Fakta om SL och regionen 2019 - spårtrafikens bästa år?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11419
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Fakta om SL och regionen 2019 - spårtrafikens bästa år?

Inlägg av Enceladus »

Fakta om SL och regionen 2019

Nu har Region Stockholm publicerat årets rapport om kollektivtrafiken. Detta är första gången som rapporten kallas "Fakta om SL och regionen", vilket signaturen "daniel_s" föreslog för ett år sedan!

Pendeltågen hade 410 000 påstigande per vintervardag, ett nytt rekord. Det gamla rekordet var 368 000 från år 2018.
Tvärbanan hade 108 000 påstigande per vintervardag, ett nytt rekord. Det gamla rekordet var 99 000 från år 2018.
Roslagsbanan hade 53 000 påstigande per vintervardag, ett nytt rekord. Det gamla rekordet var 48 000 från år 2018.
Lidingöbanan hade 14 000 påstigande per vintervardag, ett gammalt rekord. Rekordet är från år 2018.
Spårväg City hade 12 000 påstigande per vintervardag, ett nytt rekord. Det gamla rekordet var 9 000 från år 2018.
Nockebybanan hade 12 000 påstigande per vintervardag, ett nytt rekord. Det gamla rekordet var 11 000 från år 2018.

Gröna linjen hade 553 000 påstigande per vintervardag, inget rekord. Det gamla rekordet är 565 000 från år 2018.
Röda linjen hade 508 000 påstigande per vintervardag, inget rekord. Det gamla rekordet är 513 000 från år 2018.
Blå linjen hade 205 000 påstigande per vintervardag, inget rekord. Det gamla rekordet är 214 000 från år 2016.
Saltsjöbanan hade 17 000 påstigande per vintervardag, inget rekord. Det gamla rekordet är 21 000 från år 2015.

Som synes har pendeltågen och de flesta lokalbanor aldrig haft så många resenärer som förra året. Även busstrafiken hade fler resenärer än någonsin, vilket innebär att hela SL-trafiken slog ett nytt rekord. Dessa siffror finns på sidan 35.

Tunnelbanan hade ett sämre år, men det är bara de tre åren innan som var bättre. År 2019 var fortfarande bättre än samtliga år fram till och med år 2015. Förra årets minskning är det som ofta har kallats "en överströmning av trafikanter till Citybanan". Kommer tunnelbanan att återhämta sig till sina forna rekordnivåer?
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 08 oktober 2020 18:15, redigerad totalt 2 gång.
Enceladus
Inlägg: 11419
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fakta om SL och regionen 2019 - spårtrafikens bästa år?

Inlägg av Enceladus »

Det finns ett annat trendbrott i årets rapport. För första gången någonsin hade pendeltågen fler personkilometer än tunnelbanan (alla tre linjer tillsammans), se sidan 16. Detta förhållande kommer troligtvis aldrig att ändras igen. Både pendeltågen och tunnelbanan hade fler personkilometer än busstrafiken, men det är inget nytt.
Enceladus
Inlägg: 11419
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fakta om SL och regionen 2019 - spårtrafikens bästa år?

Inlägg av Enceladus »

Här är de största pendeltågsstationerna (se sidorna 52-53):

1. Stockholm City 65 400 (+5 500)
2. Stockholm Odenplan 42 700 (+5 300)
3. Stockholms södra 21 400 (+2 600)
4. Solna 20 900 (+2 300)
5. Älvsjö 19 600 (+2 300)
6. Flemingsberg 14 300 (+1 500)
7. Sundbyberg 14 300 (+1 600)
8. Årstaberg 14 100 (+2 300)
9. Sollentuna 13 400 (+900)
10. Jakobsberg 11 500 (+200)
11. Upplands Väsby 10 300 (+300)
12. Huddinge 10 200 (+1 200)
13. Tumba 9 500 (+800)
14. Uppsala 9 300 (+1 300)
15. Spånga 8 700 (-200)
16. Södertälje centrum 8 500 (+1 400)
17. Handen 8 300 (+400)
18. Märsta 7 300 (+100)
19. Helenelund 7 400 (+900)
20. Tullinge 5 600 (+700)

Därmed har Tullinge knuffat ut Västerhaninge från den gamla topplistan!
Enceladus
Inlägg: 11419
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fakta om SL och regionen 2019 - spårtrafikens bästa år?

Inlägg av Enceladus »

På sidan 34 redovisas antalet påstigande per avtalsområde och tidpunkt. Liksom tidigare år hade busstrafiken i Huddinge/Botkyrka/Söderort fler påstigande nattetid än busstrafiken i Stockholms innerstad, trots att det motsatta förhållandet gäller under resten av dygnet. Vidare hade pendeltågen en större andel påstigande nattetid än tunnelbanan, trots att trafikutbudet är det omvända. Hur bra är SL på att anpassa utbudet till efterfrågan? Försöker SL ens att anpassa utbudet till efterfrågan?
Enceladus
Inlägg: 11419
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fakta om SL och regionen 2019 - spårtrafikens bästa år?

