Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Spårväg syd innebär att Stockholms kommun vill ta ett helhetsgrepp kring utvecklingen av centrala Fruängen. Vem hade kunnat ana att spårvägen skulle få så stora konsekvenser för stadsutvecklingen så snabbt? Stockholm South Business District i Flemingsberg, en helt ny stadsdel i Glömstadalen, förtätningar i Masmo, en helt ny stadsdel i Kungens kurva, förtätningar i Skärholmen, ett nytt bostadsområde i Mälaräng, ett nytt bostadsområde i Segeltorp, förtätningar i Fruängen samt förtätningar i Älvsjö.
Det råder ingen tvekan om att spårvägen betalar sig själv. I Östasien hade vinsten från nybyggnationen gått till driften av kollektivtrafiken. Tyvärr skulle den inflytelserika fordonsindustrin aldrig acceptera en liknande modell i Sverige...
Det råder ingen tvekan om att spårvägen betalar sig själv. I Östasien hade vinsten från nybyggnationen gått till driften av kollektivtrafiken. Tyvärr skulle den inflytelserika fordonsindustrin aldrig acceptera en liknande modell i Sverige...
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Jag kan trösta signaturen "Enceladus" med att åtminstone i Stockholms stad tillfaller en mycket stor del av exploateringsvinsterna kommunen, både genom höga markpriser/tomträttsavgälder och genom allehanda exploaterings- och anslutningsavgifter. Hur dom gör ute på landsorten är mej obekant, men visst borde man agera på samma sätt där?Enceladus skrev:Spårväg syd innebär att Stockholms kommun vill ta ett helhetsgrepp kring utvecklingen av centrala Fruängen. Vem hade kunnat ana att spårvägen skulle få så stora konsekvenser för stadsutvecklingen så snabbt? Stockholm South Business District i Flemingsberg, en helt ny stadsdel i Glömstadalen, förtätningar i Masmo, en helt ny stadsdel i Kungens kurva, förtätningar i Skärholmen, ett nytt bostadsområde i Mälaräng, ett nytt bostadsområde i Segeltorp, förtätningar i Fruängen samt förtätningar i Älvsjö.
Det råder ingen tvekan om att spårvägen betalar sig själv. I Östasien hade vinsten från nybyggnationen gått till driften av kollektivtrafiken. Tyvärr skulle den inflytelserika fordonsindustrin aldrig acceptera en liknande modell i Sverige...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Visst gör staten och kommunerna stora exploateringsvinster, men det är någon annan som ansvarar för driften av kollektivtrafiken. Den här intäkts- och utgiftsfördelningen är väldigt problematisk. Den östasiatiska modellen "rail plus property" innebär däremot att vinsterna stannar där de genereras. Kollektivtrafikandelen är därefter.TKO skrev:Jag kan trösta signaturen "Enceladus" med att åtminstone i Stockholms stad tillfaller en mycket stor del av exploateringsvinsterna kommunen, både genom höga markpriser/tomträttsavgälder och genom allehanda exploaterings- och anslutningsavgifter. Hur dom gör ute på landsorten är mej obekant, men visst borde man agera på samma sätt där?Enceladus skrev:Spårväg syd innebär att Stockholms kommun vill ta ett helhetsgrepp kring utvecklingen av centrala Fruängen. Vem hade kunnat ana att spårvägen skulle få så stora konsekvenser för stadsutvecklingen så snabbt? Stockholm South Business District i Flemingsberg, en helt ny stadsdel i Glömstadalen, förtätningar i Masmo, en helt ny stadsdel i Kungens kurva, förtätningar i Skärholmen, ett nytt bostadsområde i Mälaräng, ett nytt bostadsområde i Segeltorp, förtätningar i Fruängen samt förtätningar i Älvsjö.
Det råder ingen tvekan om att spårvägen betalar sig själv. I Östasien hade vinsten från nybyggnationen gått till driften av kollektivtrafiken. Tyvärr skulle den inflytelserika fordonsindustrin aldrig acceptera en liknande modell i Sverige...
