Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
På senare tid har det uppmärksammats att biltrafiken har anmärkningsvärt höga subventioner i Sverige. Detta påverkar naturligtvis biltrafikens andel. I länder utan dessa subventioner har biltrafiken en betydligt lägre andel. Nu vädjar Tamsons regeringen om att kollektivtrafiken ska få samma villkor som biltrafiken:
*Det bilorienterade reseavdraget föreslås ersättas med en avståndsberoende och färdmedelsneutral skattereduktion för arbetsresor.
*Subventionen av förmånsbil föreslås tas bort.
*Efterlevnaden av förmånsbeskattningen av fri och subventionerad parkering vid arbetet föreslås öka.
Det finns också förslag som går ännu längre och vill gynna kollektivtrafiken framför biltrafiken, t.ex. att slopa eller reducera banavgifterna. Men detta är väl politiskt omöjligt. Frågan är om det ens går att låta kollektivtrafiken och biltrafiken konkurrera på lika villkor. Sverige har ju en väldigt inflytelserik fordonsindustri.
Nyligen rapporterade SVT att det säljs allt fler stora bilar och SUV:ar, vilket troligen är ett resultat av ett ihärdigt lobbyarbete från Volvo. Som en konsekvens har nya bilar i Sverige högre utsläpp än EU-genomsnittet. De andra nordiska länderna börjar dra ifrån Sverige när det gäller klimatarbete, men dessa länder har ju inte samma problem med lobbying.
Kan Tamsons lyckas med att utjämna villkoren mellan kollektivtrafiken och biltrafiken eller är fordonsindustrin helt enkelt för stark i Sverige?
*Det bilorienterade reseavdraget föreslås ersättas med en avståndsberoende och färdmedelsneutral skattereduktion för arbetsresor.
*Subventionen av förmånsbil föreslås tas bort.
*Efterlevnaden av förmånsbeskattningen av fri och subventionerad parkering vid arbetet föreslås öka.
Det finns också förslag som går ännu längre och vill gynna kollektivtrafiken framför biltrafiken, t.ex. att slopa eller reducera banavgifterna. Men detta är väl politiskt omöjligt. Frågan är om det ens går att låta kollektivtrafiken och biltrafiken konkurrera på lika villkor. Sverige har ju en väldigt inflytelserik fordonsindustri.
Nyligen rapporterade SVT att det säljs allt fler stora bilar och SUV:ar, vilket troligen är ett resultat av ett ihärdigt lobbyarbete från Volvo. Som en konsekvens har nya bilar i Sverige högre utsläpp än EU-genomsnittet. De andra nordiska länderna börjar dra ifrån Sverige när det gäller klimatarbete, men dessa länder har ju inte samma problem med lobbying.
Kan Tamsons lyckas med att utjämna villkoren mellan kollektivtrafiken och biltrafiken eller är fordonsindustrin helt enkelt för stark i Sverige?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3023
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Om Thamsons har med sig övriga i sitt parti finns det en möjlighet. Annars känns det som han konverterat till miljöpartist.
Sen är ju frågan av man gör med alla miljoner man får in. Om det bara ska täcka driftkostnaderna för befintlig trafik är det lurigt. Men om det innebär en fortsatt satsning på utbyggnad av, främst spårtrafiken, så är det spännande.
Sen för att ytterligare förstärka målen med minskad biltrafik går det att minska möjligheterna till genomfart i vissa delar. Dvs det skall gå fortare att ta kollektivtrafiken än bilen. Infartsparkeringar skall givetvis byggas ut så det som bor i områden med begränsad kollektivtrafik får det enklare. De som har lämningar och hämtningar på dagis, kan göra det på ett smidigt sätt för att sedan parkera.
Bygger man om ex Brommahallen till något annat skall det givetvis innehålla en stor infartsparkering. Mall of Scandinavia i Solna skall utnyttjas som parkering på dagtid då det inte pågår matcher eller är stort tryck på shoppingen.
Med fler kreativa lösningar, som gör resandet enklare, får man över fler resenärer. Och man behöver inte bygga spårväg överallt, vissa sträckor kan gå som tunnelbana eller trådbuss.
Stefan
Sen är ju frågan av man gör med alla miljoner man får in. Om det bara ska täcka driftkostnaderna för befintlig trafik är det lurigt. Men om det innebär en fortsatt satsning på utbyggnad av, främst spårtrafiken, så är det spännande.
Sen för att ytterligare förstärka målen med minskad biltrafik går det att minska möjligheterna till genomfart i vissa delar. Dvs det skall gå fortare att ta kollektivtrafiken än bilen. Infartsparkeringar skall givetvis byggas ut så det som bor i områden med begränsad kollektivtrafik får det enklare. De som har lämningar och hämtningar på dagis, kan göra det på ett smidigt sätt för att sedan parkera.
Bygger man om ex Brommahallen till något annat skall det givetvis innehålla en stor infartsparkering. Mall of Scandinavia i Solna skall utnyttjas som parkering på dagtid då det inte pågår matcher eller är stort tryck på shoppingen.
