Stefan Isaksson skrev:En av de besvärande sakerna som jag ser med att den mänskliga biljettviseringen försvinner och helt ersätts av maskinell visering är alla resenärer som av ett eller annat skäl inte kan använda den maskinella viseringen.
...
Appar i mobiltelefonen har jag också dåliga erfarenheter av.
Men, det ska ju genomföras i närtid att man ska blippa med sitt bankkort. Då blir det ju inte krångligare än att inhandla sitt dagliga bröd. Jag utgår ifrån att man på bemannade stationer kan förinställa sitt bankkort om man ska åka för reducerat pris. Enligt samma rutiner som man registrerar sitt bankkort hos butiker, för att bli "bonuskund" där.
Stefan Isaksson skrev:Sedan har vi biljetter som går ut medan resenären väntar på en försenad buss/tåg/etc. I det läget är det normalt att resenären visar upp den utgångna biljetten och ofta påpekar att den just gått ut. Åtminstone jag har alltid haft regeln att om biljetten gällde vid den tidtabellsenliga avgångstiden så har jag sagt att det var OK att åka ändå.
Låter för mig som självklar praxis. Att tillämpa strängare än så, menar jag skulle vara oacceptabelt hårt.
Stefan Isaksson skrev:Och det finns andra tillfällen när jag anser att det kan vara lämpligt att blunda och låta passageraren åka gratis med mitt goda minne.
Jag som åkt mycket med tvärbanan då det fanns konduktörer, också kvällar och helger, menar att det var det enda rimliga om man ville undvika hotfulla situationer. Jag har tyvärr sett konduktörer behandlats mycket illa på tvärbanan, då de försökt avvisa plankare. Som jag har förstått det har de slutat, och har inte gjort sin röst hörda i debatten. Däremot har jag hört debatten att det är farligt om spärrvakter ska lämna sin kur och kontrollera biljetter ute bland folk, ungefär som konduktörer. Då är det farligt och olämpligt. I det ena fallet är det bra att biljetter kontrolleras mitt bland resenärerna, i det andra fallet är det inte bra. Jag förstår inte konsekvensen i de motsatta resonemangen. Kanske någon kan förklara, så det låter konsekvent?
Stefan Isaksson skrev:Glesa biljettkontroller och skyhöga kontrollavgifter tycker jag inte om, jag anser att frågan är besläktad med alla krav i kriminaldebatten om att straffen ska skärpas (istället för att öka risken för upptäckt): det liknar i mina ögon rysk roulette, och i fallet giltig spårvagnsbiljett dessutom med en besvärande risk att det drabbar någon som försökt att göra rätt för sig men som av en eller annan anledning misslyckats.
Håller med. Jag tycker det är förfärligt. Det lockar INTE bilister till kollektivtrafiken.
Tyvärr tycker inte jag att biljettviseringen på tvärbanan fungerade bra, när man kunde förflytta sig från den ena vagnen till den andra när konduktören kom in. Eller att man plötsligt skulle gå av på nästa hållplats och inte hann fumla fram acceskortet. Eller att man låtsades vara turist som inte förstod att man skulle betala, och det var ett rollspel, där resenären spelade rollen att inte förstå och konduktören spelade rollen att han "förstod" att resenären inte "förstod" och lät bli att kräva biljett. Den teaterpjäsen såg jag alltför många gånger på tvärbanan.
Jag menar att det är en helt annan situation på Nockebybanan, Spårväg City och Lidingöbanan, där många kliver på eller av i ena ändan, och konduktören hela tiden befinner sig i vagnen. Omständigheten att det var så lätt att både medvetet och av ren "tur" att konduktören inte hann komma, gjorde det så lätt att smita från att betala på tvärbanan, undergrävde förtroendet för betalningsrutinen. Ett system som undergräver förtroendet för att betalningssystemet, ska man inte ha. Att kräva blipp innan resan, om man inte har periodkort, ökar förtroendet för biljettsystemet, menar jag.
Sedan får man gärna ha en "informationsperson" som går runt och ger trygghet och service, ungefär som man har på olika spårstationer. Men "stickprovsvalidering" av accesskort på tvärbanan, nej tack!