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Jag betackar mej för "den kinesiska modellen"... det är illa nog att vi låter MTR härja fritt på våra spår.Enceladus skrev:Visst gör staten och kommunerna stora exploateringsvinster, men det är någon annan som ansvarar för driften av kollektivtrafiken. Den här intäkts- och utgiftsfördelningen är väldigt problematisk. Den östasiatiska modellen "rail plus property" innebär däremot att vinsterna stannar där de genereras. Kollektivtrafikandelen är därefter.TKO skrev:Jag kan trösta signaturen "Enceladus" med att åtminstone i Stockholms stad tillfaller en mycket stor del av exploateringsvinsterna kommunen, både genom höga markpriser/tomträttsavgälder och genom allehanda exploaterings- och anslutningsavgifter. Hur dom gör ute på landsorten är mej obekant, men visst borde man agera på samma sätt där?Enceladus skrev:Spårväg syd innebär att Stockholms kommun vill ta ett helhetsgrepp kring utvecklingen av centrala Fruängen. Vem hade kunnat ana att spårvägen skulle få så stora konsekvenser för stadsutvecklingen så snabbt? Stockholm South Business District i Flemingsberg, en helt ny stadsdel i Glömstadalen, förtätningar i Masmo, en helt ny stadsdel i Kungens kurva, förtätningar i Skärholmen, ett nytt bostadsområde i Mälaräng, ett nytt bostadsområde i Segeltorp, förtätningar i Fruängen samt förtätningar i Älvsjö.
Det råder ingen tvekan om att spårvägen betalar sig själv. I Östasien hade vinsten från nybyggnationen gått till driften av kollektivtrafiken. Tyvärr skulle den inflytelserika fordonsindustrin aldrig acceptera en liknande modell i Sverige...
(Staten gör sällan några stora exploateringsvinster - jag har tidigare märkt att signaturen "Enceladus" har blott en vag föreställning om hur vårt skattesystem fungerar. "Moms på försäljning av bostadsrätter t ex...")
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Den östasiatiska modellen ger en betydligt högre kollektivtrafikandel, och den tillämpas inte ens i Fastlandskina. Vad är problemet med att de vinster som kollektivtrafiken genererar stannar där?TKO skrev:Jag betackar mej för "den kinesiska modellen"... det är illa nog att vi låter MTR härja fritt på våra spår.Enceladus skrev:Visst gör staten och kommunerna stora exploateringsvinster, men det är någon annan som ansvarar för driften av kollektivtrafiken. Den här intäkts- och utgiftsfördelningen är väldigt problematisk. Den östasiatiska modellen "rail plus property" innebär däremot att vinsterna stannar där de genereras. Kollektivtrafikandelen är därefter.
(Staten gör sällan några stora exploateringsvinster - jag har tidigare märkt att signaturen "Enceladus" har blott en vag föreställning om hur vårt skattesystem fungerar. "Moms på försäljning av bostadsrätter t ex...")
Enligt följande trycksak utgör statlig moms 15-18 procent av den totala produktionskostnaden för bostadsprojekt (se sidan 11). Staten tjänar alltså stora pengar på nyproduktion. Detta påminner mycket om diskussionen om parkeringsplatser, där skribentens egna siffror avviker rejält från gängse uppskattningar (350 000 - 450 000 kr per bilplats i nedschaktat garage och mer än dubbelt så mycket i mekaniskt garage).
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Fördelningspolitiskt finns det väl stora problem med att alla vinster stannar där de genereras.Enceladus skrev:Den östasiatiska modellen ger en betydligt högre kollektivtrafikandel, och den tillämpas inte ens i Fastlandskina. Vad är problemet med att de vinster som kollektivtrafiken genererar stannar där?TKO skrev:Jag betackar mej för "den kinesiska modellen"... det är illa nog att vi låter MTR härja fritt på våra spår.Enceladus skrev:Visst gör staten och kommunerna stora exploateringsvinster, men det är någon annan som ansvarar för driften av kollektivtrafiken. Den här intäkts- och utgiftsfördelningen är väldigt problematisk. Den östasiatiska modellen "rail plus property" innebär däremot att vinsterna stannar där de genereras. Kollektivtrafikandelen är därefter.
(Staten gör sällan några stora exploateringsvinster - jag har tidigare märkt att signaturen "Enceladus" har blott en vag föreställning om hur vårt skattesystem fungerar. "Moms på försäljning av bostadsrätter t ex...")
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Vilka fördelningspolitiska problem finns det med att den samhällsfinansierade kollektivtrafiken får behålla de vinster som den genererar? Skribenten behöver utveckla sitt resonemang! Tvärtom finns det fördelningspolitiska problem med att socialisera förlusterna från kollektivtrafiken och privatisera vinsterna till bostadsmarknadens aktörer.Magnus Ahltorp skrev:Fördelningspolitiskt finns det väl stora problem med att alla vinster stannar där de genereras.Enceladus skrev:Den östasiatiska modellen ger en betydligt högre kollektivtrafikandel, och den tillämpas inte ens i Fastlandskina. Vad är problemet med att de vinster som kollektivtrafiken genererar stannar där?
Slutligen vill jag säga något om elefanten i rummet. I Mälaräng är parkeringstalet satt till 0,40-0,48. Det betyder att varje lägenhet belastas med cirka 200 000 kr, förutsatt att nedschaktade garage används. Varför ska bilister som generellt är mer välbemedlade behöva subventioneras av mindre bemedlade? Där har skribenten något att fundera på!
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Om de geografiskt stannar där de genereras så är det fördelningspolitiskt problematiskt. Alltså att utbyggd kollektivtrafik i ett visst område måste finansieras av t.ex. markförsäljningar i det området. Eller att det finansieras av biljettintäkter från just det området.Enceladus skrev:Vilka fördelningspolitiska problem finns det med att den samhällsfinansierade kollektivtrafiken får behålla de vinster som den genererar? Skribenten behöver utveckla sitt resonemang! Tvärtom finns det fördelningspolitiska problem med att socialisera förlusterna från kollektivtrafiken och privatisera vinsterna till bostadsmarknadens aktörer.Magnus Ahltorp skrev:Fördelningspolitiskt finns det väl stora problem med att alla vinster stannar där de genereras.Enceladus skrev:Den östasiatiska modellen ger en betydligt högre kollektivtrafikandel, och den tillämpas inte ens i Fastlandskina. Vad är problemet med att de vinster som kollektivtrafiken genererar stannar där?
Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.Enceladus skrev: Slutligen vill jag säga något om elefanten i rummet. I Mälaräng är parkeringstalet satt till 0,40-0,48. Det betyder att varje lägenhet belastas med cirka 200 000 kr, förutsatt att nedschaktade garage används. Varför ska bilister som generellt är mer välbemedlade behöva subventioneras av mindre bemedlade? Där har skribenten något att fundera på!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Poängen är att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna ska få behålla de vinster som deras trafik genererar. Hur dessa myndigheterna sedan väljer att fördela sina resurser är en annan fråga.Magnus Ahltorp skrev:Om de geografiskt stannar där de genereras så är det fördelningspolitiskt problematiskt. Alltså att utbyggd kollektivtrafik i ett visst område måste finansieras av t.ex. markförsäljningar i det området. Eller att det finansieras av biljettintäkter från just det området.
