Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Byggnaden kanske blir kvar som en port till en framtida stängd innergård dit inte vem som helst kan träda in i.
Det börjar ju bli modernt nu för tiden.
Det börjar ju bli modernt nu för tiden.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Planering för Roslagsbana till City och Spårväg Syd startar 2020Hans Wibacke skrev:Det blir bara bättre och bättre, om sväljer allt man läser. Svt Nyheter påstår "byggstart nästa år"...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... t-nasta-ar
Regionen förtydligar det nya avtalet som parterna har undertecknat för att undvika ytterligare missförstånd:Region Stockholm skrev:Det är inte byggstart som kommer att ske nästa år, utan själva planeringen. Syftet är att tidigarelägga trafikstarter i motsvarande utsträckning.
1. Planeringen av samtliga projekt startar redan nästa år, istället för år 2022, år 2024 respektive år 2026.
2. Ambitionen är att tidigarelägga trafikstarterna i motsvarande utsträckning.
3. Byggstarterna kan men behöver inte tidigareläggas i motsvarande utsträckning.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Efter att man fått alla media att svälja utspelet om "tidigareläggning" har visst regionen drabbats av eftertänksamhet och känner sej tvingade att "förtydliga". Spin spin som dom säger på andra sidan Atlanten.Enceladus skrev:Planering för Roslagsbana till City och Spårväg Syd startar 2020Hans Wibacke skrev:Det blir bara bättre och bättre, om sväljer allt man läser. Svt Nyheter påstår "byggstart nästa år"...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... t-nasta-ar
Regionen förtydligar det nya avtalet som parterna har undertecknat för att undvika ytterligare missförstånd:Region Stockholm skrev:Det är inte byggstart som kommer att ske nästa år, utan själva planeringen. Syftet är att tidigarelägga trafikstarter i motsvarande utsträckning.
1. Planeringen av samtliga projekt startar redan nästa år, istället för år 2022, år 2024 respektive år 2026.
2. Ambitionen är att tidigarelägga trafikstarterna i motsvarande utsträckning.
3. Byggstarterna kan men behöver inte tidigareläggas i motsvarande utsträckning.
Om ambitionen enligt (2) skall infrias måste väl byggstart (3) tidigareläggas i motsvarande utsträckning?
Fast det finns inga pengar i budgeten vare sej för att projektera färdigt, byggstarta tidigare eller få igång trafiken tidigare - så "ambition" är rätt ord!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Den framtida ändstationen i T-Centralen diskuteras i en annan tråd. En intressant parallell är systemet RBS i Bern.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Regiona ... –Solothurn
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Regiona ... –Solothurn
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Precis. Den stationen får ju fyra spår även efter ombyggnaden, men man har gjort om spårutformningen jämfört med den gamla stationen för att få ut maximal kapacitet. RBS nya station i Bern tror jag är en bra utgångspunkt för hur Roslagsbanans nya ändstation bör utformas.twr skrev:Den framtida ändstationen i T-Centralen diskuteras i en annan tråd. En intressant parallell är systemet RBS i Bern.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Regiona ... –Solothurn
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
För den som undrar hur det ska bli i Bern har jag ritat av nya och gamla bangården från det informationsmaterial som finns på nätet.Sio skrev:Precis. Den stationen får ju fyra spår även efter ombyggnaden, men man har gjort om spårutformningen jämfört med den gamla stationen för att få ut maximal kapacitet. RBS nya station i Bern tror jag är en bra utgångspunkt för hur Roslagsbanans nya ändstation bör utformas.twr skrev:Den framtida ändstationen i T-Centralen diskuteras i en annan tråd. En intressant parallell är systemet RBS i Bern.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Regiona ... –Solothurn
https://forumbilder.com/images/2019/10/ ... lt-007.jpg
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
En webbplats för föreningen Stockholm östra. Jag tror inte den har uppmärksammats tidigare här på forumet.
"Roslagsbanan till City? Beslutet är fattat – är det en bra idé?"
Jag citerar texten på sidan "Om oss":
"Roslagsbanan till City? Beslutet är fattat – är det en bra idé?"
