Att Arlandabanan är ett samhällsekonomiskt fiasko har redan konstaterats i en äldre tråd. Men nu har även Stockholms Handelskammare fått nog. De höga biljettpriserna ger visserligen stora intäkter, men de resulterar också i en låg kollektivtrafikandel:
Handelskammaren föreslår också andra satsningar:DN skrev:Kollektivtrafikandelen för resor till Arlanda är i dag cirka 50 procent, varav 28 procent reser med tåg och 22 procent med buss. Det är en låg kollektivtrafikandel jämfört med andra större flygplatser i Sveriges närområde. I Trafikverkets analys av kapaciteten för väg- och spårinfrastruktur eftersträvas en kollektivtrafikandel på 60 procent varav 40 procent är spårburen.
Vilken av satsningarna borde ha högsta prioritet?DN skrev:De vill också utreda en förlängning av Roslagsbanan.
– Det är intressant, om den kan avgrenas från Vallentuna centrum till Arlanda. Men det bör utredas vidare, säger Carl Bergkvist.