Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tisdag 04 augusti 2020 10:30
Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Hej,
Blandt billederne her https://www.goteborgshamn.se/om-hamnen/ ... 0&max=2002 har jeg fundet:
Bildlänk: https://www.goteborgshamn.se/globalasse ... fullscreen .
Bildtext: 1983 - Älvsborgshamnen - Spårvagn för testkörning lastas av roro-fartyg på 1980-talet. Göteborgs Hamns historiska bilder img053.
Billedet viser en Siemens-Duewag U2 Light-Rail, der kendes fra Edmonton, Calgary og San Diego, se: https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens%E2%80%93Duewag_U2 .
Er en U2 blevet prøvekørt i Sverige, eller er den "i transit"?
Bedste hilsener
Niels
Blandt billederne her https://www.goteborgshamn.se/om-hamnen/ ... 0&max=2002 har jeg fundet:
Bildlänk: https://www.goteborgshamn.se/globalasse ... fullscreen .
Bildtext: 1983 - Älvsborgshamnen - Spårvagn för testkörning lastas av roro-fartyg på 1980-talet. Göteborgs Hamns historiska bilder img053.
Billedet viser en Siemens-Duewag U2 Light-Rail, der kendes fra Edmonton, Calgary og San Diego, se: https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens%E2%80%93Duewag_U2 .
Er en U2 blevet prøvekørt i Sverige, eller er den "i transit"?
Bedste hilsener
Niels
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
GS köpte ju nya vagnar vid den tiden (M21), så den kan ha provkörts i Göteborg. Dock lite konstigt för det är ju en vagn för höga plattformar, men det finns väl en lågplattformsvariant för Sacramento. Jag har mailat en fråga till en som bör veta.
Det ser ut att vara en av Edmontons vagnar (körriktningsvisarnas placering och typsnittet i skylten). Det levererades 20 vagnar dit 1983.
Det ser ut att vara en av Edmontons vagnar (körriktningsvisarnas placering och typsnittet i skylten). Det levererades 20 vagnar dit 1983.
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Var inte den där på Lidingöbanan?
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Det verkar ju mera troligt än Göteborg i alla fall. Min kontakt hade inte hört talas om någon provkörning i Göteborg.
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Jag har heller inget minne av provkörning i Göteborg, dock hade GS faktiskt vissa planer på att hyra in utländska vagnar för prov, alternativt skaffa en prototyp. I MfSS 1980 nr 4 kan man under "Trafiknytt" läsa att det fanns tre olika erbjudanden:
* Düwag kunde hyra ut en 2,3 meter bred sexaxlig provvagn under fem månader, kostnad 400 - 500 tkr
* LHB erbjöd sig bygga om prototypvagnen från Hannover och sälja den till GS för 1,7 mkr, vilket skulle återbetalas om GS beställde minst 20 vagnar
* ASEA kunde bygga en sexaxlig prototyp enligt GS krav, kostnad 7 - 8 Mkr. Om GS sedan beställde vagnar från ASEA skulle priset för prototypen reduceras till cirka 3 Mkr.
Man kan tycka att det hade varit bättre om GS lyckats hyra in några olika vagnar och köra under kortare tid, ungefär som SL senare gjorde på Djurgårdslinjen inför beställningen av vagnar till Tvärbanan. En U2 hade väl varit lämplig att provköra på GS nät, även om det med hänsyn till golvhöjden inte kunnat bli körning i reguljär trafik med passagerare.
* Düwag kunde hyra ut en 2,3 meter bred sexaxlig provvagn under fem månader, kostnad 400 - 500 tkr
* LHB erbjöd sig bygga om prototypvagnen från Hannover och sälja den till GS för 1,7 mkr, vilket skulle återbetalas om GS beställde minst 20 vagnar
* ASEA kunde bygga en sexaxlig prototyp enligt GS krav, kostnad 7 - 8 Mkr. Om GS sedan beställde vagnar från ASEA skulle priset för prototypen reduceras till cirka 3 Mkr.
Man kan tycka att det hade varit bättre om GS lyckats hyra in några olika vagnar och köra under kortare tid, ungefär som SL senare gjorde på Djurgårdslinjen inför beställningen av vagnar till Tvärbanan. En U2 hade väl varit lämplig att provköra på GS nät, även om det med hänsyn till golvhöjden inte kunnat bli körning i reguljär trafik med passagerare.
/Gunnar Ekeving
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tisdag 04 augusti 2020 10:30
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Hej Gunnar og øvr.,
Mange tak for svar. Gunnar skrev bl.a. "Düwag kunde hyra ut en 2,3 meter bred sexaxlig provvagn under fem månader, kostnad 400 - 500 tkr".