Jag citerar texten på sidan "Om oss":
Det finns en omröstning på sidan. Just nu ser det ut så här:Denna sida drivs av Föreningen Stockholms östra. Föreningen är ett partipolitiskt oberoende initiativ. Grundtanken med föreningen är att ställa frågan om den beslutade förlängningen av Roslagsbanan till City via Odenplan är en bra idé.
Föreningen grundades 14 mars 2020 och består av ett antal personer som i sitt dagliga liv reser med Roslagsbanan. Den grundläggande tanken är att organisera en informell omröstning. Antalet röstande och hur man röstar kommer att visa hur viktig människor anser frågan vara och vad de anser i den.
Peter Bjurström, Täby
Kod: Markera allt
Alternativ Antal röster
---------- ------------
Bra idé 539
Inte en bra idé 388
Vet ej 13
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Kommer ihåg den gamla stationen när jag var i Bern på 70-talet, låg vinkelrätt under SBB stationen, tyvärr kom jag mig inte för att åka med den dåSio skrev:Precis. Den stationen får ju fyra spår även efter ombyggnaden, men man har gjort om spårutformningen jämfört med den gamla stationen för att få ut maximal kapacitet. RBS nya station i Bern tror jag är en bra utgångspunkt för hur Roslagsbanans nya ändstation bör utformas.twr skrev:Den framtida ändstationen i T-Centralen diskuteras i en annan tråd. En intressant parallell är systemet RBS i Bern.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Regiona ... –Solothurn

-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Jag förstår verkligen inte hur man resonerar kring detta.
Att förlänga till Station City är ingen dum idé alls. Men att dra den via Odenplan?
Odenplan är redan fullsmockad som det är idag. Busshållplatserna runt om torget är fulla av lokalbussar. Lägg på ersättningsbussar vid problem så kommer torget kollapsa. Och bussarna till Roslagen? Norrtälje/Vaxholm m.fl. Ska de vara kvar vid Östra Station men Roslagsbanan flytta? Eller ska de flytta med. Då kommer det kollapsa ännu tidigare...
Sen förstår jag inte vad man tjänar på att överge Östra Station. Det är väl utmärkt om man har en centralstation och diverse större knutpunkter utanför denna?
Odenplan är idag knutpunkt för tåg norrut och mot nordväst.
Södra Station är knutpunkt för tåg söderut.
Östra Station är väl utmärkt knutpunkt för tåg mot nordöst? Varför ska den här delen av staden överges?
Tycker man att Röda Linjen och Roslagsbanan blir dubletter så kan man lägga till ett t-banestopp i Roslagstull/Albano.
Att förlänga till Station City är ingen dum idé alls. Men att dra den via Odenplan?
Odenplan är redan fullsmockad som det är idag. Busshållplatserna runt om torget är fulla av lokalbussar. Lägg på ersättningsbussar vid problem så kommer torget kollapsa. Och bussarna till Roslagen? Norrtälje/Vaxholm m.fl. Ska de vara kvar vid Östra Station men Roslagsbanan flytta? Eller ska de flytta med. Då kommer det kollapsa ännu tidigare...
Sen förstår jag inte vad man tjänar på att överge Östra Station. Det är väl utmärkt om man har en centralstation och diverse större knutpunkter utanför denna?
Odenplan är idag knutpunkt för tåg norrut och mot nordväst.
Södra Station är knutpunkt för tåg söderut.
Östra Station är väl utmärkt knutpunkt för tåg mot nordöst? Varför ska den här delen av staden överges?
Tycker man att Röda Linjen och Roslagsbanan blir dubletter så kan man lägga till ett t-banestopp i Roslagstull/Albano.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Ja, byte till pendeltåg söderut kommer ju lika gärna kunna ske vid Centralen. Jag har också varit inne på att man kanske borde dra Roslagsbanans tunnel via Östermalm i stället, vid sidan om alternativet att den skulle kunnat gått i ytläge via Karlberg till Centralen, där man skulle kunna dela spår (treskensspår) med de stora tågen. Det skulle dock kräva att vagnarna klarar av både likström och 16Kv växelström och de nya vagnarna är inte specade för det så det alternativet är ju borta sedan länge.
