
C6 2651 – leveransdatum?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C6 2651 – leveransdatum?
Den allra första tunnelvagnen av typ C6, nr 2651, levererades ”i slutet av 1970” enligt Bengt-Åke Rudströms utmärkta bok om ASJ. Är det någon som har uppgifter om det exakta leveransdatumet? Om vagnen fortfarande går i trafik på sin 50-årsdag, vilken alltså borde infalla senare i år, vore det väl kul att uppmärksamma detta på något vis.


- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Ja! Så länge har ingen annan tunnelvagn gått i trafik i Stockholm!
Visst vore det kul om vagnen fick bli museiefordon när C30 kommer i trafik?
Visst vore det kul om vagnen fick bli museiefordon när C30 kommer i trafik?
-
- Inlägg: 2129
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Började att köra på Bana 2 1972, några år efter det kom C6:orna, fanns när L13 förlängdes till Norsborg. C6 till C9 fanns ju på Bana 3 som öppnades 1975 om jag kommer ihåg rätt.
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Har en uppgift om 1970-06-30 i en gammal t-banevagnsförteckning.
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Intressant. Då var det ju inte ”i slutet av 1970” som vagnen levererades, utan precis kring halvårsskiftet. Och då infaller ju vagnens femtioårsdag snart!bpn skrev:Har en uppgift om 1970-06-30 i en gammal t-banevagnsförteckning.
-
- Inlägg: 2129
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Stämmer nog, stod nog och skräpade i Nyboda för att hallpersonalen skulle lära dom, som jag skrev dröjde det flera år innan dom kom ut i trafik med förödande verkan i morgonrusningen, när rusningen var över var alla tillbaka i hallen igenbpn skrev:Har en uppgift om 1970-06-30 i en gammal t-banevagnsförteckning.

Ibland kopplades sedan 4 C4:or med 4 C6:or med den beryktade "dragspelseffekten" när man körde från C6:an, C4:ans förberedelsebroms slog till medans C6:orna ville rulla på när man gick ner på "nollan". Vi förare klagade högljutt tills dom slutade med det.
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Persson skrev:Den allra första tunnelvagnen av typ C6, nr 2651, levererades ”i slutet av 1970” enligt Bengt-Åke Rudströms utmärkta bok om ASJ. Är det någon som har uppgifter om det exakta leveransdatumet?
Intressanta uppgifter i alla inläggen.C12C3C3C12 skrev:Stämmer nog, stod nog och skräpade i Nyboda för att hallpersonalen skulle lära dom, som jag skrev dröjde det flera år innan dom kom ut i trafik med förödande verkan i morgonrusningen, när rusningen var över var alla tillbaka i hallen igenbpn skrev:Har en uppgift om 1970-06-30 i en gammal t-banevagnsförteckning.
Ibland kopplades sedan 4 C4:or med 4 C6:or med den beryktade "dragspelseffekten" när man körde från C6:an, C4:ans förberedelsebroms slog till medans C6:orna ville rulla på när man gick ner på "nollan". Vi förare klagade högljutt tills dom slutade med det.

I en typbeskrivning av C6, daterad av SL 1989-11-15, finns en tabell över vissa egenskaper hos alla C6:or. I kolumnen "Levererad år" står 1971 för 2651. Däremot i nästa rad så har man klumpat ihop 2652-2695 som de resterande levererade 1971. Övriga data lika, så det tyder ju på något att just 2651 fick en egen rad. Exempelvis med förklaringen ovan, att den kom till Nyboda tidigare för att man skulle få "klämma och känna" på den (exempelvis att det kanske stod "1970" i en tidigare version?). Det där med "klämma och känna" innan man sätter nya vagntyper i trafik, känns väl igen från senare liknande sammanhang? Brukar de inte skärskådas (dock inte med skärbrännare) på plats först, innan "formell juridisk leverans"?

