Vikbolandsbanan till Arkösund

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Vikbolandsbanan till Arkösund

Inlägg av Breitspurbahn »

Jag besökte Arkösund i helgen (väldigt trevlig ort, ett besök kan rekommenderas) och på ett gammalt sjökort såg jag att man en gång i tiden hade en järnväg dit, en del av Vikbolandsbanan.
Det var ju väldigt tråkigt att den lades ner; idag hade den använts av turister och boende; många Norrköpingsbor och andra söker sig till Arkösund om sommaren och helgerna och allt fler bor där.
Finns något intresse för att återöppna banan och göra det som en pendellinje till Norrköping?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Vikbolandsbanan till Arkösund

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det är ju snack att förlänga en spårvägslinje dit från Norrköping, dock med tanke på hur lång tid det tar i Norrköping att få saker att hända - jag var ett tag i Norrköping 1966 då snackades om att förlänga en spårvägslinje till Navestad, vi vet ju hur lång tid det tog... Inom parantes kommer jag ihåg den smalspårsbanan, låg i dödsryckningen då.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vikbolandsbanan till Arkösund

Inlägg av Harald »

Någon spårväg till Arkösund är väl knappast aktuell, men det talas ju om spårväg till Söderköping, då som en förlängning av Navestadslinjen.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Vikbolandsbanan till Arkösund

Inlägg av C12C3C3C12 »

Harald skrev:Någon spårväg till Arkösund är väl knappast aktuell, men det talas ju om spårväg till Söderköping, då som en förlängning av Navestadslinjen.
Det var Söderköping jag tänkte på, åkte med YP'n för långt :(
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vikbolandsbanan till Arkösund

Inlägg av leifd »

Vi kanske ska påminna om att det är ca 55 km från Norrköping till Arkösund, med några få mindre samhällen på vägen. Idag går det 7 dubbelturer med buss och de är långt ifrån välbesatta, så någon spårväg, tror vi nog inte på.
Semesterfolket, särskilt de med egna hus i Arkösund, lär knappast vara kollektivtrafikkunder heller.

Spårväg till Söderköping, har det nog talats om, men det torde knappast vara Norrköpings kommuns sak att driva den frågan. Tror nog att kommunen nog skulle vara öppen för detta, men inte att driva frågan, det får nog Lokaltrafikmyndigheten och Söderköpings kommun göra. F.ö. lyckas man ju inte ens få till en förbifart för E22, trotts dagliga bilköer även i vardagslag.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Vikbolandsbanan till Arkösund

Inlägg av 1 »

leifd skrev:Vi kanske ska påminna om att det är ca 55 km från Norrköping till Arkösund, med några få mindre samhällen på vägen. Idag går det 7 dubbelturer med buss och de är långt ifrån välbesatta, så någon spårväg, tror vi nog inte på.
Semesterfolket, särskilt de med egna hus i Arkösund, lär knappast vara kollektivtrafikkunder heller.
Äsch Leif, sabba inte grabbens drömmar med trista fakta .... ! :)

Och mina möjligheter att grotta ner mig i gamla minnen från en bana som tiden innan nedläggningen år 1960 visade stor kreativitet när bristande resurser resulterade i mer ovanliga tågsammansättningar;
1958-06-Arkösund.jpg
1958-06-Arkösund.jpg (82.79 KiB) Visad 5369 gånger
Signaturen "Bredspårsbana" har tydligen viss faiblesse för återupptagande av trafik på Schmalspurbahn och förhoppningsvis kanske gör ett nedslag i Jönköpingsområdet.

Där kan man snacka om smala spår med slumrande möjligheter till uppvaknande.
1935-Jönköping-Gripenberg.jpg
1935-Jönköping-Gripenberg.jpg (87.79 KiB) Visad 5369 gånger
Vänliga Hälsningar / Lena
Skriv svar