A-32or i Holland?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gäst

A-32or i Holland?

Inlägg av Gäst »

Har fått frågor från bekanta här i USA om ryktena att det är nu 6st, möjligen 7, A-32or i Stockholms färger, i Holland. Det sägs att de skall trafikera en öst-västlig 1500 volt järnvägslinje i minst 5 år.
Är det nån inom forumet som kan expandera på detta rykte?

mvh Dennis
Användarens profilbild
bruse

Jepp!

Inlägg av bruse »

Stämmer bra det! Kolla här för bilder: http://home.wanadoo.nl/keprosa/digitram/index/index.htm
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Utifrån de bilder Bruse länkar till är det verkligen stockholmska A32:or som är avbildade. Och om så är fallet kommer en drös frågor frågor upp om hur detta hänger ihop:

Har SL/Bombardier/Transitio eller någon annan hyrt/lånat/leasat ut dessa vagnar? För hur länge, med vilka villkor? Är det vagnar som SL beställt men sedan ångrat sig och inte vill ha? I så fall varför? Eller är det vagnar som inte behövs nu men gjorde att SL:s andra serie A32 blev billigare? Och därför ger ett tillskott till landstingets kassa under en uthyrningsperiod tills dess att de behövs, samtidigt som man sparade en slant på de vagnar man behöver? Eller...

Snälla - kan någon som vet redogöra för sammanhangen, innan en massa konstiga rykten kommer igång på härvarande och liknande forum.

mvh/ Jörgen G
Harald Nordius

Inlägg av Harald Nordius »

Frågan var uppe i Postvagnen för cirka två veckor sedan. Jag citerar mitt svar där:

"Vagnarna ska gå på en befintlig järnvägslinje mellan Gouda och Alphen a/d Rijn. Det är ett storskaligt prov för ett light rail projekt som heter RijnGouweLijn som omfattar både nya spår och användande av befintliga järnvägar. Provet utförs av NS Reizigers (NSR) och Haagse Tram Maatschappij (HTM). Fram till mars 2003 kör man nattetid utan resande. Från mars 2003 till 15 december 2004 ska spårvagnarna ersätta de vanliga tågen. Länken http://www.rijngouwelijn.nl/ går till projektets hemsida som är på nederländska."

Det är HTM som har beställt de sex vagnarna som är en direkt fortsättning på Stockholmsserien.

Bilder finns också på en holländsk site om Light Rail där det också finns en del information på engelska. Adressen är
http://www.xs4all.nl/~rajvdb/lra/n_index.html
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Tack!

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
Per Lind

A32:or i Holland

Inlägg av Per Lind »

Vad jag läst i Blickpunkt Strassenbahnen skulle det röra sig om en, eller några, f.d. Hannovervagnar till proven.
A32:or kom som en rejäl överaskning - om jag inte missat något i denna fantastiska publikation.
Men, återstår svar på Jörgen Gustafssons (och mina) frågor:
Varför A32 i SL-målning?
Hälsningar
-Per
Användarens profilbild
2763

Re: A32:or i Holland

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev:Vad jag läst i Blickpunkt Strassenbahnen skulle det röra sig om en, eller några, f.d. Hannovervagnar till proven.
A32:or kom som en rejäl överaskning - om jag inte missat något i denna fantastiska publikation.
Men, återstår svar på Jörgen Gustafssons (och mina) frågor:
Varför A32 i SL-målning?
Hälsningar
-Per
Kanske för att det är SL:s A32:or från SL:s option som är leasade till NS/HTM

/T
Med reservation för tyckfel.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag får tacka så mycket för informationen och är ledsen att jag inte märkte den tidigare insatsen i Forumet

mvh Dennis
Harald
Kontakt:

Re: A32:or i Holland

Inlägg av Harald »

Per Lind skrev:Vad jag läst i Blickpunkt Strassenbahnen skulle det röra sig om en, eller några, f.d. Hannovervagnar till proven.
Hannovervagnarna är till annat. Enligt HTM:s website har man skaffat två stycken för att tafikera linjen Houten-Houten Castellum åt NS. Verkar vara någon kort järnvägslinje. Dessutom har man skaffat ett antal för sin egen linje 11.
TonyM skrev:Kanske för att det är SL:s A32:or från SL:s option som är leasade till NS/HTM
Är du säker på det? Hos Light Rail Atlas http://www.xs4all.nl/~rajvdb/lra/n_index.html står det att HTM har beställt vagnarna och tar hela den ekonomiska risken på 30 miljoner gulden (de har tydligen inte upptäckt att Holland är med i EMU). Det är väl så där en 120 MSEK, så det verkar som om man har köpt vagnarna, eller möjligen leasat dem på obestämd tid. Att man på något sätt har utnyttjat en option kan stämma. Det står "vervolgserie". Jag är inte säker på om det betyder en strikt option eller om det bara är en fortsättning i största allmänhet.

