Spöklinje 129 tillhör samma trafikområde. Det behövs en bättre förklaring än att linjen har ett incitamentsavtal.Karsten skrev:Svaret på frågan om linje 179 är, med 90% säkerhet, att trafiken drivs som ett VBP-avtal.
Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
- Karsten
- Inlägg: 1480
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Det är min bild av varför det ser ut som det gör. Du är självklart välkommen med din egen förklaring.Enceladus skrev:Spöklinje 129 tillhör samma trafikområde. Det behövs en bättre förklaring än att linjen har ett incitamentsavtal.Karsten skrev:Svaret på frågan om linje 179 är, med 90% säkerhet, att trafiken drivs som ett VBP-avtal.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Alla VBP-avtal har ett bestämt minimiutbud som grund för trafiken. Däremot är kopplingen mellan detta minimiutbud och det faktiska resandet väldigt svag. Linje 179 hade inte haft dessa problem om Trafikförvaltningen anpassade minimiutbudet till efterfrågan, men uppenbarligen görs inte detta längre. Förklaringen finns alltså hos Trafikförvaltningen.Karsten skrev:Det är min bild av varför det ser ut som det gör. Du är självklart välkommen med din egen förklaring.Enceladus skrev:Spöklinje 129 tillhör samma trafikområde. Det behövs en bättre förklaring än att linjen har ett incitamentsavtal.Karsten skrev:Svaret på frågan om linje 179 är, med 90% säkerhet, att trafiken drivs som ett VBP-avtal.
Busschaufförer larmar om trängsel trots extrainsatt trafik
Detta är naturligtvis struntprat. Linje 160 har 7,5-minuterstrafik med väldigt låg belastning. Linje 179 skulle kunna ha samma trafikutbud, och resurser skulle kunna hämtas från spöklinjer i samma trafikområde.Claes Keisu skrev:Vi har egentligen inga ess i rockärmen. Dessutom kan man inte sätta in hur många bussar som helst, det skulle korka igen trafiken.
Notera vidare att HBS har samma skeva resursfördelning, trots att trafikområdet inte har ett VBP-avtal. Således är avtalstypen en otillräcklig förklaring till fullsatta bussar utanför rusningstid.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Enligt signaturen "Enceladus" är lösningen på alla problem att minska trafiken på linje 160 samt bygga tunnelbana till Östberga!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
I det här fallet är min lösning att flytta resurser från linje 129 till linje 179, vilket jag också skrev. Trängseln i HBS-området är ett separat problem.TKO skrev:Enligt signaturen "Enceladus" är lösningen på alla problem att minska trafiken på linje 160 samt bygga tunnelbana till Östberga!
Bussförare om trängseln: ”SL måste vakna och tänka nytt”
SL:s presskommunikatörer börjar låta som Iraks ökände informationsminister Mohammed Said as-Sahaf...DN skrev:– Alla har inte möjlighet att jobba hemifrån och det är vi väl medvetna om. 179 är en linje där det uppstår trängsel men vi kan inte sätta in mer trafik på den linjen. Om man reser mellan Kista, Rinkeby och Tensta, så försök att åka på en tid när det inte är rusningstrafik och ta lite mer tid på dig så man kan invänta nästa avgång ifall det är fullt på den första. Vi gör det vi kan och resenärerna hjälper oss i stor utsträckning. Ha is i magen och bidra inte till trängsel, säger Claes Keisu.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Busschaufförernas oro: ”Några plastband stoppar inte viruset”
Hur svårt är det egentligen att ändra på tidtabellerna? Med tanke på ovanstående iakttagelser verkar det vara nästan omöjligt...
I lördags märkte jag att det gick två extrabussar mellan två ordinarie avgångar på linje 143. Enligt tidtabellen var det bara 20-minuterstrafik, men i verkligheten var det alltså 6-minuterstrafik. Belastningen var dock väldigt ojämn. Några avgångar var fullsatta medan andra var i princip tomma. Jag gjorde observationerna i Rågsved, vilket i och för sig innebär att jag missade vissa delsträckor. Jag tror ändå att SL skulle kunna spara resurser på att faktiskt annonsera alla avgångar. Då borde det räcka med glesare trafik.Expressen skrev:Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin är bekymrad över den ökade trängseln i Stockholms kollektivtrafik.
