100% av alla bogseringar sker i kopplen... oftast räcker dock vagnen/vagnarna man redan har med sig som dragkraft.M224 skrev:Hur vanligt är det att C20 måste bogseras i kopplen?
Status C30?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Status C30?
- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Status C30?
Tack för upplysningen! Jag får försöka komma ihåg att ta med mig extra proviant, en varm filt och nån god linjebok att läsa på kommande resor med C30 - åtminstone under perioden med "barnsjukdomar" (strax före perioden med "ålderskrämpor").daniel_s skrev:Nej, man har som vanligt löst problemet med hjälp av en restriktion! Max 2 C30 får kopplas ihop, så om båda fordonen i ett C30-fullängdståg går sönder och måste bogseras så får det tas därifrån i två delar. Så stoppet som redan varat i två timmar blir tre timmar i stället men det är ju egentligen inget stort problem, folk får väl se till att ha sina mediciner med sig när de är ute på äventyr.Hans Wibacke skrev:Det lyxigaste jag ägt i bilväg är en kärra med både servostyrning och mjuk ratt. Så jag har nog inte så höga krav på C30, men det där med "svaga koppel" låter oroväckande. Ska man vara orolig?
Obekväm fjädring + kass att dra släp med + hårda och för få säten... Nu låter det som om SL beställt C30 i "sportutförande"...
Re: Status C30?
Hellre hårda säten än skräpstolarna som sitter i C20. Tacka vet jag de 2104 hade på prov. De satt man bra i med konturer för rygg o rumpa. C20 stolarna saknar allt vad stöd och konturer heter dessutom är mängder av sittdynor nedsuttna. Får ofta byta plats.
Re: Status C30?
Ur ett företagsekonomiskt perspektiv är det ju onödigt att prioritera de som inte har något alternativ eftersom de ändå väljer kollektivtrafiken. De som har ett alternativ kräver emellertid en högre standard. Det är väl också därför SL regelbundet delar ut gratis periodbiljetter till bilister och satsar på exotisk båttrafik i fashionabla områden där bilinnehavet är högt.Diripsi skrev:Nej, det övergripande målet med kollektivtrafiken är inte att minska biltrafiken. Det övergripande målet med kollektivtrafiken är att uppfylla folks transportbehov utifrån deras egna prioriteringar. Det innebär först och främst att kollektivtrafiken ska gå på de tider och platser där folk vill åka, men självklart ska man även ta hänsyn till faktorer som punktlighet, restid och komfort. Och det viktigaste är att uppfylla behoven för de som inte har något alternativ, eftersom nyttan med kollektivtrafiken är mindre för de som har möjlighet att åka bil. Undantaget är om bilresor ger upphov till skador för samhället som överstiger nyttan för den enskilde, men då är det mycket effektivare att begränsa biltrafiken med styrmedel som bensinskatter och trängselskatter.BSB101 skrev:Så komforten är enligt dig inte viktig? Det övergripande målet är att fler ska ställa bilen och välja kollektivtrafiken, för att nå detta är komforten en viktig detalj.
Det är inte heller bara bilister som fordrar en högre standard. I Stockholms innerstad är det gångavstånd till det mesta. För att locka innerstadsbor att välja kollektivtrafiken behövs ett synnerligen attraktivt trafikutbud. Således har Stockholms innerstad ett mycket bättre minimiutbud än övriga regiondelar (linje 96 är ett bra exempel).
Vagnen har inte tillräckligt många sittplatser för att SL ska kunna följa sina egna riktlinjer på Norsborgsgrenen...M224 skrev:Jag skulle verkligen inte kalla C30 för en snikvagn.daniel_s skrev:Det är faktiskt just det man har gjort - den första upphandlingen avbröts ju för att man tyckte att det blev för dyrt.Hans Wibacke skrev:Jag hoppas verkligen att SL inte beställt C30 i nåt snikutförande.
Re: Status C30?
Har SL återgått till 5 min trafik till Norsborg eller vänder fortfarande varannat tåg i Alby. I sådana fall kan SL börja där!
Och vad tusan är problemet? Jag är uppväxt i Hallunda, efter Fittja är tågen knappast så fulla att sittplatserna i C30 riskerar att ta slut.
Redan efter Skärholmen minskar antalet trafikanter i vagnarna rejält.
Och vad tusan är problemet? Jag är uppväxt i Hallunda, efter Fittja är tågen knappast så fulla att sittplatserna i C30 riskerar att ta slut.
Redan efter Skärholmen minskar antalet trafikanter i vagnarna rejält.
