Bedrövlig ersättningstrafik

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Bedrövlig ersättningstrafik

Inlägg av M224 »

Har ikväll ägnat mig åt att åka samt studera ersättningstrafiken för linje 22B.

Vid Sickla kaj dammade bussarna förbi o stannade utanför Coop (efter att trafikanter som väntade på perrongen sprungit efter bussarna).

Luma likaså, bussarna stannar inte där de ska. Och slutligen Mårtensdal där bussarna antingen svängde upp Textilgatan utan att stanna alternativt stannade de utanför ICA i Mårtensdal (mitt i gatan).

Fullkomligt bedrövligt amatörmässigt!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Bedrövlig ersättningstrafik

Inlägg av Anders Hanquist »

De flesta (tror jag) körde ändå i spårområdet. Som lokalboende hängde jag med som "guide" åt en kompis som körde den första turen 22B i lördags kväll. Infon om hur de skulle köra var tydligen inte glasklar. Men eftersom jag sett de orange linjenummertejperna på 74:ans hållplatskurer, så förstod jag att det var den vägen de skulle köra. Där stod ju också de väntande. Vi mötte dock flera som körde utanför och därmed missade hållplatserna. Senare under helgen kunde jag från tevesoffan kolla lite och uppskattningsvis var tredje körde utanför spårområdet. Märkligt att informationen till den i området ovana personalen (från Råstagaraget) inte var tydligare.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Bedrövlig ersättningstrafik

Inlägg av M224 »

Jag måste säga att jag blev helt paff när jag stod och fotade vid Mårtensdal och två bussar svängde upp Textilvägen när det stod folk på plattformen och vinkade. När jag ändå är igång så undrar jag också varför de inte kan få bort det ena B:et. Det kan inte vara så svårt att få få bort dubbel B:na. :roll:
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bedrövlig ersättningstrafik

Inlägg av daniel_s »

Om du var ute för att fora så kanske du har lite bilder att visa också? :D
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Bedrövlig ersättningstrafik

Inlägg av M224 »

Jag fotade aldrig i Hammarby sjöstad utan endast vid Liljeholmen och vid Linde. Däremot filmade jag lite med mobilen i Hammarby sjöstad.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Bedrövlig ersättningstrafik

Inlägg av Anders Hanquist »

Det där extra "B" är något som förekommit i flera år på all ersättningstrafik, oberoende av operatör. Säkerligen någon "bugg" i någon dator hos SL eller så. Den som "har hand öm 'et" tycker nog inte att det spelar någon roll och struntar i att lägga krut på att försöka åtgärda det. Lite olika typsnitt på bokstäverna, så den första verkar hänga samman med linjenumret och den andra med destinationen. En annan "konstighet" med den här ersättningstrafiken är vad de egentligen skulle till Thorildsplan och göra. Tvärbanan gick ju till Stora Essingen och där skedde bytet spårvagn/buss, så något egentligt behov att åka till Thp och sedan till Alv för att byta där fanns ju inte.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Bedrövlig ersättningstrafik

Inlägg av M224 »

Japp det verkar som att linjenumret har ett B och destinationen ett B före (vilket är väldigt korkat).

Kanske enklare att vända och ställa upp bussarna vid Thorildsplan. Sist det var ersättning mellan Liljeholmen och Solna station så fick bussarna släppa av och på trafikanterna mitt i gatan eftersom hela hållplatsen var borta p.g.a. vägarbete.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Bedrövlig ersättningstrafik

Inlägg av 1 »

daniel_s skrev:Om du var ute för att fota så kanske du har lite bilder att visa också? :D
Tja, om man studerar aktiviteten under huvudrubriken "Visa bilder", där det är flera månader sedan något nytt dök upp, tycks inte fotografisk dokumentation vara prioriterat bland Forumets deltagare.

Själv hänger jag tydligen inte med vad som sig i SL:s spårtrafik tilldrager och funderade på vad det var för "ersättningstrafik som var bedrövlig".

Men jag har tidigare passerat det just omtalade området vid Hammarby Allé och tvingats välja annan väg hem till min Kobbe i Skärgården. Och jag har alltid min kamera med mig. Så nu förstår jag att det fanns behov av "ersättningstrafik". Huruvida den var "bedrövlig" vet jag dock icke.
1987-09-Ur-spår-Hammarby-Al.jpg
1987-09-Ur-spår-Hammarby-Al.jpg (79.28 KiB) Visad 3779 gånger
Hälsningar / Tant Lena (enligt FHM ytterst "Gammal & Skör")
Skriv svar