Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerserie

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerserie

Inlägg av Enceladus »

Enligt SL:s reseplanerare trafikeras Tvärbanans nya gren av linje 31 mellan Bromma flygplats och Alviks strand. Trafiken utökas alltså inte på den dimensionerande sträckan mellan Årstaberg och Alvik. Vidare blir Bromma Blocks utan trafik. Samtidigt trafikeras Tvärbanans gamla gren av linje 30 mellan Solna station och Sickla.

Som bekant har 3x-serien inte använts ända sedan pendeltågen flyttades till 4x-serien och innerstadsbussarna i sin tur flyttades ännu högre upp i ordningen. Nu ska tydligen den tomma serien äntligen komma till bruk. Men är det inte dags att göra en större översyn av hela linjenumreringen? Det finns ju inte längre 21 spårvägslinjer...

Både Nockebybanan och Lidingöbanan, vilka liksom Tvärbanan är spårvägar, borde flyttas till denna nygamla nummerserie. Då uppstår utrymme för nya tunnelbanelinjer och Roslagsbanelinjer som kan behövas i framtiden! Samtligt reserveras 2x-serien för så kallade lokalbanor (i nuläget Saltsjöbanan och Roslagsbanan).
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Stefan Widén »

Å nu har du svurit i kyrkan....7 .12 och 21 har alltid hetat 7 ,12 och 21 ...går inte att ändra på....
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Lennart Petersen »

Stefan Widén skrev:Å nu har du svurit i kyrkan....7 .12 och 21 har alltid hetat 7 ,12 och 21 ...går inte att ändra på....
Ähh.. så 120 har aldrig funnits eller ?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Å nu har du svurit i kyrkan....7 .12 och 21 har alltid hetat 7 ,12 och 21 ...går inte att ändra på....
Så sant så! Åtminstone för linjerna 12 och 21. Man försökte med 120. Det var inte populärt. 47 gick väl bra, men det var förstås en buss. :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Enceladus »

Stefan Widén skrev:Å nu har du svurit i kyrkan....7 .12 och 21 har alltid hetat 7 ,12 och 21 ...går inte att ändra på....
Nockebybanan bytte linjenummer till 120 och Lidingöbanan till 221 under den period då busstrafik sågs som framtiden. Nuvarande nygamla linjenummer är bättre, men det bästa vore en konsekvent numrering. Dessutom verkar Tvärbanans historiska linjenummer bli förhållandevis kortlivat. Det hann väl aldrig bli inarbetat.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Kantorn »

