Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hechtwagen skrev:Vad anser ni att begreppet "levererad" betyder?
Vad gäller till exempel C30 så är det en flerstegsraket som börjar med att vagnen kommer till tunnelbanans spårområde - den rent fysiska leveransen till dess framtida "arbetsplats". Sedan skall den testas så att allt fungerar enligt beställningsspecifikationen, inklusive att köras ett specificerat antal kilometer utan något fel uppstår. När allt är uppfyllt så kan SL/tf meddela att man accepterat att vagnen uppfyller alla krav och att man officiellt tagit emot vagnen.
Här uppstår numera ett problem. Det finns även ett avtal mellan SL/tf och operatören (MTR) om vad som gäller för att C30 skall anses redo för operatören att ta över driftansvaret för vagnen. Läget idag känner jag ej till, men under senvåren hade SL/tf accepterat leveransen men MTR ansåg att vagnen ännu inte uppfyllde vad som reglerats i avtalet mellan SL/tf och MTR.
Hur långt ska den köras innan den får trafiktillstånd? Vagnmodellen eller varje vagn? SL/TF eller Transportstyrelsens krav? Det sista skulle vara enklast att lösa om TF hade bättre resurser att upphandla. Man byter ut en trilskande operatör!
218 skrev:
Hur långt ska den köras innan den får trafiktillstånd? Vagnmodellen eller varje vagn? SL/TF eller Transportstyrelsens krav? Det sista skulle vara enklast att lösa om TF hade bättre resurser att upphandla. Man byter ut en trilskande operatör!
Är det inte enklare att mer uppriktigt att uppfylla det avtal man ingått?
Hechtwagen skrev:- - - >8 Man byter ut en trilskande operatör!//218
Det finns rätt mycket datorer och programvara på C30. Vem tror du har bäst kompetens på att bedöma om programvaran är så tillförlitlig att man vågar sätta ut vagnarna i trafik med trafikanter ombord? Idag har datorer och programvara hand om så mycket av säkerheten i fordonet och på banan att man måste vara helt säker på att det inte finns några programmeringsfel i programmen, eller felaktigheter i kommunikationsprotokollen och de telegram som sänds mellan alla enheter.
För varje programversion har man hittat nya fel, så även om gamla fel rättats till så har nya skapats. Det är bara att iterera tills alla fel är borta och inga nya tillkommit. Det tar tid att skriva om program.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
C12C3C3C12 skrev:Började att köra på Bana 2 1972, några år efter det kom C6:orna, fanns när L13 förlängdes till Norsborg. C6 till C9 fanns ju på Bana 3 som öppnades 1975 om jag kommer ihåg rätt.
Givetvis var det även vi förare som skulle lära oss dom eftersom dom avvek betydligt från C4-C5 innan dom kom ut i trafik.
Hur mycket avvek de från prototypen C4 2460?
//218
Jag var ju på Liljeholmen - Nyboda, C2-2450 gick ju stadigt på L19 som kördes av Hovet med fast plåtskylt som destination söderut. Har för mig att det var en C2 ej C4 som hytten var ombyggd på.
Hechtwagen skrev:- - - >8 Man byter ut en trilskande operatör!//218
Det finns rätt mycket datorer och programvara på C30. Vem tror du har bäst kompetens på att bedöma om programvaran är så tillförlitlig att man vågar sätta ut vagnarna i trafik med trafikanter ombord? Idag har datorer och programvara hand om så mycket av säkerheten i fordonet och på banan att man måste vara helt säker på att det inte finns några programmeringsfel i programmen, eller felaktigheter i kommunikationsprotokollen och de telegram som sänds mellan alla enheter.
För varje programversion har man hittat nya fel, så även om gamla fel rättats till så har nya skapats. Det är bara att iterera tills alla fel är borta och inga nya tillkommit. Det tar tid att skriva om program.
Du diskuterar som om vagnarnas utrustning bestämdes av gud. Det är ju faktiskt så att det finns en upphandlare som ska förhandla och lämna en spec på vad man vill ha! Vem tror du skulle acceptera att köpa en bil som måste lagas i flera år innan man kan börja använda den! Det är faktiskt ett mycket berättigad krav att en sådan investering skall kunna användas inom rimlig tid på det sett som det är avsett för.
218 skrev:
Hur långt ska den köras innan den får trafiktillstånd? Vagnmodellen eller varje vagn? SL/TF eller Transportstyrelsens krav? Det sista skulle vara enklast att lösa om TF hade bättre resurser att upphandla. Man byter ut en trilskande operatör!
Är det inte enklare att mer uppriktigt att uppfylla det avtal man ingått?
Fast nu var det ju operatören som ansågs som trilskande med avvikande uppfattning om avtalets innebörd.
Naturligtvis är det väl alltid bäst om båda parter är överens.
218 skrev:
Hur långt ska den köras innan den får trafiktillstånd? Vagnmodellen eller varje vagn? SL/TF eller Transportstyrelsens krav? Det sista skulle vara enklast att lösa om TF hade bättre resurser att upphandla. Man byter ut en trilskande operatör!
Är det inte enklare att mer uppriktigt att uppfylla det avtal man ingått?
Fast nu var det ju operatören som ansågs som trilskande med avvikande uppfattning om avtalets innebörd.
Naturligtvis är det väl alltid bäst om båda parter är överens.
//218
På vilket sätt är MTR mer "trilskande" än SL? Kan lika gärna vara SL som är trilskande då man har en avvikande uppfattning om avtalets innebörd.