Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av Hans Wibacke »

I någon tidigare tråd dök frågan upp om att tillfälligt slopa trängselskatten i Stockholm. Nu ber Daniel Helldén regeringen att göra just detta. Mer intressant kanske, är att det blir gratis parkering för vissa yrkesgrupper.

Svt Nyheter: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ten-pausas
Svt Nyheter skrev:– Det är rimligt att göra en tillfällig lättnad för de som nu väljer bilen. Syftet med trängselavgifterna är att minska trängseln i Stockholm, men nu har trafiken minskat med 15-20 procent på vardagar och ännu mer på helgerna, säger Daniel Helldén.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av Odd »

Tja, om man hade gjort rätt från början och haft en adaptiv trängselskatt så skulle ju detta skett per automatik. Nu valde man en modell som baseras på att få in pengar och inte att minska på trängseln.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9945
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av Enceladus »

Samtidigt i USA: Oakland to open up 74 miles of city streets to pedestrians and cyclists

Jag börjar bli riktigt rädd för vart samhället är på väg. Sveriges miljöparti är nu mer bilvänligt än styrande partier i bilismens förlovade land! Hur många kommer att dö i onödan om några decennier på grund av det bilberoende som coronaviruset tycks ge upphov till? Inget land har tagit klimatkrisen på allvar, men så fort eliten riskerar att drabbas så kan alla medel användas.

Ironiskt nog är det de minst bilberoende länderna - Taiwan, Singapore och Hongkong - som har hanterat virusutbrottet bäst. Vad säger coronahögern om detta?
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av Hans Wibacke »

Det blir inget tillfälligt stopp av trängselskatten. I alla fall inte nu.

Svt Nyheter: Regeringen: Inget tillfälligt stopp av trängselskatt
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nej- ... elavgifter

Sälj bilen och skaffa MC i stället.

Svt Nyheter: Gratis MC-parkering till följd av corona
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -av-corona
Svt Nyheter skrev:– I coronatider letar vi efter udda lösningar som vi annars inte använder, säger Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6249
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hans Wibacke skrev:Det blir inget tillfälligt stopp av trängselskatten. I alla fall inte nu.
Nänänä, hur skulle det se ut? Det är som Odd säger, syftet är i huvudsak fiskalt, och nu när staten tydligen ska gå in och ta över allas kostnader behövs varenda intäktskrona, verkar det som :twisted: .
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av BSB101 »

Undrar om slopad trängselskatt skulle ge mer än marginell effekt på trängseln i kollektivtrafiken? Ska vi införa gratis parkering i innerstan också?
Enceladus
Inlägg: 9945
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av Enceladus »

Biltrafiken ökar igen i Stockholm – köerna är tillbaka
DN skrev:– Coronadippen är i princip helt uppäten, det märks tydligt, säger Alexander Nilsson, operativ trafikanalytiker på Trafik Stockholm.
Jag upplever att biltrafiken är större än någonsin tidigare på vissa platser. Håller vi på att bevittna privatbilismen renässans i Sverige?
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:Jag upplever att biltrafiken är större än någonsin tidigare på vissa platser.
Bensinpriset är lägre än på över ett decennium. Kollektivtrafiken ska tydligen bara vara till för de utvalda. Rimligen borde alla som har en egen bil känna sig frestade (och tvungna) att använda den.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av BSB101 »

Jag kan bara se på min arbetsplats. Normalt tar sig folk till arbetet med cykel, bil eller kollektivtrafik. I dagsläget är det i princip ingen som nyttjar det sistnämnda. Personer som innan åkte kollektivt tar bilen/cykel eller samåker med andra.

Hörde på radion i veckan att biltrafiken är tillbaka på nästan normala nivåer, något jag även märkt.
Enceladus
Inlägg: 9945
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av Enceladus »

Are we witnessing the death of the car?

Jag måste säga att jag är positivt överraskad över den respons som följer i pandemins spår. Stad efter stad inför hårda begränsningar på biltrafiken. I några fall är de tillfälliga, men i många fall är de permanenta. Många städer ser coronakrisen som en möjlighet att bli av med en ännu värre pandemi: massbilismen.

Lika besviken är jag på den svenska responsen. Istället för att exempelvis diskutera ett totalförbud av biltrafik i Stockholms innerstad - tillfälligt eller permanent - talas det om att slopa trängselskatten. Vad är det egentligen som händer? Varför upplever massbilismen en renässans i Sverige när det motsatta sker i övriga världen?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av Ulrik Berggren »

Enceladus skrev:Are we witnessing the death of the car?

Jag måste säga att jag är positivt överraskad över den respons som följer i pandemins spår. Stad efter stad inför hårda begränsningar på biltrafiken. I några fall är de tillfälliga, men i många fall är de permanenta. Många städer ser coronakrisen som en möjlighet att bli av med en ännu värre pandemi: massbilismen.

Lika besviken är jag på den svenska responsen. Istället för att exempelvis diskutera ett totalförbud av biltrafik i Stockholms innerstad - tillfälligt eller permanent - talas det om att slopa trängselskatten. Vad är det egentligen som händer? Varför upplever massbilismen en renässans i Sverige när det motsatta sker i övriga världen?
Ett ord: VOLVO!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Enceladus
Inlägg: 9945
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av Enceladus »

Trängselskatten pausas inte på grund av pandemin

Jag måste säga att jag aldrig har skämts så mycket för att vara svensk som nu. I princip hela världen håller på att kraftigt begränsa privatbilismen till följd av pandemin, men det bästa vi kan komma på är att slopa trängselskatten...

Corona-avgift för bilister i London: Upp till 120 000 kronor per år!

London har fått nog av privatbilism efter pandemin. Nu blir det riktigt dyrt att köra bil i London. Pengarna ska gå till kollektivtrafiken. Varför kan inte vi göra samma sak?
Enceladus
Inlägg: 9945
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av Enceladus »

Voi:s vd om nya konkurrenten: ”Det är klasskillnad”
Di Digital skrev:Hur tror du att vi färdas i staden om tio år?
Jag tror att bilar och taxi som de vi har i dag är helt utslängda. De tyngre fordonslösningarna kommer att vara autonoma. Stora delar av städer kommer vara nedslängda för tung fordonstrafik, Stockholm har sina sommargågator och i bland annat Paris gör man likadant. Mer yta åt människor. Mindre yta för tung trafik.
Har vd:n missat att Stockholm går sin egen väg? Det är ju konsensus om att gatorna tillhör bilister medan gående och cyklister får nöja sig med den plats som blir över. Coronapandemin verkar inte alls ha påverkat trafikpolitiken i Stockholm.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kravet från Stockholms stad: ”Slopa trängselskatten”

Inlägg av Odd »

Med tanken på trängseln i vissa förorter så verkar det vara behov av trängselavgift/skatt. Hur är trängseln nu i centrala Stockholm?
Genius on call
Skriv svar