Vad tror forumets expertpanel om stationens påverkan på närområdet? Ökar integrationen eller segregationen?Vänsterpartiet skrev:I dagsläget planeras det dock inte för någon passage för gång- och cykeltrafikanter. Fotgängare kan naturligtvis mot ordinarie SL-taxa passera genom stationen, medan cyklister inte ens ges den möjligheten.
Det finns en oro för att den populära avgiftsfria färjetrafiken som låter gång- och cykeltrafikanter ta sig över Harnmarby sjö mellan Barnängsbryggan, Lumabryggan och Henriksdalshamnen kommer att dras in när nya tunnelbanan öppnar för trafik. Det blir då väldigt långa omvägar för dem som cyklar respektive dem som promenerar och inte har möjlighet att betala, söderut från Sofia eller tvärtom.
Stationen under Hammarby kanal - integration och segregation
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stationen under Hammarby kanal - integration och segregation
Som bekant ska blå linjen mot Nacka få en station under Hammarby kanal med ena änden på Södermalm och den andra i Hammarby sjöstad. Stationen ska knyta ihop närförort med innerstad. Men nu varnar Vänsterpartiet för att effekten istället kan bli den motsatta (se sidan 40):
Senast redigerad av Enceladus den lördag 26 september 2020 14:54, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
En aspekt till: Tänk om man av någon anledning anser att en av stationsingångarna ska hållas stängd under lågtrafik. (Sena kvällar, nätter och tidiga helgmornar.)
Kanske inte så troligt förstås, men tänk om.
Kanske inte så troligt förstås, men tänk om.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Varför är det inte så troligt? Ropsten har uppgångar som ligger förhållandevis långt ifrån varandra. Trots det har uppgången mot Hjorthagen tidvis varit stängd på nätter.LÅ1 skrev:En aspekt till: Tänk om man av någon anledning anser att en av stationsingångarna ska hållas stängd under lågtrafik. (Sena kvällar, nätter och tidiga helgmornar.)
Kanske inte så troligt förstås, men tänk om.
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Uppgången mot Hjorthagen utnyttjades nog mycket lite vissa tider innan den stängdes kvällstid.Enceladus skrev:Varför är det inte så troligt? Ropsten har uppgångar som ligger förhållandevis långt ifrån varandra. Trots det har uppgången mot Hjorthagen tidvis varit stängd på nätter.LÅ1 skrev:En aspekt till: Tänk om man av någon anledning anser att en av stationsingångarna ska hållas stängd under lågtrafik. (Sena kvällar, nätter och tidiga helgmornar.)
Kanske inte så troligt förstås, men tänk om.
Jag antar att underlaget vid Hammarby kanal ser anorlunda ut. Men jag kan ha fel. Och resebehovet under lågtrafiktid kan ju förändras över tid. Kanske skulle ingången från Hjorthagen utnytjas mer på udda tidet i dag jämfört med när ingången fick begränsad öppettid.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Gångtrafik genom stationen kan lösas på ett mycket enkelt sätt. Den som vill utnyttja detta trycker ut en liten gratisbiljett ur en automat. Denna har datum och tidpunkt printat. Den gäller naturligtvis inte för resa med tunnelbanan, men kan visas upp vid eventuell kontroll vid utpassage inom en viss tid (5-10 minuter).
När station Ropsten togs i bruk 1967 användes ett likartat system där. Då gällde fortfarande två olika taxesystem (Stockholmstaxa och förortstaxa) så en Hjorthagsbo som skulle resa till Lidingö skulle "egentligen" betala för att passera genom stationen och sedan åter på Lidingötrafiken. Detta insåg man var orimligt. Därför såldes polletter för 1 krona (de enda polletter med "SL" inpräglat). Dessa gällde sedan som delbetalning på Lidingöbanan och bussarna.
För cyklister blir det större problem, men kan kan naturligtvis ge dem dispens på den stationen. Eller så blir färjan kvar. Tunnelbanan och färjorna har olika huvudman (region/kommun).
När station Ropsten togs i bruk 1967 användes ett likartat system där. Då gällde fortfarande två olika taxesystem (Stockholmstaxa och förortstaxa) så en Hjorthagsbo som skulle resa till Lidingö skulle "egentligen" betala för att passera genom stationen och sedan åter på Lidingötrafiken. Detta insåg man var orimligt. Därför såldes polletter för 1 krona (de enda polletter med "SL" inpräglat). Dessa gällde sedan som delbetalning på Lidingöbanan och bussarna.
