SL avskaffar reskassan (nästan)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
Lennart Petersen
Re: SL avskaffar reskassan (nästan)
Nu ser jag i DN att Sörmland och Västmanland flyttat sina läsare och anser att flytten snabbt betalat sig.
SL säger att en flytt till mittdörr på SL bussar skulle kunna göras för en kostnad på 10 miljoner kr, en summa som i sammanhanget verkar vara en peanut (min anmärkning) . Men SL säger nu att många bussar har även bakdörrar och att anskaffa och installera läsare även där skulle ge en total kostnad på 110 miljoner vilket man anser vara för mycket.
Men alltså , att ha läsare på mittdörren borde väl räcka utmärkt. Antingen inför man ingång för alla genom mittdörr eller så hänvisar man åtminstone de med reskassa som måste blippa att gå på i den dörr där det finns läsare.
10 miljoner i ett företag av SL dimension kan dom ta, tycker jag i vart fall.
SL säger att en flytt till mittdörr på SL bussar skulle kunna göras för en kostnad på 10 miljoner kr, en summa som i sammanhanget verkar vara en peanut (min anmärkning) . Men SL säger nu att många bussar har även bakdörrar och att anskaffa och installera läsare även där skulle ge en total kostnad på 110 miljoner vilket man anser vara för mycket.
Men alltså , att ha läsare på mittdörren borde väl räcka utmärkt. Antingen inför man ingång för alla genom mittdörr eller så hänvisar man åtminstone de med reskassa som måste blippa att gå på i den dörr där det finns läsare.
Det är ju kul att du köper 30-dagarskort. Jag som normalt använder kanske 3-4 resor i månaden på sommarhalvåret och det dubbla på vinterhalvåret kan knappast räkna hem en investering på 900 kr för att spara 296 kr... Och ännu mer sällan nu under pandemin. Betalkort sätter dom inte igång med för den breda allmänheten än på ett tag och det löser ju inget av dessa problem så länge som SL av prestige vägrar att flytta läsarna till en plats på bussen där man kan använda dom... Vad jag vet så skulle samtliga bussoperatörer i Stockholm klara av att flytta läsarna med kort varsel. Inte en enda ny läsare skulle behöva köpas in.Hechtwagen skrev:...
Jag har personligen löst alla de problemen, det går väl att betala med betalkort också eller köpa ett 30-dagarskort.
Tycker jag känner igen stora delar av retoriken från när man slopade kontanthanteringen på bussarna.
Ska man normera och dimensionera kollektivtrafiken efter de minst vanliga företeelserna? Hur åker en elallergiker med SL?
Men svagt att inte montera läsare vid bakdörrarna.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Lennart Petersen
Och det har man alltså redan gjort i Södermanland och Västmanland och hävdar att flytten betalade sig snabbt, kan man inte betala med kort så hävdar ju många att dom inte har något annat för en enkelresa.Odd skrev:Det är ju kul att du köper 30-dagarskort. Jag som normalt använder kanske 3-4 resor i månaden på sommarhalvåret och det dubbla på vinterhalvåret kan knappast räkna hem en investering på 900 kr för att spara 296 kr... Och ännu mer sällan nu under pandemin. Betalkort sätter dom inte igång med för den breda allmänheten än på ett tag och det löser ju inget av dessa problem så länge som SL av prestige vägrar att flytta läsarna till en plats på bussen där man kan använda dom... Vad jag vet så skulle samtliga bussoperatörer i Stockholm klara av att flytta läsarna med kort varsel. Inte en enda ny läsare skulle behöva köpas in.Hechtwagen skrev:...
Jag har personligen löst alla de problemen, det går väl att betala med betalkort också eller köpa ett 30-dagarskort.
Tycker jag känner igen stora delar av retoriken från när man slopade kontanthanteringen på bussarna.
Ska man normera och dimensionera kollektivtrafiken efter de minst vanliga företeelserna? Hur åker en elallergiker med SL?
Men svagt att inte montera läsare vid bakdörrarna.
Och en flytt till mittdörr skulle alltså enligt DN kosta SL 10 miljoner. Men envist hävdar man att det måste finnas även vid bakdörren. Varför då undrar man ? Den minoritet som betalar med reskassa eller kort får använda den mittdörr där läsaren finns eller gå fram till den.
