Provar lite fler siffror, så får vi se hur det "landar" Bättre att strängen brister än att inte spänna bågen.
Körtiden Sickla – Solna station är knappt en timme i runda slängar, körtiden Årstaberg – Bromma flygplats blir knappt en halvtimme i runda slängar.
Om vi bortser från de turer man måste lägga till för vändtiden, betyder det ca 2 timmar fram och tillbaka Sickla – Solna station och ca 1 timme fram och tillbaka Årstaberg-Bromma flygplats.
Om man har tillräckligt med vagnar för 6-minuterstrafik på hela tvärbanan (det är ju inte vagntillgången utan signalsystemet man skyller på för att inte göra det) så åtgår i runda slängar 20 spårvagnståg för själva körningen. Till det kommer enkelvagn som pendlar Bromma flygplats-Norra Ulvsunda. Det blir 2x20 + 1 = 41 spårvagnar.
Med 7½-minuterstrafik på hela tvärbanan med tvåvagnarståg och 15-minuterstrafik Bromma flygplats-Årstaberg åtgår 16+4 tvåvagnars spårvagnståg = 40 spårvagnar. Då får man förstärkning Norra Ulvsunda-Årstaberg. Tyvärr räcker det inte till Mårtensdal, vilket jag beklagar, men bättre bättre turtäthet Alvik-Årstaberg än inte bättre alls. Och jag menar att sett till helheten är detta det bättre av de båda alternativen.
Till detta tillkommer några vagnar för vändtiden, men de behövs oavsett turtäthet. Det är inte exakt tursatt vagnantal i trafik jag är ute efter, utan för att göra begripligt att vagnarna räcker för att köra den i ett par varianter föreslagna 7½-/15-minuterstrafiken, om de räcker för 6-minuterstrafik + pendelvagn.
Det finns dessutom en fördel vid vagnbrist (som givetvis ska undvikas med alla medel). OM den uppstår, så kan man låta den med 7½-/15-minutersalternativet lösas med enkelvagnar på någon av turerna Bromma flygplats-Årstaberg än någon av turerna Solna Station-Sickla, som man tvingas till vid 6-minuterstrafik. Då är det mindre drabbande. Så 7½-/15-minuterstrafiken har även den "fördelen".
Så till det där med signalsystemet. När det varit förseningar har jag varit lite nyfiken och gett mig tid och ställt mig på Alvik respektive Årstaberg vid några tillfällen, och sett att vagnar passerar "utåt" med mindre än 5 minuters mellanrum. Vad det beror på, ska jag låta vara osagt. Det är möjligt att gatusträckan genom Gröndal påverkat på något sätt. Men även om det är så, är det ju "signalsystem" närmast Alvik och Årstaberg. Det räcker för att jag vill se "bevis bortom rimliga tvivel" för att inte den föreslagna trafiken (i ett par varianter) med kvarstående 7½-minuterstrafik på tvärbanan och därtill 15-minuterstrafik Bromma flygplats-Årstaberg skulle vara genomförbar. Därmed tror jag att jag har slutfört min talan i saken, så får "domstolen" säga sitt.