Der kan dog næppe være tale om en U2, som er 2,562 m i bredden.
Men vi har vel ingen garanti for, at billedet, jeg startede tråden med, vitterlig er taget i Göteborg? Det kunne måske være Hamburg eller Bremen, hvorfra der i tidens køb er udskibet meget rullende materiel?
Bedste hilsener
Niels
Mange tak for svar. Gunnar skrev bl.a. "Düwag kunde hyra ut en 2,3 meter bred sexaxlig provvagn under fem månader, kostnad 400 - 500 tkr".
Der kan dog næppe være tale om en U2, som er 2,562 m i bredden.
Men vi har vel ingen garanti for, at billedet, jeg startede tråden med, vitterlig er taget i Göteborg? Det kunne måske være Hamburg eller Bremen, hvorfra der i tidens køb er udskibet meget rullende materiel?
Bedste hilsener
Niels
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Jag kan tänka mig att det var en vagn av typ Stadtbahn N https://de.wikipedia.org/wiki/Stadtbahnwagen_Typ_M/N som Düwag erbjöd sig hyra ut. Men såvitt jag vet blev det överhuvudtaget aldrig någon körning med inhyrd vagn i Göteborg.Niels_Munch skrev:Hej Gunnar og øvr.,
Mange tak for svar. Gunnar skrev bl.a. "Düwag kunde hyra ut en 2,3 meter bred sexaxlig provvagn under fem månader, kostnad 400 - 500 tkr".
Der kan dog næppe være tale om en U2, som er 2,562 m i bredden.
Bedste hilsener
Niels
/Gunnar Ekeving
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tisdag 04 augusti 2020 10:30
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
BOLLNÄS PT25 terminaltraktoren på startbilledet: https://www.goteborgshamn.se/globalasse ... fullscreen - er mærket "832 POOL".Niels_Munch skrev:Men vi har vel ingen garanti for, at billedet, jeg startede tråden med, vitterlig er taget i Göteborg? Det kunne måske være Hamburg eller Bremen, hvorfra der i tidens køb er udskibet meget rullende materiel?
At vi befinder os i svensk havn, vidner dette foto om: http://arvet.hamn4an.se/bilder/imgg170jpg . Der ses 2 stk. BOLLNÄS PT25, og den til højre er mærket "833 POOL", hvilket bedst ses på foto i stort format (klik på billedet).
Bedste hilsener
Niels
- Hechtwagen
- Inlägg: 3536
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Nej det var den inte men väl en Istanbulvagn.daniel_s skrev:Var inte den där på Lidingöbanan?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3536
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
På den tiden var det väl mer eller mindre otänkbart att köpa utländska spårfordon? Det gällde att hålla Hägglunds sysselsatta! Till och med Y1 tillverkades i de flesta fall i Sverige.gek skrev:Jag har heller inget minne av provkörning i Göteborg, dock hade GS faktiskt vissa planer på att hyra in utländska vagnar för prov, alternativt skaffa en prototyp. I MfSS 1980 nr 4 kan man under "Trafiknytt" läsa att det fanns tre olika erbjudanden:
* Düwag kunde hyra ut en 2,3 meter bred sexaxlig provvagn under fem månader, kostnad 400 - 500 tkr
* LHB erbjöd sig bygga om prototypvagnen från Hannover och sälja den till GS för 1,7 mkr, vilket skulle återbetalas om GS beställde minst 20 vagnar
* ASEA kunde bygga en sexaxlig prototyp enligt GS krav, kostnad 7 - 8 Mkr. Om GS sedan beställde vagnar från ASEA skulle priset för prototypen reduceras till cirka 3 Mkr.
Man kan tycka att det hade varit bättre om GS lyckats hyra in några olika vagnar och köra under kortare tid, ungefär som SL senare gjorde på Djurgårdslinjen inför beställningen av vagnar till Tvärbanan. En U2 hade väl varit lämplig att provköra på GS nät, även om det med hänsyn till golvhöjden inte kunnat bli körning i reguljär trafik med passagerare.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tisdag 04 augusti 2020 10:30
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Hechtwagen skrev:Var inte den där på Lidingöbanan?
Var det ikke en vogn fra Madrid? I august 2007 kom en Alstom Citadis fra Madrid på besøg. Den gik i trafik på linje 7 i Stockholm samt i en periode på Lidingöbanan.daniel_s skrev:Nej det var den inte men väl en Istanbulvagn.
I 2006 havde Stockholm besøg af Bombardier T3000 nr. 3006 fra Bruxelles:

Foto: http://arvet.hamn4an.se/bilder/06-09-10mobil471jpg .
