I vilka städer är coronaeffekten redan över?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
I vilka städer är coronaeffekten redan över?
Coronapandemin har haft en enorm påverkan på kollektivtrafiken. Både hemarbete och andra färdmedel än kollektivtrafiken har uppmuntrats, vilket har fått resandet att krascha. I april var antalet påstigande på pendeltågen endast 42 procent i jämförelse med samma period föregående år. I september hade resandet återhämtat sig till 66 procent jämfört med förra året. Återhämtningen verkar bli utdragen, men de senaste årens rekordstora ökning innebär likväl att resandet är på samma nivå som i början av decenniet.
Med inspiration från Stalin har SL infört så kallade tioårsplaner (mest märkbart i VBP-avtal med minimiutbud som inte ändras under hela perioden), vilket innebär att trafikutbudet sällan hinner utökas vid resandeökningar. Därmed förekommer trängsel på pendeltågen trots att resandet är lägre. Det skulle bli fullkomligt kaos om resandet återhämtade sig helt mitt under en pågående pandemi. Det finns tydligen vissa nackdelar med Stalins system, även om det finns uppenbara ekonomiska och opinionsmässiga fördelar.
Hur ser situationen ut i andra delar av världen? Stockholm är en av väldigt få städer som inte anpassar utbudet till efterfrågan. Däremot har resandet inte minskat lika mycket i andra städer, vilket innebär att även städer som anpassar utbudet till efterfrågan kan ha problem med trängsel. Enligt uppgift var Oslos tunnelbana nyligen tillbaka på 90 procent av förra årets nivå, men resandet kan ha ändrats sedan dess.
Republiken Kina, d.v.s. Taiwan, har ofta hyllats för sin hantering av coronapandemin. Huvudstaden Taipei redovisar sin månatliga tunnelbanestatistik här. I september var Taipeis tunnelbana tillbaka på hela 98 procent av förra årets nivå. Återhämtningen gick ganska snabbt och det tycks inte bli några långvariga effekter av pandemin.
Kan coronaeffekten försvinna lika snabbt i andra delar av världen? Svaret på den frågan är troligen nej. Stad efter stad har gjort permanenta inskränkningar i biltrafiken, vilket innebär att biltrafiken inte har lika bra möjligheter att återhämta sig. Taipei hade dock en väldigt hög kollektivtrafikandel redan innan pandemin och behövde egentligen inte göra inskränkningar i biltrafiken som andra städer gjorde.
Sverige gick emellertid sin egen väg och valde istället att uppmuntra till mer bilåkande - trots att Sverige redan innan var det i särklass bilvänligaste landet i Skandinavien med sitt unika reseavdrag. För Sveriges del kan det därför bli svårt att få samma utveckling som i Taiwan eller i resten av Europa. Trafikverket kan behöva göra ännu större satsningar på väginfrastruktur till följd av politikernas retorik, där bilkramaren Helldén tog på sig ledartröjan.
I Taipei finns det alltså inte längre någon coronaeffekt, medan Stockholm förefaller vara på väg mot en ny era av privatbilism. Hur ser det ut i andra delar av världen?
Med inspiration från Stalin har SL infört så kallade tioårsplaner (mest märkbart i VBP-avtal med minimiutbud som inte ändras under hela perioden), vilket innebär att trafikutbudet sällan hinner utökas vid resandeökningar. Därmed förekommer trängsel på pendeltågen trots att resandet är lägre. Det skulle bli fullkomligt kaos om resandet återhämtade sig helt mitt under en pågående pandemi. Det finns tydligen vissa nackdelar med Stalins system, även om det finns uppenbara ekonomiska och opinionsmässiga fördelar.
Hur ser situationen ut i andra delar av världen? Stockholm är en av väldigt få städer som inte anpassar utbudet till efterfrågan. Däremot har resandet inte minskat lika mycket i andra städer, vilket innebär att även städer som anpassar utbudet till efterfrågan kan ha problem med trängsel. Enligt uppgift var Oslos tunnelbana nyligen tillbaka på 90 procent av förra årets nivå, men resandet kan ha ändrats sedan dess.
Republiken Kina, d.v.s. Taiwan, har ofta hyllats för sin hantering av coronapandemin. Huvudstaden Taipei redovisar sin månatliga tunnelbanestatistik här. I september var Taipeis tunnelbana tillbaka på hela 98 procent av förra årets nivå. Återhämtningen gick ganska snabbt och det tycks inte bli några långvariga effekter av pandemin.
Kan coronaeffekten försvinna lika snabbt i andra delar av världen? Svaret på den frågan är troligen nej. Stad efter stad har gjort permanenta inskränkningar i biltrafiken, vilket innebär att biltrafiken inte har lika bra möjligheter att återhämta sig. Taipei hade dock en väldigt hög kollektivtrafikandel redan innan pandemin och behövde egentligen inte göra inskränkningar i biltrafiken som andra städer gjorde.
