Färdbeviskontroll på allmän plats?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Färdbeviskontroll på allmän plats?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:...
Så har vi lagtolkningen. Det stycke som åberopas har denna lydelse " Resande som vägrar att lösa biljett eller betala tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av en tjänsteman som utför avgiftskontroll. Vad som nu har sagts om färdmedel gäller även sådant område för järnvägs-, spårvägs- eller tunnelbanetrafik som allmänheten har tillträde till endast om avgift för resa har betalats." Det innebär att det tvångsmedel som innebär avvisning endast får utövas ombord på färdmedlet och på "sådant område för järnvägs-, spårvägs- eller tunnelbanetrafik som allmänheten har tillträde till endast om avgift för resa har betalats". På samma sätt förhåller det sig med det tvångsmedel som den aktuella lagen är avsedd att reglera, nämligen själva färdbeviskontrollen.

Detta är den enda möjliga lagtolkningen.
Exakt som du skriver, men du säger emot dig själv. Det enda din hänvisning innebär är att färdbeviskontrollen inte får avvisa person från annat område än dit allmänheten har tillträde (vilket jag påstått hela tiden). Själva kontrollen av biljetten får fortfarande göras oavsett var den görs.
Jag säger naturligtvis inte emot mig själv. Det är du som gör en extensiv tolkning som du inte har stöd för i lagtexten. Avvisningen är ett subsidiärt tvångsmedel till själva biljettkontrollen.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 03 september 2020 12:55, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Färdbeviskontroll på allmän plats?

Inlägg av TKO »

Antag att det ringer på dörren hos "den som kallar sej Odd". När han öppnar står där två biljettkontrollanter från SL som ber om att få se på biljetterna. Detta är enligt "han som kallar sej Odd" helt i sin ordning om jag förstått saken rätt - då det inte är uttryckligen förbjudet i lagen att genomföra biljettkontroll på detta sätt. Har jag fattat saken rätt?

(Möjligen kan det rubriceras som hemfridsbrott - men det krävs nog större olägenhet än detta för att uppfylla lagens rekvisit!)

undrar
Thomas K Ohlsson
Hjälmarsvägen 9
120 53 Årsta
(om någon vill skicka ett julkort eller så...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Färdbeviskontroll på allmän plats?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Nu har jag inte varit på den platsen vilket jag misstänker har ändrat sig något sedan jag jobbade på tuben där på 70:talet, kan det vara så att dom som kommer där är endast f.d. passagerare från spårvagnen (stannar inte bussar där också) på väg till stationen, då har färdbeviskontrollen all rätt att kontrollera biljetten. Efter alla mina resor i Berlin har jag blivit kontrollerad på plattformen vilket är en annan 5:a, inte utanför plattformen, inte heller på spårvägsshållplatser. Sedan att det i Stockholm är ett kreativt att utföra kontrollen är också en annan 5:a...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Färdbeviskontroll på allmän plats?

Inlägg av TKO »

Spårvagnarna stannar vid en del av den allmänna platsen "Liljeholmstorget" där det rör sej personer som inte kommit med spårvagn.

Man skulle kunna tänka sej att det målades upp en spärrlinje och sattes upp skyltar som meddelade att "endast trafikanter med giltigt färdbevis får korsa linjen" (eller något sådant) - men så har man inte gjort. Och det kanske krävs en del detaljplanetekniska arrangemang för att förvandla "allmän gatumark" till "område för trafikändamål"...

(Jo det stannar ett fåtal busslinjer för avstigning vid spårvagnshållplatsen)

/TKO

TILLAGT: Jag kanske skall förtydliga med att den biljettkontroll som gett upphov till denna lätt bisarra diskussion skedde vid hållplatsen för tåg mot Sickla. Där sker på- och avstigning direkt på torgets gångyta.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2978
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Färdbeviskontroll på allmän plats?

Inlägg av BSB101 »

Många gissningar här, ingen har dock hittills kunnat visast att SL kan begära att man har giltig SL-biljett om man befinner sig på allmän plats utanför spärrlinje/fordon.
Skriv svar