Spårvägsräl

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hans W
Inlägg: 178
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Spårvägsräl

Inlägg av Hans W »

Jag arbetar med att katalogisera rälprofiler vid ÖSlJ. På hamnspåret i Mariefred har vi rännskenor (spårvägsräler) som jag inte lyckas hitta på nätet.
De är:
Höjd 180, fotbredd 180, huvudbredd totalt 108, farbana bredd 58, ränna bredd i öppningen 35, djup 30.
De jag funnit med rätt bredd och höjd t.ex. Ri60, Ri60N och Ri62 har betydligt djupare ränna.
Har någon en idé vad det kan vara för profil och helst en länk till en ritning?
Olof
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 30 september 2013 18:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsräl

Inlägg av Olof »

Kanske NP4a...??
NP4 har för smal rilla.
Fast de är djupare i rillan (40mm) än de räler som du har mätt på.

https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... _NP-4a.pdf
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... 6_NP-4.pdf

Inte alltid lätt att hitta "tillbaka" vad det är för räler som ligger i backen.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsräl

Inlägg av twr »

Jag lånar denna tråd till en annan fråga. Är grässpår alltid vignolräl, alltid gaturäl, eller kan det vara vilket som?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Hans W
Inlägg: 178
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Spårvägsräl

Inlägg av Hans W »

Olof skrev:Kanske NP4a...??
NP4 har för smal rilla.
Fast de är djupare i rillan (40mm) än de räler som du har mätt på.

https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... _NP-4a.pdf
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... 6_NP-4.pdf

Inte alltid lätt att hitta "tillbaka" vad det är för räler som ligger i backen.
Vi tror nu att det är NP4 som är sliten och ev med utstukad rillkant. Vi har egenligen för breda flänsar för dessa räler så en plankorsning där vi kör 25 km/h kommer vi byta till GATU56. Vi har redan GATU56 i en plankorsning och det fungerar mycket bättre. På hamnspåret där vi kör 5 km/h duger det tills vidare.

Finns det ritningar även hos SS/SL på dessa?
Olof
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 30 september 2013 18:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsräl

Inlägg av Olof »

Hans W skrev: Finns det ritningar även hos SS/SL på dessa?
Bland Trafikkontoret Göteborgs inaktuella ritningar finns även GATU56
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... atu-56.pdf

Men borde självklart även finnas nyare/gällande ritning hos andra källor.
GATU 56 är ju en rältyp som används i tex hamnar eller där man kör järnvägsfordon på asfalterade ytor.
Olof
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 30 september 2013 18:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsräl

Inlägg av Olof »

twr skrev:Jag lånar denna tråd till en annan fråga. Är grässpår alltid vignolräl, alltid gaturäl, eller kan det vara vilket som?
Kanske borde vara egen tråd, men jag vet inte hur jag lyfter ut frågan.
Men i grässpår kan man använda vilket som, vignol eller gaturäl. Det är oftast mera spårets geometri som ger vilken rältyp som man använder.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsräl

Inlägg av twr »

Olof skrev:
twr skrev:Jag lånar denna tråd till en annan fråga. Är grässpår alltid vignolräl, alltid gaturäl, eller kan det vara vilket som?
Kanske borde vara egen tråd, men jag vet inte hur jag lyfter ut frågan.
Men i grässpår kan man använda vilket som, vignol eller gaturäl. Det är oftast mera spårets geometri som ger vilken rältyp som man använder.
Tack för svar!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3023
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårvägsräl

Inlägg av Stefan Widén »

Hans W skrev:
Olof skrev:Kanske NP4a...??
NP4 har för smal rilla.
Fast de är djupare i rillan (40mm) än de räler som du har mätt på.

https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... _NP-4a.pdf
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... 6_NP-4.pdf

Inte alltid lätt att hitta "tillbaka" vad det är för räler som ligger i backen.
Vi tror nu att det är NP4 som är sliten och ev med utstukad rillkant. Vi har egenligen för breda flänsar för dessa räler så en plankorsning där vi kör 25 km/h kommer vi byta till GATU56. Vi har redan GATU56 i en plankorsning och det fungerar mycket bättre. På hamnspåret där vi kör 5 km/h duger det tills vidare.

Finns det ritningar även hos SS/SL på dessa?
Jag tror de är NP4 . OCh kommer de från Stockholm så gjorde man en "fuling" på slutet. Man svarade hjulen med ganska brant lutning på hjulbanan vilket fick till följd att rälen fick en lutning.
Förmodligen för att få bättre gång på de slitna spåren, dvs det var enklare och billigare att svarva om än att åtgärda rälen
I backen upp mot Bellmansro mätte jag upp ca 15 mm lutning på rälhuvudet vilket fick följden att normala hjul bara hade anläggning på ytterdelen av rälhuvudet. Lite jobbigt i backe därtill att sanden inte fick samma effekt som normalt.

Det kan vara så att ni fått räl som inte är lika slitna därav att du mätt upp ett rilldjup på 35 mm. Ta ritningarna på NP4, som är länkade, och försök få dem i skal 1:1 rita av profilen och skär ut den i en Aluplåt så får du ett mått att jämföra med. Finns lutningen men att det stämmer i övrigt har du facit.

Du kan även göra studiebesök på Valhallavägen och jämföra med det som ligger kvar fullt synligt. Eller så får du komma och kika på den vi har kvar i hallen på ett spår.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar