Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Mitt grundtips är pendeltrafik Norra Ulvsunda- Bromma flyg men jag garderar med utsträckt trafik till Alviks strand.
Mitt grundtips är 15-minuterstrafik mellan Bromma flygplats och Alviks strand - inte för att det är ett bra upplägg, utan för att Trafikförvaltningen planerar på det sättet.
Det är kanske bättre än pendelvagnsalternativet?

Men frågorna som återstår att besvara är om det fungerar med 3-minuterstrafik mellan Norra Ulvsunda och Alviks strand samt hur infasningen av brommatågen skall ske när det är 6-minuterstrafik på huvudlinjen?
Linje 110 har 30-minuterstrafik med icke-ledade bussar mellan Alvik och Bromma flygplats. Linje 112 har 15-minuterstrafik med icke-ledade bussar mellan Alvik och Spånga via Bromma flygplats. Ingen av busslinjerna har någon nämnvärd trängsel. Tvärbanan ska ersätta linje 110 medan linje 112 ska behållas. Hur ska vagnarna fyllas?

Sanningen är att Bromma flygplats har ett ganska begränsat resandeunderlag. Den kommersiella busstrafiken dit är inte särskilt omfattande. En linje mellan Årstaberg och Bromma flygplats skulle ha fler resenärer mellan Årstaberg och Alvik än mellan Alvik och Bromma flygplats. Resurserna gör helt enkelt större nytta på andra delar av Tvärbanan.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:Diskussionen har varit lite snårig, det har varit svårt att veta om det är trafiken till den tillfälliga ändhållplatsen Bromma Flygplats som diskuteras eller hur trafiken skall organiseras när banan är klar hela vägen till Helenelund. Jag håller mej till det första alternativet och vill då framföra - till viss del "återigen" - följande:

- Det är inget överskott på vagnar till tvärbanetrafiken, snarare tvärt om. Även om det skall levereras fler så undrar jag om det hinner ske innan brommatrafiken kommer igång.

- För närvarande trafikeras Tvärbanan som mest med 9 tåg/timme, vilket ger hoppande 6/7-minuterstrafik. Orsaken lär vara att signalsystemet för närvarande inte klarar rak 6-minuterstrafik, men vagntillgången kanske också har en roll i det hela. SL vill övergå till rak 6-minuterstrafik så fort det bara går!

- Vi tror oss veta att brommastumpen kommer att trafikeras med 15-minuterstrafik - men inte var tågen kommer att vända i söder, inte heller om det blir en- eller tvåvagnars tåg.

Då resonerar jag så här:
Jag tror att det blir rak 6-minuterstrafik i högtrafik på Tvärbanan i samband med att brommatrafiken startar - eller ännu tidigare.
Klokt av dig att hålla dig till trafiken till den tillfälliga ändhållplatsen Bromma flygplats, som vi andra gör. :)

Men hoppsan! Hade du en joker i kortleken som du spelade ut? Med 6-minuterstrafiken? Inte mig emot. Jag byggde mitt resonemang på att det fortfarande inte är aktuellt med 6-minuterstrafik då Bromma flygplats-trafiken startar. Jag tycker också att jag visade (och Enceladus med sin variant) att det ändå går att få en bra trafik, där Bromma flygplats-trafiken intregreras redan från början med den övriga tvärbanetrafiken på ett bra sätt.

Att vagnantalet inte räcker till annat än pendelvagn till Norra Ulvsunda vid 6-minuterstrafik på övriga tvärbanan, är väl odiskutabelt?

Men jag vill påpeka en liten detalj. 6-minuterstrafik på hela tvärbanan och pendelvagn till Norra Ulvsunda ger bara 10 tåg/h på den mest belastade sträckan Alvik-Liljeholmen-Årstaberg. Både min och Enceladus variant ger 12 tåg/h på den mest belastade sträckan.

Jag menar att det är mer prioriterat att öka till 12 tåg/h på den mest belastade sträckan, jämfört med exempelvis 10 tåg/h på delen Norra Ulvsunda – Solna station. I nuläget eldar man på för kråkorna där, även om det är stigande tendens på resandet.