Jag tror att såväl 7, 12 som 21 är så inarbetade - och faktiskt hyggligt isolerade - så de behöver inte egen nummerserie. Däremot kan väl tvärbanans 22 mycket väl ändras till 30. Jag undrar hur många som använder "tjugotvåan" om den. "Tolvan" och "Sjuan" har jag hört flera gånger. 30 om tvärbana Solna, 31 om tvärbana Helenelund eller var det nu ska sluta, ett litet hopp till typ 33, 34 eller 35 för tvärbana syd - för att få plats med en linje till (Jfr tunnelbanan som inte ens under nockebybanans 120-period hade någon linje 12, och bara hade linje 16 som någon extrem speciallinje som gick i trafik enbart från grön till röd bana - aldrig tvärtom (om jag minns rätt))
Professionell tyckare
C12C3C3C12
Inlägg: 2127
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lennart Petersen skrev:
Stefan Widén skrev:Å nu har du svurit i kyrkan....7 .12 och 21 har alltid hetat 7 ,12 och 21 ...går inte att ändra på....
Ähh.. så 120 har aldrig funnits eller ?
Även om gamla Trofast hette 120 kallade vi den som körde på den för 12:an :)
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev:Jag tror att såväl 7, 12 som 21 är så inarbetade - och faktiskt hyggligt isolerade - så de behöver inte egen nummerserie. Däremot kan väl tvärbanans 22 mycket väl ändras till 30. Jag undrar hur många som använder "tjugotvåan" om den. "Tolvan" och "Sjuan" har jag hört flera gånger. 30 om tvärbana Solna, 31 om tvärbana Helenelund eller var det nu ska sluta, ett litet hopp till typ 33, 34 eller 35 för tvärbana syd - för att få plats med en linje till (Jfr tunnelbanan som inte ens under nockebybanans 120-period hade någon linje 12, och bara hade linje 16 som någon extrem speciallinje som gick i trafik enbart från grön till röd bana - aldrig tvärtom (om jag minns rätt))
Förhoppningen är väl att Stockholms isolerade spårvägar ska integreras till ett sammanhängande nät (som i nästan alla andra städer). Linje 7 till Waldemarsudde, linje 8 till Loudden, linje 9 till Ropsten/Aga och linje 21 till Gåshaga brygga blir dock aningen förvirrande när linje 9 i praktiken är en förstärkning till linje 21.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev:
Kantorn skrev:Jag tror att såväl 7, 12 som 21 är så inarbetade - och faktiskt hyggligt isolerade - så de behöver inte egen nummerserie. Däremot kan väl tvärbanans 22 mycket väl ändras till 30. Jag undrar hur många som använder "tjugotvåan" om den. "Tolvan" och "Sjuan" har jag hört flera gånger. 30 om tvärbana Solna, 31 om tvärbana Helenelund eller var det nu ska sluta, ett litet hopp till typ 33, 34 eller 35 för tvärbana syd - för att få plats med en linje till (Jfr tunnelbanan som inte ens under nockebybanans 120-period hade någon linje 12, och bara hade linje 16 som någon extrem speciallinje som gick i trafik enbart från grön till röd bana - aldrig tvärtom (om jag minns rätt))
Förhoppningen är väl att Stockholms isolerade spårvägar ska integreras till ett sammanhängande nät (som i nästan alla andra städer). Linje 7 till Waldemarsudde, linje 8 till Loudden, linje 9 till Ropsten/Aga och linje 21 till Gåshaga brygga blir dock aningen förvirrande när linje 9 i praktiken är en förstärkning till linje 21.
Må vara. Men omnumrering kan väl vänta tills det har skett, om det sker. Nummerseriens vara eller icke är ju knappast en detalj som påskyndar processen att utveckla spelet. Och i nuläget är sjuan, tolvan och tjugoettan (men) isolerade företeelser.
Professionell tyckare
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev:
Lennart Petersen skrev:
Stefan Widén skrev:Å nu har du svurit i kyrkan....7 .12 och 21 har alltid hetat 7 ,12 och 21 ...går inte att ändra på....
Ähh.. så 120 har aldrig funnits eller ?
Även om gamla Trofast hette 120 kallade vi den som körde på den för 12:an :)
Ja det fanns en anledning till att man gick tillbaks till det gamla numret och likadant på Lidingö.
Meningslöst att hålla på och plottra med nummerändringar.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Anders Hanquist »

Har länge undrat vad 30-serien skulle användas till. Men riktigt logiskt blir det ju ändå inte. Fortfarande ligger en spårvagnslinje (12) i "tunnelbaneserien" och en (21) i "lokalbaneserien" och nu två i en "egen" serie. Eftersom 7 och 12 troligen är de känsligaste att ändra borde man istället ha gjort så här: 1-9 stomlinjer i innerstaden (här får vi leva med att 7 är spårvagn och de övriga t.v. buss). 10-19 spårvagnslinjer ytterstad, 12 behålls, 21 blir 11 och Tvärbanan blir 13+14. För RB och SB kunde numren då ligga i 20-serien (oförändrat), tunnelbanan i 30-serien och pendeln i 40-serien (oförändrat). Då hade vi fått något system i det hela.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av CS »

Anders Hanquist skrev:Har länge undrat vad 30-serien skulle användas till. Men riktigt logiskt blir det ju ändå inte. Fortfarande ligger en spårvagnslinje (12) i "tunnelbaneserien" och en (21) i "lokalbaneserien" och nu två i en "egen" serie. Eftersom 7 och 12 troligen är de känsligaste att ändra borde man istället ha gjort så här: 1-9 stomlinjer i innerstaden (här får vi leva med att 7 är spårvagn och de övriga t.v. buss). 10-19 spårvagnslinjer ytterstad, 12 behålls, 21 blir 11 och Tvärbanan blir 13+14. För RB och SB kunde numren då ligga i 20-serien (oförändrat), tunnelbanan i 30-serien och pendeln i 40-serien (oförändrat). Då hade vi fått något system i det hela.
Det behöver finnas linjenummer för följande kombinationer i tunnelbanan

