
https://beta.sl.se/
Än så länge bara reseplanerare, störningar och nästa avgång.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Är inte SLs nuvarande hemsida redan anpassad med responsiv design? Det brukar väl kännetecknas av att om jag drar ner storleken på ett webbläsarfönster på datorn så följer sidan med och anpassas till storleken på fönstret? Tycker faktiskt SLs nuvarande design är väldigt bra på hemsidan.Odd skrev:Man byter till s k "responsiv design". Det innebär att innehållet anpassar sig efter användarens viewport och dess inmatningsmöjligheter. Jag kommer inte på det svenska ordet för det, om det finns något, men det betyder ungefär den synliga delen av det som användaren för närvarande använder för att titta på sidan. Det behöver alltså inte vara en skärm, det kan även vara en utskrift också.
Det är modernt nuförtiden. Har själv varit förespråkare av det men efter att ha varit med om aktiv utveckling av projekt med responsiv design så vet jag numera bättre. Det är nämligen så att det i allmänhet innebär en kompromiss. Det fungerar både på mobiltelefoner och på skrivbordsdatorer, men det blir inte särskilt bra på något av dem. Därför förespråkar jag numera att man har (minst) två designer som är optimerade för respektive viewport. Man kan givetvis behålla någon form av responsivitet på sidorna men man kan i någon mening optimera också.
Responsiv design tycker jag fungerar ganska bra på mobiltelefoner. Jag avskyr "mobilanpassade" sidor som inte har hela innehållet. Men det fungerar inte alls bra på skrivbordsdatorer där man vill kunna se så mycket som möjligt på en gång.Odd skrev:Det är modernt nuförtiden. Har själv varit förespråkare av det men efter att ha varit med om aktiv utveckling av projekt med responsiv design så vet jag numera bättre. Det är nämligen så att det i allmänhet innebär en kompromiss. Det fungerar både på mobiltelefoner och på skrivbordsdatorer, men det blir inte särskilt bra på något av dem. Därför förespråkar jag numera att man har (minst) två designer som är optimerade för respektive viewport. Man kan givetvis behålla någon form av responsivitet på sidorna men man kan i någon mening optimera också.
Kollade nu. sl.se är sig inte lik. Om nya upplägget för trafikstörninga är bättte än den gamla har jag än så länge ingen åsikt om.Joakim W skrev:Ikväll är det tydligen premiär för den nya hemsidan, så boka inte upp er på nåt allt för viktigt så ni missar denna storslagna händelse!!
På MTRs intranät står det att sidan var tvungen att publiceras trots att den inte var färdig pga nya EU-krav på tillgänglighet(??) och inte är helt färdig, men det ska komma ändringar med tiden...LÅ1 skrev:Kollade nu. sl.se är sig inte lik. Om nya upplägget för trafikstörninga är bättte än den gamla har jag än så länge ingen åsikt om.Joakim W skrev:Ikväll är det tydligen premiär för den nya hemsidan, så boka inte upp er på nåt allt för viktigt så ni missar denna storslagna händelse!!
Sedan försökte jag hitta pdf-tidtabeller för busslinjer, men jag fick bara "Page not found".
Någon mer ingående test får vänta.
Tidtabellerna finns. Men de är annorstädes. Jag använde sökfunktionen, och då funkade det.LÅ1 skrev:Kollade nu. sl.se är sig inte lik. Om nya upplägget för trafikstörninga är bättte än den gamla har jag än så länge ingen åsikt om.Joakim W skrev:Ikväll är det tydligen premiär för den nya hemsidan, så boka inte upp er på nåt allt för viktigt så ni missar denna storslagna händelse!!
Sedan försökte jag hitta pdf-tidtabeller för busslinjer, men jag fick bara "Page not found".
Någon mer ingående test får vänta.
Nu hittar man dem även via menyerna. Det gjorde man inte när jag testade i går.Kantorn skrev:Tidtabellerna finns. Men de är annorstädes. Jag använde sökfunktionen, och då funkade det.LÅ1 skrev:Kollade nu. sl.se är sig inte lik. Om nya upplägget för trafikstörninga är bättte än den gamla har jag än så länge ingen åsikt om.Joakim W skrev:Ikväll är det tydligen premiär för den nya hemsidan, så boka inte upp er på nåt allt för viktigt så ni missar denna storslagna händelse!!
Sedan försökte jag hitta pdf-tidtabeller för busslinjer, men jag fick bara "Page not found".
Någon mer ingående test får vänta.
Problemet verkar ha åtgärdats sedan inlägget skrevs.Kantorn skrev:Tidtabellerna finns. Men de är annorstädes. Jag använde sökfunktionen, och då funkade det.LÅ1 skrev:Kollade nu. sl.se är sig inte lik. Om nya upplägget för trafikstörninga är bättte än den gamla har jag än så länge ingen åsikt om.Joakim W skrev:Ikväll är det tydligen premiär för den nya hemsidan, så boka inte upp er på nåt allt för viktigt så ni missar denna storslagna händelse!!
Sedan försökte jag hitta pdf-tidtabeller för busslinjer, men jag fick bara "Page not found".
Någon mer ingående test får vänta.
Det är inte beläggning i realtid som framför allt behövs utan att man släpper alla data från ATR-systemet och dess motsvarigheter. Då skulle det vara relativt lätt att göra appar som kan räkna ut vilka turer man bör åka med för att slippa trängas. Att visa beläggning i realtid skulle däremot vara ganska meningslöst om man vill planera resan i förväg, och dessutom så är det bara i storleksordningen 10 procent av bussarna som har ATR, utom i Märsta och Ekerö. Det är väl dessutom bara dessa två områden som har ett system där realtidsdata över beläggningen är tekniskt möjligt. Skånetrafiken är verkligen inget föredöme eftersom de vägrar att släppa beläggningsdata som öppna data. Om de åtminstone visade beläggningsdata i ett öppet API så skulle man kunna läsa av API:et och föra statistik över beläggningen.Enceladus skrev:Jag hoppas att SL planerar för att visa beläggningen i realtid. Skånetrafiken brukar ligga cirka 2 år före resten av landets kollektivtrafikmyndigheter (t.ex. kontaktlös betalning), vilket innebär att SL borde få realtidsinformation runt år 2022.
Klicka på "Kartor" istället för nån av dess underrubriker. Då fick jag fram lite geografiska kartor!Karsten skrev:Har någon hittat linjekartorna som baseras på verkligheten på nya hemsidan? Jag hittar bara de där schematiska kartorna.
Jovisst, den här pandemin har verkligen visat vikten av att anpassa utbudet till efterfrågan. Jag har sett extrabussar på linje 165, men nästan alla resenärer åker med de annonserade avgångarna. Oannonserade extrabussar är en väldigt dålig lösning. Det borde ju inte finnas linjer som är överbelastade utanför rusningstid från första början.Diripsi skrev:Framför allt skulle det göra stor nytta med öppna data för beläggningen för att lättare kunna uppmärksamma allmänheten om hur dåligt trafiken är anpassad till efterfrågan, som till exempel när det finns busslinjer som går var 20:e minut trots att de har fler resande än busslinjer som har 10-minuterstrafik. Det kanske också är därför som man inte vill släppa dessa data fritt?