Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev:Hur många har skjutits ihjäl i Östberga med omnejd hittills i år? Jag har faktiskt tappat räkningen! Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang (trots att den tidigare chefen mördades i somras). Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Det är kaos generellt. Natten därpå hörde jag en explosion ända bort ifrån Solna, så nog pågår gängkrigen än...
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang

Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Hamburgerrestaurangen ligger långt från din planerade tunnelbana. Närmaste uppgång blir omkring 700 meter bort, stationen Årstafältet. Så kopplingen till Östbergas tunnelbana är väldigt vag.

Sen är tunnelbana knappast någon garanti mot oroligheter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Upploppen ... kholm_2013

Tror du själv på det här, eller är du bara ute efter att provocera?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9959
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang

Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Hamburgerrestaurangen ligger långt från din planerade tunnelbana. Närmaste uppgång blir omkring 700 meter bort, stationen Årstafältet. Så kopplingen till Östbergas tunnelbana är väldigt vag.

Sen är tunnelbana knappast någon garanti mot oroligheter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Upploppen ... kholm_2013

Tror du själv på det här, eller är du bara ute efter att provocera?
Östberga har flest bilbränder per capita i hela Sverige och ligger också väldigt högt när det gäller antalet skjutningar och fastighetsbränder (förskolor, restauranger). Ja, jag tror att situationen hade varit helt annorlunda om det funnes en tunnelbana med 7 minuters restid till Fridhemsplan. Hallonbergen är väl en bra jämförelse.

Östbergas geografiska isolering har gjort det möjligt för kriminella nätverk att helt ta över området. Isoleringen måste brytas och rörligheten måste öka.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

Känner signaturen "Enceladus" till att Östberga betjänas av inte mindre är tre busslinjer? Så det där med isolering känns lite överdrivet...

Av dessa busslinjer går två (134, 168) till Östbergahöjden, där den eventuella tunnelbanestationen troligen får en uppgång. Linjerna har låg turtätet och en genomsnittlig beläggning som får linje 160 att verka överfull. Linje 144 har högre turtäthet, hyffsad för att inte säga hög beläggning men betjänar en helt annan del av Östberga än vad tunnelbanan planeras göra.

Hamburgerhaket på Årstafältet - nej det ligger inte i Östberga - har jag tidigare aldrig hört någon kalla "trevligt", utslängt på ett gärde med utsikt över en stor sopanläggning. Frekventerades i stort sett bara av bilister.

För övrigt anser jag att tunnelbanan till Östberga bör stoppas!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7480
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev:Hur många har skjutits ihjäl i Östberga med omnejd hittills i år? Jag har faktiskt tappat räkningen! Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang (trots att den tidigare chefen mördades i somras). Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Hur blir det ordning med tunnelbana? De största kravaller som skrivits om är väl Husby. Där går det tunnelbana.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9959
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev:
Enceladus skrev:Hur många har skjutits ihjäl i Östberga med omnejd hittills i år? Jag har faktiskt tappat räkningen! Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang (trots att den tidigare chefen mördades i somras). Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Hur blir det ordning med tunnelbana? De största kravaller som skrivits om är väl Husby. Där går det tunnelbana.
Situationen i Husby hade dock varit ännu värre utan tunnelbana. Jämför likvärdiga områden med respektive utan tunnelbana. Östberga har anmärkningsvärt mycket brottslighet sett till sin demografi och sitt läge. Det finns däremot inget område som Husby utan tunnelbana. Tur det.

Titta exempelvis på Lidingö. Avsaknaden av tunnelbana har inte alls skyddat ön från gängkriminalitet eller stöldligor. Snarare tvärtom. Mälarhöjden är nästan helt förskonad från liknande problematik. Som sagt, jämför Östberga med likvärdiga områden med tunnelbana. Skillnaderna är slående.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7480
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev:
Kantorn skrev:
Enceladus skrev:Hur många har skjutits ihjäl i Östberga med omnejd hittills i år? Jag har faktiskt tappat räkningen! Men jag såg precis att hamburgerrestaurangen vid Huddingevägen har brunnit ner. Tråkigt. Det var en trevlig restaurang (trots att den tidigare chefen mördades i somras). Går det att få ordning på det här området utan tunnelbana?
Hur blir det ordning med tunnelbana? De största kravaller som skrivits om är väl Husby. Där går det tunnelbana.
Situationen i Husby hade dock varit ännu värre utan tunnelbana. Jämför likvärdiga områden med respektive utan tunnelbana. Östberga har anmärkningsvärt mycket brottslighet sett till sin demografi och sitt läge. Det finns däremot inget område som Husby utan tunnelbana. Tur det.

Titta exempelvis på Lidingö. Avsaknaden av tunnelbana har inte alls skyddat ön från gängkriminalitet eller stöldligor. Snarare tvärtom. Mälarhöjden är nästan helt förskonad från liknande problematik. Som sagt, jämför Östberga med likvärdiga områden med tunnelbana. Skillnaderna är slående.
Jag tror likväl inte att tunnelbana är ett universalmedel. Jag tror att många faktorer hänger ihop - där tunnelbanan är en, men troligen inte avgörande. Jag tror möjligen att man kan se ett uns av att att det inte byggdes tunnelbana samtidigt som bostäderna byggdes - men att det skulle hjälpa att i efterhand bygga tunnelbana tror jag inte på.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av ADDE »

Även jag tillhör skeptikerna kring att tunnelbanan skulle lösa gängkonflikten. Bättre att satsa mer på polisväsendet så de kan ta död på de blodiga konflikterna. (eller legalisera droger - alkohol är ju accepterat så varför inte droger?)

I övrigt tror jag att omvägen via östberga och årstafältet kommer ge en väldigt liten resandeunderlag. Det räcker med en spårvägslinje, t.ex. Älvsjö-Örby-Östberga-Sockenplan-Globen-Gullmarsplan samt Östberga-Årstaberg-Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-Karolinska (dvs. spårvägsfiering av busslinjerna 134 och 77)

Det som däremot skulle vara mer värt och lösa många problem är en andra pendeltågstunnel som bidner ihop Älvsjö och tomteboda med Liljeholmen och Fridhemsplan. Detta eliminerar också behovet av extra byten i Älvsjö eller Årstaberg, samt ger Fridhemsplan direktförbindelser med linjerna mot Arlanda/Märsta och Bålsta. - Det skulle ge större nytta om tågen i tunneln fortsatte någonstans anser jag.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av twr »

ADDE skrev: I övrigt tror jag att omvägen via östberga och årstafältet kommer ge en väldigt liten resandeunderlag. Det räcker med en spårvägslinje, t.ex. Älvsjö-Örby-Östberga-Sockenplan-Globen-Gullmarsplan samt Östberga-Årstaberg-Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-Karolinska (dvs. spårvägsfiering av busslinjerna 134 och 77)

Det som däremot skulle vara mer värt och lösa många problem är en andra pendeltågstunnel som bidner ihop Älvsjö och tomteboda med Liljeholmen och Fridhemsplan. Detta eliminerar också behovet av extra byten i Älvsjö eller Årstaberg, samt ger Fridhemsplan direktförbindelser med linjerna mot Arlanda/Märsta och Bålsta. - Det skulle ge större nytta om tågen i tunneln fortsatte någonstans anser jag.
Jag tror du har helt rätt i detta.

Tyvärr har politikerna inte gjort någon djupare analys, de tycker bara att tunnelbana alltid är bra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Situationen i Husby hade dock varit ännu värre utan tunnelbana. Jämför likvärdiga områden med respektive utan tunnelbana. Östberga har anmärkningsvärt mycket brottslighet sett till sin demografi och sitt läge. Det finns däremot inget område som Husby utan tunnelbana. Tur det.

Titta exempelvis på Lidingö. Avsaknaden av tunnelbana har inte alls skyddat ön från gängkriminalitet eller stöldligor. Snarare tvärtom. Mälarhöjden är nästan helt förskonad från liknande problematik. Som sagt, jämför Östberga med likvärdiga områden med tunnelbana. Skillnaderna är slående.
Den som tror att skillnaden mellan Mälarhöjden och Östberga är att den ena har tunnelbana och den andra inte har på något sätt straffat ur sej ur debatten!

För övrigt visade stadsdelsförvaltningens siffror att kriminaliteten i Östberga minskat relativt kraftigt i våras, har det skett en försämring nu?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av TKO »

ADDE skrev:Även jag tillhör skeptikerna kring att tunnelbanan skulle lösa gängkonflikten. Bättre att satsa mer på polisväsendet så de kan ta död på de blodiga konflikterna. (eller legalisera droger - alkohol är ju accepterat så varför inte droger?)