Det spelar ingen roll vad SL har sagt. Jag står fast vid att den mest belastade sträckan Alvik-Liljeholmen-Årstaberg ska prioriteras. Och då är alternativet 8 tåg/h på Norra Ulvsunda -Solna Station och Årstaberg-Sickla, 4 tåg/h Bromma flygplats-Norra Ulvsunda och 12 tåg/h Norra Ulvsunda-Årstaberg det bästa användandet av tillgängliga resurser, enligt min mening. Så jag toppar din joker. :)

Vad som kommer när delen till Ursvik öppnar, är en helt ny oöppnad kortlek. Och fler kortlekar ligger ju på lagret och väntar! :D
TKO

Inlägg av TKO »

Ute och åker skrev:
TKO skrev:Diskussionen har varit lite snårig, det har varit svårt att veta om det är trafiken till den tillfälliga ändhållplatsen Bromma Flygplats som diskuteras eller hur trafiken skall organiseras när banan är klar hela vägen till Helenelund. Jag håller mej till det första alternativet och vill då framföra - till viss del "återigen" - följande:

- Det är inget överskott på vagnar till tvärbanetrafiken, snarare tvärt om. Även om det skall levereras fler så undrar jag om det hinner ske innan brommatrafiken kommer igång.

- För närvarande trafikeras Tvärbanan som mest med 9 tåg/timme, vilket ger hoppande 6/7-minuterstrafik. Orsaken lär vara att signalsystemet för närvarande inte klarar rak 6-minuterstrafik, men vagntillgången kanske också har en roll i det hela. SL vill övergå till rak 6-minuterstrafik så fort det bara går!

- Vi tror oss veta att brommastumpen kommer att trafikeras med 15-minuterstrafik - men inte var tågen kommer att vända i söder, inte heller om det blir en- eller tvåvagnars tåg.

Då resonerar jag så här:
Jag tror att det blir rak 6-minuterstrafik i högtrafik på Tvärbanan i samband med att brommatrafiken startar - eller ännu tidigare.
Klokt av dig att hålla dig till trafiken till den tillfälliga ändhållplatsen Bromma flygplats, som vi andra gör. :)

Men hoppsan! Hade du en joker i kortleken som du spelade ut? Med 6-minuterstrafiken? Inte mig emot. Jag byggde mitt resonemang på att det fortfarande inte är aktuellt med 6-minuterstrafik då Bromma flygplats-trafiken startar. Jag tycker också att jag visade (och Enceladus med sin variant) att det ändå går att få en bra trafik, där Bromma flygplats-trafiken intregreras redan från början med den övriga tvärbanetrafiken på ett bra sätt.

Att vagnantalet inte räcker till annat än pendelvagn till Norra Ulvsunda vid 6-minuterstrafik på övriga tvärbanan, är väl odiskutabelt?

Men jag vill påpeka en liten detalj. 6-minuterstrafik på hela tvärbanan och pendelvagn till Norra Ulvsunda ger bara 10 tåg/h på den mest belastade sträckan Alvik-Liljeholmen-Årstaberg. Både min och Enceladus variant ger 12 tåg/h på den mest belastade sträckan.

Jag menar att det är mer prioriterat att öka till 12 tåg/h på den mest belastade sträckan, jämfört med exempelvis 10 tåg/h på delen Norra Ulvsunda – Solna station. I nuläget eldar man på för kråkorna där, även om det är stigande tendens på resandet.

Det spelar ingen roll vad SL har sagt. Jag står fast vid att den mest belastade sträckan Alvik-Liljeholmen-Årstaberg ska prioriteras. Och då är alternativet 8 tåg/h på Norra Ulvsunda -Solna Station och Årstaberg-Sickla, 4 tåg/h Bromma flygplats-Norra Ulvsunda och 12 tåg/h Norra Ulvsunda-Årstaberg det bästa användandet av tillgängliga resurser, enligt min mening. Så jag toppar din joker. :)

Vad som kommer när delen till Ursvik öppnar, är en helt ny oöppnad kortlek. Och fler kortlekar ligger ju på lagret och väntar! :D
Alla förslag som innebär väsentligt ökad trafikering av huvudsträckan innebär att de två flaskhalsarna (signalsystemet och vagntillgången) måste ha försvunnit. Och med 4 tvåvagnarståg i timmen till Bromma kommer det att bli väldigt tomt på den sträckan, och med envagnarståg blir det en väldig snedbelastning mellan Alvik och Årstaberg - nej det där är inte så bra som det kan verka vid första anblicken!
På sikt bör vi naturligtvis ha (minst) femminuterstrafik mellan Gullmarsplan och Alvik - men där är vi inte nu.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Linje 110 har 30-minuterstrafik med icke-ledade bussar mellan Alvik och Bromma flygplats. Linje 112 har 15-minuterstrafik med icke-ledade bussar mellan Alvik och Spånga via Bromma flygplats. Ingen av busslinjerna har någon nämnvärd trängsel. Tvärbanan ska ersätta linje 110 medan linje 112 ska behållas. Hur ska vagnarna fyllas?

