(Det finns en annan tråd som behandlar infrastruktursatsningar relaterade till pendeltågstrafiken i Stockholm. Denna tråd fokuserar på trafikeringen.)
Resandet med pendeltåg har exploderat under de senaste åren. Trafikutbudet har inte alls hängt med resandeutvecklingen, vilket har lett till "oacceptabel trängsel" (se sidan 86):
Med dagens resande behövs i princip 20 tåg/h. Dessvärre har trafikplanerna blivit tagna på sängen. Enligt prognoserna skulle pendeltågen inte passera 400 000 påstigande per dag förrän 2030, vilket alltså skedde redan hösten 2018. Därför saknas beredskap för att köra 20 tåg/h i dagsläget.ÅVS skrev:Trängseln och kapacitetsutnyttjandet i tågen är en viktig kvalitetsparameter för att nå systemmålet om ett attraktivt pendeltågssystem. Enligt trafikförvaltningens riktlinjer för planering av kollektivtrafiken i Stockholms län bör trafiken planeras så att resenärer i normalfallet inte behöver stå längre än 15 minuter i spårtrafiken. Den etablerade tolkningen är att trafiken ska planeras så att det i genomsnitt över maxtimmen ska finnas sittplatser till resenärerna i tågen utanför 15 minutersrestid från Stockholm City/T-centralen. Innanför den tidsradien ska max 20–40 procent av ståplatserna utnyttjas för att erbjuda medelgod komfort. Bakgrunden till kravet är inte bara komfort utan även att systemet ska ha en förmåga att hantera trafikstörningar och andra variationer i resenärsflödet.
Genomsnittsbeläggningen ligger i dag (vintertidtabellen 2019) i kritiska snitt i pendeltågssystemet under högtrafik över den nivån, vilket är ett stort motiv till att öka kapaciteten i pendeltågssystemet.
Det finns emellertid en plan för att utöka trafiken till 2030 enligt de gamla prognoserna. Eftersom resandet antas ligga på samma nivå som hösten 2018 behövs bara 20 tåg/h, vilket ÅVS:n har tagit fram åtgärder för (bland annat fler vändspår, förbigångsspår och dubbelspår). Däremot kan det bli problem om resandet ökar.
I ÅVS:n talas det om att regionaltågssatsningar i nödfall kan användas för att avlasta pendeltågssystemet. Redan till T22 (december 2021) sägs det att "eventuellt kompletteras pendeltågstrafiken med en regionaltågssatsning" (se sidan 98). T22 råkar också vara då det nya trafikavtalet för den trafik som ska ingå i Mälartåg börjar.
Störst behov av avlastning anses tågen från Uppsala ha. Enligt Mälardalstrafiks inriktningsbeslut ska Mälartåg ha timmestrafik mellan Uppsala och Stockholm under större delen av dygnet. Räcker denna trafik för att avlasta pendeltågssystemet? Finns det inte en risk att SJ:s Movingoresenärer också väljer de bekväma Mälartågen?