Sommaren närmar sig och på och omkring spårvägen i Göteborg händer det just nu en hel del. Nedan följer ett urval av platser där saker händer just nu eller i den närmaste framtiden. Beskrivningar och information under respektive bild, fokus kommer inte ligga så mycket på själva spårvagnarna utan mer på vad som sker runt omkring dom.
Vi börjar vid Korsvägen och byggnationen av Västlänkens station där. Mer information om själva stationsbyggnationen finns hos Trafikverket: https://www.trafikverket.se/nara-dig/Va ... korsvagen/
Rivningen av den gamla (nåja, byggd kring år 2000) vänthallen har inletts och Pressbyrån har inte många dagar kvar att ha öppet. Här kommer det snart vara ett stort schakt för den nya järnvägsstationen.
Spårvägen från Korsvägen mot Mölndal och Chalmerstunneln kommer att flytta över på denna bro, iläggning av nya korsningar sker under vecka 25-29 nu i sommar. Räknat från vänster till höger så rymmer bron en gångbana, ett körfält för vägtrafik söderut, kollektivtrafikkörfält söderut och norrut, vägtrafik norrut samt gång- och cykelbana. Schaktet för stationen kommer att utföras under bron, men med tanke på de gröna planken så kommer det nog bli svårt att titta ner i gropen från bron.
Den nya bron syns till höger i bild, så det är en ganska stor förflyttning i sidled som görs.
Linjerna till/från Skånegatan får nya hållplatslägen på norra sidan av korsningen med Örgrytevägen, istället för dagens lägen på södra sidan. Här har två väntkurer till höger i bild redan satts på sin nya plats.
En konsekvens av den nya spårdragningen är att reservförbindelsen mellan Skånegatan och Örgrytevägen försvinner. Här ses en omledd linje 1 utnyttja spåret, sannolikt sista dagen med planerad trafik (förutom enstaka in- och utgående linje 5 som eventuellt kör här) nu i torsdags 28 maj. Anledningen till omledningen kommer längre ner i detta inlägg. Spårförbindelsen finns med i planerna för Korsvägens nya permanenta utformning, planerat till år 2024 då stationsschaktet skall vara igenfyllt.
Eftersom Korsvägen blir av med ett par spårförbindelser och hållplatslägen så ökar störningskänsligheten i området. För att i viss mån kompensera för detta så planeras det för övergångsspår i Södra vägen (i stort sett exakt där vagnen på bilden befinner sig) samt mellan Korsvägen och dagens hållplats Liseberg. På så sätt kan tvåriktningsvagnar från Mölndal eller Örgryte vända tillbaka dit om det inte skulle vara möjligt att ta sig igenom Korsvägen. 10 stycken tvåriktningsvagnar är beställda, de 2 första finns nu i Göteborg för provkörning och utbildningar.
"Dagens hållplats Liseberg" skrev jag ovan, den hållplatsen trafikeras av linje 5 i två veckor till innan den läggs ner. Liseberg ersätts av en ny hållplats vid pendeltågsstationen Liseberg, det nya läget blir där vagnen i bakgrunden befinner sig. På bilden har hållplatsläget mot centrum redan börjat rivas, för att ge plats åt en bussinfart.
Här kommer alltså nya hållplats "Liseberg station" byggas, trafikstart för spårvagn är den 13 juli. Anledningen till den nya hållplatsen är att skapa en ny knutpunkt för spårvagn, buss och pendeltåg under de fyra åren som Korsvägen har begränsad kapacitet.
Så tar vi oss vidare till nästa Västlänken-bygge, nämligen station Haga. https://www.trafikverket.se/nara-dig/Va ... tapp-haga/
Här väntar som synes 17 veckor utan spårvagnstrafik, med start nu på måndag! Även här skall det schaktas för ny station och spårvägen kommer på delar av sträckan Järntorget - Hagakyrkan att flyttas norrut.
Men innan spåren flyttas så skall träden flyttas! Här ett träd som flyttas till sin nya plats, i hörnet Park- Viktoriagatan.
En viktig anledning till att flytta spåren norrut är att kunna ge spårvägen eget utrymme, för att slippa trängas med vägtrafiken. Under byggperioden några år framöver kommer trafikslagen fortsatt att blandas men inom inte allt för lång tid så blir det eget utrymme för spårvägen hela vägen fram till hållplats Hagakyrkan.
I Göteborg pågår just nu ganska många olika infrastrukturprojekt, där Västlänken nog är det som märks klart mest. Ett annat stort projekt är bygget av Hisingsbron, som under nästa år skall öppna så att Göta Älvbron äntligen kan rivas.
Här står jag i norra änden av hållplats Nordstan med kameran riktad mot Hisingen. Till vänster i bild syns dagens ramp upp på Göta Älvbron och till höger om kontaktledningsstolpen pågår arbetet med att gjuta den nya rampen för Hisingsbron. Inbyggd i rampen byggs även en ny lastgata till köpcentrum Nordstan precis utanför bild till vänster.
Där uppe är tanken att det skall gå spårvagnar om drygt ett år!
Precis som Göta Älvbron kommer även Hisingsbron att få en ramp ned mot Lilla Bommen. Här skall det så småningom även bli ett nytt hållplatsläge som ersätter dagens hållplats på Östra Hamngatan.
Förra bilden är tagen från gångtunneln/gångbron/urinröret som syns på denna bild. Torstens Henriksons bro, vars dagar nu är räknade och på måndag inleds rivningen. Ytan behövs för att Västlänken och Hisingsbron skall kunna fortsätta med sina arbeten.
Bägge broarna sida vid sida, till vänster Göta Älvbron och öster om denna byggs alltså Hisingsbron.
En M31 på det som till vardags kallas för "Brogrenen" bland spårvägspersonal. Den nya brogrenen syns ovanför vagnen.
Delar av Göta Älvbron har faktiskt redan monterats ned. En bit av gång- och cykelbanorna på fastlandssidan har plockats bort för att ge plats åt nya brospann.
Den nya bron blir en lyftbro, med lägre segelfri höjd än dagens Göta Älvbron. De fyra pylonerna och själva lyftdelen med maskineri är ännu inte levererade till Göteborg.
När man kommit i land på Hisingssidan så är det inte långt till den nya Ringödepån. Faktum är att körtiden från depå till Centralstationen blir kortare från Ringön än vad den är från Rantorget!
Här är uppfarten till den nya depån, jag har Hjalmar Brantingsgatan i ryggen.
Samma plats, fast åt andra hållet.
När jag passerade pågick utbildning av depåpersonal uppe på området, här i en M32. Planerad trafikstart är nu på måndag (1 juni) med ca. 30 tåg. I samband med detta uppför användandet av Slottsskogsdepån för trafikvagnar och den depån övergår till att hantera leveransen av M33.
Lite i skymundan bland alla stora byggen så pågår även det löpande underhållet av spårvägsnätet. Här pågår kontaktledningsbyte och ombyggnation av kontaktledningsanläggningen mellan Redbergsplatsen och Härlanda, vilket alltså var anledningen till att linje 1 kördes via Korsvägen.
Samtidigt som kontaktledningsarbetet utfördes även ett spårbyte vid hållplats Stockholmsgatan.
Provkörningarna av M33 pågår som sagt, så nu gäller det att ha ögonen med sig när man är ute på stan! Det är främst med ögonen som man upptäcker den nya vagnen, öronen hjälper inte så mycket när vagnen är så tyst! Här vagn 490 utanför Ullevi.
490 dök upp ytterligare en gång, då vid Stenpiren. 490-499 är av typ M33B, vilket innebär att de är tvåriktningsvagnar.
Det var allt för den här gången, återkommer säkert i framtiden när en del av sakerna som nämnts ovan faktiskt har byggts och tagits i drift!
Rapport från Göteborg (Många bilder!)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Rapport från Göteborg (Många bilder!)
Tack för bilderna. Är inte alls hemma i Göteborg, tyvärr. Men alltid kul med bilder.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Rapport från Göteborg (Många bilder!)
Visserligen har jag ofta direktkontakt med GBG men inte med bilder på detta sätt. Härligt att se nya bron och Ringön. Antar att de långa sträckorna med med 4 spår är för att underlätta in och utryckning.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Rapport från Göteborg (Många bilder!)
Alltid trevligt med bilder från Sveriges stora spårvägsstad!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Rapport från Göteborg (Många bilder!)
Knappt ett år har gått sedan bildsvepet från 2020 - dags för en uppdatering! Alla bilder är tagna idag, 16/4 2021.
Vi inleder i Gamlestaden, som just nu är slutstation för tågen från Älvängen och Trollhättan/Vänersborg. För vidare resa in mot centrala Göteborg hänvisas resenärerna till spårvagnstrafiken.
För att förstärka trafiken mot Gamlestaden och vidare mot Bellevue och södra Kortedala har linje 14 mellan Wieselgrensplatsen och Nymånegatan startats. Linjen körs på vardagar ca. 6.30 - 18.30. Här ses M31 321 svänga in mot hållplatslägena vid Drottningtorget. Vagnen är skyltad linje 14 på tre olika ställen i fronten.
På Avenyn pågår just nu spårbyte. Spårvagnstrafiken är avstängd på vardagar 9-15 medan arbetet pågår.
Linje 5 får ta omvägen via Vasastan på sin väg mellan Valand, där bilden är tagen, och Brunnsparken.
Linje 4 får gå via Skånegatan, vilket i ena riktningen innebär ett varv runt hotell Eggers vid Centralstationen.
Ett pedaltåg på linje 14 mot Hisingen passerar hållplats Nordstan. De små vita flärparna i spåret är till för att hindra biltrafik men släppa förbi kollektivtrafik.
Arbetet med nya hållplatsen vid Nordstan pågår.
Kollektivtrafikbron i Hisingsbrons förlängning har fått sina kontaktledningsmaster satta på plats.
Uppe på bron pågår arbetet med färdigställandet. Här ses delen där ramperna från Östra Hamngatan (vänster) och Nordstan (höger) går ihop till en gemensam bro vidare mot Hisingsbron.
Schaktet för Västlänks-stationen vid Centralen.
Nya och gamla spår vid Nordstan.
Lyftspannet på nya Hisingsbron.
Detaljbild på kontaktledningsupphängningen på bron. Bryggor och skena verkar vara konceptet här.
9 maj öppnas Hisingsbron för alla trafikslag förutom spårväg och den 16 augusti är det dags även för spårvagnarna.
Tre pedaltåg på Göta Älvbron, båda delar är snart historia. Pedalvagnarna börjar nu sakta men säkert tas ur trafik i takt med att nya vagnar levereras och sista spårvagnen över Göta Älvbron går natten mellan 11 och 12 juni i år och därefter inleds rivningen av bron.
Även vid Korsvägen har det byggts en ny bro, men det är inte lika tydligt att det är en bro. Under vagnarna pågår arbetet med Västlänks-stationen vid Korsvägen.
Övergångsspåret i Södra vägen...
... och det i Örgrytevägen är nu på plats.
Korsvägens nya utformning. Spåren mot Mölndal/Chalmerstunneln i bildens nedre vänstra hörn, mot Avenyn bakom dubbeldäckaren, mot Skånegatan där spårvagnarna står och mot Örgryte till höger i bild.
Gamla hållplats Liseberg utanför nöjesparkens huvudentré.
Nya hållplats Liseberg station i anslutning till pendeltågsstation Liseberg.
Det var allt för den här gången!
Vi inleder i Gamlestaden, som just nu är slutstation för tågen från Älvängen och Trollhättan/Vänersborg. För vidare resa in mot centrala Göteborg hänvisas resenärerna till spårvagnstrafiken.
För att förstärka trafiken mot Gamlestaden och vidare mot Bellevue och södra Kortedala har linje 14 mellan Wieselgrensplatsen och Nymånegatan startats. Linjen körs på vardagar ca. 6.30 - 18.30. Här ses M31 321 svänga in mot hållplatslägena vid Drottningtorget. Vagnen är skyltad linje 14 på tre olika ställen i fronten.
På Avenyn pågår just nu spårbyte. Spårvagnstrafiken är avstängd på vardagar 9-15 medan arbetet pågår.
Linje 5 får ta omvägen via Vasastan på sin väg mellan Valand, där bilden är tagen, och Brunnsparken.
Linje 4 får gå via Skånegatan, vilket i ena riktningen innebär ett varv runt hotell Eggers vid Centralstationen.
Ett pedaltåg på linje 14 mot Hisingen passerar hållplats Nordstan. De små vita flärparna i spåret är till för att hindra biltrafik men släppa förbi kollektivtrafik.
Arbetet med nya hållplatsen vid Nordstan pågår.
Kollektivtrafikbron i Hisingsbrons förlängning har fått sina kontaktledningsmaster satta på plats.
Uppe på bron pågår arbetet med färdigställandet. Här ses delen där ramperna från Östra Hamngatan (vänster) och Nordstan (höger) går ihop till en gemensam bro vidare mot Hisingsbron.
Schaktet för Västlänks-stationen vid Centralen.
Nya och gamla spår vid Nordstan.
Lyftspannet på nya Hisingsbron.
Detaljbild på kontaktledningsupphängningen på bron. Bryggor och skena verkar vara konceptet här.
9 maj öppnas Hisingsbron för alla trafikslag förutom spårväg och den 16 augusti är det dags även för spårvagnarna.
Tre pedaltåg på Göta Älvbron, båda delar är snart historia. Pedalvagnarna börjar nu sakta men säkert tas ur trafik i takt med att nya vagnar levereras och sista spårvagnen över Göta Älvbron går natten mellan 11 och 12 juni i år och därefter inleds rivningen av bron.
Även vid Korsvägen har det byggts en ny bro, men det är inte lika tydligt att det är en bro. Under vagnarna pågår arbetet med Västlänks-stationen vid Korsvägen.
Övergångsspåret i Södra vägen...
... och det i Örgrytevägen är nu på plats.
Korsvägens nya utformning. Spåren mot Mölndal/Chalmerstunneln i bildens nedre vänstra hörn, mot Avenyn bakom dubbeldäckaren, mot Skånegatan där spårvagnarna står och mot Örgryte till höger i bild.
Gamla hållplats Liseberg utanför nöjesparkens huvudentré.
Nya hållplats Liseberg station i anslutning till pendeltågsstation Liseberg.
Det var allt för den här gången!
Re: Rapport från Göteborg (Många bilder!)
Tack! Kul att se hur alla arbeten fortskrider.jesper skrev:Knappt ett år har gått sedan bildsvepet från 2020 - dags för en uppdatering! Alla bilder är tagna idag, 16/4 2021.
[...]
Det var allt för den här gången!
Jag tycker det är synd att de inte satt upp lite snyggare kontaktledningsstolpar framförallt runt Hisingsbron.
Re: Rapport från Göteborg (Många bilder!)
Snyggt dokumenterat, tack för rapporten!
//Krister Påvall 2364
Re: Rapport från Göteborg (Många bilder!)
Trevligt reportage! Det tackar vi för.
Vet du vad tanken är med övergångsspåren på Södra Vägen och Örgrytevägen?
Vet du vad tanken är med övergångsspåren på Södra Vägen och Örgrytevägen?