SL A32 som H0-modell - Dags att handla?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL A32 som H0-modell - Dags att handla?
Hej igen,
Hittills har det varit ganska många som läst förra inlägget om H0-modellen men inget konkret om vad nästa steg blir har skrivits.
Hur många är intresserade av att köpa en eller flera A32:or?
Skall det bli en modell måste vi nog ha lite realistiska fakta om hur många som är beredda att köpa vagnen.
När leverans kan ske har jag ingen aning om och ej heller om det kan bli en modell - men hör gärna av er för en sammanställning.
Prisbild? K5000 kostar ca 1200:- med 2 motorer, 750:- vitrinmodell. Slirskydd ca 75:-/vagn.
Är detta intressant?
Hälsningar
-Per
Hittills har det varit ganska många som läst förra inlägget om H0-modellen men inget konkret om vad nästa steg blir har skrivits.
Hur många är intresserade av att köpa en eller flera A32:or?
Skall det bli en modell måste vi nog ha lite realistiska fakta om hur många som är beredda att köpa vagnen.
När leverans kan ske har jag ingen aning om och ej heller om det kan bli en modell - men hör gärna av er för en sammanställning.
Prisbild? K5000 kostar ca 1200:- med 2 motorer, 750:- vitrinmodell. Slirskydd ca 75:-/vagn.
Är detta intressant?
Hälsningar
-Per
Senast redigerad av Per Lind den torsdag 31 oktober 2002 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
En färdig A32 för 1200 spänn låter ok. Halling har ju lyckats bra med äldre modeller men jag skulle vilja veta mer om vagnen innan jag köper.
Hjulprofil, minimiradie och vikt samt även lite om hur drivningen ser ut. Att slirskydd kostar extra hoppas jag betyder att den levereras med metallhjul utan löjliga gummi eller plastringar.
Typ av strömavtagare, plats för dekoder och annat är oxå värt att veta.
/Kenny
Hjulprofil, minimiradie och vikt samt även lite om hur drivningen ser ut. Att slirskydd kostar extra hoppas jag betyder att den levereras med metallhjul utan löjliga gummi eller plastringar.
Typ av strömavtagare, plats för dekoder och annat är oxå värt att veta.
/Kenny
Varför bygga en t-bana i modell? den syns ju ändå inte...
Nä, en modell av M21 och eller M31 hade ju suttit bra, mellandelen kunde man ju infoga efter eget önskemål och då få två vagnstyper till priset av en, det dubbla.
Motoriserad med Fulhauber och annat hitec godis.
En M23 hade ju också passat bra, den faller väl både 031:or och 08:or på läppen misstänker jag. Även våra norska vänner.
Bj.
Nä, en modell av M21 och eller M31 hade ju suttit bra, mellandelen kunde man ju infoga efter eget önskemål och då få två vagnstyper till priset av en, det dubbla.
Motoriserad med Fulhauber och annat hitec godis.
En M23 hade ju också passat bra, den faller väl både 031:or och 08:or på läppen misstänker jag. Även våra norska vänner.
Bj.
Vadå jag dyster?
Jonas M. Bobjörk skrev:Du har nog fattuppmissat. A32 är våra spårvagnar, de på tvärbanan... Tunneltågen heter C20...Björn Johansson (BJ) skrev:Varför bygga en t-bana i modell? den syns ju ändå inte...
Bj.
Annars håller jag med dig, varför bygga en t-bana i modell?
Fast jag har en tunnesträcka på min hemmaspårväg. 2,5 meter bakom böckerna i en bokhylla. Annars skulle den inte fått plats. Samt 3 broar. Så den blir nästan 12 m lång.
Ja ursäkta då... men som jag tidigare sagt så är jag ju inte alls bevandrad i de stockholmska kommunikationsmedlen... har inte koll på vad som är vad.
