Den där spårvägsringen runt Tullingesjön är mer intressant än vad jag trodde när jag skrev inlägget. Kan Mälartåg rädda Botkyrka från den hopplösa tunnelbanan? Ja, och då kan denna spårvägsring vara en viktig del av lösningen. Även en gren från Norsborgslinjen med anslutning både norrut och söderut kan vara intressant.Enceladus skrev:Södertörnskommunerna har föreslagit flera fortsättningar från Flemingsberg:
*Botkyrka tänker sig en ring runt Tullingesjön, d.v.s. Flemingsberg–Riksten–Tumba–Alby–Masmo.
*Haninge tänker sig en förlängning österut, d.v.s. Flemingsberg–Jordbro–Handen–Brandbergen–Tyresö.
*Huddinge, Salem och Tyresö stödjer båda dessa fortsättningar.
*Tamsons förordar en tvärspårväg mellan Huddinge och Haninge utan att gå in på detaljerna.
*Ett förslag som ännu inte har omnämnts officiellt är en fortsättning till Högdalen längs linje 172 (sträckan har dock föreslagits som tunnelbana på vissa håll).
På andra håll har det talats om olika fortsättningar från Älvsjö:
*Helldén vill omvandla Örbyleden till ett urbant stråk och dra en spårväg där mellan Älvsjö och Skarpnäck.
*MP i Tyresö föreslår en förlängning av spårvägen till Tyresö.
*Regionen utreder Stomlinje Söderort-Nacka, i praktiken en förlängning av spårvägen till Globen.
*Vidare beskrivs spårvägar till Nacka C samt i Östlig förbindelse, men dessa delar är mer oberoende.
Det finns alltså många förslag att välja mellan! Förslagen påverkar varandra i viss grad.
Det förslag som tycks ha kommit längst är förlängningen från Älvsjö till Globen. Från Flemingsberg verkar förlängningen till Haninge ha starkast stöd. Förlängningarna till Tyresö dröjer nog ytterligare, men de förefaller ha långsiktigt stöd (speciellt från Flemingsberg). Förlängningarna från Flemingsberg till Botkyrka och Vantör hänger däremot löst.
(Notera att den spårvägsring som signaturen "ADDE" föreslår, d.v.s. en kombination av förslagen från Haninge, Tyresö och Stockholms kommuner, är en helt annan ring!)