För cyklister blir det större problem, men kan kan naturligtvis ge dem dispens på den stationen. Eller så blir färjan kvar. Tunnelbanan och färjorna har olika huvudman (region/kommun).
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Utmärkt förslag! Så enkelt löses den gordiska knuten! För promenerarna alltså. När det gäller cyklarna, så har jag i alla fall åkt den där färjan då och då (har många gånger promnerat på Sjöstadssidan), och det har hört till sällsyntheterna att jag sett cyklar på färjan. De som cyklar vill väl cykla och inte åka färja eller krångla sig ner i en station? Från Henriksdals brygga går det fort att cykla via Danviksbron. Från Luma brygga går det rejält mycket fortare att cykla via Skansbron, eftersom färjan ska lägga till vid Henriksdal först. Motsatt omväg i omvänd riktning. Och så har vi väntetiderna innan färjan ska gå. Vilken cyklist har tålamod med det? De har ju inte ens tålamod vid rödljus? Nej, det där med cyklisterna är ett icke-problem. Jag delar uppfattningen att färjan finns kvar, om rederiet finns kvar. De kör ju till andra destinationer också (Djurgården, Skeppsbron). Har åkt sådana turer också, men då får man betala. Gissningsvis får man betala om färjan blir kvar, men under en trivsam promenad kan man väl kosta på sig en sjötur. Man kan väl locka med ett supertrevligt fik ombord, så kan man få in lite kulor där också.Anders Hanquist skrev:Gångtrafik genom stationen kan lösas på ett mycket enkelt sätt. Den som vill utnyttja detta trycker ut en liten gratisbiljett ur en automat. Denna har datum och tidpunkt printat. Den gäller naturligtvis inte för resa med tunnelbanan, men kan visas upp vid eventuell kontroll vid utpassage inom en viss tid (5-10 minuter).
När station Ropsten togs i bruk 1967 användes ett likartat system där. Då gällde fortfarande två olika taxesystem (Stockholmstaxa och förortstaxa) så en Hjorthagsbo som skulle resa till Lidingö skulle "egentligen" betala för att passera genom stationen och sedan åter på Lidingötrafiken. Detta insåg man var orimligt. Därför såldes polletter för 1 krona (de enda polletter med "SL" inpräglat). Dessa gällde sedan som delbetalning på Lidingöbanan och bussarna.
För cyklister blir det större problem, men kan kan naturligtvis ge dem dispens på den stationen. Eller så blir färjan kvar. Tunnelbanan och färjorna har olika huvudman (region/kommun).
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Bara för att du har sett enstaka cyklister som kör mot rött betyder det inte att de är alla, eller ens en majoritet av alla cyklister, men det borde väl vara självklart.Ute och åker skrev:När det gäller cyklarna, så har jag i alla fall åkt den där färjan då och då (har många gånger promnerat på Sjöstadssidan), och det har hört till sällsyntheterna att jag sett cyklar på färjan. De som cyklar vill väl cykla och inte åka färja eller krångla sig ner i en station? Från Henriksdals brygga går det fort att cykla via Danviksbron. Från Luma brygga går det rejält mycket fortare att cykla via Skansbron, eftersom färjan ska lägga till vid Henriksdal först. Motsatt omväg i omvänd riktning. Och så har vi väntetiderna innan färjan ska gå. Vilken cyklist har tålamod med det? De har ju inte ens tålamod vid rödljus? Nej, det där med cyklisterna är ett icke-problem.
Sedan är det inte så att alla cyklister är ute efter att anstränga sig så mycket som möjligt, något som inte bara du har fått för dig, utan alla planerare av cykelbanor, eftersom de tycker att det inte är något problem att ha mycket upp- och nerförsbackar, trots att bilvägen som går bredvid är plan.
Det finns förstås ett bra alternativ till både färja och möjlighet att ta cykeln i tunnelbanan, och det är att bygga en bro.
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Stationen under Hammarby kanal - PROBLEMET LÖST!
PROBLEMET LÖST! Se hur man gör (läs fetstilen nedan).
Och apropå vad cyklister gör och inte gör. Majoriteten av de som cyklar i Sjöstadsområdet och på Södermalm har inte något intresse idag av att ta färjan. Jag har sett det med egna ögon. Det är ett icke-problem med passage för cyklister genom stationen.