Re: Status C30?
Ett C20-fullängdståg har 378 sittplatser. Med 5-minuterstrafik blir det 4 536 sittplatser per timme. Enligt resandestatistiken från 2019 är sittplatserna slut efter Bredäng vid jämn fördelning. Ett C30-fullängdståg har 280 sittplatser. Med 5-minuterstrafik blir det 3 360 sittplatser per timme. I så fall är sittplatserna slut redan efter Vårberg.M224 skrev:Har SL återgått till 5 min trafik till Norsborg eller vänder fortfarande varannat tåg i Alby. I sådana fall kan SL börja där!
Och vad tusan är problemet? Jag är uppväxt i Hallunda, efter Fittja är tågen knappast så fulla att sittplatserna i C30 riskerar att ta slut.
Redan efter Skärholmen minskar antalet trafikanter i vagnarna rejält.
Restiden mellan Vårberg och T-Centralen är cirka 26 minuter. Det är på tok för lång restid som ståplatsresenär. Kollektivtrafikplan 2050 anger att "ståplats kan accepteras för resor där ståendet som mest uppgår till 15-20 min av resan". C30 är helt enkelt fel vagntyp för den långa Norsborgsgrenen.
Re: Status C30?
Tunnelbana är helt enkelt fel trafikslag för den långa linjen till Norsborg!
upplyser
Thomas K Ohlsson
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Status C30?
Vilket trafikslag hade varit bättre? Den långa linjen till Norsborg är ju inte lämpad för ett högt ståplatsutnyttjande, vilket utesluter både pendeltåg och lokalbanor (båda har högre ståplatsutnyttjande än tunnelbanan). Det är väl snarare trafikeringen som är fel.TKO skrev:Tunnelbana är helt enkelt fel trafikslag för den långa linjen till Norsborg!
Norsborgsgrenen har ungefär samma belastning söder om Liljeholmen som Hässelbygrenen har väster om Alvik, men bara hälften så många tåg. Lösningen är alltså fler tåg.
C30 passar bättre på korta linjer, d.v.s. på resten av röda linjen, på gröna linjen öster om Alvik samt på hela blå linjen.
Re: Status C30?
Men jag trodde det var självklart att det borde byggts en pendeltågslinje till Norra Botkyrka när det begav sej?
Hade blivit LITE kortare restider, bland annat. Och tvingat fram en 'Citybana' för länge sen...
Men nu är det som det är med den saken!
/TKO
Hade blivit LITE kortare restider, bland annat. Och tvingat fram en 'Citybana' för länge sen...
Men nu är det som det är med den saken!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Status C30?
Det har aldrig funnit kapacitet för en tredje pendeltågslinje i Stockholm, varken söder om stan eller norr om stan. Beläggningen på tågen skulle vara helt oacceptabel.TKO skrev:Men jag trodde det var självklart att det borde byggts en pendeltågslinje till Norra Botkyrka när det begav sej?
Hade blivit LITE kortare restider, bland annat. Och tvingat fram en 'Citybana' för länge sen...
Men nu är det som det är med den saken!
Röda linjen har trots allt mindre trängsel än Citybanan med befintliga pendeltågslinjer, och det är enbart Södertälje som vill ha en andra tågtunnel...
Norsborgsgrenen behöver samma trafikutbud som Hässelbygrenen. Grenarnas belastning är ju i princip lika. Där finns problemet. Då är lösningen en ny stam från Liljeholmen (vare sig den fortsätter mot Fridhemsplan eller Östermalmstorg - det senare är troligen bättre). C30 förvärrar bara problemet!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7457
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Status C30?
Ordning i tråden! Den handlar om status för vagntyp C30, inte om vilket trafikslag som lämpar sig bäst var.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Status C30?
Sitter man längre fram i tåget på linje 13 mot Norsborg så får man sittplats. SL har ju varit så puckade att de lagt utgången längst bak på majoriteten av stationerna ut mot Norsborg. Så att den sista vagnen är mer full än de övriga. Men SL vet ju bäst jämt. Europas bästa kollektivtrafik 2005... Vilket skämt.
Re: Status C30?
Den möjligheten kan försvinna när Norsborgsgrenen börjar trafikeras av C30...M224 skrev:Sitter man längre fram i tåget på linje 13 mot Norsborg så får man sittplats. SL har ju varit så puckade att de lagt utgången längst bak på majoriteten av stationerna ut mot Norsborg. Så att den sista vagnen är mer full än de övriga. Men SL vet ju bäst jämt. Europas bästa kollektivtrafik 2005... Vilket skämt.
