Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
(Tror inte det finns någon tråd om detta, i alla fall inte under rätt trådrubrik.)
"Nu börjar bygget av nya Gullmarsplan"
Nu börjar arbetet synas vid Gullmarsplan. Och till sommaren kommer sträckan Gullmarsplan - Globen att stängs av.
"Parallellt pågår förstärkningsarbeten av bussdäcket vid Gullmarsplan, ett nödvändigt jobb för att man senare ska kunna göra hisschaktet." (Citat från länkad artikel.)
Det kommer nog att vara extra besvärligt vid Gullmarsplan under lång tid framåt.
"Nu börjar bygget av nya Gullmarsplan"
Nu börjar arbetet synas vid Gullmarsplan. Och till sommaren kommer sträckan Gullmarsplan - Globen att stängs av.
"Parallellt pågår förstärkningsarbeten av bussdäcket vid Gullmarsplan, ett nödvändigt jobb för att man senare ska kunna göra hisschaktet." (Citat från länkad artikel.)
Det kommer nog att vara extra besvärligt vid Gullmarsplan under lång tid framåt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Ja framförallt undrar jag - liksom tidigare - hur den övre bussterminalen skall fungera när rundkörningsmöjligheten stoppas av hissbygget. Men det är väl ett tag till man börjar med detta, först skall bjälklaget förstärkas.
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Den blir mindre helt enkelt, vilket kan få konsekvenser för trafiken. Det har ju startats en annan utredning om hur bytespunkten ska se ut på sikt.TKO skrev:Ja framförallt undrar jag - liksom tidigare - hur den övre bussterminalen skall fungera när rundkörningsmöjligheten stoppas av hissbygget. Men det är väl ett tag till man börjar med detta, först skall bjälklaget förstärkas.
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Att den blir mindre är jag med på, att det blir "helt enkelt" är jag mer tveksam till!twr skrev:Den blir mindre helt enkelt, vilket kan få konsekvenser för trafiken. Det har ju startats en annan utredning om hur bytespunkten ska se ut på sikt.TKO skrev:Ja framförallt undrar jag - liksom tidigare - hur den övre bussterminalen skall fungera när rundkörningsmöjligheten stoppas av hissbygget. Men det är väl ett tag till man börjar med detta, först skall bjälklaget förstärkas.
/TKO
(Och hur kommer det att funka med trappförbindelsen till "mittplattformen" när rundkörningen flyttas? Jaja, det har man säkert tänkt på...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Det finns ju en (sällan använd) trappa längst i söder på "mittplattformen"...TKO skrev:Att den blir mindre är jag med på, att det blir "helt enkelt" är jag mer tveksam till!twr skrev:Den blir mindre helt enkelt, vilket kan få konsekvenser för trafiken. Det har ju startats en annan utredning om hur bytespunkten ska se ut på sikt.TKO skrev:Ja framförallt undrar jag - liksom tidigare - hur den övre bussterminalen skall fungera när rundkörningsmöjligheten stoppas av hissbygget. Men det är väl ett tag till man börjar med detta, först skall bjälklaget förstärkas.
/TKO
(Och hur kommer det att funka med trappförbindelsen till "mittplattformen" när rundkörningen flyttas? Jaja, det har man säkert tänkt på...)
/TKO
Fast jag skulle hellre se att hissen kom upp i mitten av grön linjens plattform (samt därtill kom ifrån mitten av blå linjes plattform)! Och, jodå allt går om man vill! Hört talas om snedhiss?
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Nu breddar man plattformen för norrgående trafik vid Gullmarsplan, så att den kan användas för trafik på mittenspåret. Det spår som då blir oanvändart skrotas för all framtid och hissarna ner till blå linjens station berör detta spår.
"Bredare plattform på Gullmarsplan i höst"
"Bredare plattform på Gullmarsplan i höst"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
"SL rekommenderar resenärer att undvika att resa via Gullmarsplan."LÅ1 skrev:Nu breddar man plattformen för norrgående trafik vid Gullmarsplan, så att den kan användas för trafik på mittenspåret. Det spår som då blir oanvändart skrotas för all framtid och hissarna ner till blå linjens station berör detta spår.
