Det skulle vara intressant att veta hur många här som faktiskt har cyklat på aktuell sträcka. Cykelbanan vid Essingeleden är kraftigt underdimensionerad, ligger obehagligt nära den dundrande biltrafiken och har förskräckligt låga räcken. Cykel är helt enkelt inget attraktivt alternativ på den sträckan. Det är däremot Tvärbanan - och bilen.Hans Wibacke skrev:Den totala cykelsträckan kan också minska. När det gäller Tvärbanan så tror jag att detta är en påtaglig risk eftersom avstånden är relativt korta. Folk som i dag cyklar hela vägen kanske "latar sig" och tar spårvagnen en jobbig bit av sträckan. Framför allt om vädret försämras under dagen.Enceladus skrev:[...] Sedan kan den totala cykelsträckan öka om fler kombinationsresor görs.
Fler "kombinationsresor" leder hursomhelst till fler cyklar på kollektivtrafikens fordon... Övriga effekter på såväl hälsa som bilanvändande förefaller i alla fall för mig diffusa.
Cyklar på Tvärbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Cyklar på Tvärbanan
Re: Cyklar på Tvärbanan
Parkeringskrav ger dyrare boendeAnders Hanquist skrev:Om cyklister ska vara "första klassens medborgare" vilka ska tillhöra andra och tredje klassen? Många bilister håller nog inte med om att de är särskilt subventionerade, utan betraktar sig som "mjölkkor" för stat och kommun. Stöldbegärligheten löser man inte genom att alla "släpar med sig" sina cyklar överallt utan genom olika sätt att låsa fast dem på lämpliga ställen.
Fundera på hur mycket lägenheter skulle behöva kosta om alla cyklister och kollektivtrafikresenärer blev bilister...UNT skrev:En extra kostnad på upp till 400 000 kronor per lägenhet. Det är priset för kommunens parkeringsnorm.
Dagens regler innebär att byggherren måste ordna 0,8 parkeringsplatser per lägenhet som är 2 rum och större och 0,2 platser per lägenhet upp till 1,5 rum och kök.
Kostnaden för detta läggs på alla lägenheter medan de som utnyttjar parkeringarna betalar en kraftigt subventionerad avgift. Kostnaden för att bygga en parkeringsplats i ett underjordiskt garage, vilket är en vanlig lösning, är omkring 500 000 kronor, vilket ger en merkostnad på 400 000 kronor för lägenheter över 46 kvadratmeter eller 2 rum och kök och 100 000 kronor för mindre lägenheter.
(För övrigt är kommunal parkeringsnorm ett väldigt bra exempel på nolltaxa - alla betalar för tjänsten, oavsett vem som använder den.)
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Cyklar på Tvärbanan
Ja jag har, och ganska många gånger och har då åkt från Alvik och fortsatt till Vinterviken och sedan längs stränderna ner till Slagsta färja och så upp igen över Mälaröarna. En förträfflig tur som rekommenderas, men inte för bilister för det finns ingen bilväg på första bron, bara spårväg cykel och gång. Inte på minsta sätt har jag upplevt brosträckorna som obehagliga. Vad jag kan förstå av bilden så är det någon tilfällig avstängning för reparation av cykelbanan eller så. Så ser det inte ut i normala fall.Enceladus skrev:[q
Det skulle vara intressant att veta hur många här som faktiskt har cyklat på aktuell sträcka. Cykelbanan vid Essingeleden är kraftigt underdimensionerad, ligger obehagligt nära den dundrande biltrafiken och har förskräckligt låga räcken. Cykel är helt enkelt inget attraktivt alternativ på den sträckan. Det är däremot Tvärbanan - och bilen.
Re: Cyklar på Tvärbanan
Cykel tillåts redan idag i högtrafik, vill du ändra på detts?Även om det förekommer varierande arbetstider sker den mesta vardagspendlingen under högtrafik. Ska cyklar tilllåtas på SL:s färdmedel även då?