Re: Status C30?
Det tror jag inte ett dugg på och jag ska givetvis ta reda på det IRL och inte genom statistik.
Re: Status C30?
Hur många resor med C30 räknar du med att göra innan du kan ge oss svaret?M224 skrev:Det tror jag inte ett dugg på och jag ska givetvis ta reda på det IRL och inte genom statistik.
Re: Status C30?
Ni får bestämma eftersom det är ni som inte tror på min teori. Vad sägs om 50? Duger det? Jag bodde i Hallunda i 30 år och har således åkt dit ut tusentals gånger. Att första vagnen nu helt plötsligt skulle bli så full att ingen får sitta är bara larvigt att påstå. Ofta kan man se tomma Cx vagnar längst fram i tåget om man står i Fittja. Och nej det är inte mitt i natten.daniel_s skrev:Hur många resor med C30 räknar du med att göra innan du kan ge oss svaret?M224 skrev:Det tror jag inte ett dugg på och jag ska givetvis ta reda på det IRL och inte genom statistik.
Re: Status C30?
Det är lite roligt att jag blev idiotförklarad här tidigare när jag ifrågasatte varför de kör 10-vagnarståg i New York när vagnarna är tomma. Då fick jag spydigt till svars att det är för att det är långt ut på linjen. Nu när jag hävdar att tågen har gått om platser långt ut på Norsborgsgrenen så blir jag åter igen dumförklarad. Lite komiskt.
Re: Status C30?
Jag har inte sagt att det är något fel på din teori.M224 skrev:Ni får bestämma eftersom det är ni som inte tror på min teori. Vad sägs om 50? Duger det? Jag bodde i Hallunda i 30 år och har således åkt dit ut tusentals gånger. Att första vagnen nu helt plötsligt skulle bli så full att ingen får sitta är bara larvigt att påstå. Ofta kan man se tomma Cx vagnar längst fram i tåget om man står i Fittja. Och nej det är inte mitt i natten.daniel_s skrev:Hur många resor med C30 räknar du med att göra innan du kan ge oss svaret?M224 skrev:Det tror jag inte ett dugg på och jag ska givetvis ta reda på det IRL och inte genom statistik.
Om du gör t ex 50 resor för att sedan kunna lämna rapport om hur det gick så är det ju dock strängt taget statistik du ägnar dig åt. Och då blir det ju intressant att ställa följdfrågor om när på dygnet du reser, osv, för att avgöra hur generaliserbar din statistik är.
C30 är för all del inte helt jämförbar med Cx eftersom man efter påstigningen kan fortsätta till en sittplats över 50 meter från den dörr där man klev in. Bättre är väl att jämföra med hur det ser ut i C20, men med skillnaden i antal sittplatser i åtanke.
Re: Status C30?
Det lär gå blandat med tåg ett bra tag framöver på röda linjen. Det är nu lite drygt två år sedan jag fotade leveransen av 2305 i Marievik i juni 2018 och ännu har inte tågen börjat att gå i ordinarie trafik.
De tider jag kommer att åka blir vad jag kallar rusningstrafik, d.v.s. efter att jag slutar mitt jobb kl 16:30-17. Nu råder ju Coronatider så det är ingen mening med att börja projektet nu då det är extraordinära tider.
De tider jag kommer att åka blir vad jag kallar rusningstrafik, d.v.s. efter att jag slutar mitt jobb kl 16:30-17. Nu råder ju Coronatider så det är ingen mening med att börja projektet nu då det är extraordinära tider.
Re: Status C30?
Generellt sett är resandet mer utspritt på eftermiddagen än på förmiddagen, varför eftermiddagens maxtimme brukar ha lägre belastning än förmiddagens maxtimme. Således behöver skribenten stiga upp väldigt tidigt på morgonen för att kunna göra relevanta observationer på andra linjer än skribentens egna. Jag antar nämligen att skribenten som "åker varje dag mellan Hägerstensåsen och Universitet" inte bor längs Norsborgsgrenen...M224 skrev:Det lär gå blandat med tåg ett bra tag framöver på röda linjen. Det är nu lite drygt två år sedan jag fotade leveransen av 2305 i Marievik i juni 2018 och ännu har inte tågen börjat att gå i ordinarie trafik.
De tider jag kommer att åka blir vad jag kallar rusningstrafik, d.v.s. efter att jag slutar mitt jobb kl 16:30-17. Nu råder ju Coronatider så det är ingen mening med att börja projektet nu då det är extraordinära tider.