Övriga egenskaper lika, mellan 2651 och närmast påföljande vagnindivider. Även 2722 avviker med leveransåret 1973 istället för 1972 som kringliggande vagnsnummer har. Men den är även 0,2 ton tyngre (jämfört med vagnsnumren intill), Omflyttning/omkonstruktion av utrustning och ändrad utrustning (exempelvis dörrmaskiner, kompressorer, omformare? förutom riktigt koppel/semi-permanent) påverkar vikten, men jag ska inte djupdyka i det. Jag påpekar det, eftersom även det leveransåret avviker från vad som står i den utmärkta Vagnhallen (där står 1970 för 2651). I Vagnhallen står även vissa vagnnummer noterade som parkopplade. Den listan stämmer med nämnda SL-dokument från 1989, så det tyder på samma källa. Även om jag har för mig, att man senare flyttat om koppel och förändrat "flottan" av parkopplade vagnar. Kan säkert ses av "niträknaren" som besöker röda linjen och kollar kvarvarande C6 (eller kanske redan vet?) Ursäkta om jag själv "niträknar" för mycket i inlägget, men det kanske kan ha viss betydelse med fler "input" kring leveransdatum, när det inte tycks vara entydigt?
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Under en stärkande ”vandring i solen” kom jag på att jag skulle titta vad som står i boken Stockholms Tunnelbanor 1975 Teknisk beskrivning. Och ser man på, på sidan 167 står följande: ”1970 levererades de första C6-vagnarna, vilka liksom C1 – C4 tillverkades av ASJ och ASEA i samarbete”. Här talas alltså om FLERA C6-vagnar levererade 1970.
Jag tycker nog att uppgiften om 1970 för 2651 är den troligaste. Det stämmer dessutom med min egen minnesbild, att jag hört/sett att den första C6-vagnen kom 1970. Första vagnen av en ny typ brukar ju ofta levereras långt innan serieleveranserna kommer igång, just för att ”klämma och känna”, som nämnts tidigare. Illa i så fall, om SL:s Typbeskrivning från 1989-11-15 inte är korrekt (?)på den punkten.
Här en bilddump av det nämnda (tyvärr missvisande?) dokumentet:

Jag tycker nog att uppgiften om 1970 för 2651 är den troligaste. Det stämmer dessutom med min egen minnesbild, att jag hört/sett att den första C6-vagnen kom 1970. Första vagnen av en ny typ brukar ju ofta levereras långt innan serieleveranserna kommer igång, just för att ”klämma och känna”, som nämnts tidigare. Illa i så fall, om SL:s Typbeskrivning från 1989-11-15 inte är korrekt (?)på den punkten.
Här en bilddump av det nämnda (tyvärr missvisande?) dokumentet:

-
- Inlägg: 2129
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Givetvis var det även vi förare som skulle lära oss dom eftersom dom avvek betydligt från C4-C5 innan dom kom ut i trafik.C12C3C3C12 skrev:Började att köra på Bana 2 1972, några år efter det kom C6:orna, fanns när L13 förlängdes till Norsborg. C6 till C9 fanns ju på Bana 3 som öppnades 1975 om jag kommer ihåg rätt.
Re: C6 2651 – leveransdatum?
C6 2651 har nu fått namn efter Tonny Sjögren, som arbetat som tunnelvagnsreparatör sedan vagnen levererades 1970. Kul sätt att uppmärksamma ett dubbeljubileum!
https://mitti.se/nyheter/tonny-sl-kungs ... o&view=app
https://mitti.se/nyheter/tonny-sl-kungs ... o&view=app
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Mitti verkar inte förstå skillnaden på en vagn och tåg.
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Kommer ihåg när jag såg 2651 första gången. Det var sommaren 1970 och den stod då utanför verkstaden i Högdalshallen för utprovning får man förmoda. Vi gick dit från sällskapets anläggning och glodde på den och blev lite besvikna över att det var så lite C5 över den!C12C3C3C12 skrev:Givetvis var det även vi förare som skulle lära oss dom eftersom dom avvek betydligt från C4-C5 innan dom kom ut i trafik.C12C3C3C12 skrev:Började att köra på Bana 2 1972, några år efter det kom C6:orna, fanns när L13 förlängdes till Norsborg. C6 till C9 fanns ju på Bana 3 som öppnades 1975 om jag kommer ihåg rätt.