Farstagrenen - Hässelbygrenen
Skarpnäcksgrenen - Hässelbygrenen
Farstagrenen - Arenastadengrenen
Skarpnäcksgrenen - Arenastadengrenen

Norsborgsgrenen - Mörbygrenen
Norsborgsgrenen - Ropstensgrenen
Norsborgsgrenen - Fridhemsplansgrenen
Fruängsgrenen - Ropstensgrenen
Fruängsgrenen - Mörbygrenen
Älvsjögrenen - Fridhemsplansgrenen

Barkarbygrenen - Nackagrenen
Barkarbygrenen - Hagsätragrenen
Hjulstagrenen - Nackagrenen
Hjulstagrenen - Hagsätragrenen

I tunnelbanan kan det ju finnas en del linjenummer med känslor som också behöver hedras

Man kan ju se linje 12 och linje 21 som radiell spårtrafik och då kan man ju välja att se dem som ett sammanhang med tunnelbanan.
Tvärbanorna kan man välja att se som tvärgående spårtrafik utanför innerstaden
Innerstadens stomtrafik finns det ett släktskap mellan spårvagn och buss. I vissa fall finns det ju tankar på konvertering från den ena till den andra driftsformen
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Enceladus »

CS skrev:Det behöver finnas linjenummer för följande kombinationer i tunnelbanan

Farstagrenen - Hässelbygrenen
Skarpnäcksgrenen - Hässelbygrenen
Farstagrenen - Arenastadengrenen
Skarpnäcksgrenen - Arenastadengrenen

Norsborgsgrenen - Mörbygrenen
Norsborgsgrenen - Ropstensgrenen
Norsborgsgrenen - Fridhemsplansgrenen
Fruängsgrenen - Ropstensgrenen
Fruängsgrenen - Mörbygrenen
Älvsjögrenen - Fridhemsplansgrenen

Barkarbygrenen - Nackagrenen
Barkarbygrenen - Hagsätragrenen
Hjulstagrenen - Nackagrenen
Hjulstagrenen - Hagsätragrenen
Knappt hälften av dessa linjer är enbart teoretiska. Blå linjen behöver bara två linjenummer, precis som idag. På sin höjd behöver röda linjen fyra linjenummer och gröna linjen alla fyra. Då blir det en hel nummerserie.
CS skrev:I tunnelbanan kan det ju finnas en del linjenummer med känslor som också behöver hedras

Man kan ju se linje 12 och linje 21 som radiell spårtrafik och då kan man ju välja att se dem som ett sammanhang med tunnelbanan.
Tvärbanorna kan man välja att se som tvärgående spårtrafik utanför innerstaden
Innerstadens stomtrafik finns det ett släktskap mellan spårvagn och buss. I vissa fall finns det ju tankar på konvertering från den ena till den andra driftsformen
Vad är skillnaden mellan planerade linje 9 och linje 21? I tunnelbanan får kortturer samma linjenummer. Linjenumreringen måste ha en röd tråd. Turister ska inte behöva känna till spårvägarnas långa historia för att begripa systemet.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Verspieder »

När Arlandagrenen på Roslagsbanan var i full aktiv utredning för några få år sedan tilldelades denna gren linjenummer 30 på olika preliminära tidtabeller, medan övriga tre grenar behöll sina nummer 27-29, och 27 gick i de planerna hela vägen till Rimbo. Rent nummerordningsmässigt vore dock 26 ett mer passande linjenummer att hålla reserverat för Arlandagrenen, då man får de lägsta numren i väst, och stigande åt öster.
Att vartannat tåg från Stockholm mot Vallentuna skulle gå till Rimbo och vartannat till Arlanda skulle passa bättre med angränsande 2x-linjenummer.

