Gå till vänster!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gå till vänster!

Inlägg av LÅ1 »

tuc skrev:Brukar gå över nya Årstabron ibland och naturligtvis går jag till vänster eftersom det är en gemensam gång och cykelbana, majoriteten går dock
på höger sida men det är ganska olustigt eftersom vägen är smal och det kommer en massa galna cyklister i ryggen ifall man går till höger.

Nyligen blev jag konfronterad av två högergående herrar i 30-års åldern som började tjafsa om att jag som gick på vänster sida gick på fel sida, klart
otrevliga och dom ville inte släppa fram mig.
Dags för en stor informationskampanj?
Gratistidningen Mitt i har tagit upp det på senare tid efter några insändare i ämnet. (Hittar inget på webbplatsen.)

Har observerat att många går till höger även på bilvägar. Åtminstone runt Stockholm. Kanske är kunskapen större på landsbygden?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Gå till vänster!

Inlägg av tuc »

LÅ1 skrev: Har observerat att många går till höger även på bilvägar. Åtminstone runt Stockholm. Kanske är kunskapen större på landsbygden?
Dom kanske kommer från länder som har vänstertrafik ?
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Gå till vänster!

Inlägg av BSB101 »

pnott skrev:
BSB101 skrev:Intressant att fotgängare om möjligt ska gå till vänster, förekommer liknande skrivning att fordonsförare om möjligt ska köra till höger?
Jag tror att lagstiftarna medvetet gör reglerna otydliga för oskyddade trafikanter.

Jämför t ex regeln för att köra in i cirkulationsplats med vad som gäller vid cykelpassager.
En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen. (3 kap 22 §)
Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. (6 kap 6 §)
Enkelt och glasklart när man beskriver hur bilen ska framköras, men luddigt och fluffigt när det gäller cykeln. Jag tycker mig se att denna tendens på flera ställen i trafikförordningen.
Medvetet eller ej så är det intressant att se skillnaden. Trafiklagstiftningen är dock skriven utifrån bilen i centrum.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Gå till vänster!

Inlägg av Verspieder »

tuc skrev:Brukar gå över nya Årstabron ibland och naturligtvis går jag till vänster eftersom det är en gemensam gång och cykelbana, majoriteten går dock
på höger sida men det är ganska olustigt eftersom vägen är smal och det kommer en massa galna cyklister i ryggen ifall man går till höger.

Nyligen blev jag konfronterad av två högergående herrar i 30-års åldern som började tjafsa om att jag som gick på vänster sida gick på fel sida, klart
otrevliga och dom ville inte släppa fram mig.
Såna konflikter startade av "högergående" har jag varit med om i över tio år nu, både i städer och mindre samhällen, i rätt skilda delar av Sverige. Det finns inte heller någon röd tråd gällande dessa människors kön, ålder och ursprung. Även gamla infödda tanter har blivit upprörda över att man har mage att gå till vänster, och ropar ibland "När fick vi vänstertrafik egentligen?!" Mitt svar är givetvis alltid "För gångtrafik, 3 september 1967!"

Det intressanta är att i princip alla människor går på vänster sida vanliga vägar där bilar körs, men på GC-vägar drar de istället åt höger.

I helgen passerade jag Borlänge och såg där trevliga skyltar på alla viadukter där gemensamma GC-vägar gick under stora trafikleder. Skyltarna hade några år på nacken dessutom, och på dem stod det väldigt tydligt: "Gå till vänster - Cykla till höger". Samma formulering på bägge sidor av viadukterna. Där uppstod inga konflikter med andra gångtrafikanter.
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Gå till vänster!

Inlägg av pnott »

Det var den 15 oktober 2018 (om jag inte minns fel) som det reglerades i trafikförordningen att man faktiskt ska gå till vänster på gemensam gc-bana. Innan dess var det inte reglerat alls. Så det här med att vi fick vänstertrafik för gående 1967 är, i alla fall formellt, fel när et gäller gc-banor.

Men trots att regeln alltså har funnits i ett och ett halvt år så är det alltså många som inte känner till den. Visst vore en nationell informationskampanj på sin plats!