F.ö tog det väldigt lång tid att få C6 i trafik. De provkördes fram och tillbaka på provspåret i Nybodahallen. En sommar vilken bör ha varit sommaren 1971 gick de på linje 24 i sexvagnarståg med den intressanta sammansättningen C4+C6+C6+C6+C6+C4. C4 som ledarvagnar alltså. Förmodar att det berodde på att inte alla förare, framförallt "sommarbarnen", fått C6-utbildning. Sammansättningen funkade väl "så där", det ryckte rejält i kopplen fram och tillbaka till C4:orna. Skulle ju vara kul om 2651 blev museivagn, 78 varav runt jorden påstås den ha gjort.
//218
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Det är många som kallar allt som går på räls för tåg.M224 skrev:Mitti verkar inte förstå skillnaden på en vagn och tåg.
Professionell tyckare
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Tja, vilket i min värld enligt aktuella författningar och tillbörliga trafiksäkerhetsinstruktioner helt korrekt; "Ett tåg är ett spårfordon eller flera sammankopplade ... ".Kantorn skrev:Det är många som kallar allt som går på räls för tåg.M224 skrev:Mitti verkar inte förstå skillnaden på en vagn och tåg.
Av tekniska anledningar är det väl sällan förekommande att en Tunnelvagn ger sig ut ensam "på linjen" förutom provkörning/rangering i depåområde. Men ändock är den i juridisk mening "ett tåg".
Och exempelvis i SL Tri-Spv § 1 är även en ensam spårvagn ett "Spårvagnståg".
Men M224 har kanske en egen begreppsförklaring som bas för spydigheten .... ?
// Lena
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Stort tack för klargörandet.
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Jag är nog mest på M224:s sida ändå den här gången.
Det är ju vagn 2651 som är döpt efter den aktuella personen; inte hela tåget med (vanligtvis) 8 vagnar.
Ja, 2651 kan - liksom vilken annan vagn som helst - rangeras ensam och utgör då, konstigt nog, formellt ett ”tåg” trots att den inte ens lämnar depåområdet. Men man säger liksom inte tåg om en sådan rörelse, utom när man är skyltmakare och tilltalar de odugliga bussförarna liksom man tilltalar ett barn, genom att förklara att ”Tåg har företräde” som det väl säkert fortfarande står vid den där korsningen mellan bussgatan och ”Slingan” i Nyboda...
Det är ju vagn 2651 som är döpt efter den aktuella personen; inte hela tåget med (vanligtvis) 8 vagnar.
Ja, 2651 kan - liksom vilken annan vagn som helst - rangeras ensam och utgör då, konstigt nog, formellt ett ”tåg” trots att den inte ens lämnar depåområdet. Men man säger liksom inte tåg om en sådan rörelse, utom när man är skyltmakare och tilltalar de odugliga bussförarna liksom man tilltalar ett barn, genom att förklara att ”Tåg har företräde” som det väl säkert fortfarande står vid den där korsningen mellan bussgatan och ”Slingan” i Nyboda...
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: C6 2651 – leveransdatum?
De kom ju fortare i trafik än C30 i vart fall! Varför är det så otroligt svårt att få spårfordon levererade som fungerar som de ska när de kommer från fabriken? Visst, det måste göras verifieringar och mindre justetingar men i regel är det ju åratal av garantiåtgärder och ombyggnader innan fordonen fungerar som de ska! Tänker på M32 och X40, SJs upprustade X2 ska vi bara inte tänka på...218 skrev:Kommer ihåg när jag såg 2651 första gången. Det var sommaren 1970 och den stod då utanför verkstaden i Högdalshallen för utprovning får man förmoda. Vi gick dit från sällskapets anläggning och glodde på den och blev lite besvikna över att det var så lite C5 över den!C12C3C3C12 skrev:Givetvis var det även vi förare som skulle lära oss dom eftersom dom avvek betydligt från C4-C5 innan dom kom ut i trafik.C12C3C3C12 skrev:Började att köra på Bana 2 1972, några år efter det kom C6:orna, fanns när L13 förlängdes till Norsborg. C6 till C9 fanns ju på Bana 3 som öppnades 1975 om jag kommer ihåg rätt.