-
Lennart Petersen
Om du inte får plats eller bussen är inställd så har du ju enligt normal affärspraxis rätt till återbetalning enligt ”ej utförd tjänst”. Alternativt om du räknar med att bli 20min sen till resmålet i SL-området så har du rätt till alternativt färdsätt som taxi.NerdBoy skrev:Att betala för biljetten innan jag vet om jag får plats på bussen, kan det bli mer "köpa grisen i säcken" än så?
-
Magnus Ahltorp
Antag att bussar i genomsnitt har 2 dörrar.Lennart Petersen skrev:Nu ser jag i DN att Sörmland och Västmanland flyttat sina läsare och anser att flytten snabbt betalat sig.
Om en flytt till mittdörr kan göras för 10 miljoner kronor och läsare+installation för 1 ytterligare dörr totalt blir 110 miljoner kronor så kostar alltså bara bakdörrsmateriel+installation 100 miljoner kronor. Om installationen vid bakdörrarna är lika dyr som installationen vid mittdörrarna blir det 90 miljoner kronor för materiel. Hur mycket kostar de "blippstationer" som har ställts ut där det väsentligen bara är en mobiltelefon som man blippar mot? Är det verkligen 90 miljoner kronor delat på antalet bussar?
Förutom att det inte behöver installeras på bakdörrarna alls (av just den anledningen som du skriver) så finns det ju en gräns där det inte lönar sig att installera ens vid mittdörrarna på flera bussar, eftersom det ändå inte kommer ge några ytterligare intäkter.
Nu vill man ju montera plexiglas för förarplatsen så att man kan ha ingång genom framdörren som tidigare. Verkar som en bra lösning, så länge man kan göra förarbytet på ett smittsäkert sätt.
Börjar nu fundera på hur det ser ut vid den stora blippapparaten. Avläsningsytan måste hamna utanför plexiglaset medan knapparna där föraren kan göra vissa val måste hamna innanför.
Börjar nu fundera på hur det ser ut vid den stora blippapparaten. Avläsningsytan måste hamna utanför plexiglaset medan knapparna där föraren kan göra vissa val måste hamna innanför.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Det är ju löjliga siffror som kastas omkring i denna fråga.
Jag gjorde ett enkelt överslag. Låt säga att det tar en montör två timmar att dra kablar mellan främre läsarmontaget och mittendörren och kontaktera dom. Materialet kostar ca 200 kr. Nedmontering av gamla läsaren och uppmontering av densamma tar en timme. Det går alltså år 3 mantimmar @ 750 kr + 250 kr materialkostnad. Det blir 2500 kr/buss. En montör hinner med 2 bussar om dagen.
I SL-trafiken går det ca 2500 bussar. Om bussbolagen samarbetar och 10 montörer från depåerna, tillsammans med 30 inhyrda för projektet, utför arbetet, så hinner man med 80 bussar om dagen, 5 dagar i veckan. Det kommer ta ca 6-7 veckor att utföra flytten till en kostnad på 6,25 miljoner. Lägg till reskostnader, lite administration, verktygsinköp/hyra och hyra några bilar och runda av generöst så kostar det 10 miljoner kr. Allt skall sedan flyttas tillbaka, vilket utförs på en tredjedel av tiden då bara läsarna skall flyttas, så lägg 3 miljoner där. Så 13 miljoner borde räcka med extremt god marginal.
Det handlar ju inte om ett arbete som skall ta höjd för utvecklingsavskrivningar, framtida support och andra kringkostnader som normalt förknippas med leverans av en vara eller tjänst.
Jag gjorde ett enkelt överslag. Låt säga att det tar en montör två timmar att dra kablar mellan främre läsarmontaget och mittendörren och kontaktera dom. Materialet kostar ca 200 kr. Nedmontering av gamla läsaren och uppmontering av densamma tar en timme. Det går alltså år 3 mantimmar @ 750 kr + 250 kr materialkostnad. Det blir 2500 kr/buss. En montör hinner med 2 bussar om dagen.
I SL-trafiken går det ca 2500 bussar. Om bussbolagen samarbetar och 10 montörer från depåerna, tillsammans med 30 inhyrda för projektet, utför arbetet, så hinner man med 80 bussar om dagen, 5 dagar i veckan. Det kommer ta ca 6-7 veckor att utföra flytten till en kostnad på 6,25 miljoner. Lägg till reskostnader, lite administration, verktygsinköp/hyra och hyra några bilar och runda av generöst så kostar det 10 miljoner kr. Allt skall sedan flyttas tillbaka, vilket utförs på en tredjedel av tiden då bara läsarna skall flyttas, så lägg 3 miljoner där. Så 13 miljoner borde räcka med extremt god marginal.
