Gula Linjen..

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Gula Linjen..

Inlägg av TKO »

"Ni" få anse vad ni vill, jag säger bara vad jag tycker!

Några argument kan jag dock bjuda på:

- Stockholm har idag ett relativt väl utbyggt tunnelbanenät, som täcker såväl innerstaden som de flesta närförorter. Och med utbyggnaden mot Nacka täpps en lucka till.
- Vi kan därför förmoda att andra nya länkar - t ex linjen till NKS - kommer att passa väl in i ett framtida trafiksystem.
- Spårvagn på innerstadens stomlinjer har det talats länge om, men vid sidan av den konverterade museilinjen har väldigt lite hänt.
- En isolerad spårvägsstump mellan Odenplan och Solna gör därför liten nytta.
- Nyttan uppkommer först när den kan anslutas till det innerstadsnät som vi troligen aldrig kommer att få se.

Men för den som har en mer pessimistisk syn på hur framtiden för Stockholm kommer att utveckla sej ser jag bara ett alternativ, och det är att förespråka busstrafik till NKS. Det blir i billigast!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

TKO skrev:"Ni" få anse vad ni vill, jag säger bara vad jag tycker!

Några argument kan jag dock bjuda på:

- Stockholm har idag ett relativt väl utbyggt tunnelbanenät, som täcker såväl innerstaden som de flesta närförorter. Och med utbyggnaden mot Nacka täpps en lucka till.
- Vi kan därför förmoda att andra nya länkar - t ex linjen till NKS - kommer att passa väl in i ett framtida trafiksystem.
- Spårvagn på innerstadens stomlinjer har det talats länge om, men vid sidan av den konverterade museilinjen har väldigt lite hänt.
- En isolerad spårvägsstump mellan Odenplan och Solna gör därför liten nytta.
- Nyttan uppkommer först när den kan anslutas till det innerstadsnät som vi troligen aldrig kommer att få se.

Men för den som har en mer pessimistisk syn på hur framtiden för Stockholm kommer att utveckla sej ser jag bara ett alternativ, och det är att förespråka busstrafik till NKS. Det blir i billigast!

upplyser
Thomas K Ohlsson
- Spårvagn på innerstadsnätet har det pratats om länge: Visst, men vem är det som bromsar? Om (s) varit positiva så hade det varit fixat nu men man skyller hela tiden på annat. Lägg ned 7'an t.ex. så kan vi prata 4'an. Det är väl kontentan av vad de säger.
-En isolerad spårstump: Som Du skriver om gul, någonstans måste man börja.
-Nyttan kommer: Förslag har lagts fram att efter Åhléns svänga ned på Vasagatan och därifrån ta sig upp till Odenplan f.v.b. till Norra Stationsområdet och Karolinska. Det har även lagts förslag att från Odenplan ansluta vid Hakberget. Och sedan har vi 4'ans konvertering som (s) tydligen är för men ändå bromsar.

Om (s) blir positiva till att ge sina väljare högkvalitets lokaltrafik så löser det många proppar och vi har betydligt bättre lokaltrafik för alla. Nu är det mest sandlåda mellan vänster och höger. Bara för att "fel" sida kom med en idé så måste den förkastas.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

Nu tänker jag avsluta den här diskussionen för min del (och för nu) med följande råd:

- Sluta skyll på "sossarna". Högern hade makten i riksdag, landsting och staden under 8 år. Då byggdes spårväg både till Hornsberg och Värtan! Nä det gjorde man visst inte nej...

- I ett öppet samhälle är den fria debatten demokratins livsluft. Det är därför värdefullt att vi låter våra idéer mötas på många platser, till och med i ett begränsat forum som detta.

- MEN, det är inte speciellt troligt att vi lyckas övertyga våra meningsmotståndare till den milda grad att de byter åsikt. Och även om detta sker blir förmodligen påverkan på samhällsutvecklingen tämligen ringa.

