Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Enceladus »

New Copenhagen M5 West metro line proposed

Utvecklingen går snabbt i Köpenhamn. Det är inte länge sedan linjerna M3 och M4 öppnade. Nu diskuteras en femte linje M5 till Lynetteholmen. Samtidigt byggs även snabbspårvägen Hovedstadens Letbane. Håller Köpenhamn på att dra ifrån Stockholm?

Stockholm har länge haft det största tunnelbanenätet i Norden. För några år sedan gick Oslo om Stockholm i mängden tunnelbanespår per invånare, men Stockholm har fortfarande ett större nät. Befolkningsmässigt är dock Köpenhamn närmare Stockholm än Oslo. Med samma ambitionsnivå som Oslo kan Köpenhamn faktiskt gå om Stockholm.

ett annat forum finns det bilder som visar de tre alternativen som diskuteras. Det alternativ som förordas är alltså en helt ny västlig tunnelbanelinje. Ett annat alternativ är en ny ringlinje som delvis delar spår med andra linjer. Det tredje alternativet är att bara förlänga M4 till Lynetteholmen.

Det sägs att det förordade alternativet ger nästan en miljon resenärer per dag i Köpenhamns metro. Det är inte långt ifrån Stockholms tunnelbana som har cirka 1,2 miljoner resenärer per dag. Köpenhamn stannar troligen inte där, utan kommer antagligen att fortsätta med utbyggnaden. Samtidigt går det väldigt långsamt i Stockholm.

Kan Köpenhamns metro på sikt gå om Stockholms tunnelbana? Ambitionsnivån är ju mycket högre, för att inte tala om det extremt attraktiva trafikutbudet under hela dygnet alla dagar i veckan. Det som talar emot Köpenhamns metro är att Köpenhamn som region har en mycket långsammare befolkningstillväxt än Stockholm. Men det är i princip allt.
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 26 augusti 2020 20:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av Odd »

Det är väl ingen tävling..?

Eller är det kanske det?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2102
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av ADDE »

Verkar som att Köpenhamn är mitt i ett läge som stockhom var i för 70 år sedan... Köpenmhamn kör hårt! :D
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev:Verkar som att Köpenhamn är mitt i ett läge som stockhom var i för 70 år sedan... Köpenmhamn kör hårt! :D
Det är absolut imponerande. Frågan är dock varför Stockholms kollektivtrafik stagnerar trots en dubbelt så stor befolkningstillväxt och ett kraftigt ökat resande. Gör de konservativa lokalpolitikerna i Stockholm så stor skillnad?
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av august »

Enceladus skrev:New Copenhagen M5 West metro line proposed

Utvecklingen går snabbt i Köpenhamn. Det är inte länge sedan linjerna M3 och M4 öppnade. Nu diskuteras en femte linje M5 till Lynetteholmen. Samtidigt byggs även snabbspårvägen Hovedstadens Letbane. Håller Köpenhamn på att dra ifrån Stockholm?

Stockholm har länge haft det största tunnelbanenätet i Norden. För några år sedan gick Oslo om Stockholm i mängden tunnelbanespår per invånare, men Stockholm har fortfarande ett större nät. Befolkningsmässigt är dock Köpenhamn närmare Stockholm än Oslo. Med samma ambitionsnivå som Oslo kan Köpenhamn faktiskt gå om Stockholm.

ett annat forum finns det bilder som visar de tre alternativen som diskuteras. Det alternativ som förordas är alltså en helt ny västlig tunnelbanelinje. Ett annat alternativ är en ny ringlinje som delvis delar spår med andra linjer. Det tredje alternativet är att bara förlänga M4 till Lynetteholmen.

Det sägs att det förordade alternativet ger nästan en miljon resenärer per dag i Köpenhamns metro. Det är inte långt ifrån Stockholms tunnelbana som har cirka 1,2 miljoner resenärer per dag. Köpenhamn stannar troligen inte där, utan kommer antagligen att fortsätta med utbyggnaden. Samtidigt går det väldigt långsamt i Stockholm.