Sanningen är att Bromma flygplats har ett ganska begränsat resandeunderlag. Den kommersiella busstrafiken dit är inte särskilt omfattande. En linje mellan Årstaberg och Bromma flygplats skulle ha fler resenärer mellan Årstaberg och Alvik än mellan Alvik och Bromma flygplats. Resurserna gör helt enkelt större nytta på andra delar av Tvärbanan.
Slutsatsen är alltså att vi kan enas om att det är ett slöseri med resurser att starta trafik på brommastumpen i år!
Tamsons & Co får vänta med invigning till nästa år när banan är färdig till Ursvik... det är ju närmare valet så det blir bra ur propagandasynpunkt.
(Fast nu ser jag hos SLL att trafikstart till Ursvik är flyttad till våren 2022 - men det passar ju ännu bättre, då kan den fina traditionen med spårvägsinvigning som en del i valrörelsen upprätthållas...)

/TKO

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Nu är detta kanske inte rätt tråd att diskutera detta - men sånt brukar ju inte hindra viss skribenter...

Jag vill bara påpeka att trafiken på Tvärbanan skulle drabbas av totalkollaps om alla som åker med buss 160 tvingas ta spårvagnen, men verkligheten har kanske aldrig varit något hinder för de mer fantasifulla förslag som förs fram här.

Vidare vill jag påminna om att Tvärbanan med den utformning den fick aldrig varit tänkt att utgöra huvudförbindelse i Årsta, vare sej för den befintliga bebyggelsen eller den tillkommande på fältet. Så det så!
Låt oss konsultera RiPlan för vidare beräkningar (se sidan 37). Boggibussar har 90 platser, varav 45 sittplatser och 45 ståplatser. Ledbussar har 115 platser, varav 55 sittplatser och 60 ståplatser. Tvåvagnarståg har 370 platser, varav 160 sittplatser och 210 ståplatser.

Linje 160 har numera 4-minuterstrafik med ledbussar i morgonrusningen, d.v.s. 1 725 platser/h. Den faktiska beläggningen är dock mycket mindre. Jämfört med tidigare trafikering har 3 ledbussar ersatt 4 boggibussar, vilket innebär en teoretisk minskning med 15 platser, men tack vare mindre snedfördelning har den upplevda trängseln istället minskat.

Tvärbanan behöver någonstans mellan 4 och 5 avgångar för att ersätta linje 160, men sträckan mellan Gullmarsplan och Årstaberg har inte maximal beläggning i nuläget. Dessutom är det inte aktuellt att helt ta bort linje 160, utan bara att minska utbudet till något som mer liknar linje 145. Troligen räcker skribentens egna förslag:
TKO skrev:På sikt bör vi naturligtvis ha (minst) femminuterstrafik mellan Gullmarsplan och Alvik - men där är vi inte nu.
Eftersom sträckan Sickla–Gullmarsplan har högre belastning än sträckan Gullmarsplan–Årstaberg antar jag att signaturen "TKO" föreslår trafikförändringar som leder till att belastningen ökar på den senare sträckan, vilka förändringar det nu skulle kunna vara...
TKO

Inlägg av TKO »

Nu ligger sträckan Sickla - Gullmarsplan inte på Kistagrenen (Titta på en karta och skriv - eller inte skriv - sen...) MEN:

Som många känner till kommer Sjöstaden att få tunnelbana, cirka 30 år för sent. Då kommer naturligtvis resandet på Tvärbanan att minska. Det problem som signaturen "Enceladus" tycker sej se kommer därför att lösa sej "av sej självt"!

Ett annat tips är att när förhållandena normaliserats besöka verkligheten istället för att läsa "Riplan" och annat krafs. Den som åkte med Tvärbanan under högtrafik i januari mellan Årstaberg och Gullmarsplan håller inte med om att det skulle finnas någon överkapacitet. Den trafikökning som föreslås (4-5 t/h) skulle inneburit en ökning med cirka 50%, det finns ingen möjlighet att göra detta inom överskådlig tid. Hela förslaget är ett skrivbordsarbete av sämsta sort, helt utan verklighetsförankring. Men diskussionen hör inte hemma i denna tråd!

