Jag arbetar med att katalogisera rälprofiler vid ÖSlJ. På hamnspåret i Mariefred har vi rännskenor (spårvägsräler) som jag inte lyckas hitta på nätet.
De är:
Höjd 180, fotbredd 180, huvudbredd totalt 108, farbana bredd 58, ränna bredd i öppningen 35, djup 30.
De jag funnit med rätt bredd och höjd t.ex. Ri60, Ri60N och Ri62 har betydligt djupare ränna.
Har någon en idé vad det kan vara för profil och helst en länk till en ritning?
Spårvägsräl
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägsräl
Kanske NP4a...??
NP4 har för smal rilla.
Fast de är djupare i rillan (40mm) än de räler som du har mätt på.
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... _NP-4a.pdf
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... 6_NP-4.pdf
Inte alltid lätt att hitta "tillbaka" vad det är för räler som ligger i backen.
NP4 har för smal rilla.
Fast de är djupare i rillan (40mm) än de räler som du har mätt på.
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... _NP-4a.pdf
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... 6_NP-4.pdf
Inte alltid lätt att hitta "tillbaka" vad det är för räler som ligger i backen.
Re: Spårvägsräl
Jag lånar denna tråd till en annan fråga. Är grässpår alltid vignolräl, alltid gaturäl, eller kan det vara vilket som?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsräl
Vi tror nu att det är NP4 som är sliten och ev med utstukad rillkant. Vi har egenligen för breda flänsar för dessa räler så en plankorsning där vi kör 25 km/h kommer vi byta till GATU56. Vi har redan GATU56 i en plankorsning och det fungerar mycket bättre. På hamnspåret där vi kör 5 km/h duger det tills vidare.Olof skrev:Kanske NP4a...??
NP4 har för smal rilla.
Fast de är djupare i rillan (40mm) än de räler som du har mätt på.
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... _NP-4a.pdf
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... 6_NP-4.pdf
Inte alltid lätt att hitta "tillbaka" vad det är för räler som ligger i backen.
Finns det ritningar även hos SS/SL på dessa?
Re: Spårvägsräl
Bland Trafikkontoret Göteborgs inaktuella ritningar finns även GATU56Hans W skrev: Finns det ritningar även hos SS/SL på dessa?
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... atu-56.pdf
Men borde självklart även finnas nyare/gällande ritning hos andra källor.
GATU 56 är ju en rältyp som används i tex hamnar eller där man kör järnvägsfordon på asfalterade ytor.
Re: Spårvägsräl
Kanske borde vara egen tråd, men jag vet inte hur jag lyfter ut frågan.twr skrev:Jag lånar denna tråd till en annan fråga. Är grässpår alltid vignolräl, alltid gaturäl, eller kan det vara vilket som?
Men i grässpår kan man använda vilket som, vignol eller gaturäl. Det är oftast mera spårets geometri som ger vilken rältyp som man använder.
Re: Spårvägsräl
Tack för svar!Olof skrev:Kanske borde vara egen tråd, men jag vet inte hur jag lyfter ut frågan.twr skrev:Jag lånar denna tråd till en annan fråga. Är grässpår alltid vignolräl, alltid gaturäl, eller kan det vara vilket som?
Men i grässpår kan man använda vilket som, vignol eller gaturäl. Det är oftast mera spårets geometri som ger vilken rältyp som man använder.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3023
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvägsräl
Jag tror de är NP4 . OCh kommer de från Stockholm så gjorde man en "fuling" på slutet. Man svarade hjulen med ganska brant lutning på hjulbanan vilket fick till följd att rälen fick en lutning.Hans W skrev:Vi tror nu att det är NP4 som är sliten och ev med utstukad rillkant. Vi har egenligen för breda flänsar för dessa räler så en plankorsning där vi kör 25 km/h kommer vi byta till GATU56. Vi har redan GATU56 i en plankorsning och det fungerar mycket bättre. På hamnspåret där vi kör 5 km/h duger det tills vidare.Olof skrev:Kanske NP4a...??
NP4 har för smal rilla.
Fast de är djupare i rillan (40mm) än de räler som du har mätt på.
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... _NP-4a.pdf
https://tekniskhandbok.goteborg.se/wp-c ... 6_NP-4.pdf
Inte alltid lätt att hitta "tillbaka" vad det är för räler som ligger i backen.
Finns det ritningar även hos SS/SL på dessa?
Förmodligen för att få bättre gång på de slitna spåren, dvs det var enklare och billigare att svarva om än att åtgärda rälen
I backen upp mot Bellmansro mätte jag upp ca 15 mm lutning på rälhuvudet vilket fick följden att normala hjul bara hade anläggning på ytterdelen av rälhuvudet. Lite jobbigt i backe därtill att sanden inte fick samma effekt som normalt.
Det kan vara så att ni fått räl som inte är lika slitna därav att du mätt upp ett rilldjup på 35 mm. Ta ritningarna på NP4, som är länkade, och försök få dem i skal 1:1 rita av profilen och skär ut den i en Aluplåt så får du ett mått att jämföra med. Finns lutningen men att det stämmer i övrigt har du facit.
Du kan även göra studiebesök på Valhallavägen och jämföra med det som ligger kvar fullt synligt. Eller så får du komma och kika på den vi har kvar i hallen på ett spår.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll