Göteborg: Tyngsta spårvägslinjerna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Göteborg: Tyngsta spårvägslinjerna

Inlägg av gek »

Norska tidskriften Lokaltrafikk brukar innehålla många tabeller med faktauppgifter såsom banlängden för alla spårvägssystem i Frankrike, orsak och varaktighet för senaste tidens trafikstopp i Oslo etc. I senaste numret fanns även en tabell över antal passagerare på varje spårvägslinje i Göteborg 2019. Man nämner att det varit vissa problem med passagerarräkningen (uppgifterna kommer väl antagligen från ett system för automatisk trafikanträkning), men fördelningen mellan linjerna kanske ändå är någorlunda korrekt.

Tyngsta linjen är föga oväntat den långa linje 6 med 19 miljoner passagerare. Linje 11 hade 17 miljoner och linje 7 transporterade 15 miljoner resenärer.

Förstärkningslinjen 13 kommer inte oväntat sist med 1,6 miljoner. Av "heldagslinjerna" var linje 10 den minst belastade; 7 miljoner.

Samtliga värden ovan är avrundade; Lokaltrafikks tabell har data ner på tusentalsnivå.
/Gunnar Ekeving
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Göteborg: Tyngsta spårvägslinjerna

Inlägg av Harald »

Enbart antal resor med linjen är ett ganska ointressant mått. Det bör sättas i relation till antal platskilometer, som uppenbart är mycket större på linje 6 än på någon annan linje. Ännu bättre vore det om resandet redovisades som antal personkilometer i ställt för bara antal resande.
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Göteborg: Tyngsta spårvägslinjerna

Inlägg av gek »

Harald skrev:Enbart antal resor med linjen är ett ganska ointressant mått. Det bör sättas i relation till antal platskilometer, som uppenbart är mycket större på linje 6 än på någon annan linje. Ännu bättre vore det om resandet redovisades som antal personkilometer i ställt för bara antal resande.
ja, det vore betydligt mer intressant. Lokaltrafikks siffror är väl hämtade från ett system för automatisk trafikanträkning, som endast kan redovisa antal påstigande. Men jag antar att det ibland också görs manuella undersökningar, där resenärer tillfrågas om av- och påstigningshållplats, och då får man en uppfattning om resande i förhållande till utbud, både per linje och för olika sträckor.
/Gunnar Ekeving
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Göteborg: Tyngsta spårvägslinjerna

Inlägg av Enceladus »

gek skrev:
Harald skrev:Enbart antal resor med linjen är ett ganska ointressant mått. Det bör sättas i relation till antal platskilometer, som uppenbart är mycket större på linje 6 än på någon annan linje. Ännu bättre vore det om resandet redovisades som antal personkilometer i ställt för bara antal resande.
ja, det vore betydligt mer intressant. Lokaltrafikks siffror är väl hämtade från ett system för automatisk trafikanträkning, som endast kan redovisa antal påstigande. Men jag antar att det ibland också görs manuella undersökningar, där resenärer tillfrågas om av- och påstigningshållplats, och då får man en uppfattning om resande i förhållande till utbud, både per linje och för olika sträckor.
Enkätundersökningar brukar ha ganska dålig precision. Resvaneundersökningar används därför främst för att ta reda på vilka reserelationer som efterfrågas. ATR ger däremot svar på antalet påstigande, avstigande, personkilometer samt belastning per avgång, men alla uppgifter redovisas inte alltid.

Göteborgs-Posten har en artikel om Göteborgs populäraste spårvagnslinjer (det verkar vara exakt samma siffror). Artikeln diskuterades tidigare i någon annan tråd.
KurtL
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 03 april 2019 20:23

Re: Göteborg: Tyngsta spårvägslinjerna

Inlägg av KurtL »

Mer intressant vore också att se resande på olika delar eller grenar av linjen. De flesta linjerna går ju från förort till centrum och sedan ut mot en annan förort. Är det t ex linje 6 mot Länsmansgården eller mot Kortedala som har flest resande? Men tyvärr kan man inte läsa ut det, i alla fall inte i GP-artikeln.

/Kurt
Skriv svar