Nej den som verkligen vill påverka måste göra det i andra kanaler. Den politiska vägen till exempel. Jag uppmanar därför alla "spårvägsvänner" med hemvisst på högerkanten att engagera sej i något av alla de högerpartier som finns (högerhögern, mittenhöger, frihetshögern och fromhetshögern) och där verka för en återgång till den spårvägseufori som rådde när S:t Chrille stog vid kontrollern. Medlemsaktiviteten i dessa partier brukar inte vara så stor så det krävs inte så väldigt mycket för att få ett icke obetydligt inflytande. Och om det inte räcker så kan nog den (fd) store ledaren tipsa om hur man genom att välja rätt lokalförening för sitt medlemskap och engagemang lätt kan blåsa upp sitt inflytande!

Mitt råd är naturligtvis riktat till en vidare krets än Herr Lind i Åsbro, det lär ju inte vara aktuellt med en spårvägsutbyggnad i Askersunds kommun än på många år...

Kram
Thomas

-
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Askersunds Kommun har visserligen haft en lätt diskussion om spårväg till Lerbäck men det är nog inte så troligt att man kommer längre där. Lite realist måste man vara. Däremot så koncentrerar vi oss på ett tågstopp i Åsbro!

Varför drar Du Dig alltid undan när vi tar upp (s) ointresse för spårväg?
Oftast har det varit olika majoriteter i Landsting och Stad och då blir det svårt att få igenom något.
Jag har också frågat varför (s) anser att dyr tunnelbana är bra med billig spårväg dåligt? Bevisat är att man får betydligt mer för pengarna vid spårvägsbygge samt att det ger en bättre komfort - på ytan. Dessutom gagnar det butikslivet då de som reser på ytan ser vilka erbjudanden som finns och kan gå av där.
Tunnelbana är väldigt bra på långa distanser men inte på korta då tiden från gatan till plattform tar för lång tid.

I en tidigare tråd frågade jag varför bussen inte får ta sina egna kostnader men där kom aldrig något svar.
När man jämför dyr spårväg med billig buss så tar man inte hänsyn till bussens kostnader som lämpas över på andra.
Bygger man spårväg flyttas ledningar - en dyr kostnad som ger Staden ett nytt rörsystem utan kostnad. Oftast är rören 100 år gamla och måste ändå bytas inom en snar framtid. Vore man ärlig skall inte spårvägen debiteras för detta.
Bussen sliter hårt på gatorna. Antingen måste man bygga ett kostsamt underlag av betong, varvid man bör flytta rören - då är det inte så stor skillnad mellan spårväg ch buss, eller så får man lägga ny asfalt ganska ofta. Vem tar denna kostnad?
Bussen betalar bara vägskatt, andra dyra kostnader lämpar man över på markägaren.
Knappast en solidarisk handling.

Vi har också lärt oss att med spårväg blir det betydligt färre fordon på gatorna.
Hur var det nu Handelskammaren sa om Hamngatan: Alla bilar, bussar och spårvagnar - det får inte plats mer.
Hur blev det? Bussarna försvann nästan varvid det blev mycket mer plats för fotgängare, cyklister och bilar.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

Jag får väl bryta mitt tidigare löfte att inte skriva mer i denna fråga!

Jag hoppas att ni är framgångsrika i kampen för att åter få tågen att stanna i Åsbro

Men nu åter till Stockholm. Givet det politiska läget tycker jag (återigen) att ni "spårvägsvänner" skall sluta vara så fixerade vid vad socialdemokratin tycker och tänker. Inrikta er istället på att övertyga högeralliansen, som ju tidigare var positiva till de flesta tokerier som föreslogs!

Det är märkligt att tro att socialdemokratin som under lång tid propagerat för tunnelbaneutbyggnad nu när man "vunnit" i denna fråga plötsligt skulle stanna upp och ropa "Men vänta - vi kanske ska bygga sådana däringa NK-expresser istället!" Så hitta ett bättre sätt att hantera er besvikelse, för att parafrasera Söderhöjdens störste poet så kan 2010-talets utgång vara beroende av hur detta sker.