Ja, jag vet att 26 idag är upptaget. Än så länge.
Orso
Inlägg: 7
Blev medlem: lördag 02 juni 2012 6:39

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Orso »

För länge sedan avskaffade man linjenumren i T-banan. Jag kommer ihåg instruktionerna att man inte skulle säga "tag linje 17 mot..." utan "ta grön linje mot..." osv.
Det kan inte ha varit under lång tid man höll på med detta?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Hechtwagen »

CS skrev:
Anders Hanquist skrev:Har länge undrat vad 30-serien skulle användas till. Men riktigt logiskt blir det ju ändå inte. Fortfarande ligger en spårvagnslinje (12) i "tunnelbaneserien" och en (21) i "lokalbaneserien" och nu två i en "egen" serie. Eftersom 7 och 12 troligen är de känsligaste att ändra borde man istället ha gjort så här: 1-9 stomlinjer i innerstaden (här får vi leva med att 7 är spårvagn och de övriga t.v. buss). 10-19 spårvagnslinjer ytterstad, 12 behålls, 21 blir 11 och Tvärbanan blir 13+14. För RB och SB kunde numren då ligga i 20-serien (oförändrat), tunnelbanan i 30-serien och pendeln i 40-serien (oförändrat). Då hade vi fått något system i det hela.
Det behöver finnas linjenummer för följande kombinationer i tunnelbanan

Farstagrenen - Hässelbygrenen
Skarpnäcksgrenen - Hässelbygrenen
Farstagrenen - Arenastadengrenen
Skarpnäcksgrenen - Arenastadengrenen

Norsborgsgrenen - Mörbygrenen
Norsborgsgrenen - Ropstensgrenen
Norsborgsgrenen - Fridhemsplansgrenen
Fruängsgrenen - Ropstensgrenen
Fruängsgrenen - Mörbygrenen
Älvsjögrenen - Fridhemsplansgrenen

Barkarbygrenen - Nackagrenen
Barkarbygrenen - Hagsätragrenen
Hjulstagrenen - Nackagrenen
Hjulstagrenen - Hagsätragrenen

I tunnelbanan kan det ju finnas en del linjenummer med känslor som också behöver hedras

Man kan ju se linje 12 och linje 21 som radiell spårtrafik och då kan man ju välja att se dem som ett sammanhang med tunnelbanan.
Tvärbanorna kan man välja att se som tvärgående spårtrafik utanför innerstaden
Innerstadens stomtrafik finns det ett släktskap mellan spårvagn och buss. I vissa fall finns det ju tankar på konvertering från den ena till den andra driftsformen
Eller så behöver tunnelbanan och pendeltågen inga linjenummer! Det skulle gå i princip alldeles utmärkt ändå!
Vill minnas att pendeltågen saknade linjenummer utan att någon brydde sig!
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av CS »

Hechtwagen skrev:
Eller så behöver tunnelbanan och pendeltågen inga linjenummer! Det skulle gå i princip alldeles utmärkt ändå!
Vill minnas att pendeltågen saknade linjenummer utan att någon brydde sig!

Det här gänget jobbar med linjenummer exempelvis
http://linje17.se/
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Ulrik Berggren »

CS skrev:
Man kan ju se linje 12 och linje 21 som radiell spårtrafik och då kan man ju välja att se dem som ett sammanhang med tunnelbanan.
Tvärbanorna kan man välja att se som tvärgående spårtrafik utanför innerstaden
Innerstadens stomtrafik finns det ett släktskap mellan spårvagn och buss. I vissa fall finns det ju tankar på konvertering från den ena till den andra driftsformen
Bra skrivet Carl! Här i Skåne är det självklart att den strömskenedrivna stadstrafiken följer samma nummerserie som stadsbussarna. Således: L1 i Lund är Lundaexpressen Lunds C - Brunnshög och i Landskrona har trådbussen linjenummer 3. Även Göteborg följer denna princip beträffande stombusslinjer och spårvägslinjer. Norrköping ligger lite efter... (jmf Linköping som har en- och tvåställiga stadsbusslinjenummer).
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
X12
Inlägg: 360
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av X12 »

Ulrik Berggren skrev:Norrköping ligger lite efter... (jmf Linköping som har en- och tvåställiga stadsbusslinjenummer).
Sedan i somras numreras även Norrköpings stadsbusslinjer med två siffror från 10 och uppåt
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tvärbanans två nya linjer tar över pendeltågens nummerse

Inlägg av Kantorn »

Alltså... Jag tycker att det enklaste vore om alla tunnelbanetåg som skulle till Norsborg resp Ropsten vore skyltade 13 - oavsett varifrån de går. Fruängen och Mörby likadant 14. Jag menar ingen är ju intresserad av vilken station tunnelbanan kommer ifrån. Samma sorts system på de övriga grenarna.
Professionell tyckare
Skriv svar