"Bredare plattform på Gullmarsplan i höst"
Jaha... hurdådå?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Sker något under sommaren uppe på bussplanen för Tyresö/Haninge bussarna?
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Är det bara jag eller har man planerat för en gångförbindelse mellan hissschaktet och gröna linjens plattform under biljetthallen?
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Du får väl åka via Liljeholmen om du ska till Skanstull.TKO skrev:"SL rekommenderar resenärer att undvika att resa via Gullmarsplan."
Jaha... hurdådå?
/TKO
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Utmärkt tips!
Eller så tar jag 164:an, då åker jag FÖRBI Gullmarsplan så det kanske är ok?
/TKO
Eller så tar jag 164:an, då åker jag FÖRBI Gullmarsplan så det kanske är ok?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Trots SL:s uppmaning besökte jag idag Gullmarsplan.
Där förberedande arbeten för de nya snabbhissarna skall utföras är det än så länge lugnt.
Efter att ha haft felaktiga hänvisningsskyltar i ungefär ett halvår har det nu blivit nästan rätt. Men bara nästan...
Däremot har man ännu inte fixat till ljusskyltarna som visar avgående bussar. Den som följer dessa till t ex linje 168 hamnar riktigt fel!
På det hela taget har SL visat väldigt lite intresse för att uppdatera skyltar och kartor vid Gullmarsplan. Man har skickat dit några "Trafikvärdar" men dessa har emellanåt varit lika frågande som de vilsna resenärerna. Om jag påpekat detta? GISSA! Svaret blev att man var medveten om alla felaktigheter men att dessa skulle åtgärdas i höst...
eder Gullmarsplansspion
Thomas K Ohlsson
Här byggs en ny vändslinga för bussarna, ungefär hälften av hållplatskapaciteten försvinner på det övre terminalplanet.Där förberedande arbeten för de nya snabbhissarna skall utföras är det än så länge lugnt.
Efter att ha haft felaktiga hänvisningsskyltar i ungefär ett halvår har det nu blivit nästan rätt. Men bara nästan...
Däremot har man ännu inte fixat till ljusskyltarna som visar avgående bussar. Den som följer dessa till t ex linje 168 hamnar riktigt fel!
På det hela taget har SL visat väldigt lite intresse för att uppdatera skyltar och kartor vid Gullmarsplan. Man har skickat dit några "Trafikvärdar" men dessa har emellanåt varit lika frågande som de vilsna resenärerna. Om jag påpekat detta? GISSA! Svaret blev att man var medveten om alla felaktigheter men att dessa skulle åtgärdas i höst...
eder Gullmarsplansspion
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Bara en utrymningsväg.ADDE skrev:Är det bara jag eller har man planerat för en gångförbindelse mellan hissschaktet och gröna linjens plattform under biljetthallen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
"Vi vet att vi gör fel." Bra svar!TKO skrev:Svaret blev att man var medveten om alla felaktigheter men att dessa skulle åtgärdas i höst...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Är uppfattningen att busstorget för Tyresö/Haninge bussarna inte kommer återställas efter att blå T-linjen är klar.
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Hissplaceringen gör att det inte går att ha rundkörningen så nära terminalbyggnaden som den nu är. Om den slinga som nu byggs är en permanent lösning eller om den enbart är provisorisk vet jag ej. Frågan är om någon vet - på sikt ska bussterminalen byggas om helt, eventuellt på annan plats.LasseW skrev:Är uppfattningen att busstorget för Tyresö/Haninge bussarna inte kommer återställas efter att blå T-linjen är klar.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Nä, det är väl ingen som vet. Den ombyggda ytan är alldeles för liten. Den är permanent i meningen att det inte finns några beslut att ersätta den med något annat. Den är provisorisk i meningen att den inte löser uppgiften och aldrig har haft ambitionen att lösa den, utan bara är en konsekvens av ett annat projekt.TKO skrev:Hissplaceringen gör att det inte går att ha rundkörningen så nära terminalbyggnaden som den nu är. Om den slinga som nu byggs är en permanent lösning eller om den enbart är provisorisk vet jag ej. Frågan är om någon vet - på sikt ska bussterminalen byggas om helt, eventuellt på annan plats.LasseW skrev:Är uppfattningen att busstorget för Tyresö/Haninge bussarna inte kommer återställas efter att blå T-linjen är klar.