I all välmening
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Tack för välönskningen.
Eftersom det är (s) som är mest emot så vill jag gärna veta varför det är så viktigt att kasta ut stora pengar när man kan få högkvalitet för betydligt mindre kostnad. Varför skall den stora massan skyfflas ned i underjorden, är inte (s)-väljare värda en bättre kollektivtrafik?
Du slingrar Dig också om bussar och deras riktiga kostnader. Med alla bussexperiment som gjorts i Stockholm har vi kastat bort oändligt mycket pengar.
Om nu (s) värnar så om sina väljare och är positiva till 4'ans omställning, varför då inte se till att den ställs om.
Här kan man faktiskt gå över mittlinjen och tillsammans visa att man inte bara pratar utan också är villiga att fixa till det.
Alla är värda en bättre kollektivtrafik - som inte kostar skjortan.
-Per
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

(Finns flera trådar om Gula linjen. Hoppas att denna är den mest generella. Hinner inte kolla.)

"Klartecken för bygget av nya tunnelbanan".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Neeeeej!!

Ni föreningar som är direkt inblandande som är emot! ta och överklaga!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev:Neeeeej!!

Om du har ett bättre förslag så får du gärna upplysa Solnas kommunalpolitiker och befolkning! Kom dock ihåg att det finns pengar för tunnelbana, så en spårväg längs samma sträckning och inget mer kommer inte att gå hem (jämför Östberga). En spårväg som fortsätter till Bergshamra via Haga norra, Frösunda, Järva krog och Kungshamra skulle kunna få några anhängare i Solna, men har någon föreslagit detta?
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:

Om du har ett bättre förslag så får du gärna upplysa Solnas kommunalpolitiker och befolkning! Kom dock ihåg att det finns pengar för tunnelbana, så en spårväg längs samma sträckning och inget mer kommer inte att gå hem (jämför Östberga). En spårväg som fortsätter till Bergshamra via Haga norra, Frösunda, Järva krog och Kungshamra skulle kunna få några anhängare i Solna, men har någon föreslagit detta?
Det är väl ungefär så en av de hetaste kandidaterna till förlängning av Tvärbanan ser ut, vidare till Knutpunkt Danderyd.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:

Det många ofta glömmer bort är att Mark- och miljödomstolen inte ägnar sej åt någon allmän överprövning av politiska beslut, utan dömmer utifrån ett antal klart uttalade kriterier. Och hur illa man än tycker om tunnelbaneförslaget så är det svårt att se att det bryter mot miljöbalken.

Tips: Det är visst allmänt val i höst - så den som vill ha en annan trafiklösning kan lämpligen rösta på ett parti som delar denna åsikt. Högermoderaterna brukade ju vara sjukligt "spårvägsvänliga", men det har kanske gått över?

tycker
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Har inte ägnat mig så mycket om landstingspolitiken, men frågan är vem som är emot gula linjen? både i kommunalt och i landstingsnivå?
twr

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Har inte ägnat mig så mycket om landstingspolitiken, men frågan är vem som är emot gula linjen? både i kommunalt och i landstingsnivå?
Vid det här laget uppfattas det nog inte som en aktuell fråga. Gröna linjen till Arenastaden är förhandlad, beslutad, finansierad och lagakraftvunnen. Visst skulle ett parti ändå kunna ifrågasätta den, men det uppfattas nog inte längre som en fråga som man behöver ta ställning till. Den är "redan byggd" i de framtida perspektiv som diskuteras.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev:Har inte ägnat mig så mycket om landstingspolitiken, men frågan är vem som är emot gula linjen? både i kommunalt och i landstingsnivå?
Varför skulle någon i Solna vara emot tunnelbanan? Något bättre alternativ erbjöds inte.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:[
Det många ofta glömmer bort är att Mark- och miljödomstolen inte ägnar sej åt någon allmän överprövning av politiska beslut, utan dömmer utifrån ett antal klart uttalade kriterier. Och hur illa man än tycker om tunnelbaneförslaget så är det svårt att se att det bryter mot miljöbalken.
T-banan i sig är nog invändningsfri, knappast att den kan anses vara något miljöproblem. Men de transporttunnlar upp till gatan med tung lastbilstrafik under byggtiden brukar ofta dra till sig överklaganden från dem som anser sig störda.
Men vad är det för föreningar som skulle klaga ? För att få överklaga ett bygglov krävs att man själv är direkt inblandad och kan hävda att man på något sätt får en olägenhet av bygget.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Varför skulle någon i Solna vara emot tunnelbanan? Något bättre alternativ erbjöds inte.
Tillåt mej att korrigera ovanstående:
Varför skulle någon i Solna vara emot tunnelbanan? Något bättre alternativ finns inte.

