Breda övergångsställen

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Breda övergångsställen

Inlägg av LÅ1 »

I Malå har man ett övergångsställe som är 35 meter brett. År det bredast i landet? Var finns det andra breda övergångsställen?

Vid Hötorget i Stockholm finns det ett ovanligt brett övergångsställe över Kungsgatan. Drottninggatans övergångsställe över Kungsgatan är nog inte lika brett.

Om ett övergångsställe är 35 meter långt, ur en bilförares synvinkel, så är det svårt att i alla lägen bedöma när man ska stanna för att släppa över gående. För det ska man väl egentligen göra före man kör in på övergångsstället. Det kan ju också dyka upp fotgängare medan bilen passerar övergångsstället. Men det är nog mest en teoretisk invändning. Naturligtvis kan man i praktiken stanna vid behov, så att säga.
Ett brett övergångsställe kan också uppmuntra till att korsa gatan diagonalt över övergångsstället. Hade varit bättre med två (eller flera) övergångsställen tror jag. I värsta fall kompletterat med staket.

"Superbrett övergångsställe i Malå".

"Får ett övergångsställe vara hur brett som helst? – experten reder ut".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Breda övergångsställen

Inlägg av Hechtwagen »

Brett? Det var väl snarare 35 meter långt?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Breda övergångsställen

Inlägg av LÅ1 »

Hechtwagen skrev:Brett? Det var väl snarare 35 meter långt?
Beror väl på ur vems synvinkel man ser det. För den som ska korsa gatan är det brett och för fordonsföraren är det långt. Men jag kan hålla med om att det nog är ur den sistnämnda synvinkeln man borde beskriva det eftersom det är en form av vägmarkering.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Breda övergångsställen

Inlägg av BSB101 »

Varför inte göra ett gångfartsområde istället om man nu vill höja trafiksäkerheten? Men det kanske strider mot den heliga trafikmaktordningen?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Breda övergångsställen

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:Varför inte göra ett gångfartsområde istället om man nu vill höja trafiksäkerheten? Men det kanske strider mot den heliga trafikmaktordningen?
Tja, i en ort som heter Malå (ärligt talat är jag lite osäker på var det ligger men tror att det är norr om Linvävartorpet) är det bilen som är det normala sättet att förflytta sig. Sätter du upp ”gångfartsområde” där så är jag inte ens säker på att folk fattar vad det är frågan om, och jag skulle nog undra själv när jag kom dit. Det är inte bra att låta det gå inflation i det där...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Breda övergångsställen

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:
Hechtwagen skrev:Brett? Det var väl snarare 35 meter långt?
Beror väl på ur vems synvinkel man ser det. För den som ska korsa gatan är det brett och för fordonsföraren är det långt. Men jag kan hålla med om att det nog är ur den sistnämnda synvinkeln man borde beskriva det eftersom det är en form av vägmarkering.
Edit: Ha! Ha! Fel av mig! Bredden på ett övergångsställe mäts formellt som avståndet mellan kortändarna av strecken.

Om du har ett vitt målat streck på gatan som har måttet 0,6 m gånger 35 meter så är det väl inte tal om annat än att strecket är 0,6 m brett och 35 meter långt?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Breda övergångsställen

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:
LÅ1 skrev:
Hechtwagen skrev:Brett? Det var väl snarare 35 meter långt?
Beror väl på ur vems synvinkel man ser det. För den som ska korsa gatan är det brett och för fordonsföraren är det långt. Men jag kan hålla med om att det nog är ur den sistnämnda synvinkeln man borde beskriva det eftersom det är en form av vägmarkering.
Edit: Ha! Ha! Fel av mig! Bredden på ett övergångsställe mäts formellt som avståndet mellan kortändarna av strecken.

Om du har ett vitt målat streck på gatan som har måttet 0,6 m gånger 35 meter så är det väl inte tal om annat än att strecket är 0,6 m brett och 35 meter långt?
Nej, men det är däremot felmålat om det ska föreställa ett övergångsställe.

Nu blir vi formella!

Markering M15, övergångsställe, är definierad som en tvärgående markering (4 kap 8 § vägmärkesförordningen).