– Det är en oroande utveckling när man ser bilder från bussarna där de står som packade sillar, säger han.
Enligt Tobias Baudin skulle situationen för busschaufförerna bli bättre om turtätheten ökade på vissa sträckor. Det skulle enligt honom minska trängseln på bussarna och förbättra arbetsmiljön för busschaufförerna.
Hur svårt är det egentligen att ändra på tidtabellerna? Med tanke på ovanstående iakttagelser verkar det vara nästan omöjligt...
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Ett tidigare inlägg i tråden i repris:Enceladus skrev:Busschaufförernas oro: ”Några plastband stoppar inte viruset”
I lördags märkte jag att det gick två extrabussar mellan två ordinarie avgångar på linje 143. Enligt tidtabellen var det bara 20-minuterstrafik, men i verkligheten var det alltså 6-minuterstrafik. Belastningen var dock väldigt ojämn. Några avgångar var fullsatta medan andra var i princip tomma. Jag gjorde observationerna i Rågsved, vilket i och för sig innebär att jag missade vissa delsträckor. Jag tror ändå att SL skulle kunna spara resurser på att faktiskt annonsera alla avgångar. Då borde det räcka med glesare trafik.Expressen skrev:Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin är bekymrad över den ökade trängseln i Stockholms kollektivtrafik.
– Det är en oroande utveckling när man ser bilder från bussarna där de står som packade sillar, säger han.
Enligt Tobias Baudin skulle situationen för busschaufförerna bli bättre om turtätheten ökade på vissa sträckor. Det skulle enligt honom minska trängseln på bussarna och förbättra arbetsmiljön för busschaufförerna.
Hur svårt är det egentligen att ändra på tidtabellerna? Med tanke på ovanstående iakttagelser verkar det vara nästan omöjligt...
LÅ1 skrev:Apropå nästan tomma extrabussar som går mellan de ordinarie turerna och som får få passagerare för att de saknas i tidtabellen. Det kanske vore bättre att köra de ordinarie turerna med två bussar som kommer samtidigt till hållplatserna. Eller möjligen så att den ena ska köra två eller tre minuter före ordinarie tid, och sedan en på rätt tid. Då blir kanske beläggningen mer jämn?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Grundproblemet är ju att SL har slutat att anpassa utbudet till efterfrågan. Det har aldrig varit en bra idé, men nu under pandemin är det helt vansinnigt. Det finns väl ingen stad i världen som kör flera bussar samtidigt när resandet ökar på en viss linje, utan då utökas turtätheten. Om kostnaden för trafiken ändå måste öka så är det bättre att också förbättra servicen.LÅ1 skrev:Ett tidigare inlägg i tråden i repris:
LÅ1 skrev:Apropå nästan tomma extrabussar som går mellan de ordinarie turerna och som får få passagerare för att de saknas i tidtabellen. Det kanske vore bättre att köra de ordinarie turerna med två bussar som kommer samtidigt till hållplatserna. Eller möjligen så att den ena ska köra två eller tre minuter före ordinarie tid, och sedan en på rätt tid. Då blir kanske beläggningen mer jämn?
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Men här handlar det ju om oannonserade extraturer som kanske bara ska gå under en begränsad tid.Enceladus skrev:Grundproblemet är ju att SL har slutat att anpassa utbudet till efterfrågan. Det har aldrig varit en bra idé, men nu under pandemin är det helt vansinnigt. Det finns väl ingen stad i världen som kör flera bussar samtidigt när resandet ökar på en viss linje, utan då utökas turtätheten. Om kostnaden för trafiken ändå måste öka så är det bättre att också förbättra servicen.LÅ1 skrev:Ett tidigare inlägg i tråden i repris:
LÅ1 skrev:Apropå nästan tomma extrabussar som går mellan de ordinarie turerna och som får få passagerare för att de saknas i tidtabellen. Det kanske vore bättre att köra de ordinarie turerna med två bussar som kommer samtidigt till hållplatserna. Eller möjligen så att den ena ska köra två eller tre minuter före ordinarie tid, och sedan en på rätt tid. Då blir kanske beläggningen mer jämn?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Det är precis det som är problemet. Resandet kommer knappast att minska efter pandemin. SL måste inse att behovet av utökad trafik på linjer där resandet ökar är permanent. Just linje 143 har haft för hög belastning under ganska många år, och det var innan linjen förlängdes till Hökarängen. Samtidigt har spöklinje 129 högre turtäthet. Det är helt absurt.LÅ1 skrev:Men här handlar det ju om oannonserade extraturer som kanske bara ska gå under en begränsad tid.
