Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Nu har det beslutats att påstigning ska ske genom bakdörrarna för att minska smittorisken för förarna. Man undrar hur länge detta kommer att ske och om det möjligtvis kan vara en övergång till en permanent regel i framtiden. Jag kan tänka mig att det kan bli svårt att "lära om" resenärerna när Coronakrisen är över om detta blir långvarigt.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Äntligen! Ett steg för bättre trafikflöde ombord! Återstår att sätta in kortläsare vid mittendörrarna om detta permamentas!
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Snarare längst bak då! Mittdörrarna är en fullständig propp i bussarna då många går åt fel håll när de ska kliva av, bakdörren används i stort sett bara av dem som sitter på bakersta soffan och någon rad framåt. Så det som kräver minst ändring av folks beteende bör vara att låta påstigning ske längst fram och längst bak medan alla går av på mitten.ADDE skrev:Äntligen! Ett steg för bättre trafikflöde ombord! Återstår att sätta in kortläsare vid mittendörrarna om detta permamentas!
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Jag undrar det, ja. På kort sikt kanske man bygger in förarna i burar.
På längre sikt kanske det kommer fler bussar med framdörrarna bakom framaxeln, liknande många spårvagnar eller exempelvis Malmös stombussar. Den drivande faktorn till att ha dörrar längst fram är väl biljettviseringen.
På längre sikt kanske det kommer fler bussar med framdörrarna bakom framaxeln, liknande många spårvagnar eller exempelvis Malmös stombussar. Den drivande faktorn till att ha dörrar längst fram är väl biljettviseringen.
Genius on call
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Det är väl detta: https://sl.se/sv/info/nyheter/corona/?date=trueSouthernCross88au skrev:Nu har det beslutats att påstigning ska ske genom bakdörrarna för att minska smittorisken för förarna. Man undrar hur länge detta kommer att ske och om det möjligtvis kan vara en övergång till en permanent regel i framtiden. Jag kan tänka mig att det kan bli svårt att "lära om" resenärerna när Coronakrisen är över om detta blir långvarigt.
Hur gör man hos Västtrafik? I själva Göteborg gör man tydligen redan så (sedan länge?) att man får stiga in genom valfri dörr, i övrig busstrafik vid föraren:
https://www.vasttrafik.se/resa-med-oss/ ... pa-och-av/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Kommer tidtabellerna att anpassas till kortare hållplatsuppehåll? Retorisk fråga.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Jag förmodar att det tidtabellsanpassning som kommer att ske är lägre turtäthet eftersom resandet har minskat väldigt mycket.Enceladus skrev:Kommer tidtabellerna att anpassas till kortare hållplatsuppehåll? Retorisk fråga.
Ännu är jag inte säker på att hållplatsuppehållen blivit så mycket kortare - då inte alla resenärer uppmärksammat den nya ordningen, men det kommer väl...
Senast igår var det mång resenärer som först inte förstog att dom inte skulle gå på genom framdörrarna, och sedan gick fram till föraren och frågade "ska jag blippa min biljett"?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Christer J
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
I torsdags för en vecka sedan åket jag med 4:an vid 17-tiden då det normalt var rusning och mycket folk på bussen (eller litet om det var "släpbussen" i konvojen). Notera fortfarande normal vardagstrafik med full utsättning bussar. Jag satt mig på bussen (från Västerbroplan till Gullmarsplan). Jag tog upp mobilen och startade Traze-appen. Jag kunde konstatera att min buss låg i tid, jag fortsatte kolla alla andra bussar i omloppet på 4:an och kunde konstatera att alla bussar i båda riktningarna låg i rätt tid (+/- 20 sekunder) utom en buss av säkert över 20 turer på linjen. När jag kom fram till Gup så nämnde jag det för föraren att alla bussar låg i tid när man nästan helt slapp ta med trafikanter, dessutom var det ingen konvojkörning.TKO skrev:Jag förmodar att det tidtabellsanpassning som kommer att ske är lägre turtäthet eftersom resandet har minskat väldigt mycket.Enceladus skrev:Kommer tidtabellerna att anpassas till kortare hållplatsuppehåll? Retorisk fråga.