Ett problem som tål att dryftas när det gäller vänsterående är gemensamma gc-banor parallellt med och just intill en bilväg. På min bostadsort så har man i många år haft en förkärlek för sådana. Ofta skiljs körbanan och gc-banan bara åt av en kantsten och i bästa fall ett par gatstenar. Som gående till vänster på sådana gc-banor kommer man råka ut för bilar som kommer bakifrån på bara en halvmeters avstånd. Detta kan kännas väldigt otryggt och mycket riktigt så brukar gående på dessa gc-banor i båda riktningarna gå längst in, längst bort från bilarna.

Häromdagen när jag cyklade på en sådan gc-bana, så hade förresten en bilist parkerat sitt fordon på gc-banan, så att jag tvingades ut på körbanan med cykeln. Men det är ett helt annat problem...
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Gå till vänster!

Inlägg av BSB101 »

Som sagt så länge man går på någon av sidorna och inte irrar runt över hela GC-vägen så är jag nöjd. För hur svårt ska det vara och varför måste 80 procent irra runt över hela GC-vägen? Samt detta beteende att när man kommer med cykeln och plingar så stannar man till och går ut olika håll (om man är flera)? Detta beteende är även vanligt på smala vägar.

När det sedan gäller att gå på rätt sida på en väg så är det en stor minoritet som tydligen missade den lektionen i skolan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gå till vänster!

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Som sagt så länge man går på någon av sidorna och inte irrar runt över hela GC-vägen så är jag nöjd. För hur svårt ska det vara och varför måste 80 procent irra runt över hela GC-vägen? Samt detta beteende att när man kommer med cykeln och plingar så stannar man till och går ut olika håll (om man är flera)? Detta beteende är även vanligt på smala vägar.

När det sedan gäller att gå på rätt sida på en väg så är det en stor minoritet som tydligen missade den lektionen i skolan.
Det tycks vara en majoritet, eftersom en GC-väg också är en väg, och de allra flesta går till höger. Åtminstone i Stockholm. De kunskaper många cyklister missat är legio.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Gå till vänster!

Inlägg av pnott »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Som sagt så länge man går på någon av sidorna och inte irrar runt över hela GC-vägen så är jag nöjd. För hur svårt ska det vara och varför måste 80 procent irra runt över hela GC-vägen? Samt detta beteende att när man kommer med cykeln och plingar så stannar man till och går ut olika håll (om man är flera)? Detta beteende är även vanligt på smala vägar.

När det sedan gäller att gå på rätt sida på en väg så är det en stor minoritet som tydligen missade den lektionen i skolan.
Det tycks vara en majoritet, eftersom en GC-väg också är en väg, och de allra flesta går till höger. Åtminstone i Stockholm. De kunskaper många cyklister missat är legio.
Nja... Före 2018-10-15 (jag har kollat upp datumet nu) så gällde regeln att gå till vänster endast på vägren och vägbana. Efter 2018-10-15 så lades gemensam gång- och cykelbana till. GC-bana är en väg, men den har ingen körbana och ingen vägren. Hur man skulle gå där var helt enkelt inte reglerat tidigare.

Länk till paragrafen om var man ska gå med ändringsmarkeringar för de förändringar som trädde i kraft 2018-10-15:
https://lagen.nu/1998:1276?diff=true&fr ... 547#K7P1S3
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gå till vänster!

Inlägg av LÅ1 »

pnott skrev:
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Som sagt så länge man går på någon av sidorna och inte irrar runt över hela GC-vägen så är jag nöjd. För hur svårt ska det vara och varför måste 80 procent irra runt över hela GC-vägen? Samt detta beteende att när man kommer med cykeln och plingar så stannar man till och går ut olika håll (om man är flera)? Detta beteende är även vanligt på smala vägar.

När det sedan gäller att gå på rätt sida på en väg så är det en stor minoritet som tydligen missade den lektionen i skolan.
Det tycks vara en majoritet, eftersom en GC-väg också är en väg, och de allra flesta går till höger. Åtminstone i Stockholm. De kunskaper många cyklister missat är legio.
Nja... Före 2018-10-15 (jag har kollat upp datumet nu) så gällde regeln att gå till vänster endast på vägren och vägbana. Efter 2018-10-15 så lades gemensam gång- och cykelbana till. GC-bana är en väg, men den har ingen körbana och ingen vägren. Hur man skulle gå där var helt enkelt inte reglerat tidigare.