/TKO
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:På sikt bör vi naturligtvis ha (minst) femminuterstrafik mellan Gullmarsplan och Alvik - men där är vi inte nu.
Eftersom sträckan Sickla–Gullmarsplan har högre belastning än sträckan Gullmarsplan–Årstaberg antar jag att signaturen "TKO" föreslår trafikförändringar som leder till att belastningen ökar på den senare sträckan, vilka förändringar det nu skulle kunna vara...
Antingen tänker man efter och gör en rimlig tolkning av vad andra har skrivit. Eller så anstränger man sig för att misstolka, som verkar vara Enceladus linje i detta fall.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Nu ligger sträckan Sickla - Gullmarsplan inte på Kistagrenen (Titta på en karta och skriv - eller inte skriv - sen...) MEN:

Som många känner till kommer Sjöstaden att få tunnelbana, cirka 30 år för sent. Då kommer naturligtvis resandet på Tvärbanan att minska. Det problem som signaturen "Enceladus" tycker sej se kommer därför att lösa sej "av sej självt"!

Ett annat tips är att när förhållandena normaliserats besöka verkligheten istället för att läsa "Riplan" och annat krafs. Den som åkte med Tvärbanan under högtrafik i januari mellan Årstaberg och Gullmarsplan håller inte med om att det skulle finnas någon överkapacitet. Den trafikökning som föreslås (4-5 t/h) skulle inneburit en ökning med cirka 50%, det finns ingen möjlighet att göra detta inom överskådlig tid. Hela förslaget är ett skrivbordsarbete av sämsta sort, helt utan verklighetsförankring. Men diskussionen hör inte hemma i denna tråd!
Jag trodde att vi diskuterade hur Tvärbanan ska trafikeras nu och inte om tio år. Vi vet ju inte ens hur den ser ut då! Exempelvis kan den omdiskuterade förlängningen till Nacka Forum genomföras ganska fort. Under de närmsta tio åren är det dock ytterst osannolikt att det kommer att finnas något behov av regelbunden vändning i Mårtensdal, givet att linje 160 förblir Årstas huvudsakliga förbindelse.
TKO

Inlägg av TKO »

Inte ens om 10 år kommer Sickla ligga på Kistagrenen...

Allmänna diskussioner om Tvärbanans trafikering och varför det är så viktigt att försämra kollektivtrafiken i Årsta bör ske på annan plats!

anser
Thomas K Ohlsson
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Provar lite fler siffror, så får vi se hur det "landar" Bättre att strängen brister än att inte spänna bågen. :D

Körtiden Sickla – Solna station är knappt en timme i runda slängar, körtiden Årstaberg – Bromma flygplats blir knappt en halvtimme i runda slängar.

Om vi bortser från de turer man måste lägga till för vändtiden, betyder det ca 2 timmar fram och tillbaka Sickla – Solna station och ca 1 timme fram och tillbaka Årstaberg-Bromma flygplats.

Om man har tillräckligt med vagnar för 6-minuterstrafik på hela tvärbanan (det är ju inte vagntillgången utan signalsystemet man skyller på för att inte göra det) så åtgår i runda slängar 20 spårvagnståg för själva körningen. Till det kommer enkelvagn som pendlar Bromma flygplats-Norra Ulvsunda. Det blir 2x20 + 1 = 41 spårvagnar.

Med 7½-minuterstrafik på hela tvärbanan med tvåvagnarståg och 15-minuterstrafik Bromma flygplats-Årstaberg åtgår 16+4 tvåvagnars spårvagnståg = 40 spårvagnar. Då får man förstärkning Norra Ulvsunda-Årstaberg. Tyvärr räcker det inte till Mårtensdal, vilket jag beklagar, men bättre bättre turtäthet Alvik-Årstaberg än inte bättre alls. Och jag menar att sett till helheten är detta det bättre av de båda alternativen.

Till detta tillkommer några vagnar för vändtiden, men de behövs oavsett turtäthet. Det är inte exakt tursatt vagnantal i trafik jag är ute efter, utan för att göra begripligt att vagnarna räcker för att köra den i ett par varianter föreslagna 7½-/15-minuterstrafiken, om de räcker för 6-minuterstrafik + pendelvagn.

Det finns dessutom en fördel vid vagnbrist (som givetvis ska undvikas med alla medel). OM den uppstår, så kan man låta den med 7½-/15-minutersalternativet lösas med enkelvagnar på någon av turerna Bromma flygplats-Årstaberg än någon av turerna Solna Station-Sickla, som man tvingas till vid 6-minuterstrafik. Då är det mindre drabbande. Så 7½-/15-minuterstrafiken har även den "fördelen". ;)

Så till det där med signalsystemet. När det varit förseningar har jag varit lite nyfiken och gett mig tid och ställt mig på Alvik respektive Årstaberg vid några tillfällen, och sett att vagnar passerar "utåt" med mindre än 5 minuters mellanrum. Vad det beror på, ska jag låta vara osagt. Det är möjligt att gatusträckan genom Gröndal påverkat på något sätt. Men även om det är så, är det ju "signalsystem" närmast Alvik och Årstaberg. Det räcker för att jag vill se "bevis bortom rimliga tvivel" för att inte den föreslagna trafiken (i ett par varianter) med kvarstående 7½-minuterstrafik på tvärbanan och därtill 15-minuterstrafik Bromma flygplats-Årstaberg skulle vara genomförbar. Därmed tror jag att jag har slutfört min talan i saken, så får "domstolen" säga sitt. :D
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Nu ligger växeln vid Bromma Flygplats nästan på plats. Skall väl finjusteras och stoppas om lite.