Hur många "vardagspendlare" är betjänta av möjligheten cykel-SLtrafik-cykel?
undrar
Thomas K Ohlsson
Re: Cyklar på Tvärbanan
Byt ut cykel mot barnvagn, vad är kostnaden? Att folk rör på sig är en samhällsvinst, men visa verkar vilja att man ska välja bilen och stillasittande istället.TKO skrev:Kan någon räkna ut hur mycket större samhällskostnaden är för en pendeltågsresenär med cykel jämfört med en utan!?!?Enceladus skrev:I Köpenhamns S-tåg tillåts cyklar även i rusningen. Stockholms pendeltåg har inte så värst många fler resenärer, men däremot halva turtätheten. Det är den låga ambitionsnivån som orsakar dessa begränsningar. Köpenhamn visar ju att det är fullt möjligt att få plats med både cyklar och cirka 400 000 resenärer per dag på en bana.Hans Wibacke skrev:På de uppräknade pendeltågssträckorna får man ta med en "vanlig" cykel även under rusningstid. Reglerna för cykel i kollektivtrafiken utgår väl snarare från när och var det kan tänkas finnas tillräckligt med plats, på ett säkert sätt. I praktiken är det främst fritidscyklande personer utmed pendeltågsnätet som SL "tänkt" på. Men du kanske menade att SL tänkt på att underlätta vardagspendlingen för stockholmarna genom att inte tillåta cyklar där och när cyklar inte får plats? I så fall har du nog helt rätt.
Sedan ska fritidsresor inte underskattas. Ju bättre möjligheter det finns att cykla och åka med kollektivtrafiken hela tiden, desto färre bilägare behöver subventioneras av de som inte har bil. Troligen är dessa satsningar självfinansierande!
/TKO
Re: Cyklar på Tvärbanan
Hans Wibacke skrev:Vardagspendlare på följande pendeltågssträckor i så fall:BSB101 skrev:Jag tror inte att det är främst Gotlandsresenärer man tänkt på utan att underlätta vardagspendlingen för stockholmarna.Anders Hanquist skrev:Det är ju också så att pendeltågen går längre sträckor (för långa för många att cykla). Framför allt tänker man kanske på folk som ska cykelsemestra på Gotland.
Nynäshamn - Västerhaninge
Bålsta - Jakobsberg
Södertälje centrum - Tumba
Gnesta - Södertälje centrum
På de uppräknade pendeltågssträckorna får man ta med en "vanlig" cykel även under rusningstid. Reglerna för cykel i kollektivtrafiken utgår väl snarare från när och var det kan tänkas finnas tillräckligt med plats, på ett säkert sätt. I praktiken är det främst fritidscyklande personer utmed pendeltågsnätet som SL "tänkt" på. Men du kanske menade att SL tänkt på att underlätta vardagspendlingen för stockholmarna genom att inte tillåta cyklar där och när cyklar inte får plats? I så fall har du nog helt rätt.
Jag menade det jag skrev. Gotlandsresenärerna var nog inte den främsta grupp nnan tänkte på när beslutade tillåta cykel.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Cyklar på Tvärbanan
Jag har ingen aning om den specifika motiveringen att tillåta cyklar på pendeln. Jag minns inte heller när det blev tillåtet att medföra sådana. Men "förr i tiden" när det gick SJ-tåg (eller ännu tidigare SNJ-tåg) till Nynäshamn så gick det väl att pollettera cyklar och annat till Nynäshamn precis som till vilken annan ort som helst på det nationella järnvägsnätet. Sen blev det SL och därmed lokaltrafik och samma regler som i övrigt inom Stockholm län. Jag har för mig att det under en tid gick särskilda lastbilar som man kunde skicka cyklar med ner till Nynäshamn, just med tanke på Gotlandsturister. Nog borde den problematiken ha diskuterats inom landstinget/SL eftersom det ju är populärt att cykelsemestra på Gotland och att Nynäshamn ändå ligger en bit från Stockholm. Men om det var en tung anledning till beslutet vet jag som sagt inte. Men kombinationen av detta särskilda behov, pendeltågsnätets omfattande utsträckning (jämfört med tuben, t ex) och de större fordonen (jämfört med tub, spv och buss) borde rimligen ha varit argument för att göra detta undantag från cykelförbud inom SL-trafiken.