Det handlar ju inte om ett arbete som skall ta höjd för utvecklingsavskrivningar, framtida support och andra kringkostnader som normalt förknippas med leverans av en vara eller tjänst.
“Stängda framdörrar är en del av det nya normala”
Arbetsmiljöverket föreslår att framdörrarna på bussarna fortsätter att vara stängda till och med den 2 november nästa år. Företrädare för Kommunal välkomnar beslutet eftersom "det är en sak att hänga ett plexiglas i en butik och en helt annan att omgärda en förare som framför ett fordon i en kanske stressig trafiksituation". Plexiglas skyddar inte tillräckligt från smitta, försämrar sikten och blockerar utrymningsvägen för föraren.
Det är en sak att utrusta bussar med plexiglas från början och en helt annat att göra det i efterhand. Det kräver i varje fall mycket mer arbete än att flytta några biljettläsare, vilket tydligen är för mödosamt för SL. Det framgår nog med all tydlighet att elefanten i rummet är att SL inte vill vänja resenärerna vid påstigning genom alla dörrar!
Arbetsmiljöverket föreslår att framdörrarna på bussarna fortsätter att vara stängda till och med den 2 november nästa år. Företrädare för Kommunal välkomnar beslutet eftersom "det är en sak att hänga ett plexiglas i en butik och en helt annan att omgärda en förare som framför ett fordon i en kanske stressig trafiksituation". Plexiglas skyddar inte tillräckligt från smitta, försämrar sikten och blockerar utrymningsvägen för föraren.
Det är en sak att utrusta bussar med plexiglas från början och en helt annat att göra det i efterhand. Det kräver i varje fall mycket mer arbete än att flytta några biljettläsare, vilket tydligen är för mödosamt för SL. Det framgår nog med all tydlighet att elefanten i rummet är att SL inte vill vänja resenärerna vid påstigning genom alla dörrar!
-
Lennart Petersen
Men 10 miljoner är ju just precis vad SL uppskattar kostnaden till för att flytta läsaren till mittdörren.Odd skrev:Det är ju löjliga siffror som kastas omkring i denna fråga.
Men av någon anledning hävdar SL att det även måste finnas läsare vid bakdörr och då med nya läsare kommer man upp i över 100miljoner.
Jag kan inte se att det finns någon vettig anledning till mer än en läsare, SL hävdar att det är relativt få som berörs och då kan det väl räcka med mittdörr. Och 10 mkr är en peanut för SL och ovanpå det hävdar Sörmland och Västmanland att flytten betalade sig.
I Västerås är den dominerande biljettypen 40-resorskort, inte månadskort. VL tappade därför en väldigt stor del av sina biljettinkomster när dessa inte kunde valideras. Det påverkade såklart kollektivtrafikmyndigheten i Västmanland att snabbt flytta validatorerna till mittdörren.Lennart Petersen skrev: Och det har man alltså redan gjort i Södermanland och Västmanland och hävdar att flytten betalade sig snabbt, kan man inte betala med kort så hävdar ju många att dom inte har något annat för en enkelresa.
Och en flytt till mittdörr skulle alltså enligt DN kosta SL 10 miljoner. Men envist hävdar man att det måste finnas även vid bakdörren. Varför då undrar man ? Den minoritet som betalar med reskassa eller kort får använda den mittdörr där läsaren finns eller gå fram till den.
-
Lennart Petersen
Men oavsett så har jag sett att SL uppskattar årets förlust till runt 3miljarder, till stor del beroende på minskat resande men även cirka 1,3 miljarder för en dramatiskt ökad plankning vilken ökning väl till största delen är i busstrafiken.pnott skrev:I Västerås är den dominerande biljettypen 40-resorskort, inte månadskort. VL tappade därför en väldigt stor del av sina biljettinkomster när dessa inte kunde valideras. Det påverkade såklart kollektivtrafikmyndigheten i Västmanland att snabbt flytta validatorerna till mittdörren.Lennart Petersen skrev: Och det har man alltså redan gjort i Södermanland och Västmanland och hävdar att flytten betalade sig snabbt, kan man inte betala med kort så hävdar ju många att dom inte har något annat för en enkelresa.