Efter en natts stärkande sömn, så kom jag på lösningen för fotgängare! Och det är naturligtvis att när SL-resenärer inom kort ska kunna blippa med sitt bankkort i spärren, så ska naturligtvis alla som bara ska passera igenom stationen gör samma sak, blippar sitt bankkort i spärren, så att beloppet för SL-resa reserveras på bankkortet. Sedan när man kommit upp och ut på andra sidan, så ska man ha möjlighet att ta bort reservationen. Antingen hos spärrvakten, eller också genom att blippa vid några lämpligt placerade "utpasseringsmaskiner". Så att reservationen tas bort. Det diskuterade "problemet" är därmed löst! Den tekniken finns för bankkort idag, och då tillämpar man den även vid den här stationen. Man kan införa samma passagefunktion i appen, eller en separat app för det, för att inte krångla till den ordinarie mappen. Det slka läggas en tidsfrist för att ångra på det här sättet (15 minuter?), så man inte ändå ska kunna göra sin resa och hinna tillbaka till utgångsläget inom biljettens giltighetstid och låtsas ångra sig. Dessutom finns en god poäng med detta, att den som bara tänkt göra en passage, men sedan ångrar sig nere på stationen och ändå vill åka, kan göra det utan någon särskild åtgärd, så reservationen för SL-resa ligger kvar (och alltså inte kan ångras efter nämnda tidsfrists utgång). Det är ett icke-problem med passage för promenerande fotgängare genom stationen.Enceladus skrev:Som bekant ska blå linjen mot Nacka få en station under Hammarby kanal med ena änden på Södermalm och den andra i Hammarby sjöstad. Stationen ska knyta ihop närförort med innerstad. Men nu varnar Vänsterpartiet för att effekten istället kan bli den motsatta (se sidan 40):
Vänsterpartiet skrev:I dagsläget planeras det dock inte för någon passage för gång- och cykeltrafikanter. Fotgängare kan naturligtvis mot ordinarie SL-taxa passera genom stationen, medan cyklister inte ens ges den möjligheten.
Jag har cyklat mycket i Stockholmstrafiken. Jag har aldrig då fått för mig att anstränga mig så mycket som möjligt. Tvärtom har det hänt att jag tagit cykeln då jag inte orkat gå.Magnus Ahltorp skrev:Bara för att du har sett enstaka cyklister som kör mot rött betyder det inte att de är alla, eller ens en majoritet av alla cyklister, men det borde väl vara självklart.Ute och åker skrev:... Och så har vi väntetiderna innan färjan ska gå. Vilken cyklist har tålamod med det? De har ju inte ens tålamod vid rödljus? Nej, det där med cyklisterna är ett icke-problem.
Sedan är det inte så att alla cyklister är ute efter att anstränga sig så mycket som möjligt, något som inte bara du har fått för dig...
Och apropå vad cyklister gör och inte gör. Majoriteten av de som cyklar i Sjöstadsområdet och på Södermalm har inte något intresse idag av att ta färjan. Jag har sett det med egna ögon. Det är ett icke-problem med passage för cyklister genom stationen.
Re: Stationen under Hammarby kanal - PROBLEMET LÖST!
Nu tycker jag att skribenten krånglar till det för mycket. Det behövs ingen komplicerad lösning, och det behövs inte heller någon lösning som är specifik för Hammarby kanal. Varför inte göra ett Alexanderhugg för att lösa den gordiska knuten? Lösningen är så enkel att den redan finns i många städer: ett in- och utcheckningssystem.Ute och åker skrev:Efter en natts stärkande sömn, så kom jag på lösningen för fotgängare! Och det är naturligtvis att när SL-resenärer inom kort ska kunna blippa med sitt bankkort i spärren, så ska naturligtvis alla som bara ska passera igenom stationen gör samma sak, blippar sitt bankkort i spärren, så att beloppet för SL-resa reserveras på bankkortet. Sedan när man kommit upp och ut på andra sidan, så ska man ha möjlighet att ta bort reservationen. Antingen hos spärrvakten, eller också genom att blippa vid några lämpligt placerade "utpasseringsmaskiner". Så att reservationen tas bort. Det diskuterade "problemet" är därmed löst! Den tekniken finns för bankkort idag, och då tillämpar man den även vid den här stationen. Man kan införa samma passagefunktion i appen, eller en separat app för det, för att inte krångla till den ordinarie mappen. Det slka läggas en tidsfrist för att ångra på det här sättet (15 minuter?), så man inte ändå ska kunna göra sin resa och hinna tillbaka till utgångsläget inom biljettens giltighetstid och låtsas ångra sig. Dessutom finns en god poäng med detta, att den som bara tänkt göra en passage, men sedan ångrar sig nere på stationen och ändå vill åka, kan göra det utan någon särskild åtgärd, så reservationen för SL-resa ligger kvar (och alltså inte kan ångras efter nämnda tidsfrists utgång). Det är ett icke-problem med passage för promenerande fotgängare genom stationen.