Med fler kreativa lösningar, som gör resandet enklare, får man över fler resenärer. Och man behöver inte bygga spårväg överallt, vissa sträckor kan gå som tunnelbana eller trådbuss.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Ja, jag tänkte samma sak. Har inte Moderaterna uttalat sig starkt negativt om planerna på ändrade reseavdrag?Stefan Widén skrev:Om Thamsons har med sig övriga i sitt parti finns det en möjlighet. Annars känns det som han konverterat till miljöpartist.
Re: Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Om det är detta dokument som avses så är det väl inte "Tamsons" som är avsändare?
undrar
Thomas K Ohlsson
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Upptäckte också det nu. Jag kanske skulle ha klickat på länken innan jag skrev.
Känns som en mer väntat åsikt från de avsändarna.
Känns som en mer väntat åsikt från de avsändarna.
Re: Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Det är väl bara en viss skribent på detta forum som tror att den ökände "Tamsons" sitter i ett spökslott på Kungsholmen och genom att dra i osynliga trådar styr i stort sett hela Sverige!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Sedan förra året är Tamsons ordförande för Svensk Kollektivtrafik. Eftersom Tamsons presenterade detta dokument för Trafikutskottet är det rimligt att anta att han också står för innehållet.TKO skrev:Om det är detta dokument som avses så är det väl inte "Tamsons" som är avsändare?
undrar
Thomas K Ohlsson
Re: Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Helt befängt!Enceladus skrev:Sedan förra året är Tamsons ordförande för Svensk Kollektivtrafik. Eftersom Tamsons presenterade detta dokument för Trafikutskottet är det rimligt att anta att han också står för innehållet.TKO skrev:Om det är detta dokument som avses så är det väl inte "Tamsons" som är avsändare?
undrar
Thomas K Ohlsson
Försök att förstå hur det fungerar i demokratiska organisationer.
Dessutom framgår det ingenstans i ursprungsinlägget att "Tamsons presenterade detta dokument för Trafikutskottet", Jag och troligen många andra skulle uppskatta om skribentens inlägg var mindre tendensiösa och rapsodiska...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Två miljarder till kollektivtrafiken – hård kritik från branschen
Nu går Tamsons ut och kritiserar regeringen för att prioritera flyget framför kollektivtrafiken. Jag måste erkänna att Tamsons har en poäng, både nu och med den tidigare kritiken mot reseavdraget. Som signaturen "Stefan Widén" skrev kan vi bara hoppas att Tamsons har med sig övriga i sitt parti!Bussmagasinet skrev:– Regeringen försöker tjuvåka från sitt ansvar. Att först tillsammans med sina myndigheter ålägga såväl kollektivtrafiken som resenärerna oerhört kostsamma restriktioner, för att nu inte vilja kompensera för dessa, det är svagt. De som behöver trafiken, alla de som varit hjältar och hållit den rullandes genom krisen, får nu beskedet att regeringen avser tacka dem med krav på nedskärningar. Det var uppenbarligen lättare att samla sig till mångmiljardstöd till flyget än kompensation till Sveriges bussar och tåg. Det är inte grönt, det är bara beklagligt, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
Re: Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Moderniserad förmånsskatt gynnar klimat och kollektivtrafik
Politiker brukar tala sig varma för klimat och miljö, men samtidigt får bilister subventioner som kollektivtrafikresenärer bara kan drömma om. Hur kunde det bli så här illa?
(Notera vidare att Svensk Kollektivtrafik inte ens tar upp den största subventionen av dem alla, nämligen parkeringsnormen!)
Svensk Kollektivtrafik gör ett nytt inlägg i debatten. Denna gång är dock Tamsons inte inblandad.Bussmagasinet skrev:Genom att modernisera förmånsskatten på förmånsbilar och kollektivtrafik kommer klimatutsläppen minska med 46 000 ton per år. Det visar en färsk rapport som WSP tagit fram på uppdrag av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Rapporten visar att förmånsbilarna är kraftigt skattesubventionerade.
Politiker brukar tala sig varma för klimat och miljö, men samtidigt får bilister subventioner som kollektivtrafikresenärer bara kan drömma om. Hur kunde det bli så här illa?
(Notera vidare att Svensk Kollektivtrafik inte ens tar upp den största subventionen av dem alla, nämligen parkeringsnormen!)
- Stefan Widén
- Inlägg: 3023
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Tamson kanske satsar på att göra en Wennerholm....
Å då får vi ihopkopplingen mellan SpvC och LB samt omställning av L4 till spårväg, eftersom han även måste blir känd för något eget.
Man kanske skulle konvertera? eller vad säger du TKO
Stefan
Å då får vi ihopkopplingen mellan SpvC och LB samt omställning av L4 till spårväg, eftersom han även måste blir känd för något eget.