Ännu är jag inte säker på att hållplatsuppehållen blivit så mycket kortare - då inte alla resenärer uppmärksammat den nya ordningen, men det kommer väl...
Senast igår var det mång resenärer som först inte förstog att dom inte skulle gå på genom framdörrarna, och sedan gick fram till föraren och frågade "ska jag blippa min biljett"?
/TKO
Han skrattade litet lätt och sade att det inte skulle hålla så länge för på måndag (23/3) skulle man gå över till lördagstrafik med kortare omloppstider för bussarna.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
På vissa linjer har resandet snarare ökat. Nu har jag sett flera avgångar på linje 143 som har varit helt överfulla (värre än linje 4). Men landstinget tänker väl inte på att de pengar som sparas på kollektivtrafiken troligen inte kan kompensera för det ökade sjukvårdsbehovet...TKO skrev:Jag förmodar att det tidtabellsanpassning som kommer att ske är lägre turtäthet eftersom resandet har minskat väldigt mycket.Enceladus skrev:Kommer tidtabellerna att anpassas till kortare hållplatsuppehåll? Retorisk fråga.
Ännu är jag inte säker på att hållplatsuppehållen blivit så mycket kortare - då inte alla resenärer uppmärksammat den nya ordningen, men det kommer väl...
Senast igår var det mång resenärer som först inte förstog att dom inte skulle gå på genom framdörrarna, och sedan gick fram till föraren och frågade "ska jag blippa min biljett"?
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Naturligtvis kan det finnas enskilda linjer/turer där resandet ökat - men den generella bilden är en annan.Enceladus skrev:På vissa linjer har resandet snarare ökat. Nu har jag sett flera avgångar på linje 143 som har varit helt överfulla (värre än linje 4). Men landstinget tänker väl inte på att de pengar som sparas på kollektivtrafiken troligen inte kan kompensera för det ökade sjukvårdsbehovet...TKO skrev:Jag förmodar att det tidtabellsanpassning som kommer att ske är lägre turtäthet eftersom resandet har minskat väldigt mycket.Enceladus skrev:Kommer tidtabellerna att anpassas till kortare hållplatsuppehåll? Retorisk fråga.
Ännu är jag inte säker på att hållplatsuppehållen blivit så mycket kortare - då inte alla resenärer uppmärksammat den nya ordningen, men det kommer väl...
Senast igår var det mång resenärer som först inte förstog att dom inte skulle gå på genom framdörrarna, och sedan gick fram till föraren och frågade "ska jag blippa min biljett"?
Har linje 143 fler resenärer nu än förra sommaren?
Är trafiken glesare nu är förra sommaren?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Givetvis är den generella bilden att resandet har minskat, men det betyder inte att resandet har minskat överallt. Exempelvis har bussresandet minskat mer i Nacka/Värmdö än i Huddinge/Botkyrka/Söderort. Utan att analysera orsakerna till variationerna kan vi konstatera att de finns. Därmed är det inte otänkbart att resandet har ökat på enskilda linjer.TKO skrev:Naturligtvis kan det finnas enskilda linjer/turer där resandet ökat - men den generella bilden är en annan.
Har linje 143 fler resenärer nu än förra sommaren?
Är trafiken glesare nu är förra sommaren?
Det har hänt mycket det senaste året som har påverkat resandet på linje 143. Här är en kronologisk sammanfattning:
1. I början av 2019 har "älskad buss" i Söderort rullat i 50 år: "Det är alltid mycket folk på den här linjen, det är kul." Således finns det begränsat utrymme för fler resenärer. Signaturen "Lars_L" ansåg redan då att trafikutbudet var otillräckligt: "143 har väl egentligen under ganska många år haft för högt resande för trettiominuterstrafik."