Trängseln på linje 179 verkar dock ha skapat debatt i media, och där är ju situationen helt självförvållad. Jag hoppas verkligen att Tamsons trafikpopulism, d.v.s. att befintlig trafik prioriteras på bekostnad av utökad trafik, blir ett av pandemins offer.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Nu vill SL glasa in bussförarna.
"Så ska bussbolagen få bukt med pandemiplankare"
"Så ska bussbolagen få bukt med pandemiplankare"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Åtta av tio plankar på bussen under pandemin
Är det verkligen så många som plankar nuförtiden? Jag misstänker att de senaste månadernas rapportering om biltrafikens subventioner har kraftigt minskat betalningsmoralen i kollektivtrafiken. En plankare kostar trots allt mindre skattepengar än en bilist. Varför är det då fel att planka?
Är det verkligen så många som plankar nuförtiden? Jag misstänker att de senaste månadernas rapportering om biltrafikens subventioner har kraftigt minskat betalningsmoralen i kollektivtrafiken. En plankare kostar trots allt mindre skattepengar än en bilist. Varför är det då fel att planka?
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Jag tvivlar på att så många gör sådana överslag. Det är enklare att planka på bussarna nu. Och nästan riskfritt att planka på tunnelbanan. Då plankar många. Oavsett kopplingar till bilism.Enceladus skrev:Åtta av tio plankar på bussen under pandemin
Är det verkligen så många som plankar nuförtiden? Jag misstänker att de senaste månadernas rapportering om biltrafikens subventioner har kraftigt minskat betalningsmoralen i kollektivtrafiken. En plankare kostar trots allt mindre skattepengar än en bilist. Varför är det då fel att planka?
Man skulle kunna fundera på om nerdragen trafik, framför allt kvällar, nätter och veckohelger, med hänvisning till mindre inkomster just beroende på plankning skulle kunna minska plankningen. Antagligen bara marginellt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Blir det inte ännu enklare att planka om trängseln ökar? Ombordkontroller kräver ju att det är möjligt att gå igenom fordonet, vilket redan nu kan vara svårt på nattbussar. De pendeltågsresenärer som inte har månadskort kan i alla fall glädja sig åt att kunna åka hem gratis från krogen på Söder.LÅ1 skrev:Jag tvivlar på att så många gör sådana överslag. Det är enklare att planka på bussarna nu. Och nästan riskfritt att planka på tunnelbanan. Då plankar många. Oavsett kopplingar till bilism.Enceladus skrev:Åtta av tio plankar på bussen under pandemin
Är det verkligen så många som plankar nuförtiden? Jag misstänker att de senaste månadernas rapportering om biltrafikens subventioner har kraftigt minskat betalningsmoralen i kollektivtrafiken. En plankare kostar trots allt mindre skattepengar än en bilist. Varför är det då fel att planka?
Man skulle kunna fundera på om nerdragen trafik, framför allt kvällar, nätter och veckohelger, med hänvisning till mindre inkomster just beroende på plankning skulle kunna minska plankningen. Antagligen bara marginellt.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Nu vill man "stänga in" bussförarna bakom skyddsglas. Kan nog kännas skönt för förarna oavsett om det är pandemi eller inte. "Nya skyddsglas ska skydda Stockholms busschaufförer".
Men hur gör man då förarbyte smittsäkert? Med tom buss vid ändhållplatserna?
Och det kommer nog att kännas ännu mindre skrämmande att gå på bussen utan att blippa kortet.
Bussföraren kan bara ingripa verbalt, och möjligen hota med att inte köra vidare med smitare på bussen. Och så var det väl tidiga också, normalt. Men nu kan föraren kanske känna sig lite säkrare bakom glas. Så det kan nog bli bra.