I övrigt tror jag att omvägen via östberga och årstafältet kommer ge en väldigt liten resandeunderlag. Det räcker med en spårvägslinje, t.ex. Älvsjö-Örby-Östberga-Sockenplan-Globen-Gullmarsplan samt Östberga-Årstaberg-Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-Karolinska (dvs. spårvägsfiering av busslinjerna 134 och 77)

Det som däremot skulle vara mer värt och lösa många problem är en andra pendeltågstunnel som bidner ihop Älvsjö och tomteboda med Liljeholmen och Fridhemsplan. Detta eliminerar också behovet av extra byten i Älvsjö eller Årstaberg, samt ger Fridhemsplan direktförbindelser med linjerna mot Arlanda/Märsta och Bålsta. - Det skulle ge större nytta om tågen i tunneln fortsatte någonstans anser jag.
Visst kan det behövas en andra pendeltågstunnel i framtiden - men så länge det finns en stor överkapacitet i Citybanan är det andra åtgärder som ger mer för pengarna.

Legalisera droger? Ja om underklassen passiviseras tillräckligt slutar dom ju bråkar och då har vi signaturen "Enceladus" idealsamhälle med en arbetarklass som står med mössan i handen och accepterar att jobba dygnet runt...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av twr »

TKO skrev: Legalisera droger? Ja om underklassen passiviseras tillräckligt slutar dom ju bråkar och då har vi signaturen "Enceladus" idealsamhälle med en arbetarklass som står med mössan i handen och accepterar att jobba dygnet runt...

/TKO
Så länge de har nattbuss är de nog nöjda! Det är ju det viktigaste tydligen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av LÅ1 »

Att legalisera vissa droger skulle slå undan benen på gängen. Men de hittar väl andra försörjningssätt. Utpressning kanske.

Men detta är en annan debatt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9959
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

Drogförsäljning finns i princip överallt, inklusive i Stockholms innerstad. Skillnaden mellan isolerade enklaver som Östberga och integrerade stadsdelar som Sergels torg är att de tidigare ofta kontrolleras av ett visst kriminellt nätverk medan de senare sällan styrs av en specifik grupp. Exempelvis förekommer inte beskyddarverksamhet i integrerade stadsdelar. Isoleringen är ett stort problem. Det har flera rapporter konstaterat. Isoleringen måste byggas bort.
Lennart Petersen
Inlägg: 3097
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Att legalisera vissa droger skulle slå undan benen på gängen. Men de hittar väl andra försörjningssätt. Utpressning kanske.

Men detta är en annan debatt.
Ny försörjning kan också vara att smuggla och sälja droger skattefritt. När man väl har organisatione för försäljning så är det ju bara att fortsätta men man riskerar inte så tunga straff.
När alkohol åter blev tillåtet i USA så fortsatte gängen i Chicago att sälja men nu legalt, dom hade ju redan allt i sin hand.
Senast redigerad av Lennart Petersen den torsdag 10 september 2020 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
Enceladus
Inlägg: 9959
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Att legalisera vissa droger skulle slå undan benen på gängen. Men de hittar väl andra försörjningssätt. Utpressning kanske.

Men detta är en annan debatt.
Ny försörjning kan också vara att smuggla och sälja droger skattefritt. När man väl har organisatione för försäljning så är det ju bara att fortsätta men man riskerar inte så tunga straff.
När alkohol åter blev tillåtet i USA så fortsatte gängen i Chicago att sälja men nu lehalt, dom hade ju redan allt i sin hand.
Al Capone dömdes aldrig för något annat än skattebrott, trots sin omfattande verksamhet och sina hänsynslösa metoder. Samma sak gäller vissa ligor som sålde svar till högskoleprovet. Detta är alltså en vanlig akilleshäl för kriminella nätverk.

Oberoende av narkotikapolitiken skapar isolerade stadsenklaver förutsättningar för brott och otrygghet. För kollektivtrafikens del är det därför viktigt att slutstationer är stora knutpunkter. Så är det knappast i Östberga - båda busslinjerna (134, 168) vänder där. I övrigt hänvisar jag till "Åtgärdsprogram för ett säkrare och tryggare Sverige" (se sidan 14).
Breitspurbahn
Inlägg: 440
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Breitspurbahn »

Den föreslagna linjen Fridhemsplan-Älvsjö är intressant och kan nog vara bra för rörligheten i Stockholm, men jag undrar om den föreslagna sträckningen via Liljeholmen egentligen är optimal?