Inlägg av Enceladus »

I förra årets tråd finns ett inlägg om antalet påstigande per gren. Nu har det uppdaterats med aktuella siffror.
Enceladus skrev:Här är antalet påstigande per gren:

Gröna linjen 553 350
Gemensam sträcka Gullmarsplan–Odenplan 300 400
Hässelbygrenen 148 900
Hagsätragrenen 37 800
Farstagrenen 36 700
Skarpnäcksgrenen 24 150
Skärmarbrink 5 400
(Arenastadsgrenen 0)

Röda linjen 507 850
Gemensam sträcka Liljeholmen–Östermalmstorg 261 900
Mörbygrenen 78 800
Norsborgsgrenen 77 850
Ropstensgrenen 52 350
Fruängsgrenen 36 950

Pendeltåg 410 300
Gemensam sträcka Älvsjö–Odenplan 163 200
Ostkustbanan 88 900
Södertäljelinjen 66 150
Mälarbanan 54 100
Nynäsbanan 37 950

Blå linjen 204 700
Gemensam sträcka Kungsträdgården–Västra skogen 104 800
Akallagrenen 55 550
Hjulstagrenen 44 350

Detta säger dock inte så mycket om belastningen. I allmänhet är resandet mer dubbelriktat norr om stan eftersom det finns fler arbetsplatser där. Dessutom förekommer lokalt resande och de gemensamma sträckorna kan påverka grenarna olika. Exempelvis belastas Södertäljelinjen av resenärer från Älvsjö/Årstaberg till Solna/Helenelund/Arlanda/Uppsala. Vi vet också att Norsborgsgrenen och Fruängsgrenen har ungefär samma belastning.
Ostkustbanan är nu den i särklass största grenen i Stockholm, givet att Hässelbylinjen inte räknas som en gren från Odenplan. Samtliga pendeltågsgrenar har ökat kraftigt. Några av tunnelbanans grenar har också ökat, men totalt sett står tunnelbanan still.

Pendeltågen har nästan exakt lika många påstigande norr respektive söder om Stockholms innerstad, där Älvsjö och Årstaberg räknas till den gemensamma sträckan. Även den faktiska belastningen är jämnstor på båda sidorna. Röda linjen är ett annat exempel på en balanserad linje. Gröna linjen är det däremot inte, ty den domineras av sträckan Gullmarsplan–T-Centralen.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Fakta om SL och regionen 2019 - spårtrafikens bästa år?

Inlägg av Sio »

Jag undrar om inte rapporten från 2017 friserades map. på de stationer som hoppades över av snabbtågen på Ostkustbanan?

Det var ju ett år försenad och kom ut april 2019, som synes redovisas minskat resande, -5% från 2016 till 2017. Det totala resandet med pendeltågen ökade med 6% från 2016 till 2017 enligt samma rapport.

Från 2017 till 2018, när snabbtågen infördes, redovisas en liten ökning med +2%, tvärt emot vad som skulle förväntas. Det totala resandet med pendeltågen gick samtidigt upp med +7%.

Till år 2019, som närmast borde innebära en återgång till 2017 års siffror, syns en kraftig ökning på i snitt +19% för de berörda stationerna. Pendeltågen som helhet ökade +11% 2018-2019.

2016 2017 2018 2019
Rotebro 4000 3700 3800 4400
Norrviken 2000 1900 1900 2300
Häggvik 2300 2200 2200 2700
Ulriksdal 3900 3800 3900 4700
Enceladus
Inlägg: 11419
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fakta om SL och regionen 2019 - spårtrafikens bästa år?

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev: 2016 2017 2018 2019
Rotebro 4000 3700 3800 4400
Norrviken 2000 1900 1900 2300
Häggvik 2300 2200 2200 2700
Ulriksdal 3900 3800 3900 4700
Stationerna på Nynäsbanan följer samma mönster:

Skogås: 4 800 påstigande år 2016, 4 600 påstigande år 2017, 4 800 påstigande år 2018 samt 4 900* påstigande år 2019
Trångsund: 2 400 påstigande år 2016, 2 400 påstigande år 2017, 2 400 påstigande år 2018 samt 2 800 påstigande år 2019

*Samma år öppnade Vega pendeltågsstation för trafik, vilken delvis avlastade Skogås. Annars hade ökningen förmodligen varit ungefär lika stor som ovan. Skogås är dock fortsatt större än småstationerna på Ostkustbanan utan motsvarande trafikutbud.
Skriv svar