A32 är väl vad man kallar ett "Lightrailtåg"? och som sådant kanske man kunde intressera någon av de stora modelljärnvägstillverkarna i Europa att tillverka en serie utav? Roco kanske?
Jag hade en gång en slags tunnelbana på en modelljärnväg som jag var delägare i. Denna bestod av ett S-banetåg mestadels bestående av material från de där växelströmsbröderna i Göppingen, och en del elekromekanik, tungelement och reläer, allså ett förarlöst någorlunda självgående system.
Pendlade på en sträcka av ungefär fem meter och hade tre mellanstationer, men som sagt den största delen av linjen var dold för betraktaren.
Bj.
A32 är väl vad man kallar ett "Lightrailtåg"? och som sådant kanske man kunde intressera någon av de stora modelljärnvägstillverkarna i Europa att tillverka en serie utav? Roco kanske?
Jag hade en gång en slags tunnelbana på en modelljärnväg som jag var delägare i. Denna bestod av ett S-banetåg mestadels bestående av material från de där växelströmsbröderna i Göppingen, och en del elekromekanik, tungelement och reläer, allså ett förarlöst någorlunda självgående system.
Pendlade på en sträcka av ungefär fem meter och hade tre mellanstationer, men som sagt den största delen av linjen var dold för betraktaren.
Bj.
Vadå jag dyster?
Modell av A32
Om Du läst mina 2 inlägg om A32 hade Du fått reda på att modellen är på gång att tillverkas av firma Halling i Wien i Croydons version. Denna firma har redan ett antal moderna spårvagnar i sitt program, bl.a. Graz Cityrunner och Kölns K5000.
Ni som läser det tyska MODELLSTRASSENBAHNFORUM, länk se ovan, har där sett att Croydonmodelln är på gång och att man är villig att i första hand göra en färgvariant som överensstämmer med Stockholm. (Jag är inte helkt insatt i om det är 100% identisk vagnskorg i Croydon och Stockholm).
Modellen finns alltså redan och någon nyproduktion handlar det inte om. Jag skulle tro att det blir en modifierad K5000.
Att göra en Göteborgsvagn torde nog inte löna sig och ser man på intresseanmälan ovan kommer nog inte heller SL A32. Det behövs minst 100 vagnar för att få en modell och vi är uppe i 10-talet, och knappt det!
Det finns massor av modellspårvagnstillverkare i världen, både stora som små, och Roco får nog räkna sig till dom små, ifråga om antalet modeller i ala fall.
Hälsningar
-Per
Ni som läser det tyska MODELLSTRASSENBAHNFORUM, länk se ovan, har där sett att Croydonmodelln är på gång och att man är villig att i första hand göra en färgvariant som överensstämmer med Stockholm. (Jag är inte helkt insatt i om det är 100% identisk vagnskorg i Croydon och Stockholm).
Modellen finns alltså redan och någon nyproduktion handlar det inte om. Jag skulle tro att det blir en modifierad K5000.
Att göra en Göteborgsvagn torde nog inte löna sig och ser man på intresseanmälan ovan kommer nog inte heller SL A32. Det behövs minst 100 vagnar för att få en modell och vi är uppe i 10-talet, och knappt det!
Det finns massor av modellspårvagnstillverkare i världen, både stora som små, och Roco får nog räkna sig till dom små, ifråga om antalet modeller i ala fall.
Hälsningar
-Per
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Re: Modell av A32
Nej, Croydonvagnen skiljer sig ganska kraftigt åt i fronten. Bl.a. har den en rejäl destinationsskylt och kjolar som får den att se betydligt mindre klumpig ut på gatuspår än vad A32 gör.Per Lind skrev:(Jag är inte helkt insatt i om det är 100% identisk vagnskorg i Croydon och Stockholm).
Bara en ommålning av Croydonvagnen skulle inte räcka för att få den att se ut som en A32.
Se http://www.croydon-tramlink.co.uk/ för bilder och annat.
Anders[/url]