Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
New Copenhagen M5 West metro line proposed
Utvecklingen går snabbt i Köpenhamn. Det är inte länge sedan linjerna M3 och M4 öppnade. Nu diskuteras en femte linje M5 till Lynetteholmen. Samtidigt byggs även snabbspårvägen Hovedstadens Letbane. Håller Köpenhamn på att dra ifrån Stockholm?
Stockholm har länge haft det största tunnelbanenätet i Norden. För några år sedan gick Oslo om Stockholm i mängden tunnelbanespår per invånare, men Stockholm har fortfarande ett större nät. Befolkningsmässigt är dock Köpenhamn närmare Stockholm än Oslo. Med samma ambitionsnivå som Oslo kan Köpenhamn faktiskt gå om Stockholm.
På ett annat forum finns det bilder som visar de tre alternativen som diskuteras. Det alternativ som förordas är alltså en helt ny västlig tunnelbanelinje. Ett annat alternativ är en ny ringlinje som delvis delar spår med andra linjer. Det tredje alternativet är att bara förlänga M4 till Lynetteholmen.
Det sägs att det förordade alternativet ger nästan en miljon resenärer per dag i Köpenhamns metro. Det är inte långt ifrån Stockholms tunnelbana som har cirka 1,2 miljoner resenärer per dag. Köpenhamn stannar troligen inte där, utan kommer antagligen att fortsätta med utbyggnaden. Samtidigt går det väldigt långsamt i Stockholm.
Kan Köpenhamns metro på sikt gå om Stockholms tunnelbana? Ambitionsnivån är ju mycket högre, för att inte tala om det extremt attraktiva trafikutbudet under hela dygnet alla dagar i veckan. Det som talar emot Köpenhamns metro är att Köpenhamn som region har en mycket långsammare befolkningstillväxt än Stockholm. Men det är i princip allt.
Utvecklingen går snabbt i Köpenhamn. Det är inte länge sedan linjerna M3 och M4 öppnade. Nu diskuteras en femte linje M5 till Lynetteholmen. Samtidigt byggs även snabbspårvägen Hovedstadens Letbane. Håller Köpenhamn på att dra ifrån Stockholm?
Stockholm har länge haft det största tunnelbanenätet i Norden. För några år sedan gick Oslo om Stockholm i mängden tunnelbanespår per invånare, men Stockholm har fortfarande ett större nät. Befolkningsmässigt är dock Köpenhamn närmare Stockholm än Oslo. Med samma ambitionsnivå som Oslo kan Köpenhamn faktiskt gå om Stockholm.
På ett annat forum finns det bilder som visar de tre alternativen som diskuteras. Det alternativ som förordas är alltså en helt ny västlig tunnelbanelinje. Ett annat alternativ är en ny ringlinje som delvis delar spår med andra linjer. Det tredje alternativet är att bara förlänga M4 till Lynetteholmen.
Det sägs att det förordade alternativet ger nästan en miljon resenärer per dag i Köpenhamns metro. Det är inte långt ifrån Stockholms tunnelbana som har cirka 1,2 miljoner resenärer per dag. Köpenhamn stannar troligen inte där, utan kommer antagligen att fortsätta med utbyggnaden. Samtidigt går det väldigt långsamt i Stockholm.
Kan Köpenhamns metro på sikt gå om Stockholms tunnelbana? Ambitionsnivån är ju mycket högre, för att inte tala om det extremt attraktiva trafikutbudet under hela dygnet alla dagar i veckan. Det som talar emot Köpenhamns metro är att Köpenhamn som region har en mycket långsammare befolkningstillväxt än Stockholm. Men det är i princip allt.
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 26 augusti 2020 20:52, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Det är väl ingen tävling..?
Eller är det kanske det?
Eller är det kanske det?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Verkar som att Köpenhamn är mitt i ett läge som stockhom var i för 70 år sedan... Köpenmhamn kör hårt! 

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Det är absolut imponerande. Frågan är dock varför Stockholms kollektivtrafik stagnerar trots en dubbelt så stor befolkningstillväxt och ett kraftigt ökat resande. Gör de konservativa lokalpolitikerna i Stockholm så stor skillnad?ADDE skrev:Verkar som att Köpenhamn är mitt i ett läge som stockhom var i för 70 år sedan... Köpenmhamn kör hårt!
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Kan rekommendera att titta mer hos en källa närmare ursprunget: https://m.dk/vi-bygger-nye-linjer/hvord ... netteholm/ – här finns också en sammanfattning av förundersökningen.Enceladus skrev:New Copenhagen M5 West metro line proposed
Utvecklingen går snabbt i Köpenhamn. Det är inte länge sedan linjerna M3 och M4 öppnade. Nu diskuteras en femte linje M5 till Lynetteholmen. Samtidigt byggs även snabbspårvägen Hovedstadens Letbane. Håller Köpenhamn på att dra ifrån Stockholm?