I Transportstyrelsens föreskrifter om vägmarkeringar (TSFS 2010:171), 4 kap., kan vi vidare läsa:

9 § Markering M15, övergångsställe, ska utföras med 0,50 meters linjebredd och med 0,50 meters mellanrum. Markeringens längd ska vara minst 2,5 meter där den högsta tillåtna hastigheten är 60 kilometer i timmen eller lägre och på andra ställen minst 4,0 meter. Om markeringen är placerad tillsammans med en cykelöverfart, får dock längden vara minst 2,0 meter.

(För övrigt får även vägmarkeringar förekomma i "miniatyrutförande" på cykelbanor mm men det är inte relevant här.)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Breda övergångsställen

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Nej, men det är däremot felmålat om det ska föreställa ett övergångsställe.

Nu blir vi formella!

Markering M15, övergångsställe, är definierad som en tvärgående markering (4 kap 8 § vägmärkesförordningen).

I Transportstyrelsens föreskrifter om vägmarkeringar (TSFS 2010:171), 4 kap., kan vi vidare läsa:

9 § Markering M15, övergångsställe, ska utföras med 0,50 meters linjebredd och med 0,50 meters mellanrum. Markeringens längd ska vara minst 2,5 meter där den högsta tillåtna hastigheten är 60 kilometer i timmen eller lägre och på andra ställen minst 4,0 meter. Om markeringen är placerad tillsammans med en cykelöverfart, får dock längden vara minst 2,0 meter.

(För övrigt får även vägmarkeringar förekomma i "miniatyrutförande" på cykelbanor mm men det är inte relevant här.)
Vad i föreskriften är det som inte uppfylls i Malå?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Breda övergångsställen

Inlägg av daniel_s »

Jag har inte påstått att något är fel i Malå!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Breda övergångsställen

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Jag har inte påstått att något är fel i Malå!
Nä, nu ser jag. Det var 0,6 som var fel i följande:
Hechtwagen skrev:
Edit: Ha! Ha! Fel av mig! Bredden på ett övergångsställe mäts formellt som avståndet mellan kortändarna av strecken.

Om du har ett vitt målat streck på gatan som har måttet 0,6 m gånger 35 meter så är det väl inte tal om annat än att strecket är 0,6 m brett och 35 meter långt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Breda övergångsställen

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Jag har inte påstått att något är fel i Malå!
Nä, nu ser jag. Det var 0,6 som var fel i följande:
Hechtwagen skrev:
Edit: Ha! Ha! Fel av mig! Bredden på ett övergångsställe mäts formellt som avståndet mellan kortändarna av strecken.

Om du har ett vitt målat streck på gatan som har måttet 0,6 m gånger 35 meter så är det väl inte tal om annat än att strecket är 0,6 m brett och 35 meter långt?
Jäpp! Killgissade på 0,6 och hade fel!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Breda övergångsställen

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Varför inte göra ett gångfartsområde istället om man nu vill höja trafiksäkerheten? Men det kanske strider mot den heliga trafikmaktordningen?
Tja, i en ort som heter Malå (ärligt talat är jag lite osäker på var det ligger men tror att det är norr om Linvävartorpet) är det bilen som är det normala sättet att förflytta sig. Sätter du upp ”gångfartsområde” där så är jag inte ens säker på att folk fattar vad det är frågan om, och jag skulle nog undra själv när jag kom dit. Det är inte bra att låta det gå inflation i det där...
Dags för en upplysningskampanj riktad mot bilisterna i Malå då? Att bilister inte hänger med i takt med utvecklingen och uppkomsten av nya och förändrade trafikregler/skyltar är en trafikfara. Din sista mening förstår jag inte vad du menar? Skulle ett gångfartsområde i Malå vara en ”inflation” i gångfartsområden?

Men som sagt om man vill upprätthålla trafikmaktordningen så är det övergångsställe man ska satsa på och inte gångfartsområde.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Breda övergångsställen

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: Din sista mening förstår jag inte vad du menar? Skulle ett gångfartsområde i Malå vara en ”inflation” i gångfartsområden?
Absolut, så många människor finns det inte där att det är motiverat, i synnerhet inte samtidigt. Närmaste plats där gångfartsområden kan vara motiverade är Umeå.

Det är inte bra att exponera bilförarna för en massa gångfartsområden där det aldrig är någon. Då vänjer de sig vid att köra alldeles för fort där, och sedan kör de på folk när de kommer in till den riktiga tätorten där det faktiskt finns människor.
Skriv svar