M.v.h.
Niels
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
******************************************Niels_Munch skrev:Hechtwagen skrev:Var inte den där på Lidingöbanan?Var det ikke en vogn fra Madrid? I august 2007 kom en Alstom Citadis fra Madrid på besøg. Den gik i trafik på linje 7 i Stockholm samt i en periode på Lidingöbanan.daniel_s skrev:Nej det var den inte men väl en Istanbulvagn.
I 2006 havde Stockholm besøg af Bombardier T3000 nr. 3006 fra Bruxelles:
M.v.h. Niels
Törhända det kan vara dags för lite fakta;
Betr. Lidingö har ett flertal utrikiska vagnar gjort gästbesök. För mig var nog provkörningarna med OS 137 de mest minnesvärda. Det är ju en enkelriktningsvagn, så på returerna från Gåshaga fick jag sitta på en pall baktill och på order "dra järnet" göra det med rangerkontrollern som icke var försedd med hastighetsspärr.
Och visst har en vagn avsedd för Istanbul gästat linjen. Inför SSS-utfärden 1988-06-08 var det lite småpyssel eftersom vagnen var lite för tjock över magen för banans lastprofil. Det löstes genom att plocka bort alla skyddsluckor nedertill. Här "fotostop" vid Herserud: Från Madrid kom en Alstom Citadis 302 i augusti 2007 till Lidingö: /Foto: Thomas Johansson/
Detta efter att ha trafikerat Djurgårdslinjen: /Foto: Thomas Johansson/
"År 2006 Gästvagn" på linje 7 var helt korrekt Bryssel 3006. Kanske den gästvagn som de flesta gamla SSS-stötar bäst minns. Väldigt trevlig att köra och var länge här, så att många förare kunde snabbutbildas och "köra av sig"! Hälsar / Lena
Som undrar om inte vi gamla spårvagnsnördar med en fot "i verkligheten" troligtvis hade mycket roligare än dagens debattörer vilka från sina kammare pucklar på varandra med visioner om att riva villasamhällen samt ändlösa trådar om olika trafikmedels obegripliga "unika status".
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tisdag 04 augusti 2020 10:30
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Hej "Nr. 1",1 skrev:Som undrar om inte vi gamla spårvagnsnördar med en fot "i verkligheten" troligtvis hade mycket roligare än dagens debattörer vilka från sina kammare pucklar på varandra med visioner om att riva villasamhällen samt ändlösa trådar om olika trafikmedels obegripliga "unika status".
Mange tak for dit fine supplement incl. bemærkningen ovenfor, som minder mig om danske jernbanefora m.v.
Som "gammel dansk privatbanemand" er svenske sporveje ikke min spidskompetence, men alligevel af stor interesse. Og jeg savner stadig en løsning på "mysteriet" om en Siemens-Duewag U2 i svensk havn.
Bedste hilsener
Niels
- Hechtwagen
- Inlägg: 3536
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Tack Lenchen för klarläggandet! Dendär Istanbulvagnen asså, är det såndär världsberömd skandinavisk design? Ser ju för jävlig ut!1 skrev:******************************************Niels_Munch skrev:Hechtwagen skrev:Var inte den där på Lidingöbanan?Var det ikke en vogn fra Madrid? I august 2007 kom en Alstom Citadis fra Madrid på besøg. Den gik i trafik på linje 7 i Stockholm samt i en periode på Lidingöbanan.daniel_s skrev:Nej det var den inte men väl en Istanbulvagn.
I 2006 havde Stockholm besøg af Bombardier T3000 nr. 3006 fra Bruxelles:
M.v.h. Niels
Törhända det kan vara dags för lite fakta;
Betr. Lidingö har ett flertal utrikiska vagnar gjort gästbesök. För mig var nog provkörningarna med OS 137 de mest minnesvärda. Det är ju en enkelriktningsvagn, så på returerna från Gåshaga fick jag sitta på en pall baktill och på order "dra järnet" göra det med rangerkontrollern som icke var försedd med hastighetsspärr.