Man kanske skulle konvertera? eller vad säger du TKO
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Ny rapport: Färre parkeringar ger fler bostäder
Den aktuella parkeringsnormen leder till både dyrare och färre bostäder. Hela 20 procent fler bostäder kan byggas i Stockholms län om kraven på parkering halveras, med upp till 15 procent lägre kostnader. Parkeringsnormen är en mer eller mindre medveten subvention av privatbilism.
Det svenska bilorienterade reseavdraget framstår som bisarrt jämfört med länder som Norge, Danmark och Tyskland. Vidare bidrar subventionen av förmånsbilar, vilka företrädesvis används av höginkomsttagare, till ökade klyftor i samhället. Är Volvos lobbyister så duktiga?
Den aktuella parkeringsnormen leder till både dyrare och färre bostäder. Hela 20 procent fler bostäder kan byggas i Stockholms län om kraven på parkering halveras, med upp till 15 procent lägre kostnader. Parkeringsnormen är en mer eller mindre medveten subvention av privatbilism.
Samma pengar skulle istället kunna finansiera nolltaxa.Framtiden för parkering och nya bostäder skrev:I två hyreshusprojekt i Uppsala, Frodeparken och Mjölnaren i Industristaden, innebar de subventionerade garageplatserna en extra hyreskostnad per lägenhet på 950 respektive 1 230 kronor per månad, enligt Uppsalahem.
Varför envisas politikerna med att subventionera privatbilism på det här sättet?Framtiden för parkering och nya bostäder skrev:Uppsalahems VD konstaterar att ”de boende skulle välja andra alternativ, som Centralgaraget där det går att hyra en fast p-plats för 1 950 kronor per månad, om Uppsalahem tog ut full hyra för sina garageplatser. Det finns en bekvämlighet att ha parkeringsplatsen i samma hus, men folk är inte villiga att betala vad det kostar.”
Det svenska bilorienterade reseavdraget framstår som bisarrt jämfört med länder som Norge, Danmark och Tyskland. Vidare bidrar subventionen av förmånsbilar, vilka företrädesvis används av höginkomsttagare, till ökade klyftor i samhället. Är Volvos lobbyister så duktiga?
Re: Tamsons vill ha kollektivtrafik på lika villkor
Förändringar för fordons förmånsvärden
I somras förändrades förmånsbilars förmånsvärden för att "göra det mer jämställt kostnadsmässigt att äga en bil i jämförelse med att köra en och betala förmånsvärde för det". För de flesta förmånsbilar innebar förändringen en höjning av förmånsvärdet, men för de allra dyraste förmånsbilarna blev det faktiskt en sänkning. I sommar förändras reglerna igen. Den här gången sänks förmånsvärdet för de flesta billiga elbilar och höjs för de flesta dyra elbilar. Totalt sett blir förändringarna bra, men ryckigheten är olycklig.
”Skattelättnad för arbetsresor leder till minskad klimatpåverkan”
Samtidigt föreslås reseavdraget bli färdmedelsneutralt, vilket flera aktörer har efterfrågat under lång tid. Centerpartiet vill höja både ersättningen och avståndsgränsen, vilket borde betyda att det äntligen finns en majoritet i riksdagen för denna viktiga reform.
Inför gröna styrmedel för arbetsgivare
Under pandemin skattebefriades förmånen av fri parkering, och för första gången på länge ökade bilinnehavet i Stockholm. Nu menar bedömare att det behövs styrmedel för en grön återstart. Exempelvis föreslås att förmånen av periodbiljetter i kollektivtrafiken skattebefrias. Det finns dock en risk att de som blev bilister under pandemin förblir det i många år.
I somras förändrades förmånsbilars förmånsvärden för att "göra det mer jämställt kostnadsmässigt att äga en bil i jämförelse med att köra en och betala förmånsvärde för det". För de flesta förmånsbilar innebar förändringen en höjning av förmånsvärdet, men för de allra dyraste förmånsbilarna blev det faktiskt en sänkning. I sommar förändras reglerna igen. Den här gången sänks förmånsvärdet för de flesta billiga elbilar och höjs för de flesta dyra elbilar. Totalt sett blir förändringarna bra, men ryckigheten är olycklig.
”Skattelättnad för arbetsresor leder till minskad klimatpåverkan”
Samtidigt föreslås reseavdraget bli färdmedelsneutralt, vilket flera aktörer har efterfrågat under lång tid. Centerpartiet vill höja både ersättningen och avståndsgränsen, vilket borde betyda att det äntligen finns en majoritet i riksdagen för denna viktiga reform.
Inför gröna styrmedel för arbetsgivare
Under pandemin skattebefriades förmånen av fri parkering, och för första gången på länge ökade bilinnehavet i Stockholm. Nu menar bedömare att det behövs styrmedel för en grön återstart. Exempelvis föreslås att förmånen av periodbiljetter i kollektivtrafiken skattebefrias. Det finns dock en risk att de som blev bilister under pandemin förblir det i många år.