Olika spårbredd i Storbrittanien och Irland - Varför?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Olika spårbredd i Storbrittanien och Irland - Varför?

Inlägg av Breitspurbahn »

Något jag inte blir klok på när jag tittar på en karta över Europas tågnätverks spårbredd är varför Storbritannien har normalspår medan Irland har 1600 mm bredd.
Då Irland tillhörde Storbritannien tom 1919 så föreställer man sig att det tågtokiga Förenade Kungadömet hade lagt ett välutvecklat spårnät på Irland tills dess.
Om TsarRyssland han lägga tillräckligt mycket spår i Finland, Baltikum och Ukraina innan deras självständighet att de behöll bredspårigheten (ja Baltikum och Ukraina kom ju tillbaka under sovjetiskt styre igen, men inte Finland) så verkar det konstigt att Irland inte hade ett liknande scenario.

Jag har inget emot det, mitt namn antyder ju att jag gillar breda spår, men finner det likväl konstigt. :)

Bild
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Olika spårbredd i Storbrittanien och Irland - Varför?

Inlägg av Lennart Petersen »

Breitspurbahn skrev:Något jag inte blir klok på när jag tittar på en karta över Europas tågnätverks spårbredd är varför Storbritannien har normalspår medan Irland har 1600 mm bredd.
Då Irland tillhörde Storbritannien tom 1919 så föreställer man sig att det tågtokiga Förenade Kungadömet hade lagt ett välutvecklat spårnät på Irland tills dess.
Om TsarRyssland han lägga tillräckligt mycket spår i Finland, Baltikum och Ukraina innan deras självständighet att de behöll bredspårigheten (ja Baltikum och Ukraina kom ju tillbaka under sovjetiskt styre igen, men inte Finland) så verkar det konstigt att Irland inte hade ett liknande scenario.
mg]
Det var en kompromiss när man redan hade byggt med både bredare och smalare spårvidder.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Track_gauge_in_Ireland
Bakom låg alltså en lag från parlamentet som stipulerade 1435 i Storbrittannien men 1600mm på Irland.
Man hade redan byggt så mycket med 1435 att det hade varit opraktiskt att fortsätta med något annat. Det fanns även Brunels bredspår men det försvann så småningom för att göra allt enhetligt.
Att ha en annan spårvidd på Irland var nog inget större problem då, att beställa lok och vagnar var nog inga problem för den brittiska industrin var van vid att tillverka för en mängd olika spårvidder.
Skriv svar