 100% men giltigheten är begränsad på olika vis. Alla kommuner erbjuder inte seniorbiljetter. Men de flesta.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Rabatter på lokaltrafiken

Inlägg av leifd »

Det pågår ju nu ett arbete med likriktning av alla regler hos landet länstrafikhuvudmän, detta för att man ska få ihop det nationella biljettsystemet, som är påväg in inom några år. Men det tar nog lite tid innan vi är där.
Med regler menas då tex vilka åldrar som gäller för barn, för ungdom, för student, för senior eller om man ska kalla det pensionär. Även regler för andra former av rabatter ska likriktas. Bl.a Östgötatrafiken har inlett detta arbete.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Rabatter på lokaltrafiken

Inlägg av Lennart Petersen »

SL har alltså en generell gräns vid 65 för rabatt, oavsett om man tar ut pension då eller inte. Men av något intresse kan vara att det räcker att man fyller 65 inom giltighetstiden. Om man t.ex som jag fyller i December kan man köpa årskort med tabatt i Januari. Fast det går ju bara en gång... sånt är livet.
Skriv svar