Rent spontant kan jag tycka att Fridhemsplan-Zinkensdamm-Södersjukhuset/Rosenlundsgatan/Södra Station är en bra början. Då kopplar man samman Fridhemsplans knutpunkt med Röda Linjen söder/väster om Slussen samt Södersjukhuset & Södra Station med pendeltåget på några få stopp.
Dessutom skulle en station vid Södersjukhuset (samt Sofia på blåa linjen) göra att i princip alla delar av Södermalm har spårtrafik.
Sen bör den fortsätta under Årstaviken till Årsta Torg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö.

Jag tycker en sammankoppling mellan Kungsholmen, Södermalm och Årsta väger mer än att dra en lång tub utan stopp mellan Fridhemsplan och Liljeholmen och sen låta tåget gå parallellt med tvärbanan.
Enceladus
Inlägg: 9959
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev:Den föreslagna linjen Fridhemsplan-Älvsjö är intressant och kan nog vara bra för rörligheten i Stockholm, men jag undrar om den föreslagna sträckningen via Liljeholmen egentligen är optimal?

Rent spontant kan jag tycka att Fridhemsplan-Zinkensdamm-Södersjukhuset/Rosenlundsgatan/Södra Station är en bra början. Då kopplar man samman Fridhemsplans knutpunkt med Röda Linjen söder/väster om Slussen samt Södersjukhuset & Södra Station med pendeltåget på några få stopp.
Dessutom skulle en station vid Södersjukhuset (samt Sofia på blåa linjen) göra att i princip alla delar av Södermalm har spårtrafik.
Sen bör den fortsätta under Årstaviken till Årsta Torg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö.

Jag tycker en sammankoppling mellan Kungsholmen, Södermalm och Årsta väger mer än att dra en lång tub utan stopp mellan Fridhemsplan och Liljeholmen och sen låta tåget gå parallellt med tvärbanan.
Samråd för tunnelbana till Älvsjö planeras att genomföras under första halvan av november. Det första samrådet sker den 9 november i Östberga, d.v.s. om drygt en vecka. Om skribenten av någon anledning inte vill åka till Östberga så sker det även samråd i Fridhemsplan och Liljeholmen vid senare tillfällen. Det går också att skicka synpunkter digitalt.
Breitspurbahn
Inlägg: 440
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev:
Breitspurbahn skrev:Den föreslagna linjen Fridhemsplan-Älvsjö är intressant och kan nog vara bra för rörligheten i Stockholm, men jag undrar om den föreslagna sträckningen via Liljeholmen egentligen är optimal?

Rent spontant kan jag tycka att Fridhemsplan-Zinkensdamm-Södersjukhuset/Rosenlundsgatan/Södra Station är en bra början. Då kopplar man samman Fridhemsplans knutpunkt med Röda Linjen söder/väster om Slussen samt Södersjukhuset & Södra Station med pendeltåget på några få stopp.
Dessutom skulle en station vid Södersjukhuset (samt Sofia på blåa linjen) göra att i princip alla delar av Södermalm har spårtrafik.
Sen bör den fortsätta under Årstaviken till Årsta Torg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö.

Jag tycker en sammankoppling mellan Kungsholmen, Södermalm och Årsta väger mer än att dra en lång tub utan stopp mellan Fridhemsplan och Liljeholmen och sen låta tåget gå parallellt med tvärbanan.
Samråd för tunnelbana till Älvsjö planeras att genomföras under första halvan av november. Det första samrådet sker den 9 november i Östberga, d.v.s. om drygt en vecka. Om skribenten av någon anledning inte vill åka till Östberga så sker det även samråd i Fridhemsplan och Liljeholmen vid senare tillfällen. Det går också att skicka synpunkter digitalt.
Tack för länken. Jag har inte sagt att jag inte vill åka till Östberga? Det var vägen via Liljeholmen jag tyckte var onödig då den sen skulle gå parallellt med Tvärbanan. Man missar dessutom att koppla ihop Kungsholmen och Södermalm. Men som man sa i andra tråden så fanns en poäng med detta då berget skulle vara dåligt under Riddarfjärden.
Enceladus
Inlägg: 9959
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm: (kd) föreslår tunnelbana till Östberga

Inlägg av Enceladus »

Östberga + höjden = sant
FUT skrev:Namnbytet beror på att det redan finns en station på Roslagsbanan som heter Östberga. Dessutom har stationsläget under planeringen skjutits, så att uppgången hamnar i området som kallas just Östbergahöjden.
Östberga får trots allt ingen tunnelbana, utan det blir Östbergahöjden.

(Förresten, finns det inte redan en station på Saltsjöbanan som heter Nacka?)
Skriv svar