Så Odenplan är väl det som är kvar som alternativ, parallellkörning är inte optimalt men kanske oundvikligt ibland.
Så Odenplan är väl det som är kvar som alternativ, parallellkörning är inte optimalt men kanske oundvikligt ibland.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Är det inte snarare Centralen som är en återvändsgränd? Den alternativa sträckningen Universitetet–Odenplan–Fridhemsplan–Liljeholmen hade passerat samtliga stora linjer i Stockholm (tunnelbane- och pendeltågslinjerna samt Tvärbanan). Centralen kan i gengäld erbjuda fjärrtåg, men Tvärbanan har betydligt fler resenärer per dag. I min mening är den beslutade sträckningen endast meningsfull om Roslagsbanan förlängs vidare mot de sydöstra förorterna (företrädesvis Värmdö och Tyresö).Odd skrev:Ja, byte till pendeltåg söderut kommer ju lika gärna kunna ske vid Centralen. Jag har också varit inne på att man kanske borde dra Roslagsbanans tunnel via Östermalm i stället, vid sidan om alternativet att den skulle kunnat gått i ytläge via Karlberg till Centralen, där man skulle kunna dela spår (treskensspår) med de stora tågen. Det skulle dock kräva att vagnarna klarar av både likström och 16Kv växelström och de nya vagnarna är inte specade för det så det alternativet är ju borta sedan länge.
Så Odenplan är väl det som är kvar som alternativ, parallellkörning är inte optimalt men kanske oundvikligt ibland.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Ska man dra tåg till Värmdö och Tyresö så bör det rimligtvis vara en utbyggnad av Saltsjöbanan. Hade Roslagsbanan byggts om till normalspår och en gren byggdes mellan Citybanan och Saltsjöbanan så hade dessa kunnat kopplats ihop till en ny pendeltågslinje.Enceladus skrev:Är det inte snarare Centralen som är en återvändsgränd? Den alternativa sträckningen Universitetet–Odenplan–Fridhemsplan–Liljeholmen hade passerat samtliga stora linjer i Stockholm (tunnelbane- och pendeltågslinjerna samt Tvärbanan). Centralen kan i gengäld erbjuda fjärrtåg, men Tvärbanan har betydligt fler resenärer per dag. I min mening är den beslutade sträckningen endast meningsfull om Roslagsbanan förlängs vidare mot de sydöstra förorterna (företrädesvis Värmdö och Tyresö).Odd skrev:Ja, byte till pendeltåg söderut kommer ju lika gärna kunna ske vid Centralen. Jag har också varit inne på att man kanske borde dra Roslagsbanans tunnel via Östermalm i stället, vid sidan om alternativet att den skulle kunnat gått i ytläge via Karlberg till Centralen, där man skulle kunna dela spår (treskensspår) med de stora tågen. Det skulle dock kräva att vagnarna klarar av både likström och 16Kv växelström och de nya vagnarna är inte specade för det så det alternativet är ju borta sedan länge.