Det har ju hänt att man suttit längst fram i en nästan tom buss och småpratat med föraren. Det kanske blir svårare? Men huvudsaken är att man kan ställa en snabb fråga vid påstigandet. "Går den här bussen till Slussen?" t.ex. (Och svaret kan bli "Nej, bara till Karlaplan". Apropå en annan tråd.)
Men hur gör man då förarbyte smittsäkert? Med tom buss vid ändhållplatserna?
Och det kommer nog att kännas ännu mindre skrämmande att gå på bussen utan att blippa kortet.
Bussföraren kan bara ingripa verbalt, och möjligen hota med att inte köra vidare med smitare på bussen. Och så var det väl tidiga också, normalt. Men nu kan föraren kanske känna sig lite säkrare bakom glas. Så det kan nog bli bra.
Det har ju hänt att man suttit längst fram i en nästan tom buss och småpratat med föraren. Det kanske blir svårare? Men huvudsaken är att man kan ställa en snabb fråga vid påstigandet. "Går den här bussen till Slussen?" t.ex. (Och svaret kan bli "Nej, bara till Karlaplan". Apropå en annan tråd.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Förarbyte är väl minst lika smittsäkert som bussresan för alla passagerare som nu tvingas tränga ihop sig i den ej avspärrade bakre delen av bussen? Kan man inte återinföra halvhyttsbussar så att förarna kan stiga av och på genom en separat dörr på vänstersidan?LÅ1 skrev:Men hur gör man då förarbyte smittsäkert? Med tom buss vid ändhållplatserna?
/Gunnar Ekeving
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Absolut - ett stiligt ekipage; SS typ H2! Hälsar / Lenagek skrev: Kan man inte återinföra halvhyttsbussar så att förarna kan stiga av och på genom en separat dörr på vänstersidan?
Som suktat över bilden åtskilliga gånger. Anledningen är att SSS erbjudits en tämligen komplett H2 i renoverbart skick. Jag har utgått från att konduktören står tillsammans med föraren och förvånats över dennes uniform.
Först nu ikväll upptäcker jag att det faktiskt sitter en förare i "fågelholken" och personen vid konduktören torde vara ett trafikbefäl.
-
- Inlägg: 2079
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Det som snackas om i Stockholm av Nobina håller på att genomföras i Riga - https://www.rigassatiksme.lv/en/LÅ1 skrev:Nu vill man "stänga in" bussförarna bakom skyddsglas. Kan nog kännas skönt för förarna oavsett om det är pandemi eller inte. "Nya skyddsglas ska skydda Stockholms busschaufförer".
Men hur gör man då förarbyte smittsäkert? Med tom buss vid ändhållplatserna?
Och det kommer nog att kännas ännu mindre skrämmande att gå på bussen utan att blippa kortet.
Bussföraren kan bara ingripa verbalt, och möjligen hota med att inte köra vidare med smitare på bussen. Och så var det väl tidiga också, normalt. Men nu kan föraren kanske känna sig lite säkrare bakom glas. Så det kan nog bli bra.
Det har ju hänt att man suttit längst fram i en nästan tom buss och småpratat med föraren. Det kanske blir svårare? Men huvudsaken är att man kan ställa en snabb fråga vid påstigandet. "Går den här bussen till Slussen?" t.ex. (Och svaret kan bli "Nej, bara till Karlaplan". Apropå en annan tråd.)
Klicka på bussen till höger, det gäller inglasningen av föraren samt att alla passagerarna ska stiga på genom framdörrarna. Varför ska Sverige alltid uppfinna saker på nytt?
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Vad menar du? Du säger ju själv att det snackas om det i Stockholm. Alltså är det uppfunnet i Sverige. Om de redan har infört det i Riga så är det väl för att de inte överväger sina beslut så noga som vi gör här.C12C3C3C12 skrev: Det som snackas om i Stockholm av Nobina håller på att genomföras i Riga - https://www.rigassatiksme.lv/en/
Klicka på bussen till höger, det gäller inglasningen av föraren samt att alla passagerarna ska stiga på genom framdörrarna. Varför ska Sverige alltid uppfinna saker på nytt?
-
- Inlägg: 2079
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Glömde bort att skriva att munskydd är obligatoriskt inom Rigas kollektivtrafik nu. Dom överväger nog sina beslut noga om du läser den bifogade länken.