Trots detta är parkeringstalet högre än bilinnehavet i Stockholms innerstad (för att inte tala om Flemingsberg där ytterst få har bil). Att bilsubventionerna var ännu mer extrema för tio år sedan är ingen ursäkt för att fortsätta med vansinnet.Magnus Ahltorp skrev:Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Trots vad?Enceladus skrev:Trots detta är parkeringstalet högre än bilinnehavet i Stockholms innerstad (för att inte tala om Flemingsberg där ytterst få har bil). Att bilsubventionerna var ännu mer extrema för tio år sedan är ingen ursäkt för att fortsätta med vansinnet.Magnus Ahltorp skrev:Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Beroende på övriga planbestämmelser kan ett parkeringstal på 0 visst innebära att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser!Magnus Ahltorp skrev:Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Trots ett "historiskt väldigt lågt" parkeringstal är det fortfarande högre än bilinnehavet i några av regionens populäraste områden. Jag skulle därför inte kalla parkeringstalet "lågt".Magnus Ahltorp skrev:Trots vad?Enceladus skrev:Trots detta är parkeringstalet högre än bilinnehavet i Stockholms innerstad (för att inte tala om Flemingsberg där ytterst få har bil). Att bilsubventionerna var ännu mer extrema för tio år sedan är ingen ursäkt för att fortsätta med vansinnet.Magnus Ahltorp skrev:Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Dels är det oklart vad parkeringstalen i Mälaräng har med Spårväg syd att göra, och dels tror att att du blandar ihop mig med någon som tycker att parkeringstalet ska vara över 0.Enceladus skrev:Trots ett "historiskt väldigt lågt" parkeringstal är det fortfarande högre än bilinnehavet i några av regionens populäraste områden. Jag skulle därför inte kalla parkeringstalet "lågt".Magnus Ahltorp skrev:
Trots vad?
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Det går väl att lösa parkering utanför planområdet? Även med parkeringstal förekommer det ju.TKO skrev:Beroende på övriga planbestämmelser kan ett parkeringstal på 0 visst innebära att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser!Magnus Ahltorp skrev:Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Jag inser att bilsituationen är något annorlunda i Stockholm än i den något mindre stad där jag bor. Jag tänker ändå exemplifiera mitt inhopp i metadebatten om parkeringstal med mina allra närmaste omgivningar. Jag bor i ett medelklassområde med många barnfamiljer. Bilinnehavet är en bra bit över en bil per hushåll. Detta var så klart inget man såg komma på 50-talet när området byggdes. Eftersom de flesta i området är hemma och sover under natten, för sådant är livet i många delar av vårt avlånga land, så råder en brist på parkeringsplatser under dessa mörka timmar. Vad gör de boende i denna situation? Tänker de över om de månne kunde klara sig med en bil eller rent av utan bil? Nejdå! Längs med både bilvägar och gångvägar, ja var helst det finns en möjlighet, ställer de sina fordon i långa rader. Ibland så att man blir fundersam om vad som skulle hända om en brandbil eller ambulans skulle behöva komma fram. Vart är det då jag vill komma? Jo ett alltför lågt parkeringstal innebär inte med automatik färre bilar. Risken är istället att bilarna ställs på mindre bra ställen. Än jag då? Jodå, också jag har en bil som jag använder några få timmar per vecka.
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Bilister har - än så länge - stor frihet att välja var man vill parkera sitt fordon!Magnus Ahltorp skrev:Det går väl att lösa parkering utanför planområdet? Även med parkeringstal förekommer det ju.TKO skrev:Beroende på övriga planbestämmelser kan ett parkeringstal på 0 visst innebära att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser!Magnus Ahltorp skrev:Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
Att kräva nya parkeringsplatser - "parkeringstal" - i detaljplaner för kompletteringsbebyggelse syftar oftast till att de tillkommande bilarna inte skall ta plats från de som redan finns i området
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Hur många av dessa personer hade haft bil om de behövde betala vad det faktiskt kostar? Erfarenheter från vissa asiatiska länder visar nämligen att betalningsviljan för parkering är nästan obefintlig. Om parkering inte subventioneras så väljer de flesta att inte skaffa bil.pnott skrev:Jag inser att bilsituationen är något annorlunda i Stockholm än i den något mindre stad där jag bor. Jag tänker ändå exemplifiera mitt inhopp i metadebatten om parkeringstal med mina allra närmaste omgivningar. Jag bor i ett medelklassområde med många barnfamiljer. Bilinnehavet är en bra bit över en bil per hushåll. Detta var så klart inget man såg komma på 50-talet när området byggdes. Eftersom de flesta i området är hemma och sover under natten, för sådant är livet i många delar av vårt avlånga land, så råder en brist på parkeringsplatser under dessa mörka timmar. Vad gör de boende i denna situation? Tänker de över om de månne kunde klara sig med en bil eller rent av utan bil? Nejdå! Längs med både bilvägar och gångvägar, ja var helst det finns en möjlighet, ställer de sina fordon i långa rader. Ibland så att man blir fundersam om vad som skulle hända om en brandbil eller ambulans skulle behöva komma fram. Vart är det då jag vill komma? Jo ett alltför lågt parkeringstal innebär inte med automatik färre bilar. Risken är istället att bilarna ställs på mindre bra ställen. Än jag då? Jodå, också jag har en bil som jag använder några få timmar per vecka.