Så Odenplan är väl det som är kvar som alternativ, parallellkörning är inte optimalt men kanske oundvikligt ibland.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Saltsjöbanan har inte kapacitet för fler grenar till Slussen och kan inte heller förlängas till Centralen på ett kostnadseffektivt sätt. Saltsjöbanan har redan tillräckligt många trafikuppgifter: tvärförbindelse mellan Nacka och Slussen samt huvudförbindelse för Fisksätra och Saltsjöbaden. Den dubbelspåriga biten mellan Nacka och Järla kan dessutom merutnyttjas av Tvärbanan.Breitspurbahn skrev:Ska man dra tåg till Värmdö och Tyresö så bör det rimligtvis vara en utbyggnad av Saltsjöbanan. Hade Roslagsbanan byggts om till normalspår och en gren byggdes mellan Citybanan och Saltsjöbanan så hade dessa kunnat kopplats ihop till en ny pendeltågslinje.Enceladus skrev:Är det inte snarare Centralen som är en återvändsgränd? Den alternativa sträckningen Universitetet–Odenplan–Fridhemsplan–Liljeholmen hade passerat samtliga stora linjer i Stockholm (tunnelbane- och pendeltågslinjerna samt Tvärbanan). Centralen kan i gengäld erbjuda fjärrtåg, men Tvärbanan har betydligt fler resenärer per dag. I min mening är den beslutade sträckningen endast meningsfull om Roslagsbanan förlängs vidare mot de sydöstra förorterna (företrädesvis Värmdö och Tyresö).Odd skrev:Ja, byte till pendeltåg söderut kommer ju lika gärna kunna ske vid Centralen. Jag har också varit inne på att man kanske borde dra Roslagsbanans tunnel via Östermalm i stället, vid sidan om alternativet att den skulle kunnat gått i ytläge via Karlberg till Centralen, där man skulle kunna dela spår (treskensspår) med de stora tågen. Det skulle dock kräva att vagnarna klarar av både likström och 16Kv växelström och de nya vagnarna är inte specade för det så det alternativet är ju borta sedan länge.
Så Odenplan är väl det som är kvar som alternativ, parallellkörning är inte optimalt men kanske oundvikligt ibland.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Parallellgående trafik kan dock vara motiverad om den utnyttjas väl och andra alternativ saknas eller har nått sitt kapacitetstak. Med nuvarande planer blir dock Roslagsbanans tunnel mellan T-centralen och Odenplan nästan helt outnyttjad i motriktningen. Genomgående linjer brukar ha en viss andel genomgående resenärer, men Roslagsbanan blir inte genomgående.Odd skrev:Så Odenplan är väl det som är kvar som alternativ, parallellkörning är inte optimalt men kanske oundvikligt ibland.
Finns det någon som tycker att det är optimalt att Roslagsbanan slutar mitt i centrala Stockholm? Det ansågs ju inte vara optimalt att blå linjen gör det. Dessutom har blå linjen dubbelriktat resande. Gröna linjen, röda linjen och pendeltågen har inte lika mycket dubbelriktat resande, men där är antalet genomgående resenärer ändå ganska stort åt båda hållen. Därmed utnyttjas centrala Stockholms dyra tunnlar hyfsat väl.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Det är kanske inte optimalt, men det är det ju få trafiksystem som är. Det ska ses som första steget mot ett femte genomgående system. Tanken på sikt är att bygga till Värmdö och Tyresö.Enceladus skrev:Parallellgående trafik kan dock vara motiverad om den utnyttjas väl och andra alternativ saknas eller har nått sitt kapacitetstak. Med nuvarande planer blir dock Roslagsbanans tunnel mellan T-centralen och Odenplan nästan helt outnyttjad i motriktningen. Genomgående linjer brukar ha en viss andel genomgående resenärer, men Roslagsbanan blir inte genomgående.Odd skrev:Så Odenplan är väl det som är kvar som alternativ, parallellkörning är inte optimalt men kanske oundvikligt ibland.
Finns det någon som tycker att det är optimalt att Roslagsbanan slutar mitt i centrala Stockholm? Det ansågs ju inte vara optimalt att blå linjen gör det. Dessutom har blå linjen dubbelriktat resande. Gröna linjen, röda linjen och pendeltågen har inte lika mycket dubbelriktat resande, men där är antalet genomgående resenärer ändå ganska stort åt båda hållen. Därmed utnyttjas centrala Stockholms dyra tunnlar hyfsat väl.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Man har valt T-Centralen via Odenplan för att det är det bästa alternativet, inte för att ”det blev över”. Odenplan är till för vinkelresorna, dvs byten till pendeltåg norrut och till Gröna linjens båda grenar mot norr och väster. En station vid Odenplan ger mycket större nytta än en station vid Tekniska högskolan skulle ha gjort. Dessutom bedömdes en sträckning via Tekniska högskolan bli dyrare.Odd skrev:Ja, byte till pendeltåg söderut kommer ju lika gärna kunna ske vid Centralen. Jag har också varit inne på att man kanske borde dra Roslagsbanans tunnel via Östermalm i stället, vid sidan om alternativet att den skulle kunnat gått i ytläge via Karlberg till Centralen, där man skulle kunna dela spår (treskensspår) med de stora tågen. Det skulle dock kräva att vagnarna klarar av både likström och 16Kv växelström och de nya vagnarna är inte specade för det så det alternativet är ju borta sedan länge.