Re: Cyklar på Tvärbanan
Cyklistbloggen tar upp ämnet här: Räkna inte med SL
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Cyklar på Tvärbanan
Nä. Köp en elcykel istället. Eller uppgradera din gamla hoj: https://www.nyteknik.se/fordon/byt-ut-f ... el-6989396bark skrev:Cyklistbloggen tar upp ämnet här: Räkna inte med SL
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Cyklar på Tvärbanan
På den tiden Ulf Adelsohn var kommunikationsminister (1979 - 81) fick han frågan om inte cyklar borde tillåtas på pendeltågen mellan Stockholm och Nynäshamn, just med tanke på cykelturismen på Gotland. Ulf visade upp samma glada leende som vanligt och utbrast "hyr cykel i Visby istället"!Anders Hanquist skrev:Jag har ingen aning om den specifika motiveringen att tillåta cyklar på pendeln. Jag minns inte heller när det blev tillåtet att medföra sådana. Men "förr i tiden" när det gick SJ-tåg (eller ännu tidigare SNJ-tåg) till Nynäshamn så gick det väl att pollettera cyklar och annat till Nynäshamn precis som till vilken annan ort som helst på det nationella järnvägsnätet. Sen blev det SL och därmed lokaltrafik och samma regler som i övrigt inom Stockholm län. Jag har för mig att det under en tid gick särskilda lastbilar som man kunde skicka cyklar med ner till Nynäshamn, just med tanke på Gotlandsturister. Nog borde den problematiken ha diskuterats inom landstinget/SL eftersom det ju är populärt att cykelsemestra på Gotland och att Nynäshamn ändå ligger en bit från Stockholm. Men om det var en tung anledning till beslutet vet jag som sagt inte. Men kombinationen av detta särskilda behov, pendeltågsnätets omfattande utsträckning (jämfört med tuben, t ex) och de större fordonen (jämfört med tub, spv och buss) borde rimligen ha varit argument för att göra detta undantag från cykelförbud inom SL-trafiken.
Det är iofs. fullt möjligt att cykla från Stockholm till Nynäshamn, fastän det tar förstås några timmar. Det har jag själv gjort flera gånger. Och det var före elcykeltiden.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Cyklar på Tvärbanan
Det finns en träffande kommentar i kommentarsfältet:bark skrev:Cyklistbloggen tar upp ämnet här: Räkna inte med SL
Stockholmstrafiken har en väldigt ojämn standard. Tunnelbanan är hyfsat bra och båtarna är exotiska, men resten av trafiken är i flera avseenden undermålig. I takt med att tunnelbanans andel av kollektivtrafiken minskar blir det allt mer uppenbart hur naken kejsaren faktiskt är.Mango Mingo skrev:Bra tajming med lite gnäll på Stockholmstrafiken. Tyckte det var väldigt märkligt att ni skrev häromdagen om att det var ”ett av världens förmodligen bästa kollektivtrafiksystem”. Fattar inte att svenskar tänker alltid såhär - typ reflexivt att allt här måste vara ’bäst i världen’.
Jag har bott i Stockholm i några år och tycker kollektivtrafiken är det sämsta som jag har upplevt - och jag har t.o.m. bott i London. Kanske om man slutade med att utgångspunkten är att allt svenskt är automatiskt bäst, så skulle vi äntligen se några riktiga förbättringar.
Det är samma sak med cykelinfrastrukturen. Det räcker med en tur till Köpenhamn eller Amsterdam för att få den insikten...
Re: Cyklar på Tvärbanan
Jag gör det ett par gånger i månaden, mellan Johannesfred och Liljeholmen.Enceladus skrev:Det skulle vara intressant att veta hur många här som faktiskt har cyklat på aktuell sträcka. Cykelbanan vid Essingeleden är kraftigt underdimensionerad, ligger obehagligt nära den dundrande biltrafiken och har förskräckligt låga räcken. Cykel är helt enkelt inget attraktivt alternativ på den sträckan. Det är däremot Tvärbanan - och bilen.Hans Wibacke skrev:Den totala cykelsträckan kan också minska. När det gäller Tvärbanan så tror jag att detta är en påtaglig risk eftersom avstånden är relativt korta. Folk som i dag cyklar hela vägen kanske "latar sig" och tar spårvagnen en jobbig bit av sträckan. Framför allt om vädret försämras under dagen.Enceladus skrev:[...] Sedan kan den totala cykelsträckan öka om fler kombinationsresor görs.