Kan Köpenhamns metro på sikt gå om Stockholms tunnelbana? Ambitionsnivån är ju mycket högre, för att inte tala om det extremt attraktiva trafikutbudet under hela dygnet alla dagar i veckan. Det som talar emot Köpenhamns metro är att Köpenhamn som region har en mycket långsammare befolkningstillväxt än Stockholm. Men det är i princip allt.
Kan rekommendera att titta mer hos en källa närmare ursprunget: https://m.dk/vi-bygger-nye-linjer/hvord ... netteholm/ – här finns också en sammanfattning av förundersökningen.

Lynetteholmen är alltså ett jättestadsutvecklingsprojekt som både ska ge cirkus 35 000 nya bostäder och skydda den danska huvudstaden mot stigande havsnivåer och stormvågor.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av twr »

Det kan verkligen ifrågasättas om Köpenhamn har "högre ambitionsnivå" än Stockholm vad gäller tunnelbana. Med tanke på att man har byggt ett system som låser fordonslängden till strax över Nockebybanans spårvagnar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Det kan verkligen ifrågasättas om Köpenhamn har "högre ambitionsnivå" än Stockholm vad gäller tunnelbana. Med tanke på att man har byggt ett system som låser fordonslängden till strax över Nockebybanans spårvagnar.
I gengäld bygger Köpenhamn fler linjer. Dessutom har Köpenhamns metro ett mycket bättre trafikutbud utanför rusningen, vilket leder till att fler väljer att åka utanför rusningen. Enligt prognoserna väntas metron få nästan en miljon resenärer per dag med den västliga dragningen av M5, men utbyggnaden stannar inte där. Politikerna i Frederiksberg talar redan om ännu en linje med stationer i Zoo, Hospitalsgrunden och Borups Allé.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av TKO »

Köpenhamns Metro är knappast en "tunnelbana" - snarare som påpekats en "spårväg under jord". Detta påpekar jag utan att just nu ta ställning till om det är bra eller dåligt!

Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Köpenhamns Metro är knappast en "tunnelbana" - snarare som påpekats en "spårväg under jord". Detta påpekar jag utan att just nu ta ställning till om det är bra eller dåligt!

Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?
Det finns fler parametrar än antal platser per tåg, exempelvis turtäthet under maxtimmen samt turtäthet under hela dygnet (utspridning av resandet). Köpenhamn räknar i alla fall med att få nästan en miljon resenärer per dag med sin "spårväg under jord".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Köpenhamns Metro är knappast en "tunnelbana" - snarare som påpekats en "spårväg under jord". Detta påpekar jag utan att just nu ta ställning till om det är bra eller dåligt!

Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?
Det finns fler parametrar än antal platser per tåg, exempelvis turtäthet under maxtimmen samt turtäthet under hela dygnet (utspridning av resandet). Köpenhamn räknar i alla fall med att få nästan en miljon resenärer per dag med sin "spårväg under jord".
Tyvärr är det inget svar på frågan!
Men som på Grönan (minns ni det nöjesfältet?) - lösa bollar går om...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Köpenhamns Metro är knappast en "tunnelbana" - snarare som påpekats en "spårväg under jord". Detta påpekar jag utan att just nu ta ställning till om det är bra eller dåligt!

Räkneövning:
- Hur många metrolinjer av köpenhamskt snitt behövs för att ersätta en tunnelbanelinje av stockholmsmodell?
Det finns fler parametrar än antal platser per tåg, exempelvis turtäthet under maxtimmen samt turtäthet under hela dygnet (utspridning av resandet). Köpenhamn räknar i alla fall med att få nästan en miljon resenärer per dag med sin "spårväg under jord".
"Utspridning av resandet"? De flesta arbetsresneärer lär inte flytta sin restid till mellantrafik bara för att utbudet är lite större,
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Enceladus »

Bredt flertal er blevet enigt om ny metrolinje i København

Det råder en bred enighet i Köpenhamn om att bygga en femte linje till Lynetteholmen. Nybyggnationsområdet ska få det bästa världen har att erbjuda!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Diripsi »

Märklig linjesträckning med en väldigt stor omväg för att ta sig in till centrala Köpenhamn. Behövs det verkligen ännu mer tunnelbana på Amager?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Odd »

Två linjer till och de är "ikapp" Stockholm... men som sagt, det är ingen tävling.