2. Sommaren 2019 går inga tåg mellan Globen och Gullmarsplan, precis som denna sommar. Trafiken utökades, men enligt flera skribenter var det proppfullt. Tidigare var det inte lika fullt.
3. Hösten 2019 förlängs linje 143 från Högdalen till Hökarängen. Förlängningen innebär att linje 172 inte behöver stanna vid varenda mjölkpall mellan Högdalen och Hökarängen. Linjerna 172 och 173 står fortfarande för merparten av resandet från Älvsjö, Rågsved och Högdalen till Hökarängen, men en ny direktförbindelse skapas mellan Hagsätra och Hökarängen som ökar resandet på linje 143. Trafikutbudet är i princip oförändrat.
4. Våren 2020 sprids coronaviruset i världen samtidigt som linje 143 har den högsta beläggningen någonsin, med undantag för den kaotiska sommaren 2019. Linjen får så stora problem med trängsel att SL sätter in extrabussar:
Extrabussarna är dock oannonserade, vilket innebär att de går nästan tomma medan ordinarie bussar fortfarande har trängsel.
5. Sommaren 2020 blir av allt att döma en repris av förra sommaren, med skillnaden att det finns ett virus som härjar i samhället.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Hur stor beläggning har en genomsnittlig tur på linje 143:
I mellantrafik?
I högtrafik?
/TKO
I mellantrafik?
I högtrafik?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
När nu bakdörrarna ska användas till både av- och påstigning så blir det svårare att hindra påstigning när bussen anses vara fullsatt. Om en eller ett par passagerare stiger av så kan det vara svårt att hindra att en massa passagerare att stiga på om det t.ex. står 15 personer vid hållplatsen.
Såg i dag en 2:a med texten fullsatt. Föraren var smart nog att stanna en bit före hållplatsen för att släppa av ett par resenärer. Och bakdörrarna kunde stängas innan någon hann stiga på. Men det är säkert ett gammalt beprövat trick.
I söndags såg jag två 4:or med texten fullsatt. Det har jag inte sett tidigare i sommar. Är det ny instruktion, eller bara en följd av att fler vill resa nu? Eller kanske har jag varit ouppmärksam tidigare.
Apropå nästan tomma extrabussar som går mellan de ordinarie turerna och som får få passagerare för att de saknas i tidtabellen. Det kanske vore bättre att köra de ordinarie turerna med två bussar som kommer samtidigt till hållplatserna. Eller möjligen så att den ena ska köra två eller tre minuter före ordinarie tid, och sedan en på rätt tid. Då blir kanske beläggningen mer jämn?
Såg i dag en 2:a med texten fullsatt. Föraren var smart nog att stanna en bit före hållplatsen för att släppa av ett par resenärer. Och bakdörrarna kunde stängas innan någon hann stiga på. Men det är säkert ett gammalt beprövat trick.
I söndags såg jag två 4:or med texten fullsatt. Det har jag inte sett tidigare i sommar. Är det ny instruktion, eller bara en följd av att fler vill resa nu? Eller kanske har jag varit ouppmärksam tidigare.
Apropå nästan tomma extrabussar som går mellan de ordinarie turerna och som får få passagerare för att de saknas i tidtabellen. Det kanske vore bättre att köra de ordinarie turerna med två bussar som kommer samtidigt till hållplatserna. Eller möjligen så att den ena ska köra två eller tre minuter före ordinarie tid, och sedan en på rätt tid. Då blir kanske beläggningen mer jämn?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Texten "Fullsatt" har visats rätt ofta på innerstadsbussarna ända sedan i våras.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
OK! Då har jag varit dåligt uppmärksam. (Vilket förvånar mig lite.) Kanske har jag varit ute vid tider med mindre resande?daniel_s skrev:Texten "Fullsatt" har visats rätt ofta på innerstadsbussarna ända sedan i våras.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
En buss kan bli fullsatt vid vilken tid som helst på dan. Beakta taxeaspekten...LÅ1 skrev:OK! Då har jag varit dåligt uppmärksam. (Vilket förvånar mig lite.) Kanske har jag varit ute vid tider med mindre resande?daniel_s skrev:Texten "Fullsatt" har visats rätt ofta på innerstadsbussarna ända sedan i våras.