Sverige gick emellertid sin egen väg och valde istället att uppmuntra till mer bilåkande - trots att Sverige redan innan var det i särklass bilvänligaste landet i Skandinavien med sitt unika reseavdrag. För Sveriges del kan det därför bli svårt att få samma utveckling som i Taiwan eller i resten av Europa. Trafikverket kan behöva göra ännu större satsningar på väginfrastruktur till följd av politikernas retorik, där bilkramaren Helldén tog på sig ledartröjan.
I Taipei finns det alltså inte längre någon coronaeffekt, medan Stockholm förefaller vara på väg mot en ny era av privatbilism. Hur ser det ut i andra delar av världen?
Re: I vilka städer är coronaeffekten redan över?
Att kalla Daniel Helldén bilkramare är det dummaste jag hört eller läst på mycket länge. Ungefär i stil med att kalla vänsterpartiet skattesänkarparti eller beskriva Donald Trump som blyg och timid.
Att Helldén vill göra det enklare och billigare att minska pandemins spridning tyder väl bara på klarsynthet!
Att Helldén vill göra det enklare och billigare att minska pandemins spridning tyder väl bara på klarsynthet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: I vilka städer är coronaeffekten redan över?
De fleste steder i Europa har gått tilbake til normal tidtabell. De fleste steder har færre reisende og derfor mindre trengsel på vognene. I Oslo blir folk oppfordret til å ha hjemmekontor eller sykle, og selv om det er 30-40 færre passasjerer på T-bane, sporvogner og busser, så er det ikke blitt lengre køer på veiene. Det er faktisk mindre kø enn normalt. Sporveien i Oslo kjører ekstravogner på Ekebergbanen.
Re: I vilka städer är coronaeffekten redan över?
Coronaeffekten (vad det nu är) är inte över någonstans. Vi befinner oss i den andra vågens uppgångsfas. Antalet bekräftade nya fall i Sverige vecka 42 var 5624. Det överträffas bara av de fyra veckorna i juni (23-26). Botten hade vi i vecka 35 med 1200. Sedan har det varit en stadig uppgång.
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: I vilka städer är coronaeffekten redan över?
På vilket sätt är det ett sätt att minska pandemins spridning att folk ska trängas på väldigt smala gångbanor trots att det rimliga är att, som många andra städer gjort, stänga av körfält så att man kan gå eller cykla där? Ta bara en bro som Västerbron där det är helt omöjligt att hålla ordentligt avstånd, och det är ändå inte så smala gångbanor som det är t.ex. längs Södertäljevägen, där det inte ens gick att möta någon innan corona utan att gå ut i gräsmattan eller i cykelbanan.LÅ1 skrev:Att kalla Daniel Helldén bilkramare är det dummaste jag hört eller läst på mycket länge. Ungefär i stil med att kalla vänsterpartiet skattesänkarparti eller beskriva Donald Trump som blyg och timid.
Att Helldén vill göra det enklare och billigare att minska pandemins spridning tyder väl bara på klarsynthet!
Vissa på det här forumet brukar tjata om att avgiftsfri kollektivtrafik är dåligt eftersom det gör att de som "borde" gå inte gör det utan tar kollektivtrafiken. Men nu när folk faktiskt försöker gå så går det inte ens att göra, eftersom GC-infrastrukturen är undermålig.
Re: I vilka städer är coronaeffekten redan över?
I september hade Taipeis tunnelbana endast 2 procent färre påstigande jämfört med samma period föregående år. Således har coronapandemins effekter på resandet i princip helt upphört i Taiwan. För inte så länge sedan var Oslos tunnelbana också väldigt nära sina gamla nivåer, men nu verkar resandet återigen ha minskat.Harald skrev:Coronaeffekten (vad det nu är) är inte över någonstans. Vi befinner oss i den andra vågens uppgångsfas. Antalet bekräftade nya fall i Sverige vecka 42 var 5624. Det överträffas bara av de fyra veckorna i juni (23-26). Botten hade vi i vecka 35 med 1200. Sedan har det varit en stadig uppgång.
Re: I vilka städer är coronaeffekten redan över?
Alla bor inte inom gångavstånd från jobbet. Och virusspridningen sker lättare inomhus (som i bussar och tåg) är utomhus.Magnus Ahltorp skrev:På vilket sätt är det ett sätt att minska pandemins spridning att folk ska trängas på väldigt smala gångbanor trots att det rimliga är att, som många andra städer gjort, stänga av körfält så att man kan gå eller cykla där? Ta bara en bro som Västerbron där det är helt omöjligt att hålla ordentligt avstånd, och det är ändå inte så smala gångbanor som det är t.ex. längs Södertäljevägen, där det inte ens gick att möta någon innan corona utan att gå ut i gräsmattan eller i cykelbanan.LÅ1 skrev:Att kalla Daniel Helldén bilkramare är det dummaste jag hört eller läst på mycket länge. Ungefär i stil med att kalla vänsterpartiet skattesänkarparti eller beskriva Donald Trump som blyg och timid.
Att Helldén vill göra det enklare och billigare att minska pandemins spridning tyder väl bara på klarsynthet!