Skall det bli en fjäderväxel där?

Och stolparna som försvann, skall man hinna få fram nya i tid? Och skall italienarna lyckas skaka fram ett signalsystem inför testerna?

Fortsättning följer...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Nu ligger växeln vid Bromma Flygplats nästan på plats. Skall väl finjusteras och stoppas om lite.

Och stolparna som försvann, skall man hinna få fram nya i tid? Och skall italienarna lyckas skaka fram ett signalsystem inför testerna?

Fortsättning följer...
Intressant! Medan andra har "vänligheten" att ordna fram turlistor åt SL/Arriva kanske Odd eller någon annan förtjänstfull kan ordna fram lite bilder, för publicering ex.vis här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 3&start=20

För oss som sitter inlåsta i covid-19-karantän och inte kan ta oss till platsen!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Nu ligger växeln vid Bromma Flygplats nästan på plats. Skall väl finjusteras och stoppas om lite.

Fortsättning följer...
Ja det blir en fjäderväxel. Signalsystemet för själva kistagrenen blir icke-italienskt och automatiskt. Men ställverket vid Norra Ulvsunda ska bytas ut mot ett nytt italienskt innan det blir någon körning av.

Stolpar är nog minsta problemet. Jag förstår inte ens hur det blev ett problem överhuvudtaget. Det var kanske nån som hade läst för mycket i artiklar om modern spårvägsutformning och för lite i Karlebo handbok. Nä jag skojar bara :wink:
TKO

Inlägg av TKO »

Finns Karlebo handbok kvar?
Eller har den gått samma oblida öde tillmötes som handboken Bygg?
Jag fruktar det värsta..
(Jodå även en byggnadsingenjör hade då och då nytta av att konsultera Karleby - men mest minns jag nog handboken från tekniska gymnasiet.)

/TKO
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

TKO skrev:Finns Karlebo handbok kvar?
2015 års upplaga säljs för 994:- på Bokus
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:Bla bla bla...
Intressant! Medan andra har "vänligheten" att ordna fram turlistor åt SL/Arriva kanske Odd eller någon annan förtjänstfull kan ordna fram lite bilder, för publicering ex.vis här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 3&start=20

För oss som sitter inlåsta i covid-19-karantän och inte kan ta oss till platsen!
Det är ju rätt bökligt att greja med bilder på forumet, det är mycket enklare på andra sociala medier. Men här kommer fem st lite random, bilderna talar väl för sig själva...
nus-2.jpg
nus-2.jpg (61.94 KiB) Visad 4290 gånger
nus-1.jpg
nus-1.jpg (98.7 KiB) Visad 4290 gånger
bfp-2.jpg
bfp-2.jpg (88.88 KiB) Visad 4290 gånger
bfp-1.jpg
bfp-1.jpg (490.42 KiB) Visad 4290 gånger
bbl-1.jpg
bbl-1.jpg (150.36 KiB) Visad 4290 gånger
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Hmm.. skumt.. jag missade å resiza en bild, men det verkar som att man numera kan ladda upp bilder större än 800x600? ...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Nu är Tvärbanans Solnagren och Kistagren ihopkopplade

Därmed är sträckan mellan Norra Ulvsunda och Solna station inte längre en del av Tvärbanans stam.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Tvärbanans Kistagren kan försenas
Direktpress skrev:Turkiska företaget Gülermark vann totalentreprenaden av projektering och själva byggandet av spåren vid trafikförvaltningens upphandling av etapp 2, Kistagrenen. Upphandlingen är godkänd av förvaltningsdomstolen men beslutet har överklagats.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Tvärbanans Kistagren kan försenas
Direktpress skrev:Turkiska företaget Gülermark vann totalentreprenaden av projektering och själva byggandet av spåren vid trafikförvaltningens upphandling av etapp 2, Kistagrenen. Upphandlingen är godkänd av förvaltningsdomstolen men beslutet har överklagats.
När är det tänkt att byggnadsarbetena på etapp 2 skall börja?
Och är det bara "själva byggandet av spåren" som Gülermark skall göra eller är det alla anläggningsarbeten?

/TKO
Skriv svar