Så 10mkr är lågt i sammanhanget.
SL skriver idag följande om vad som gäller på sin facebooksida:
Fråga: Hur kontrolleras att passageraren saknar smartphone? Kommer kroppsvisitering ske? Tvingas man öppna sin väska och visa innehållet? Har era kontrollanter befogenhet och laglig rätt att kroppsvisitera SL:s passagerare och undersöka väskor? Hur går i så fall visitering till om avstånd ska hållas?
Svar: Kontrollanterna får inte kroppsvisitera någon. De kan ju se om du t.ex. har hörlurar i öronen så kan de nog misstänka att du har en mobiltelefon. Däremot har de med sig ordningsvakter så får de kroppsvisitera och även kolla väskor.
Fråga: Om smartphone "upptäcks" av kontrollant men passageraren hävdar att telefonen saknar t.ex. möjlighet att ansluta till internet, bank-ID eller SL-app, hur kontrolleras detta? Måste man lämna över sin mobil eller på annat sätt "bevisa" att såna funktioner saknas i den, genom att t.ex. visa mobilens innehåll?
Svar: Du kan komma att behöva visa din smartphone för kontrollanterna för att visa att du inte har tillgång till det du räknar upp.
Fråga: Hur kontrolleras att passageraren saknar smartphone? Kommer kroppsvisitering ske? Tvingas man öppna sin väska och visa innehållet? Har era kontrollanter befogenhet och laglig rätt att kroppsvisitera SL:s passagerare och undersöka väskor? Hur går i så fall visitering till om avstånd ska hållas?
Svar: Kontrollanterna får inte kroppsvisitera någon. De kan ju se om du t.ex. har hörlurar i öronen så kan de nog misstänka att du har en mobiltelefon. Däremot har de med sig ordningsvakter så får de kroppsvisitera och även kolla väskor.
Fråga: Om smartphone "upptäcks" av kontrollant men passageraren hävdar att telefonen saknar t.ex. möjlighet att ansluta till internet, bank-ID eller SL-app, hur kontrolleras detta? Måste man lämna över sin mobil eller på annat sätt "bevisa" att såna funktioner saknas i den, genom att t.ex. visa mobilens innehåll?
Svar: Du kan komma att behöva visa din smartphone för kontrollanterna för att visa att du inte har tillgång till det du räknar upp.
Eftersom det finns två läsare fram borde inte flytten tillbaka behöva gå lika snabbt, finns ju möjlighet att validera biljetter med en maskin ocksåOdd skrev:Det är ju löjliga siffror som kastas omkring i denna fråga.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
-
Magnus Ahltorp
Så SL tycker alltså att det är rimligt att jag ska redovisa allt jag har på mig, antingen fysiskt eller på telefonen, bara för att de inte behagar flytta några kortläsare? Ska de läsa mina mail också? Ska jag lämna över alla mina lösenord, så att de verkligen kan kolla allt?Vidling skrev:SL skriver idag följande om vad som gäller på sin facebooksida:
För att visa på proportionerna här rör det sig (enligt Odds uppgift om 2500 bussar och SL:s uppgift om 10 miljoner kronor) alltså om en kostnad på 4000 kronor per buss för att ge resenärerna möjlighet att betala (inte full smidighet, som SL verkar vilja räkna med). Eftersom SL:s tilläggsavgift är 1500 kronor betyder det alltså att de har betalat kortläsarflytten om de får in 3 tilläggsavgifter per buss.
Det kanske är det som är planen, att finansiera kortläsarflytten genom att tvinga resenärerna att betala tilläggsavgift istället för normal taxa tills de fått in tillräckligt mycket pengar (obs ironi).
SVT: Plexiglas ska få bussresenärer att betala
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -plankning
Uppenbarligen vill SL inte flytta kortläsarna till bakdörrarna eftersom man jobbar på en lösning för att kunna göra det säkert med påstigning vid framdörren. Och jag tror det är en bra strategi. Jag tror att människor är mindre benägna att planka mitt framför föraren än vid en bakdörr där det inte märks. Dessutom finns det vissa funktioner som föraren fortsatt behöver kunna göra, t.ex. aktivera biljetter och registrera en gruppbiljett. Samtidigt så vill man försöka få så många som möjligt att göra rätt för sig innan lösningen är på plats. Och jag vågar påstå att de allra flesta har en smartphone och är kapabla till att köpa en enkelbiljett i appen. Så genom att hota med biljettkontroll och tilläggsavgift så vill man skrämma fler till att betala. Men helt klart finns det en grupp av människor som kommer i kläm, och det är därför som det finns öppningar för att inte ha en giltig biljett.