så det så
Thomas K Ohlsson
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:När det gäller det nya förslaget mellan Fridhemsplan och Älvsjö är det väl mest att det (som förslaget ser ut) ger väldigt lite resenärsnyttor, eller nya bostäder. Som tvärförbindelse i innerstaden skulle ju exempelvis att göra busslinje 4 till spårväg vara ett mycket mer samhällsekonomiskt vettigt förslag.
Det här måste vara en av de konstigaste sakerna jag har läst. Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö har bara en station i innerstan - hur ska den fungera som tvärförbindelse där? Målet är och har alltid varit att låta resenärerna åka från sina bostäder söder om innerstan till sina arbetsplatser norr om innerstan utan onödiga omvägar i innerstan!

(Att det blev tunnelbana och inte något annat regionalt trafikslag beror på att allt fler jobbar nattetid - och ja, förlängningen mot Huddinge finns med i både Stockholm 2070 och Handelskammarens Tunnelbana 3.0.)
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:När det gäller det nya förslaget mellan Fridhemsplan och Älvsjö är det väl mest att det (som förslaget ser ut) ger väldigt lite resenärsnyttor, eller nya bostäder. Som tvärförbindelse i innerstaden skulle ju exempelvis att göra busslinje 4 till spårväg vara ett mycket mer samhällsekonomiskt vettigt förslag.
Det här måste vara en av de konstigaste sakerna jag har läst. Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö har bara en station i innerstan - hur ska den fungera som tvärförbindelse där? Målet är och har alltid varit att låta resenärerna åka från sina bostäder söder om innerstan till sina arbetsplatser norr om innerstan utan onödiga omvägar i innerstan!

(Att det blev tunnelbana och inte något annat regionalt trafikslag beror på att allt fler jobbar nattetid - och ja, förlängningen mot Huddinge finns med i både Stockholm 2070 och Handelskammarens Tunnelbana 3.0.)
Men nu får du väl ge dig.

Dina ständiga spekulationer helt utan källor om att nattrafiken styr politiken. Du kan inte bara påstå en sådan sak utan några som helst argument. Och du kan väl även sluta hänvisa till ogenomtänkta utspel från en eller annan part, som inte har någon relevans för vår diskussion. De utspel du hänvisar till är inte seriösa förslag, och kanske inte ens avsedda att tas för seriösa förslag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Men nu får du väl ge dig.

Dina ständiga spekulationer helt utan källor om att nattrafiken styr politiken. Du kan inte bara påstå en sådan sak utan några som helst argument. Och du kan väl även sluta hänvisa till ogenomtänkta utspel från en eller annan part, som inte har någon relevans för vår diskussion. De utspel du hänvisar till är inte seriösa förslag, och kanske inte ens avsedda att tas för seriösa förslag.
Kommunalpolitikerna tycker att nattrafiken är viktig - ja, även Drevvikenpartiet gör det! Det är naivt att tro att nattrafiken inte påverkar preferenserna (speciellt om du läser kommunernas yttranden till Trafikförvaltningen). Sedan är det löjligt att avvisa de hänvisade förslagen som oseriösa. Hittills har de ju haft nästan alla rätt!
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Men nu får du väl ge dig.

Kommunalpolitikerna tycker att nattrafiken är viktig - ja, även Drevvikenpartiet gör det!
Kan du ange en enda källa till att nattrafik har haft betydelse i detta fall? Snarare är det så att andra trafikslag inte ens fanns med i diskussionen. Varför är en intressant fråga. Men om du anser dig ha ett svar får du motivera det.
Enceladus skrev:Det är naivt att tro att nattrafiken inte påverkar preferenserna (speciellt om du läser kommunernas yttranden till Trafikförvaltningen).
Det har jag aldrig uttalat mig om. Nu var det valet av tunnelbana väster om stan vi talade om specifikt.
Enceladus skrev:Sedan är det löjligt att avvisa de hänvisade förslagen som oseriösa. Hittills har de ju haft nästan alla rätt!
På vilket sätt är de värda att ta på allvar? Och på vilket sätt har de "haft rätt"?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar