Vagnhall Ringö

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
bda157
Inlägg: 44
Blev medlem: tisdag 13 januari 2009 19:08

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av bda157 »

I Göteborgspressen har det påståtts att det blev en stor fördyring eftersom det var en överraskning att vagnhallen skulle byggas på lera.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av hej »

Då verkar det som om den nya vagnhallen har tagits i drift. SLX var ikväll tömd på vagnar.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av leifd »

hej skrev:Då verkar det som om den nya vagnhallen har tagits i drift. SLX var ikväll tömd på vagnar.
Och för alla som inte vet vad SLX är kanske du skulle vilja vilja förklara !
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av jesper »

leifd skrev:
hej skrev:Då verkar det som om den nya vagnhallen har tagits i drift. SLX var ikväll tömd på vagnar.
Och för alla som inte vet vad SLX är kanske du skulle vilja vilja förklara !
SLX står för Depå Slottsskogen, som nu alltså övergår till att endast hantera M33. Imorgon startar utsättning av ca. 30 trafiktåg från Depå Ringön. Ringön har beteckning RÖX, ifall hej skulle fortsätta att använda interna benämningar som gör att utomstående får svårt att ha glädje av inlägg här.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av hej »

leifd skrev:
hej skrev:Då verkar det som om den nya vagnhallen har tagits i drift. SLX var ikväll tömd på vagnar.
Och för alla som inte vet vad SLX är kanske du skulle vilja vilja förklara !
SLX är Depå Slottsskogen alltså Säröbanans gamla anläggning vid Botaniska trädgårdens hållplats. Den gjordes iordning och togs i bruk för några år sedan då kapaciteten på övriga depåer var för låg och skulle fungera som provisorium tills dess att den nya Depå Ringön kunde tas i drift. Dock kommer inte Depå Slottsskogen tas ur drift utan som redan påpekats kommer den användas för de nya spårvagnarna som är på ingående.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av TKO »

SL kan jag förstå, men vad kommer X ifrån?
Har alla vagnhallar (jag VÄGRAR skriva depå) ett X i sin kort-benämning?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av jesper »

TKO skrev:SL kan jag förstå, men vad kommer X ifrån?
Har alla vagnhallar (jag VÄGRAR skriva depå) ett X i sin kort-benämning?

/TKO
Ja, tillägget "X" indikerar depå (som är det ord som används i TRI i Göteborg). Gårdahallen har jag aldrig hört att den kallas "Gårdadepån" men det kan säkert bero på att den inte används för trafikvagnarna och i förarnas tjänster.

GX - Gårdahallen (Ringliniens hall)
MX - Depå Majorna
RTX - Depå Rantorget
RÖX - Depå Ringön
SLX - Depå Slottsskogen

X-et används även i de fall som vagnar övernattar på andra platser vid spårarbeten eller andra anledningar

ACX - Uppställning Angered Centrum
APX - Uppställning Aprilgatan
ETX - Uppställning Eketrägatan
Olof
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 30 september 2013 18:39
Ort: Göteborg

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av Olof »

Med risk att spåra ur...
(eftersom jag vet att det inte finns några spår dit jag tänker mig)

Hur är det med Långedrag och hallen där?
Vem äger och underhåller huset? Och är det någon verksamhet där?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av leifd »

Det som skrivs ovan om tex SLX och andra vagnhallar är nog gott och väl.
För mej som efter bortåt 50 år i branschen, som såväl diggare som professionell, klarar nog att förstå vad det betyder.

Däremot vänder jag mej ju mot denna sätt som en del skribenter (kanske av ren lathet) använder, då de skriver inlägg och använder i princip uteslutande sk. interna beteckningar på platser och anläggningar. Detta är väl mest frekvent bland "stockholmare" men även "göteborgare" gör det.
Som jag ser det är ju detta ett (kanske omedvetet) sätt att utesluta icke initierade personer från att delta och/eller förstå inläggen.

Jag är inte mycket för pekpinnar i olika forum, men detta är ett oskick, som tyvärr också kan hämma återväxten inom de entusiastföreningar som finns. Så därför, sluta använda interna beteckningar på platser och anläggningar.
Joakim W
Inlägg: 470
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av Joakim W »

leifd skrev:Det som skrivs ovan om tex SLX och andra vagnhallar är nog gott och väl.
För mej som efter bortåt 50 år i branschen, som såväl diggare som professionell, klarar nog att förstå vad det betyder.

Däremot vänder jag mej ju mot denna sätt som en del skribenter (kanske av ren lathet) använder, då de skriver inlägg och använder i princip uteslutande sk. interna beteckningar på platser och anläggningar. Detta är väl mest frekvent bland "stockholmare" men även "göteborgare" gör det.
Som jag ser det är ju detta ett (kanske omedvetet) sätt att utesluta icke initierade personer från att delta och/eller förstå inläggen.

Jag är inte mycket för pekpinnar i olika forum, men detta är ett oskick, som tyvärr också kan hämma återväxten inom de entusiastföreningar som finns. Så därför, sluta använda interna beteckningar på platser och anläggningar.
Frågan är då, vad betyder Fiskeby vk?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av leifd »

Joakim W skrev:Frågan är då, vad betyder Fiskeby vk?
Vad har det med saken att göra?
Joakim W
Inlägg: 470
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vagnhall Ringö

Inlägg av Joakim W »

leifd skrev:
Joakim W skrev:Frågan är då, vad betyder Fiskeby vk?
Vad har det med saken att göra?
Att det kan vara kul och gnälla på andra när man själv skriver obegripliga förkortningar.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Skriv svar