Fler "kombinationsresor" leder hursomhelst till fler cyklar på kollektivtrafikens fordon... Övriga effekter på såväl hälsa som bilanvändande förefaller i alla fall för mig diffusa.
Det fungerar bra, förutom sträckan mellan Alvik och Alvik Strand, där man antingen måste ta en omväg på ca 400 meter eller gå med cykeln (om man inte vågar cykla) på en skogsstid ca 120 meter, alternativet att bära upp cykeln för trapporna som finns. Det skulle vara så enkelt att anordna en liten cykelväg från Gustavslundsvägen till Alvik Strand.
Sträckan mellan Stora Essingen och Gröndal är inte heller kul och jag undrar varför man inte helt enkelt byggde en G/C-bana här när man ändå byggde spårvägsbron.
I övrigt så går det i stort sett cykla längs hela Tvärbanans sträckning.
Genius on call
Re: Cyklar på Tvärbanan
Stadsplaneringen i Stockholm tar ungefär lika stor hänsyn till cyklister som amerikanska städer tar till gående. Finns det cyklister? Tänkte inte på det...Odd skrev:Sträckan mellan Stora Essingen och Gröndal är inte heller kul och jag undrar varför man inte helt enkelt byggde en G/C-bana här när man ändå byggde spårvägsbron.
Re: Cyklar på Tvärbanan
Enceladus skrev:Det finns en träffande kommentar i kommentarsfältet:bark skrev:Cyklistbloggen tar upp ämnet här: Räkna inte med SL
Stockholmstrafiken har en väldigt ojämn standard. Tunnelbanan är hyfsat bra och båtarna är exotiska, men resten av trafiken är i flera avseenden undermålig. I takt med att tunnelbanans andel av kollektivtrafiken minskar blir det allt mer uppenbart hur naken kejsaren faktiskt är.Mango Mingo skrev:Bra tajming med lite gnäll på Stockholmstrafiken. Tyckte det var väldigt märkligt att ni skrev häromdagen om att det var ”ett av världens förmodligen bästa kollektivtrafiksystem”. Fattar inte att svenskar tänker alltid såhär - typ reflexivt att allt här måste vara ’bäst i världen’.
Jag har bott i Stockholm i några år och tycker kollektivtrafiken är det sämsta som jag har upplevt - och jag har t.o.m. bott i London. Kanske om man slutade med att utgångspunkten är att allt svenskt är automatiskt bäst, så skulle vi äntligen se några riktiga förbättringar.
Det är samma sak med cykelinfrastrukturen. Det räcker med en tur till Köpenhamn eller Amsterdam för att få den insikten...
Att Köpenhamn och Amsterdam både har en annan topografi och ett annat klimat jämfört med Stockholm har naturligtvis inget med skillnaden i cykelanvändningen att göra? Vilket i sin tur inte alls påverkar behovet av utbyggd cykelinfrastruktur...
Återigen tar skribenten ett gnälligt blogginlägg som någon sorts faktabakgrund. Hur lätt är det t ex att ta med sej cyklar i kollektivtrafiken i London?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Cyklar på Tvärbanan
Det är svårt att åka kollektivt med ett litet barn utan att ta med barnvagn.BSB101 skrev:Byt ut cykel mot barnvagn, vad är kostnaden? Att folk rör på sig är en samhällsvinst, men visa verkar vilja att man ska välja bilen och stillasittande istället.TKO skrev: Kan någon räkna ut hur mycket större samhällskostnaden är för en pendeltågsresenär med cykel jämfört med en utan!?!?
/TKO
Det är inte svårt för en vuxen att åka kollektivt utan att ta med en cykel.
Dessutom är de flesta "barnvagnsresor" under högtrafik korta - från hemmet till dagis och tillbaka. Inte från Sollentuna till Flemingsberg eller så... och titta nästa gång du åker med SL under högtrafik hur många barnvagnar du ser, det är inte många.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Cyklar på Tvärbanan
Menar skribenten att det egentligen inte finns några hinder, utan att det bara anses att behovet saknas?TKO skrev:Det är svårt att åka kollektivt med ett litet barn utan att ta med barnvagn.
Det är inte svårt för en vuxen att åka kollektivt utan att ta med en cykel.