F.ö tog det väldigt lång tid att få C6 i trafik. De provkördes fram och tillbaka på provspåret i Nybodahallen. En sommar vilken bör ha varit sommaren 1971 gick de på linje 24 i sexvagnarståg med den intressanta sammansättningen C4+C6+C6+C6+C6+C4. C4 som ledarvagnar alltså. Förmodar att det berodde på att inte alla förare, framförallt "sommarbarnen", fått C6-utbildning. Sammansättningen funkade väl "så där", det ryckte rejält i kopplen fram och tillbaka till C4:orna. Skulle ju vara kul om 2651 blev museivagn, 78 varav runt jorden påstås den ha gjort.
//218
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Vad man avser med levererad är en öppen fråga! Han som ansvarade för transporten av 2651 från ASJ till SLs domäner ansåg nog att vagnen var levererad när transporten var slutförd.
De som såg 2651 i Högdalen 1970 ansåg nog också att det levererats en ny vagn till SL.
Men rent juridiskt så är det mycket sannolikt att vagnen inte levererades till SL och övergick till deras ägo och tekniska vård förräns vagnen provkörts av SL ihop med tillverkaren och befunnits fungera så som specificerats efter gängse justeringar och modifieringar. Först då levererades vagnen juridiskt till SL, detta kan mycket väl ha skett 1971. Det kan till och med vara som med X1 och X60 att nyare fordon än det första i serien levereras juridiskt innan före det först byggda.
Vad anser ni att begreppet "levererad" betyder?
De som såg 2651 i Högdalen 1970 ansåg nog också att det levererats en ny vagn till SL.
Men rent juridiskt så är det mycket sannolikt att vagnen inte levererades till SL och övergick till deras ägo och tekniska vård förräns vagnen provkörts av SL ihop med tillverkaren och befunnits fungera så som specificerats efter gängse justeringar och modifieringar. Först då levererades vagnen juridiskt till SL, detta kan mycket väl ha skett 1971. Det kan till och med vara som med X1 och X60 att nyare fordon än det första i serien levereras juridiskt innan före det först byggda.
Vad anser ni att begreppet "levererad" betyder?
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Vad gäller till exempel C30 så är det en flerstegsraket som börjar med att vagnen kommer till tunnelbanans spårområde - den rent fysiska leveransen till dess framtida "arbetsplats". Sedan skall den testas så att allt fungerar enligt beställningsspecifikationen, inklusive att köras ett specificerat antal kilometer utan något fel uppstår. När allt är uppfyllt så kan SL/tf meddela att man accepterat att vagnen uppfyller alla krav och att man officiellt tagit emot vagnen.Hechtwagen skrev:Vad anser ni att begreppet "levererad" betyder?
Här uppstår numera ett problem. Det finns även ett avtal mellan SL/tf och operatören (MTR) om vad som gäller för att C30 skall anses redo för operatören att ta över driftansvaret för vagnen. Läget idag känner jag ej till, men under senvåren hade SL/tf accepterat leveransen men MTR ansåg att vagnen ännu inte uppfyllde vad som reglerats i avtalet mellan SL/tf och MTR.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: C6 2651 – leveransdatum?
Hur mycket avvek de från prototypen C4 2460?C12C3C3C12 skrev:Givetvis var det även vi förare som skulle lära oss dom eftersom dom avvek betydligt från C4-C5 innan dom kom ut i trafik.C12C3C3C12 skrev:Började att köra på Bana 2 1972, några år efter det kom C6:orna, fanns när L13 förlängdes till Norsborg. C6 till C9 fanns ju på Bana 3 som öppnades 1975 om jag kommer ihåg rätt.
//218