Länk till paragrafen om var man ska gå med ändringsmarkeringar för de förändringar som trädde i kraft 2018-10-15:
https://lagen.nu/1998:1276?diff=true&fr ... 547#K7P1S3
Jag vet allt det där! (Utom just datumet.) Men naturlig självbevarelsedrift borde göra att man ändå går vid vänstra kanten.
Min erfarenhet från en specifik vägsnutt, som jag inte vill närmare precisera här, är att fotgängarna vanligen går på höger sida av bilvägen också. I övrigt har jag ingen större erfarenhet av trottoarlösa bilvägar i Stockholmsområdet. Tror det ser annorlunda ut på landsbygden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Gå till vänster!

Inlägg av pnott »

LÅ1 skrev: Jag vet allt det där! (Utom just datumet.) Men naturlig självbevarelsedrift borde göra att man ändå går vid vänstra kanten.
Min erfarenhet från en specifik vägsnutt, som jag inte vill närmare precisera här, är att fotgängarna vanligen går på höger sida av bilvägen också. I övrigt har jag ingen större erfarenhet av trottoarlösa bilvägar i Stockholmsområdet. Tror det ser annorlunda ut på landsbygden.
Självbevarelsedrift! Ja det var en helt annan sak! Den brister nog ganska ofta.
Själv brukar jag säga (utan att ha några belägg för påståendet) att 1/3 går till vänster på GC-banor, 1/3 till höger och 1/3 i mitten. På bilvägar är det väl i alla fall färre som går i mitten :)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gå till vänster!

Inlägg av LÅ1 »

pnott skrev:Självbevarelsedrift! Ja det var en helt annan sak! Den brister nog ganska ofta.
Själv brukar jag säga (utan att ha några belägg för påståendet) att 1/3 går till vänster på GC-banor, 1/3 till höger och 1/3 i mitten. På bilvägar är det väl i alla fall färre som går i mitten :)
Det ska väl vara älgar möjligen! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Gå till vänster!

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Som sagt så länge man går på någon av sidorna och inte irrar runt över hela GC-vägen så är jag nöjd. För hur svårt ska det vara och varför måste 80 procent irra runt över hela GC-vägen? Samt detta beteende att när man kommer med cykeln och plingar så stannar man till och går ut olika håll (om man är flera)? Detta beteende är även vanligt på smala vägar.

När det sedan gäller att gå på rätt sida på en väg så är det en stor minoritet som tydligen missade den lektionen i skolan.
Det tycks vara en majoritet, eftersom en GC-väg också är en väg, och de allra flesta går till höger. Åtminstone i Stockholm. De kunskaper många cyklister missat är legio.
Man kan välja att förstå eller missförstå, vad väg i mitt inlägg syftar på är rätt uppenbart. Åter till sakfrågan.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Gå till vänster!

Inlägg av Kristofer »

Det borde vara enkelt. Man går till vänster. Men möter man någon som går på "fel" sida så möts man i högertrafik. Då har man bäst uppsikt över cyklar, bilar eller andra fordon man möter. Alla nöjda.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Gå till vänster!

Inlägg av tuc »

Kristofer skrev:Det borde vara enkelt. Man går till vänster. Men möter man någon som går på "fel" sida så möts man i högertrafik. Då har man bäst uppsikt över cyklar, bilar eller andra fordon man möter. Alla nöjda.
Dom jag mötte på Årstabron gick dessutom i bredd, vilket inte underlättar.
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Gå till vänster!

Inlägg av tuc »

Jag skrev till Stockholm Stad via "Tyck Till Appen":
Beskrivning: Bättre märkning av gemensam gång och cykelbana på Nya Årstabron.
Numera skall man om möjligt gå till vänster på gemensam gång och cykelbana men på Årstabron är det rena vilda västern, det finns några få fotgängare inklusive mig själv som håller vänster men majoriteten går på höger sida.
Har tom blivit utskälld och hotat när jag mött sådana som går på fel sida.
Kan man inte måla cyklar och fotgängare på asfalten och sätta pilar under?
Åtminstone i ändarna.
Svar:
Hej Lars,

Tack för att du hör av dig till oss!