Jag har vid flera tillfällen behövt ta mig mellan Hagalund och Arenastaden, och då har jag oftast valt att passera genom Solna station. Det är både den snabbaste och den smidigaste vägen! Behovet av att passera genom en station utan att åka är alltså inte begränsat till Hammarby kanal. Det skulle dessutom bli lite jobbigare att planka.
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: Stationen under Hammarby kanal - PROBLEMET LÖST!
Krångelfritt?Enceladus skrev:Nu tycker jag att skribenten krånglar till det för mycket. Det behövs ingen komplicerad lösning, och det behövs inte heller någon lösning som är specifik för Hammarby kanal. Varför inte göra ett Alexanderhugg för att lösa den gordiska knuten? Lösningen är så enkel att den redan finns i många städer: ett in- och utcheckningssystem.
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Nu försöker ni fortfarande hitta krångliga lösningar på enkla problem.
Nu vet jag inte hur stationen är tänkt att utformas men om det hanteras från början så skulle man ju naturligtvis göra så att man inte behöver beträda spärrområdet alls om man skall passera. Man kan göra det bredvid eller kanske på en gångväg ovanför i stället.
En slarvig snabbt ihopsatt illustration....
Nu vet jag inte hur stationen är tänkt att utformas men om det hanteras från början så skulle man ju naturligtvis göra så att man inte behöver beträda spärrområdet alls om man skall passera. Man kan göra det bredvid eller kanske på en gångväg ovanför i stället.
En slarvig snabbt ihopsatt illustration....
Genius on call
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Visst, något sådant hade man kunnat göra, men det är alldeles för sent. Järnvägsplanen är antagen för flera år sedan. Stationen är uppritad i detalj.Odd skrev:Nu försöker ni fortfarande hitta krångliga lösningar på enkla problem.
Nu vet jag inte hur stationen är tänkt att utformas men om det hanteras från början så skulle man ju naturligtvis göra så att man inte behöver beträda spärrområdet alls om man skall passera. Man kan göra det bredvid eller kanske på en gångväg ovanför i stället.
En slarvig snabbt ihopsatt illustration....
En sak som ingen har nämnt här är att stationen ligger omkring 50 meterunder mark. I norra änden behöver du åka rulltrappor tre gånger för att komma ned, i södra änden är det hela fyra förflyttningar med rulltrappa! Det kommer inte att gå fort att gå igenom den. Båten kan nog fortfarande vara ett bättre val, om den finns kvar.
Frågan är ens hur attraktiv den blir som tunnelbana. En resenär som startar i Luma kanske föredrar att hoppa på spårvagnen, byta i Gullmarsplan och komma upp relativt ytligt i city, jämfört med dessa fyra rulltrappor ned för att åka snabbt till blå linjens station. Detta är bara ett exempel, det finns förstås många fler målpunkter än city.
https://nyatunnelbanan.sll.se/sv/nacka-soderort-beslut
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Jag tror någon här nämnde en gångbro över hammarby kanal.
Här måste jag ändå poängtera att den måste byggas öppningbar för att båttrafiken ska kunna fortsätta gå.
F.ö. vad är fel med en extra lång promenad över skansbron?
Här måste jag ändå poängtera att den måste byggas öppningbar för att båttrafiken ska kunna fortsätta gå.
F.ö. vad är fel med en extra lång promenad över skansbron?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3023
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Betänk att båten angör tre bryggor och är således en del av interntransporterna i området. Att tro den kan ersättas med tuben är utopiskt. Dessutom spricker det på cyklarna.
Bygg stationen så de som skall med tuben får bra förhållanden och behåll båten.
Så det är den enkla och bästa lösningen.
Stefan
Bygg stationen så de som skall med tuben får bra förhållanden och behåll båten.
