Kollektivtrafikplan 2050, delrapport 2 och 3

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9956
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Kollektivtrafikplan 2050, delrapport 2 och 3

Inlägg av Enceladus »

Kollektivtrafikplan 2050, delrapport 2 och 3

Trafikförvaltningen har fått i uppgift att utarbeta en ny trafikplan. Nyligen avrapporterades den andra och tredje av fyra planerade delrapporter. Den första delrapporten finns här.

Trafikförvaltningen verkar äntligen inse absurditeten i dagens linjenumrering:
TF skrev:Gemensamt för stomtrafiken är att fordonen är blå, men i övrigt skiljer sig linjerna mycket åt. Det saknas ännu en karta med alla stomlinjer för resenärerna och linjenumreringen går från 1 till 677.

Flera resenärer tycker att dagens skyltning av stombussar och nattbussar inte är tillräckligt tydlig. Stombussarnas linjenummer behöver vara större och nattbussarnas linjenummer behöver förtydligas så att resenären kan avläsa att de står för nattbuss.
Jag har tidigare föreslagit en linjenumrering som är inspirerad av Köpenhamn och några andra städer. Nästan vad som helst hade dock varit bättre än dagens linjenumrering. Stockholm måste ha världens minst tydliga linjenumrering med Nockebybanan mitt bland tunnelbanelinjerna!

Som bekant håller Vasagatan på att byggas om. Detta har stora konsekvenser för nattrafiken som utgår därifrån:
TF skrev:I arbetet identifierades ett behov av att se över nattrafiken, särskilt i innerstaden. Upplevelsen är att nattrafiken mer och mer går mot en kollaps eftersom stadskärnan byggs om. Riktlinjerna ger inte mycket vägledning för planering av nattrafiken så när den ska planeras handlar det oftast om kompromisser snarare än hänvisning till riktlinjerna.
Det är faktiskt förvånande att Trafikförvaltningen tydligen känner till situationen, men några nya riktlinjer föreslås inte i delrapporten som handlar om trafikkoncept. Utan några riktlinjer blir trafiken lika godtycklig som idag, och med Tamsons trafikpopulism (prioritera att bevara befintlig trafik) blir det i princip omöjligt att införa ny nattrafik.

Annars tas många saker upp som har diskuterats här tidigare, t.ex. "det finns även behov av att klargöra gränssnittet till regionaltågstrafiken", "de regionala stadskärnorna på södra länshalvans tillgänglighet till Arlanda", "effektivare koppling till Arlanda från nordostsektorn" och "i relationen mellan hela ostsektorn och söderort finns en stor efterfrågan".

I klarspråk: gemensam taxa, genomgående regionaltåg, Roslagsbanan till Arlanda och spårväg till Nacka. Arlanda är spindeln som bygger nätet!