Så Odenplan är väl det som är kvar som alternativ, parallellkörning är inte optimalt men kanske oundvikligt ibland.
Till Breitspurbahn: Bussarna ska förstås inte läggas om till Odenplan. Snarare kommer fler bussar att mata till Roslagsbanan längre ut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Finns det några verkliga planer på detta utanför forumet eller är det bara något som du har hittat på?twr skrev:Det är kanske inte optimalt, men det är det ju få trafiksystem som är. Det ska ses som första steget mot ett femte genomgående system. Tanken på sikt är att bygga till Värmdö och Tyresö.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Det finns bland annat i kollektivtrafikplanen, som har länkats här tidigare.Diripsi skrev:Finns det några verkliga planer på detta utanför forumet eller är det bara något som du har hittat på?twr skrev:Det är kanske inte optimalt, men det är det ju få trafiksystem som är. Det ska ses som första steget mot ett femte genomgående system. Tanken på sikt är att bygga till Värmdö och Tyresö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Tanken är näppeligen ny (se sidan 16):Diripsi skrev:Finns det några verkliga planer på detta utanför forumet eller är det bara något som du har hittat på?twr skrev:Det är kanske inte optimalt, men det är det ju få trafiksystem som är. Det ska ses som första steget mot ett femte genomgående system. Tanken på sikt är att bygga till Värmdö och Tyresö.
Ovanstående kommentar är fortfarande intressant: Hur många spår behöver Roslagsbanans stationer?TF skrev:Förslaget avlastar tunnelbanan, ger Värmdö en kapacitetsstark spårförbindelse, skapar en stark förbindelse mellan Nordost, Sthlm City och Värmdö samt innebär att ingen station innerstad behöver ha mer än två spår eftersom tågen är genomgående
Tunnelbanan har 140 meter långa tåg och klarar sig med två spår per station. Pendeltågen är 214 meter långa och verkar behöva fyra spår per station. Roslagsbanan kan få 180 meter långa tåg. Behövs då fyra spår per station för att uppnå önskad kapacitet? Det finns förstås fler faktorer än tåglängd som påverkar, t.ex. störningskänslighet.
Vidare behöver slutstationer extra spår för vändning. T-centralen kan alltså behöva fler spår om banan inte blir genomgående från början. Sedan kan det ändå vara bra att ha fler spår vid den största stationen även i framtiden. Räcker fyra spår för att vända alla tåg på Roslagsbanan? Spår kan dock vara både i form av plattformsspår och vändspår.
Jag antar att en underjordisk vändslinga inte är realistisk på den platsen. Dessutom är den framtida nyttan med fler spår större än med en vändslinga.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen
Detta kanske är lite off topic, men tråden har ju med T-Centralen i namnet så...Enceladus skrev: Vidare behöver slutstationer extra spår för vändning. T-centralen kan alltså behöva fler spår om banan inte blir genomgående från början. Sedan kan det ändå vara bra att ha fler spår vid den största stationen även i framtiden. Räcker fyra spår för att vända alla tåg på Roslagsbanan? Spår kan dock vara både i form av plattformsspår och vändspår.
Jag antar att en underjordisk vändslinga inte är realistisk på den platsen. Dessutom är den framtida nyttan med fler spår större än med en vändslinga.
Börjar inte T-Centralen bli en aning underdimensionerad? Jag åker inte tunnelbana så ofta, men när jag väl gör det och man är vid T-Centralen så slås man av hur litet och krampaktigt det känns. Perrongerna känns väldigt smala och gångvägarna dit är små och trånga.
Vill inte ens tänka tanken om något skulle hända och man hade behövt utrymma dem på kort tid...
Har man någon tanke på att uppgradera T-Centralen eller är det för komplicerat så man kör på så länge det går?