Så det är den enkla och bästa lösningen.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Förhållandevis homogen befolkning på båda sidor så ur integrationssynpunkt är det inget problem.Enceladus skrev:Som bekant ska blå linjen mot Nacka få en station under Hammarby kanal med ena änden på Södermalm och den andra i Hammarby sjöstad. Stationen ska knyta ihop närförort med innerstad. Men nu varnar Vänsterpartiet för att effekten istället kan bli den motsatta (se sidan 40):
Vad tror forumets expertpanel om stationens påverkan på närområdet? Ökar integrationen eller segregationen?Vänsterpartiet skrev:I dagsläget planeras det dock inte för någon passage för gång- och cykeltrafikanter. Fotgängare kan naturligtvis mot ordinarie SL-taxa passera genom stationen, medan cyklister inte ens ges den möjligheten.
Det finns en oro för att den populära avgiftsfria färjetrafiken som låter gång- och cykeltrafikanter ta sig över Harnmarby sjö mellan Barnängsbryggan, Lumabryggan och Henriksdalshamnen kommer att dras in när nya tunnelbanan öppnar för trafik. Det blir då väldigt långa omvägar för dem som cyklar respektive dem som promenerar och inte har möjlighet att betala, söderut från Sofia eller tvärtom.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Mycket bra. Givetvis borde man lösa det så folk kan använda tunneln för att ta sig över kanalen. När man ändå bygger för att koppla samman så bör även fotgängare/cyklister kunna göra det.Anders Hanquist skrev:Gångtrafik genom stationen kan lösas på ett mycket enkelt sätt. Den som vill utnyttja detta trycker ut en liten gratisbiljett ur en automat. Denna har datum och tidpunkt printat. Den gäller naturligtvis inte för resa med tunnelbanan, men kan visas upp vid eventuell kontroll vid utpassage inom en viss tid (5-10 minuter).
När station Ropsten togs i bruk 1967 användes ett likartat system där. Då gällde fortfarande två olika taxesystem (Stockholmstaxa och förortstaxa) så en Hjorthagsbo som skulle resa till Lidingö skulle "egentligen" betala för att passera genom stationen och sedan åter på Lidingötrafiken. Detta insåg man var orimligt. Därför såldes polletter för 1 krona (de enda polletter med "SL" inpräglat). Dessa gällde sedan som delbetalning på Lidingöbanan och bussarna.
För cyklister blir det större problem, men kan kan naturligtvis ge dem dispens på den stationen. Eller så blir färjan kvar. Tunnelbanan och färjorna har olika huvudman (region/kommun).
Alla kanske inte vill/hinner göra omvägen? Detta är inte enbart till för stärkande söndagspromenader utan till för stressade småbarnsfamiljer på veckomornarna. Då räknas varje minut.ADDE skrev:Jag tror någon här nämnde en gångbro över hammarby kanal.
Här måste jag ändå poängtera att den måste byggas öppningbar för att båttrafiken ska kunna fortsätta gå.
F.ö. vad är fel med en extra lång promenad över skansbron?
Klart man ska göra tunneln tillgänglig för dessa. En gångbro som måste öppnas är onödigt, särskilt om man har en tunnel.
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 590
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Det går säkert att bygga en fast bro, men den måste ha 25 meters segelfri höjd.ADDE skrev:Jag tror någon här nämnde en gångbro över hammarby kanal.
Här måste jag ändå poängtera att den måste byggas öppningbar för att båttrafiken ska kunna fortsätta gå.
F.ö. vad är fel med en extra lång promenad över skansbron?
Extrapromenader brukar vara impopulära i dålig väderlek, och vid tidsbrist i all väderlek.
Nå jag sällar mig till mängden som tycker att en bro är en dum idé.
Re: Stationen under Hammarby kanal - integration och segrega
Det finns ju en till möjlighet ang bro. Eftersom den skall vara enbart för gång/cykeltrafik så kan ju den öppningsbara delen vara av betydligt enklare och av klenare karaktär än vad som behövs för en motorvägsbro. Kanske kan man då titta på lite häftigare varianter, ta exempelvis Millenniumbron i Newcastle. Den råkar ha segelfri höjd på just 25 meter.
Millenniumbron, Newcastle
En bra kan absolut vara ett alternativ med andra ord.
Millenniumbron, Newcastle
En bra kan absolut vara ett alternativ med andra ord.
Genius on call