Och visst har en vagn avsedd för Istanbul gästat linjen. Inför SSS-utfärden 1988-06-08 var det lite småpyssel eftersom vagnen var lite för tjock över magen för banans lastprofil. Det löstes genom att plocka bort alla skyddsluckor nedertill. Här "fotostop" vid Herserud: Från Madrid kom en Alstom Citadis 302 i augusti 2007 till Lidingö: /Foto: Thomas Johansson/
Detta efter att ha trafikerat Djurgårdslinjen: /Foto: Thomas Johansson/
"År 2006 Gästvagn" på linje 7 var helt korrekt Bryssel 3006. Kanske den gästvagn som de flesta gamla SSS-stötar bäst minns. Väldigt trevlig att köra och var länge här, så att många förare kunde snabbutbildas och "köra av sig"! Hälsar / Lena
Som undrar om inte vi gamla spårvagnsnördar med en fot "i verkligheten" troligtvis hade mycket roligare än dagens debattörer vilka från sina kammare pucklar på varandra med visioner om att riva villasamhällen samt ändlösa trådar om olika trafikmedels obegripliga "unika status".

Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Jag tycker att den påminner rätt mycket om nån U-Bagnvagn från ...hm, Wien? Och de där vagnarna var väl tvåriktningsvagnar men med fullständig förarhytt i endast ena änden och rangerkontroller i den andra (kanske fanns även vagnar med rangerkontroller i båda ändarna?) så det är väl en B- eller C-ände vi ser.Hechtwagen skrev: Tack Lenchen för klarläggandet! Dendär Istanbulvagnen asså, är det såndär världsberömd skandinavisk design? Ser ju för jävlig ut!
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Jepp, förarplats i A-ändan samt rangerkontroller "bak". Här en bild av ekipaget i Ropsten där man kan se backspegel och strålkastare. (Samt medlem nr 15 Carolina 8 år - nu 40 bast och höjdare på Volvo Trucks - lyckligt gift och två barn - jösses vad åren springer iväg!)daniel_s skrev: Jag tycker att den påminner rätt mycket om nån U-Bahnvagn från ...hm, Wien? Och de där vagnarna var väl tvåriktningsvagnar men med fullständig förarhytt i endast ena änden och rangerkontroller i den andra (kanske fanns även vagnar med rangerkontroller i båda ändarna?) så det är väl en B- eller C-ände vi ser.
Konstaterar / Lena
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Det var ju kul med bilder på vagnar både från Oslo och Konstantinopel - men så mycket att göra med frågan om någon U2-vagn provkörts i Sverige har det ju inte...
Men det kanske spelar mindre roll om man samtidigt kan dela ut kängor till "dagens diggare"?
Jag hoppas någon kan bena ut om U2:an provkörts i Göteborg. Tänk vad mycket bättre det blivit om man valt en så modern vagntyp istället för de hiskeliga plåtlådor som man sedan köpte!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
(som inte vill riva alla villaområden, bara dom där "kultureliten" huserar!)
Men det kanske spelar mindre roll om man samtidigt kan dela ut kängor till "dagens diggare"?
Jag hoppas någon kan bena ut om U2:an provkörts i Göteborg. Tänk vad mycket bättre det blivit om man valt en så modern vagntyp istället för de hiskeliga plåtlådor som man sedan köpte!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
(som inte vill riva alla villaområden, bara dom där "kultureliten" huserar!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Plåtlådorna i Göteborg (M21/M31) må vara hiskeliga, men såvitt jag förstår är de driftsäkra och har goda gångegenskaper. Ungefär som den betydligt äldre U2-konstruktionen. Antagligen har motsvarande vagntyp i Istanbul (skillnaden mellan lådorna i Göteborg och Istanbul var väl från början främst att vagnarna till Istanbul var tvåriktningsvagnar, numera är det förstås större olikheter efter att låggolvsmellandel tillkommit i Göteborgsvagnarna) också fungerat bra.TKO skrev:Jag hoppas någon kan bena ut om U2:an provkörts i Göteborg. Tänk vad mycket bättre det blivit om man valt en så modern vagntyp istället för de hiskeliga plåtlådor som man sedan köpte!
Jag vet inte hur enkelt det hade varit att göra en U2-variant med möjlighet till på- och avstigning direkt från gatunivå eller en låg plattform, men sådana U2 kanske förekommer någonstans i Nordamerika?
/Gunnar Ekeving
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Ja, Sacramento: https://en.wikipedia.org/wiki/Sacramento_RT_Light_Railgek skrev:Jag vet inte hur enkelt det hade varit att göra en U2-variant med möjlighet till på- och avstigning direkt från gatunivå eller en låg plattform, men sådana U2 kanske förekommer någonstans i Nordamerika?
Det finns väl en möjlighet att vagnen helt enkelt är på väg till Amerika och bara lastas om i Göteborg, fast det är ju lite långsökt.
Re: Siemens-Duewag U2 i Sverige ?
Nu har jag fått tag i en som vet det mesta om vad som har hänt vid spårvägen i Göteborg de senaste 40-50 åren. Enligt honom ingen provkörning i Göteborg utan troligen omlastning till roro över Atlanten.