/TKO
Ett intressant faktum är att TF:s prognoser säger att södra bussterminalen kommer att användas av dubbelt så många resenärer som Blå linjens station. Ändå får tunnelbanestationen kosta 2 miljarder utan att någon ifrågasätter det, medan bussterminalen försämras betydligt som en konsekvens, trots att bussterminalen används av så många fler.
En tydlig illustration av att tunnelbana får kosta hur mycket som helst, medan busstrafik förväntas vara mer eller mindre gratis.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
"Tunnelbanans unika status"?twr skrev:---klipp---
Ett intressant faktum är att TF:s prognoser säger att södra bussterminalen kommer att användas av dubbelt så många resenärer som Blå linjens station. Ändå får tunnelbanestationen kosta 2 miljarder utan att någon ifrågasätter det, medan bussterminalen försämras betydligt som en konsekvens, trots att bussterminalen används av så många fler.
En tydlig illustration av att tunnelbana får kosta hur mycket som helst, medan busstrafik förväntas vara mer eller mindre gratis.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Jag var rädd att det uttrycket skulle dyka upp!TKO skrev:"Tunnelbanans unika status"?twr skrev:---klipp---
Ett intressant faktum är att TF:s prognoser säger att södra bussterminalen kommer att användas av dubbelt så många resenärer som Blå linjens station. Ändå får tunnelbanestationen kosta 2 miljarder utan att någon ifrågasätter det, medan bussterminalen försämras betydligt som en konsekvens, trots att bussterminalen används av så många fler.
En tydlig illustration av att tunnelbana får kosta hur mycket som helst, medan busstrafik förväntas vara mer eller mindre gratis.
/TKO
Men det är ju så att de flesta människor inte orkar tänka så mycket. "Alla vet" att tunnelbana är bra påg rudn av hög kapacitet, mm. "Alla vet" att buss i blandtrafik är "gratis". Som alla är för tunnelbana och buss i blandtrafik.
Allting annat är konstigt och svårt att förstå. Varken det dyraste eller det billigaste? Hur kan det någonsin vara rätt svar? Så för dem som inte orkar tänka efter är bussterminaler, spårvägar, andra spårvidder... något väldigt konstigt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen
Det behöver inte alls vara oförståelse och irrationella beslut som ligger bakom resursfördelningen. Tunnelbanan ger berörda kommuner högre intäkter från markförsäljning. Samtidigt får staten momsintäkter från de bostäder som kommunerna har åtagit sig att bygga. Vem vill betala för en bussterminal som ligger i en kommun som inte ens har någon direkt nytta av den? Den gigantiska Slussenterminalen är ett megalomaniskt prestigeprojekt utan kostnadstäckning. Något liknande kommer troligtvis inte att hända igen.twr skrev:Jag var rädd att det uttrycket skulle dyka upp!
Men det är ju så att de flesta människor inte orkar tänka så mycket. "Alla vet" att tunnelbana är bra påg rudn av hög kapacitet, mm. "Alla vet" att buss i blandtrafik är "gratis". Som alla är för tunnelbana och buss i blandtrafik.
Allting annat är konstigt och svårt att förstå. Varken det dyraste eller det billigaste? Hur kan det någonsin vara rätt svar? Så för dem som inte orkar tänka efter är bussterminaler, spårvägar, andra spårvidder... något väldigt konstigt!