Dessutom är de flesta "barnvagnsresor" under högtrafik korta - från hemmet till dagis och tillbaka. Inte från Sollentuna till Flemingsberg eller så... och titta nästa gång du åker med SL under högtrafik hur många barnvagnar du ser, det är inte många.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Cyklar på Tvärbanan
Ja tycker dock inte man kan jämföra (eller jämställa) cyklar och barnvagnar oberoende av vilket som anses ta mest plats. Att barnvagnar ska få medtagas är närmast självklart, men cykelns plats i kollektivtrafikfordon är tveksam. Av skäl jag tidigare försökt utveckla (längre avstånds, större fordon och Nynäshamn/Gotland-kopplingen) kan undantag göras för just pendeltåg. Så funkar det väl i nuläget och därför bör nuvarande regler gälla framgent.
Re: Cyklar på Tvärbanan
Här är ett annat gnälligt blogginlägg: Stockholm kan bli nästan helt bilfritt – men då krävs politisk viljaTKO skrev:Att Köpenhamn och Amsterdam både har en annan topografi och ett annat klimat jämfört med Stockholm har naturligtvis inget med skillnaden i cykelanvändningen att göra? Vilket i sin tur inte alls påverkar behovet av utbyggd cykelinfrastruktur...
Återigen tar skribenten ett gnälligt blogginlägg som någon sorts faktabakgrund. Hur lätt är det t ex att ta med sej cyklar i kollektivtrafiken i London?
Det sägs att den enögde är kung i de blindas rike. Det passar ju bra i Sverige som tycks ha blivit de hemmablindas land!DN skrev:”Stockholm har en självbild av vi är klimatsmarta men vi ligger långt efter, vilket är sorgligt”, säger Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare vid KTH. ”Det är inte bara en klimatfråga utan handlar främst om livskvalitet. Hela Stockholms gatunät är fortfarande belamrat av bilar och parkering. Det finns en massa subventioner av biltrafik — reseavdrag, förmånsbilar, skatteavdrag. Parkering är långt ifrån marknadsmässigt prissatt. Byggandet av p-platser läggs på alla bostäder och gör det dyrare även för dem som inte har bil. Kostnader för biltrafiken betalas av alla skattebetalare. Systemet bygger fortfarande på en femtiotalsfilosofi om allas rätt till bil.”
”I Sverige lever vi också kvar i en lite pinsam amerikaniserad bild av bilen som statussymbol”, fortsätter Alexander Ståhle. ”I exempelvis Sydostasien har man kommit bort från det där.”
Land efter land begränsar biltrafiken på grund av coronapandemin. Sverige gör motsatsen. Varför?
Lite självkritik kan vara på sin plats! Även bilkramaren Daniel Helldén erkänner att "Köpenhamn och Amsterdam ligger decennier före med infrastruktur för cykling".DN skrev:Expertisen är enig om att vi i Sverige, i jämförelse med våra nordiska grannländer, har en maktfaktor att räkna med som bromsar omställningen till mer hållbara transporter: vår bilindustri. Industrin har investerat enormt i lobbying för utbyggnad av vägar och anpassningar av lagar och skattesystem. Fenomenet aktualiserades nyligen i och med avslöjandet att Scania har sponsrat ett politiskt förslag om satsningar på elvägar, trots att järnväg är det suveränt mest effektiva transportmedlet för godstrafik. Bilindustrins lobby är en förklaring till att en miljömässigt förkastlig tung SUV i lyxklassen är omkring hälften så dyr att äga i Sverige som i Danmark.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Cyklar på Tvärbanan
1) Vilka länder begränsar specifikt biltrafiken p g a corona? Och varför i så fall? Det är väl i kollektivtrafiken smittorisken är större. I bilen sitter man ju ensam eller med någon närstående (som man kanske ofta delar bostad med). I debatten har ju t o m föreslagits att tillfälligt slopa trängselskatten som en åtgärd mot smittspridning.Enceladus skrev: Land efter land begränsar biltrafiken på grund av coronapandemin. Sverige gör motsatsen. Varför?
2) Det coronarelaterade är ju tillfälliga åtgärder, som inte kanske har så stor bäring på hur framkomlighetsproblem för olika grupper ska lösas mer permanent.