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Jag har sett ganska många bussar med texten fullsatt på sistone. Texten verkar dock inte hindra resenärer från att kliva på, speciellt inte när turtätheten är låg...LÅ1 skrev:När nu bakdörrarna ska användas till både av- och påstigning så blir det svårare att hindra påstigning när bussen anses vara fullsatt. Om en eller ett par passagerare stiger av så kan det vara svårt att hindra att en massa passagerare att stiga på om det t.ex. står 15 personer vid hållplatsen.
Såg i dag en 2:a med texten fullsatt. Föraren var smart nog att stanna en bit före hållplatsen för att släppa av ett par resenärer. Och bakdörrarna kunde stängas innan någon hann stiga på. Men det är säkert ett gammalt beprövat trick.
I söndags såg jag två 4:or med texten fullsatt. Det har jag inte sett tidigare i sommar. Är det ny instruktion, eller bara en följd av att fler vill resa nu? Eller kanske har jag varit ouppmärksam tidigare.
Apropå nästan tomma extrabussar som går mellan de ordinarie turerna och som får få passagerare för att de saknas i tidtabellen. Det kanske vore bättre att köra de ordinarie turerna med två bussar som kommer samtidigt till hållplatserna. Eller möjligen så att den ena ska köra två eller tre minuter före ordinarie tid, och sedan en på rätt tid. Då blir kanske beläggningen mer jämn?
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Denna söndag har jag sett väldigt många bussar med texten fullsatt. Bland annat var linje 165 särskilt utsatt, vilket egentligen inte alls är oväntat. Linje 165 har nämligen ungefär lika många resenärer som linje 160, men ändå bara en tredjedel av trafikutbudet. Eftersom linjen bara har 20-minuterstrafik innebär detta att resenärer i Fagersjö har en helt oberäknelig kollektivtrafik. Samtidigt har resenärer i Årsta förutom det generösa utbudet på linje 160 även gångavstånd till Tvärbanan. Resursfördelningen saknar rim och reson.
När tänker Tamsons kasta in handduken, slopa sin trafikpopulism och återigen börja anpassa utbudet till efterfrågan?
När tänker Tamsons kasta in handduken, slopa sin trafikpopulism och återigen börja anpassa utbudet till efterfrågan?
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Fler trängs på bussar – busschaufförerna slår larm: ”Oansvarigt”
Trängseln i kollektivtrafiken ökar, trots upprepade uppmaningar om att undvika trängsel. Men hur lätt är det att undvika trängsel när utbudet inte anpassas till efterfrågan?
Interpellation av Jens Sjöström (S) om trafikens segregation och smittspridning
Jens Sjöström (S) har fått nog. Nu undrar regionrådet varför trängseln, företrädesvis på buss 179, har kunnat fortgå så pass länge.
Trängseln i kollektivtrafiken ökar, trots upprepade uppmaningar om att undvika trängsel. Men hur lätt är det att undvika trängsel när utbudet inte anpassas till efterfrågan?
Interpellation av Jens Sjöström (S) om trafikens segregation och smittspridning
Jens Sjöström (S) har fått nog. Nu undrar regionrådet varför trängseln, företrädesvis på buss 179, har kunnat fortgå så pass länge.
- Karsten
- Inlägg: 1480
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Corona - påstigning genom bakdörrarna (buss Stockholm)
Svaret på frågan om linje 179 är, med 90% säkerhet, att trafiken drivs som ett VBP-avtal.