Uppenbarligen vill SL inte flytta kortläsarna till bakdörrarna eftersom man jobbar på en lösning för att kunna göra det säkert med påstigning vid framdörren. Och jag tror det är en bra strategi. Jag tror att människor är mindre benägna att planka mitt framför föraren än vid en bakdörr där det inte märks. Dessutom finns det vissa funktioner som föraren fortsatt behöver kunna göra, t.ex. aktivera biljetter och registrera en gruppbiljett. Samtidigt så vill man försöka få så många som möjligt att göra rätt för sig innan lösningen är på plats. Och jag vågar påstå att de allra flesta har en smartphone och är kapabla till att köpa en enkelbiljett i appen. Så genom att hota med biljettkontroll och tilläggsavgift så vill man skrämma fler till att betala. Men helt klart finns det en grupp av människor som kommer i kläm, och det är därför som det finns öppningar för att inte ha en giltig biljett.
Skånetrafiken brukar ligga några år före resten av landet när det gäller innovativa lösningar i kollektivtrafiken, t.ex. kontaktlös betalning, beläggning i realtid, avbrottsfri trafik och personliga zoner. Hittills har Skånetrafiken inte lyckats övertyga de statliga myndigheterna om att plexiglas är en lämplig lösning. Vad får SL att tro att en kollektivtrafikmyndighet som ständigt ligger några år efter Skånetrafiken kan lösa detta på ett bättre sätt? Mitt tips är att göra som vanligt: Titta på vad Skånetrafiken gör och kopiera lösningen!kildor skrev:SVT: Plexiglas ska få bussresenärer att betala
Skånetrafiken planerar att installera biljettläsare vid de bakre dörrarna på alla stadsbussar. Där kan resenärerna också blippa sina betalkort för att köpa en enkelbiljett. Samtidigt är det ganska uppenbart att SL:s lösning inte kommer att fungera särskilt bra i praktiken.
Jag tycker det verkar som att Skånetrafiken är inne på samma linje som SL:
https://www.sydsvenskan.se/2020-10-13/d ... llas-basta
Det låter ju lite som vad Stasi sysslade med en gång i tiden. Skall man inte lika gärna kasta in resenären i finkan tills hen kan visa upp en fungerande smarttelefon?Vidling skrev:SL skriver idag följande om vad som gäller på sin facebooksida:
Skånetrafiken lägger dock inte alla ägg i samma korg, utan installerar även biljettläsare vid de bakre dörrarna på alla stadsbussar (samt på regionbussar). Det är inte ju alls säkert att de statliga myndigheterna tillåter en lösning som bygger på plexiglas, och då är det bra att ha en annan utväg. Om Skånetrafiken inte lyckas övertyga Arbetsmiljöverket och andra relevanta myndigheter så tror jag inte att SL gör det heller.kildor skrev:Jag tycker det verkar som att Skånetrafiken är inne på samma linje som SL:
Nu har jag dålig koll på Skåne. Kanske finns någon annan här som vet bättre. Men du länkar till en sida daterad 10 juli. Och av fackets debattartikel får man intrycket av att man avbrutet arbetet med att flytta biljettläsare:Enceladus skrev:Skånetrafiken lägger dock inte alla ägg i samma korg, utan installerar även biljettläsare vid de bakre dörrarna på alla stadsbussar (samt på regionbussar). Det är inte ju alls säkert att de statliga myndigheterna tillåter en lösning som bygger på plexiglas, och då är det bra att ha en annan utväg. Om Skånetrafiken inte lyckas övertyga Arbetsmiljöverket och andra relevanta myndigheter så tror jag inte att SL gör det heller.kildor skrev:Jag tycker det verkar som att Skånetrafiken är inne på samma linje som SL:
När framdörrarna stängdes i april var det meningen att samtliga validatorer, kontrollapparater för biljettblippning, skulle flyttas från främre delen av bussarna till den bakre. Det visade emellertid sig vara komplicerat och därför har Skånetrafiken avstått från att flytta dem.