Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
AngelicaE
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 05 maj 2020 14:05

Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av AngelicaE »

Hej jag ska skriva min b-uppsats om kvinnor inom Spårvägsbolaget och undrar om någon har något att tillföra?
Angelica
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av 1 »

AngelicaE skrev:Hej jag ska skriva min b-uppsats om kvinnor inom Spårvägsbolaget och undrar om någon har något att tillföra? Angelica
Nä, vi på "Norra Bolaget" trivs bra, där vår chef Vagnmästare Ljunggren kanske ibland är lite elak, men samtidigt "hård men rättvis". Vi har hört att man på "Södra Bolaget" bara behöver arbeta 10 timmar på lördagarna, så många av oss funderar på att söka dit.

Hälsar / Lena
1905-SNS-Norrstationen.jpg
1905-SNS-Norrstationen.jpg (87.27 KiB) Visad 6008 gånger
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av Odd »

Jag har väl egentligen inget att tillägga om hur det var förr, men generellt så har jag en känsla av att kvinnor i allmänhet kör bättre och är inblandade i färre incidenter, än män, i dagens spårvägstrafik i Stockholm.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av daniel_s »

AngelicaE skrev:Hej jag ska skriva min b-uppsats om kvinnor inom Spårvägsbolaget och undrar om någon har något att tillföra?
Angelica
Vilket spårvägsbolag? Det finns massor att tillföra. Men man ska ju börja i rätt ände :-)
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av Joakim W »

Hör med Mimmi Mickelsen, ordförande i Svenska Spårvägssällskapet, hon har rätt bra koll på kvinnor och spårvägar om jag får säga det själv!

https://www.sparvagssallskapet.se/styrelsen/
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
AngelicaE
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 05 maj 2020 14:05

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av AngelicaE »

Det har du rätt i Daniel_S!

Jag koncentrerar mig på AB Stockholms Spårvägsbolag, mest för att kunna avgränsa arbetet.

Tack alla som svarar med tips!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av daniel_s »

AngelicaE skrev:Det har du rätt i Daniel_S!

Jag koncentrerar mig på AB Stockholms Spårvägsbolag, mest för att kunna avgränsa arbetet.

Tack alla som svarar med tips!
Ok menar du då AB Stockholms spårvägar åren 1916-67 (idag AB SL) eller dagens AB Stockholms spårvägar?

Gäller det det första bolaget, så finns det väldigt mycket historiskt material, allt från kvalitativa berättelser till årsredovisningar och annan statistik med bl a uppgifter om personalens fördelning m m. Kruxet just nu är att mycket av detta ligger i Spårvägsmuseets bibliotek som vanligtvis är lätt tillgängligt men inte alls nu! Vad som finns går i de flesta fall att söka fram på museets hemsida under Samlingar.

Gäller det nuvarande bolag med samma namn, så finns det ju kontaktuppgifter här på sajten till bolaget :-)
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av Stefan Widén »

Det finns en del publicerat om kvinnornas intåg i spårvägsvärlden. Det var som vanligt under kriget som det behövdes personal. Jag håller främst på spårvägsmuseet som kan ha medarbetare trots att arkivet är nedpackat kan få fram uppgifter.

När det häller Nuvarande Stockholms Spårvägar hade vi under museitiden dvs mellan 1991 - 2009 ett par st kvinnor verksamma. När Spårväg City startade 2010 var målet att få en större andel kvinnor. Jag tror att vi ligger på ca 60/40 just nu, ska kolla det.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
AngelicaE
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 05 maj 2020 14:05

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av AngelicaE »

Jag har bestämt mig för att begränsa mig till AB Stockholms spårvägar 1916-67.
Spårvägsmuseet har jag hjälpt till att packa ihop så jag har en rätt bra idé om var jag ska leta i arkiv och samling. Väldigt synd att jag inte fotograferade något som kan hjälpa just nu.:D Tyvärr så är det mest stadsarkivet och Stockholmskällan som jag kommer åt just nu.
Jag har inte hunnit kolla om jag kommer åt äldre ex av tidningsartiklar på KB, men tyvärr räknas man ju inte som forskare när man skriver b-uppsats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av Hechtwagen »

Notera att det i Uppsala fanns kvinnor som körde spårvagn under andra världskriget, det fanns det inte i Stockholm!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av Harald »

Det berodde väl på att man inte hade konduktörer i Uppsala. Om kvinnor skulle ersätta inkallade män måste det bli som förare. I Stockholm fick de bli konduktörer och så fick några manliga konduktörer förarutbildning.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av Stefan Isaksson »

Jag har inget att tillföra om kvinnorna på SS, däremot la jag märke till ett par saker om kvinnor på föregångarna SSB och SNS.
Nu var det ett tag sedan, och jag har inte pappren tillgängliga men: trafikpersonal fanns inte men det fanns några på kontoret (och så vagnstäderskorna förstås).
En av dem, normalt kontorist/kassörska på SSB, hoppade in som vikarie för kassachefen på dennes semester. Det borde temporärt gjort henne till en av bolagets högsta tjänstemän. För fyra veckors inhopp fick hon en gratifikation på 50:- vilket bör ha motsvarat en halv månadslön för en kusk (och jag förutsätter att hon dessutom fick sin ordinarie lön). Det var på 1800-talet kommer ej ihåg år.

1908 anställde SNS döttrarna till Carl Gundersen, den ena som telefonist och den andra som kontorist. Flickorna var inte särskilt gamla, 17 och 20 om jag kommer ihåg rätt. Lönen var trots det ca 1000:- om året och inte långt från en förarlön. Möjligen tjänade de mer än konduktörerna.
Nu var förvisso Gundersen bolagets högsta tjänsteman, så löneförhandlingarna kan ha skett med viss tyngd.
Åtminstone tror jag Gundersen var tjänsteman, 1905 befordrades han, eller snarare fick en ny titel, för att distansera honom från övriga avdelningschefer (spåravdelningen, stallet och så). De senare räknades som arbetare. Då tog det eld hos en styrelseledamot som tyckte att VD Hjortzberg inte hade rätt att göra detta, vilket ledamoten utbredde sig om i en lång inlaga inskriven i styrelseprotokollen (vilket gjorde just det protokollet till det utan jämförelse längsta under hela hästspårvagnstiden). Jag tror det bidrog till att Hjortzberg slutade som VD ett par månader senare.

Huruvida flickorna Gundersen följde med till SS vet jag inte, men både Carl Gundersen och Hjortzberg gjorde det, den sistnämnde som teknisk chef och tillförordnad VD.

SI

P.S. Mina källor är hämtade från SSA
AngelicaE
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 05 maj 2020 14:05

Re: Kvinnor inom Spårvägsbolaget.

Inlägg av AngelicaE »

Tack så mycket Stefan Isaksson. Alltid bra att ha ungefärliga årtal och namn. Mycket lättare att söka efter konkreta uppgifter.
Angelica
Skriv svar