Vissa på det här forumet brukar tjata om att avgiftsfri kollektivtrafik är dåligt eftersom det gör att de som "borde" gå inte gör det utan tar kollektivtrafiken. Men nu när folk faktiskt försöker gå så går det inte ens att göra, eftersom GC-infrastrukturen är undermålig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: I vilka städer är coronaeffekten redan över?
Nej, men många flera bor inom gångavstånd i dessa tider, och ännu flera skulle bo inom cykel- eller gångavstånd om Stockholms stad skulle tänka sig att göra mera plats för cyklister och fotgängare på bekostnad av bilutrymmet. Nu har jag inte varit förbi t.ex. Swedenborgsgatan på länge (pga Corona), men jag hittar inget om att "sommargågatorna" är förlängda in på hösten, en väldigt enkel åtgärd rent fysiskt, bara att låta bli att ta bort en del av hindren. Sommargågatorna har dessutom gett restauranger extra utrymme, något som också behövs för att minska trängseln.LÅ1 skrev:Alla bor inte inom gångavstånd från jobbet. Och virusspridningen sker lättare inomhus (som i bussar och tåg) är utomhus.
I många städer i Europa har flera sådana åtgärder gjorts åtminstone semipermanenta. Ökad biltrafik kan ju inte absorbera kraftigt minskad användning av bussar och tåg, men däremot kan betongsuggor och reservering av körfält för cyklister göra det. Har Stockholms stad gjort en enda åtgärd för att öka framkomligheten för cyklister?
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: I vilka städer är coronaeffekten redan över?
At Oslo har vært i nærheten av normal trafikk på Tunnelbanen er en "Trumpkommentar". En eller annen har sagt noe som ikke har noen som helst tråd til virkeligheten. Jeg har ingen tall, men la oss si at antall reisende er 50% av normalen. Det er det jeg vil estimere som daglig reisende.
Re: I vilka städer är coronaeffekten redan över?
Detta är uppgifter som har cirkulerat i svenska nyhetsblaskor. Bland annat skriver Aftonbladet att Ruter har meddelat att "antalet passagerare på tunnelbanan i Oslo är nu tillbaka på 90 procent av förra årets nivå". Vidare skriver Aftonbladet att den norska tidningen VG påstår att "passagerarantalet i framförallt Oslos södra delar" är "uppe i samma nivå som förra året". Som med alla andra coronarelaterade nyheter i media kan dock sanningshalten variera.Nils Carl Aspenberg skrev:At Oslo har vært i nærheten av normal trafikk på Tunnelbanen er en "Trumpkommentar". En eller annen har sagt noe som ikke har noen som helst tråd til virkeligheten. Jeg har ingen tall, men la oss si at antall reisende er 50% av normalen. Det er det jeg vil estimere som daglig reisende.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7544
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: I vilka städer är coronaeffekten redan över?
Ja, bästa ingenjör N, man kan undra vad Taiwan har med detta att göra? Det här är ju bara ytterligare ett sätt av Enceladus-kollektivet att försöka klämma åt "bilkramaren Helldén". T.o.m. Josef Stalin åberopas!Enceladus skrev:I september hade Taipeis tunnelbana endast 2 procent färre påstigande jämfört med samma period föregående år. Således har coronapandemins effekter på resandet i princip helt upphört i Taiwan. För inte så länge sedan var Oslos tunnelbana också väldigt nära sina gamla nivåer, men nu verkar resandet återigen ha minskat.Harald skrev:Coronaeffekten (vad det nu är) är inte över någonstans. Vi befinner oss i den andra vågens uppgångsfas. Antalet bekräftade nya fall i Sverige vecka 42 var 5624. Det överträffas bara av de fyra veckorna i juni (23-26). Botten hade vi i vecka 35 med 1200. Sedan har det varit en stadig uppgång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: I vilka städer är coronaeffekten redan över?
Jeg har også sett det har vært skrevet tidligere, men som mye av det Donald Trump sier, så er det ikke alt som er reelt. Man forteller ofte om virkeligheten slik man ønsker at den skal være. Det kan godt være at noen i Sporveien Oslo har ønsket at det skal være slik, men det har ingen ting med virkeligheten å gjøre, selv om det har stått i norske og svenske tidninger. Tunnelbanen i Oslo frakter mye luft. Det har vært et ekstremt høyt salg av elsykler, samtidig som 13.000 sparkesykler har brakt folk rundt i Oslo. Jeg sitter daglig på trafikksentralen og jeg åker daglig med tunnelbanen. Så jeg følger godt med på det som skjer. Jeg kan ikke komme med et tall, bare si at 90 prosent er fel. Men min erfaring er at man i Oslo ofte opererer med "tenk på et tall". Jeg skrev en gang for noen år siden en artikkel hvor jeg faktisk fant trafikktall som viste en reduksjon på 10 prosent i trafikken. Ved gjennomlesning av min artikkel rettet sporveiens direktør dette tallet til "betydelig trafikkvekst".
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: I vilka städer är coronaeffekten redan över?
Nye tall fra Norges sier at Ruter (Oslo og Akershus) i første del av Oktober lå på 57% av normaltrafikk. Norge totalt lå på rundt 50%. Nå stenger alt ned og trafikken har sunket de siste 14 dagene.