Vi är så få som diskuterar här så det blir lätt upprepning av redan kända ståndpunkter
Re: Cyklar på Tvärbanan
Visst har Amsterdam och Köpenhamn bättre "infrastruktur" för cyklister - men det KAN ju bero på att det är fler som cyklar där.Enceladus skrev:Här är ett annat gnälligt blogginlägg: Stockholm kan bli nästan helt bilfritt – men då krävs politisk viljaTKO skrev:Att Köpenhamn och Amsterdam både har en annan topografi och ett annat klimat jämfört med Stockholm har naturligtvis inget med skillnaden i cykelanvändningen att göra? Vilket i sin tur inte alls påverkar behovet av utbyggd cykelinfrastruktur...
Återigen tar skribenten ett gnälligt blogginlägg som någon sorts faktabakgrund. Hur lätt är det t ex att ta med sej cyklar i kollektivtrafiken i London?
Det sägs att den enögde är kung i de blindas rike. Det passar ju bra i Sverige som tycks ha blivit de hemmablindas land!DN skrev:”Stockholm har en självbild av vi är klimatsmarta men vi ligger långt efter, vilket är sorgligt”, säger Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare vid KTH. ”Det är inte bara en klimatfråga utan handlar främst om livskvalitet. Hela Stockholms gatunät är fortfarande belamrat av bilar och parkering. Det finns en massa subventioner av biltrafik — reseavdrag, förmånsbilar, skatteavdrag. Parkering är långt ifrån marknadsmässigt prissatt. Byggandet av p-platser läggs på alla bostäder och gör det dyrare även för dem som inte har bil. Kostnader för biltrafiken betalas av alla skattebetalare. Systemet bygger fortfarande på en femtiotalsfilosofi om allas rätt till bil.”
”I Sverige lever vi också kvar i en lite pinsam amerikaniserad bild av bilen som statussymbol”, fortsätter Alexander Ståhle. ”I exempelvis Sydostasien har man kommit bort från det där.”
Land efter land begränsar biltrafiken på grund av coronapandemin. Sverige gör motsatsen. Varför?
Lite självkritik kan vara på sin plats! Även bilkramaren Daniel Helldén erkänner att "Köpenhamn och Amsterdam ligger decennier före med infrastruktur för cykling".DN skrev:Expertisen är enig om att vi i Sverige, i jämförelse med våra nordiska grannländer, har en maktfaktor att räkna med som bromsar omställningen till mer hållbara transporter: vår bilindustri. Industrin har investerat enormt i lobbying för utbyggnad av vägar och anpassningar av lagar och skattesystem. Fenomenet aktualiserades nyligen i och med avslöjandet att Scania har sponsrat ett politiskt förslag om satsningar på elvägar, trots att järnväg är det suveränt mest effektiva transportmedlet för godstrafik. Bilindustrins lobby är en förklaring till att en miljömässigt förkastlig tung SUV i lyxklassen är omkring hälften så dyr att äga i Sverige som i Danmark.
Studera gärna hur gatunätet byggdes ut i Stockholms förorter under 40- och 50-talen, där finns det i de flesta fall väl utbyggda cykelvägar. Vad hände sen? Jo, vuxna människor slutade cykla till jobbet! Så det är inte givet att orsakssambandet är det som cykelgnällisterna framställer - i många fall är det faktiskt det omvända...
De rätttrogna gnällisterna anser naturligtvis att man borde fortsatt bygga cykelvägar som knappast användes, på samma sätt som de nu anser att vi skall offra kapacitet i kollektivtrafiken för att ett fåtal skall kunna ta ,med sej cykeln när det regnar eller orken tryter!
Och jag har svårt att tro att det är svårigheten att ta med cyklar på bussar och tåg som gör att många avstår från att cykla, det är andra faktorer som avgör.
Men tack för lästipset - det var roligt att läsa Claes Britton! Tänk att det finns sådana universalgenier som vet precis allting bäst... fast han kanske skulle hålla sej till att skriva sponsrade "kokböcker"?
(TIPS: Om ett citat inleds med "DN skrev" förutsätter jag att det är tidningens ledarredaktion - eller i varje fall en av tidningens medarbetare - som står för åsikterna. Britton är ingetdera, han är väl nån sorts reklambyråmänniska...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!