Stockholm skulle dessutom kunna optimera en hel del, exempelvis bygga två nya sträckningar genom stan och vips, fördubbla trafiken på tunnelbana 1 och 2, utan att antal linjer ökar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 07 juni 2022 14:39 Två linjer till och de är "ikapp" Stockholm... men som sagt, det är ingen tävling.

Stockholm skulle dessutom kunna optimera en hel del, exempelvis bygga två nya sträckningar genom stan och vips, fördubbla trafiken på tunnelbana 1 och 2, utan att antal linjer ökar.
Titta på trafikutbudet istället. Köpenhamns S-tåg har färre resenärer än Stockholms pendeltåg, men cirka tre gånger så många avgångar. Med den femte linjen kommer även Köpenhamns metro att ha fler avgångar än Stockholms tunnelbana (om den inte har det redan nu).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Odd »

Ja, om man tror på siffrornas magi så kan man ju alltid bevisa allt. ;-)
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: onsdag 26 augusti 2020 20:54
ADDE skrev:Verkar som att Köpenhamn är mitt i ett läge som stockhom var i för 70 år sedan... Köpenmhamn kör hårt! :D
Det är absolut imponerande. Frågan är dock varför Stockholms kollektivtrafik stagnerar trots en dubbelt så stor befolkningstillväxt och ett kraftigt ökat resande. Gör de konservativa lokalpolitikerna i Stockholm så stor skillnad?

Bump men ändå.
Ni har helt missat utbyggnaden av stockholms tunnelbana och tvärbanan , Roslagsbanans förlängning till city samt den inte allt för gamla pendeltågstunneln under stan?

Det är sammantaget en hel del ny spårtrafik så någon stagnation ser nog bara ni.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: tisdag 07 juni 2022 22:38 Ni har helt missat utbyggnaden av stockholms tunnelbana och tvärbanan , Roslagsbanans förlängning till city samt den inte allt för gamla pendeltågstunneln under stan?

Det är sammantaget en hel del ny spårtrafik så någon stagnation ser nog bara ni.
Köpenhamn har redan gått om Stockholm i antalet avgångar, till stor del på grund av Stockholms usla utbud i pendeltågstrafiken. Tunnelbanan är den enda delen av Stockholms spårtrafik som har ett acceptabelt trafikutbud, men inte ens den kan mäta sig med Köpenhamns metro.

Det fanns tidigare en diskussion på forumet om att det är totalt vansinne att bygga infrastruktur för miljarder och sedan spara några miljoner på trafiken.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrå

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 07 juni 2022 23:36...
Det fanns tidigare en diskussion på forumet om att det är totalt vansinne att bygga infrastruktur för miljarder och sedan spara några miljoner på trafiken.
Samma typ av vansinne att lägga ~15-20 miljarder på en t-banelinje som bara kan utnyttjas till 20%?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7513
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Femte linje föreslås i Köpenhamn - drar grannstaden ifrån?

Inlägg av Kantorn »

Att metroen har fler avgångar än tunnelbanan kan ju delvis bero på att tågen är kortare. Det är väldigt svårt att jämföra äpplen och päron. S-banan är ett mellanting mellan pendeltåg och t-bana. Metroen är ett mellanting mellan t-bana och spårväg. Sluta titta avundsjukt på Köpenhamn. De har valt ett system, Stockholm ett annat. Sedan att både Köpenhamn och Stockholm har valt vissa saker som forumläsare och -skribenter rasar över är "tough shit". De kommer inte ändra det ändå. Vissa skribenter skjuter myggor med kanon, vilket har förändrat stämningen på forum från ett trevligt diskussionsforum till ett socialt medium där man spyr galla över det som inte stämmer helt med ens egna uppfattningar. En försämring. Nu har jag också spytt galla. Lovar att vara försiktig med det i fortsättningen.
Professionell tyckare
Skriv svar