Stockholm har länge haft det största tunnelbanenätet i Norden. För några år sedan gick Oslo om Stockholm i mängden tunnelbanespår per invånare, men Stockholm har fortfarande ett större nät. Befolkningsmässigt är dock Köpenhamn närmare Stockholm än Oslo. Med samma ambitionsnivå som Oslo kan Köpenhamn faktiskt gå om Stockholm.
På ett annat forum finns det bilder som visar de tre alternativen som diskuteras. Det alternativ som förordas är alltså en helt ny västlig tunnelbanelinje. Ett annat alternativ är en ny ringlinje som delvis delar spår med andra linjer. Det tredje alternativet är att bara förlänga M4 till Lynetteholmen.
Det sägs att det förordade alternativet ger nästan en miljon resenärer per dag i Köpenhamns metro. Det är inte långt ifrån Stockholms tunnelbana som har cirka 1,2 miljoner resenärer per dag. Köpenhamn stannar troligen inte där, utan kommer antagligen att fortsätta med utbyggnaden. Samtidigt går det väldigt långsamt i Stockholm.
Kan Köpenhamns metro på sikt gå om Stockholms tunnelbana? Ambitionsnivån är ju mycket högre, för att inte tala om det extremt attraktiva trafikutbudet under hela dygnet alla dagar i veckan. Det som talar emot Köpenhamns metro är att Köpenhamn som region har en mycket långsammare befolkningstillväxt än Stockholm. Men det är i princip allt.
Lynetteholmen är alltså ett jättestadsutvecklingsprojekt som både ska ge cirkus 35 000 nya bostäder och skydda den danska huvudstaden mot stigande havsnivåer och stormvågor.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Det kan verkligen ifrågasättas om Köpenhamn har "högre ambitionsnivå" än Stockholm vad gäller tunnelbana. Med tanke på att man har byggt ett system som låser fordonslängden till strax över Nockebybanans spårvagnar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
I gengäld bygger Köpenhamn fler linjer. Dessutom har Köpenhamns metro ett mycket bättre trafikutbud utanför rusningen, vilket leder till att fler väljer att åka utanför rusningen. Enligt prognoserna väntas metron få nästan en miljon resenärer per dag med den västliga dragningen av M5, men utbyggnaden stannar inte där. Politikerna i Frederiksberg talar redan om ännu en linje med stationer i Zoo, Hospitalsgrunden och Borups Allé.twr skrev:Det kan verkligen ifrågasättas om Köpenhamn har "högre ambitionsnivå" än Stockholm vad gäller tunnelbana. Med tanke på att man har byggt ett system som låser fordonslängden till strax över Nockebybanans spårvagnar.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Köpenhamns Metro är knappast en "tunnelbana" - snarare som påpekats en "spårväg under jord". Detta påpekar jag utan att just nu ta ställning till om det är bra eller dåligt!
Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?
/TKO
Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Det finns fler parametrar än antal platser per tåg, exempelvis turtäthet under maxtimmen samt turtäthet under hela dygnet (utspridning av resandet). Köpenhamn räknar i alla fall med att få nästan en miljon resenärer per dag med sin "spårväg under jord".TKO skrev:Köpenhamns Metro är knappast en "tunnelbana" - snarare som påpekats en "spårväg under jord". Detta påpekar jag utan att just nu ta ställning till om det är bra eller dåligt!
Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Tyvärr är det inget svar på frågan!Enceladus skrev:Det finns fler parametrar än antal platser per tåg, exempelvis turtäthet under maxtimmen samt turtäthet under hela dygnet (utspridning av resandet). Köpenhamn räknar i alla fall med att få nästan en miljon resenärer per dag med sin "spårväg under jord".TKO skrev:Köpenhamns Metro är knappast en "tunnelbana" - snarare som påpekats en "spårväg under jord". Detta påpekar jag utan att just nu ta ställning till om det är bra eller dåligt!
Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?
Men som på Grönan (minns ni det nöjesfältet?) - lösa bollar går om...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
"Utspridning av resandet"? De flesta arbetsresneärer lär inte flytta sin restid till mellantrafik bara för att utbudet är lite större,Enceladus skrev:Det finns fler parametrar än antal platser per tåg, exempelvis turtäthet under maxtimmen samt turtäthet under hela dygnet (utspridning av resandet). Köpenhamn räknar i alla fall med att få nästan en miljon resenärer per dag med sin "spårväg under jord".TKO skrev:Köpenhamns Metro är knappast en "tunnelbana" - snarare som påpekats en "spårväg under jord". Detta påpekar jag utan att just nu ta ställning till om det är bra eller dåligt!
Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Bredt flertal er blevet enigt om ny metrolinje i København
Det råder en bred enighet i Köpenhamn om att bygga en femte linje till Lynetteholmen. Nybyggnationsområdet ska få det bästa världen har att erbjuda!
Det råder en bred enighet i Köpenhamn om att bygga en femte linje till Lynetteholmen. Nybyggnationsområdet ska få det bästa världen har att erbjuda!
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Märklig linjesträckning med en väldigt stor omväg för att ta sig in till centrala Köpenhamn. Behövs det verkligen ännu mer tunnelbana på Amager?
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Två linjer till och de är "ikapp" Stockholm... men som sagt, det är ingen tävling.
Stockholm skulle dessutom kunna optimera en hel del, exempelvis bygga två nya sträckningar genom stan och vips, fördubbla trafiken på tunnelbana 1 och 2, utan att antal linjer ökar.
Stockholm skulle dessutom kunna optimera en hel del, exempelvis bygga två nya sträckningar genom stan och vips, fördubbla trafiken på tunnelbana 1 och 2, utan att antal linjer ökar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Titta på trafikutbudet istället. Köpenhamns S-tåg har färre resenärer än Stockholms pendeltåg, men cirka tre gånger så många avgångar. Med den femte linjen kommer även Köpenhamns metro att ha fler avgångar än Stockholms tunnelbana (om den inte har det redan nu).Odd skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 14:39 Två linjer till och de är "ikapp" Stockholm... men som sagt, det är ingen tävling.
Stockholm skulle dessutom kunna optimera en hel del, exempelvis bygga två nya sträckningar genom stan och vips, fördubbla trafiken på tunnelbana 1 och 2, utan att antal linjer ökar.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Ja, om man tror på siffrornas magi så kan man ju alltid bevisa allt. 

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Enceladus skrev: ↑onsdag 26 augusti 2020 20:54Det är absolut imponerande. Frågan är dock varför Stockholms kollektivtrafik stagnerar trots en dubbelt så stor befolkningstillväxt och ett kraftigt ökat resande. Gör de konservativa lokalpolitikerna i Stockholm så stor skillnad?ADDE skrev:Verkar som att Köpenhamn är mitt i ett läge som stockhom var i för 70 år sedan... Köpenmhamn kör hårt!
Bump men ändå.
Ni har helt missat utbyggnaden av stockholms tunnelbana och tvärbanan , Roslagsbanans förlängning till city samt den inte allt för gamla pendeltågstunneln under stan?
Det är sammantaget en hel del ny spårtrafik så någon stagnation ser nog bara ni.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Köpenhamn har redan gått om Stockholm i antalet avgångar, till stor del på grund av Stockholms usla utbud i pendeltågstrafiken. Tunnelbanan är den enda delen av Stockholms spårtrafik som har ett acceptabelt trafikutbud, men inte ens den kan mäta sig med Köpenhamns metro.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 22:38 Ni har helt missat utbyggnaden av stockholms tunnelbana och tvärbanan , Roslagsbanans förlängning till city samt den inte allt för gamla pendeltågstunneln under stan?
Det är sammantaget en hel del ny spårtrafik så någon stagnation ser nog bara ni.
Det fanns tidigare en diskussion på forumet om att det är totalt vansinne att bygga infrastruktur för miljarder och sedan spara några miljoner på trafiken.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå
Samma typ av vansinne att lägga ~15-20 miljarder på en t-banelinje som bara kan utnyttjas till 20%?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?
Att metroen har fler avgångar än tunnelbanan kan ju delvis bero på att tågen är kortare. Det är väldigt svårt att jämföra äpplen och päron. S-banan är ett mellanting mellan pendeltåg och t-bana. Metroen är ett mellanting mellan t-bana och spårväg. Sluta titta avundsjukt på Köpenhamn. De har valt ett system, Stockholm ett annat. Sedan att både Köpenhamn och Stockholm har valt vissa saker som forumläsare och -skribenter rasar över är "tough shit". De kommer inte ändra det ändå. Vissa skribenter skjuter myggor med kanon, vilket har förändrat stämningen på forum från ett trevligt diskussionsforum till ett socialt medium där man spyr galla över det som inte stämmer helt med ens egna uppfattningar. En försämring. Nu har jag också spytt galla. Lovar att vara försiktig med det i fortsättningen.
Professionell tyckare