Vi är medvetna om att det är trångt på gång- och cykelbanan på Årstabron. Tyvärr så är utrymmet för smalt för att separera gångbanan från en dubbelriktad cykelbana. Därför har vi valt att fortsatt ha "blandtrafik" på bron då det är det smidigaste sättet att utnyttja den yta som finns, även om det tyvärr innebar att det kan kännas stressande för de som går. Det som gäller på platsen är samspel och ömsesidig hänsyn.

Vi sätter inte upp skyltar eller målar vägmarkeringar om att gående ska hålla till vänster om möjligt på kombinerade gång- och cykelbanor. Detta då det är en allmän regel som inte kräver någon lokal föreskrift och som trafikanter förväntas känna till och följa ändå. Anledningen till att vi inte skyltar eller målar vägmarkeringar om allmänna trafikregler är också för att minska antalet skyltar samt att det finns en risk att gående uppfattar det som att uppmaningen om att gå till vänster endast gäller på denna plats men inte på andra platser där det saknas skyltar och vägmarkeringar.

Jag önskar dig en trevlig dag!


Med vänlig hälsning,

Joen
Servicehandläggare
Trafikkontoret
Stockholms Stad
https://start.stockholm/
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gå till vänster!

Inlägg av Odd »

Det blir inte bättre av att skyltningen ibland är knäpp. På Huvudstabrons östra gc-bana finns i den södra änden en skylt med en anvisning, men i andra änden en annan skylt med en annan anvisning. De har dessutom satts upp av olika kommuner...
Stockholmssidan
Stockholmssidan
huvudstabron-gc-sthlm.jpg (232.52 KiB) Visad 5376 gånger
Solnasidan
Solnasidan
huvudstabron-gc-solna.jpg (118.14 KiB) Visad 5376 gånger
Jag skall ta en tur förbi och titta om så fortfarande är fallet eller om de har bytt sedan jag tittade sist. Återkommer om detta.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gå till vänster!

Inlägg av LÅ1 »

Felaktig skyltning på det sätt som Odd beskriver är väl inte ovanligt. Ett annat problem är att skyltarna säger delad gång- och cykelbana, men det saknas streck på asfalten. Eller tvärt om.

Stockholms stad bygger cykelbanor som är planerade för enkelriktad trafik, men det markeras bara med hur cykelsymbolen på asfalten är vänd, ibland kompletterad med pil. Inte med skyltar. Skyltar krävs för att det ska vara korrekt. Problemet uppstår när cyklister kör i fel riktning mot vad som är tänkt och cykelbanan plötsligt övergår till att vara ett cykelfält. Då kör cyklisten plötsligt på vägens vänstra sida av gatan. Det är i många kommuner vanligt att den målade cykelsymbolen är vänd åt olika håll i början respektive slutet av en cykelbana.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Gå till vänster!

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev:Det blir inte bättre av att skyltningen ibland är knäpp. På Huvudstabrons östra gc-bana finns i den södra änden en skylt med en anvisning, men i andra änden en annan skylt med en annan anvisning. De har dessutom satts upp av olika kommuner...

Jag skall ta en tur förbi och titta om så fortfarande är fallet eller om de har bytt sedan jag tittade sist. Återkommer om detta.
Det mest knäppa är att man har gjort om en normalbredd trottoar till en GC-väg. Danderyd är väl den kommun i Stockholm som tagit detta längst och där har man gjort om trottoarer där inte ens två gångare kan mötas till dubbelriktad GC-väg. Detta tillsammans med att skyltningen allt som oftast är undermålig visar med tydlighet att trafikmaktordningen fortfarande gäller än vad kommunerna policys och planer säger. Gång- och cykeltrafik ses fortfarande inte som "riktig" trafik som man måste ta på allvar.
Vestis
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 20 januari 2012 0:39

Re: Gå till vänster!

Inlägg av Vestis »

Det bästa vore att införa generell vänstertrafik för gående. Ibland är det svårt att avgöra om man går på en kombinerad gång- och cykelbana eller en ren gångbana. Väghållarna är dessutom dåliga på att underhålla vägmarkeringar och skyltar. Det är beklagligt att Stockholms stad inte vill skylta med den motiveringen. Speciellt på ett ställe där de är medvetna om problemet. Jag tycker det vore bra med en tilläggstavla under tavla "D 6 Påbjuden gång- och cykelbana" lydande: Gå till vänster Mötande cykeltrafik
Skriv svar