Harald
Harald Nordius

Inlägg av Harald Nordius »

Sorry, jag missade namnet. Jag brukar inte vara anonym.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

A32

Inlägg av leifd »

Utan att veta, så äre väl så HTM önskat köpa ett antal vagnar.
Då har man frågat t.ex. Bonbardier om det finns något att köpa.
"Jodå, vi har en färdig produkt, till detta pris".

Alltså beställer man.
Visar sig sedan var exakt samma utförande som A32.

Jag tycker inte det är konstigt alls......

SL är säkert inte alls inblandade.

//Leif D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har någon frågat SL eller är det hemligt. Jag tycker att när så många Världen runt undrar,skulle antingen Bombardier eller SL om dom är inblandade försöka ge ut lite fakta om det hela.

Mvh Dennis

PS Jag är registrerad medlem , men om jag skriver mitt namn i toppen på svaret så kommer det tillbaka och informerar mej att det användarnamnet är redan taget. Hur gör man. Thanks jag är egentligen en analfabet när det gäller datorer. Är nog för gammal att lära.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Börja med att logga in dig före du skriver.
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Per Lind

Re: A32

Inlägg av Per Lind »

Leif D skrev:Utan att veta, så äre väl så HTM önskat köpa ett antal vagnar.

Alltså beställer man.

//Leif D
Det intressanta är ju varför man kör med SL's färger.
HTM har ju egna kulörer.
Men vart tog de ursprungligt tänkta Hannovervagnarna vägen?
Och varför har Bombardier ett antal SL-målade vagnar i lager? Det är väl inte brukligt att man bygger färdigt innanj man har en order? Idag har ju inga företag lager längre, allt finns på transport mellan fabrikerna.
-Per
Användarens profilbild
2763

Re: A32

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev:
Leif D skrev:Utan att veta, så äre väl så HTM önskat köpa ett antal vagnar.

Alltså beställer man.

//Leif D
Det intressanta är ju varför man kör med SL's färger.
HTM har ju egna kulörer.
Men vart tog de ursprungligt tänkta Hannovervagnarna vägen?
Och varför har Bombardier ett antal SL-målade vagnar i lager? Det är väl inte brukligt att man bygger färdigt innanj man har en order? Idag har ju inga företag lager längre, allt finns på transport mellan fabrikerna.
-Per
Eftersom jag stod för uppgiften om att vagnarna är från SL:s option så måste jag säga att jag enbart har detta genom hörsägen. Dock är det ganska mycket som talar för att det är så - designen bl.a.

Genom att leasa vagnarna från SL slipper HTM/NS ge sig in i en upphandling på fyra år.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Thomas Lange

SL är införstått ...

Inlägg av Thomas Lange »

... och har medverkat till lösningen. Genom att vagnarna är producerade på SL:s option och utförda i SL:s specifikationer (bortsett från strömsystemet) kan de utan större problem ändras till att kunna trafikera Tvärbanan om och när holländarna inte behöver dem längre.

Genom denna lösning fick holländarna sina vagnar långt tidigare än om de skulle ställa sig sist i kön hos Bombardier. Vagnarna producerades rimligen i direkt anslutning till de tio i serie 2 som nyligen levererats till Stockholm.
Ju förr dess bättre.
RagnarD

A 32:or i Holland

Inlägg av RagnarD »

Från en kollega vid HTM har jag fått följande uppgifter. HTM äger vagnarna. Vagnarna har samma färger som SL för att undvika problem vid produktionen. Det hade blivit onödigt dyrt med avvikande färg för endast 6 vagnar. Däremot har man limmat på vissa detaljer på utsidan. Lite gult eftersom nederländska statsjärnvägarna gillar gult och sedan finns där logotyper för de företag som är med i projekt RijnGouweLijn.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Alltså, ett litet påpekande:
En option innebär att någon ges rätten att köpa en bestämd vara till ett bestämt pris, inget annat.

När det gäller spårvagnstillverkning så går inte tills som i en mataffär, det är inte så att Bombardier bygger A32:or och låter dem stå i fabriken till SL (eller nån annan) bestämmer sig för att köpa. Man bygger dem när man fått en beställning (vilket alltså en option inte är).
Skriv svar