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Nu syftade jag inte på var bilisterna väljer att parkera, utan att detaljplanen anger att parkeringen får (eller ska) lösas genom att räkna in parkeringsplatser som redan finns eller som ska byggas, men inte inom planområdet. Om parkeringstalet är 0 så är det fortfarande möjligt för den som bygger att fixa parkeringsplatser utanför planområdet om det skulle vara så att planen inte tillåter parkering.TKO skrev:Bilister har - än så länge - stor frihet att välja var man vill parkera sitt fordon!Magnus Ahltorp skrev:Det går väl att lösa parkering utanför planområdet? Även med parkeringstal förekommer det ju.TKO skrev:
Beroende på övriga planbestämmelser kan ett parkeringstal på 0 visst innebära att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser!
Att kräva nya parkeringsplatser - "parkeringstal" - i detaljplaner för kompletteringsbebyggelse syftar oftast till att de tillkommande bilarna inte skall ta plats från de som redan finns i området
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Låter som att det är läge att införa boendeparkering på din gata!pnott skrev:Jag inser att bilsituationen är något annorlunda i Stockholm än i den något mindre stad där jag bor. Jag tänker ändå exemplifiera mitt inhopp i metadebatten om parkeringstal med mina allra närmaste omgivningar. Jag bor i ett medelklassområde med många barnfamiljer. Bilinnehavet är en bra bit över en bil per hushåll. Detta var så klart inget man såg komma på 50-talet när området byggdes. Eftersom de flesta i området är hemma och sover under natten, för sådant är livet i många delar av vårt avlånga land, så råder en brist på parkeringsplatser under dessa mörka timmar. Vad gör de boende i denna situation? Tänker de över om de månne kunde klara sig med en bil eller rent av utan bil? Nejdå! Längs med både bilvägar och gångvägar, ja var helst det finns en möjlighet, ställer de sina fordon i långa rader. Ibland så att man blir fundersam om vad som skulle hända om en brandbil eller ambulans skulle behöva komma fram. Vart är det då jag vill komma? Jo ett alltför lågt parkeringstal innebär inte med automatik färre bilar. Risken är istället att bilarna ställs på mindre bra ställen. Än jag då? Jodå, också jag har en bil som jag använder några få timmar per vecka.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Varför inte se till att lösa parkering inom kvartersmark? För visst finns det viktigare saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar?Ulrik Berggren skrev:Låter som att det är läge att införa boendeparkering på din gata!pnott skrev:Jag inser att bilsituationen är något annorlunda i Stockholm än i den något mindre stad där jag bor. Jag tänker ändå exemplifiera mitt inhopp i metadebatten om parkeringstal med mina allra närmaste omgivningar. Jag bor i ett medelklassområde med många barnfamiljer. Bilinnehavet är en bra bit över en bil per hushåll. Detta var så klart inget man såg komma på 50-talet när området byggdes. Eftersom de flesta i området är hemma och sover under natten, för sådant är livet i många delar av vårt avlånga land, så råder en brist på parkeringsplatser under dessa mörka timmar. Vad gör de boende i denna situation? Tänker de över om de månne kunde klara sig med en bil eller rent av utan bil? Nejdå! Längs med både bilvägar och gångvägar, ja var helst det finns en möjlighet, ställer de sina fordon i långa rader. Ibland så att man blir fundersam om vad som skulle hända om en brandbil eller ambulans skulle behöva komma fram. Vart är det då jag vill komma? Jo ett alltför lågt parkeringstal innebär inte med automatik färre bilar. Risken är istället att bilarna ställs på mindre bra ställen. Än jag då? Jodå, också jag har en bil som jag använder några få timmar per vecka.