Vi börjar vid Korsvägen och byggnationen av Västlänkens station där. Mer information om själva stationsbyggnationen finns hos Trafikverket: https://www.trafikverket.se/nara-dig/Va ... korsvagen/
![Bild](https://i.imgur.com/jzMio6D.jpg)
Rivningen av den gamla (nåja, byggd kring år 2000) vänthallen har inletts och Pressbyrån har inte många dagar kvar att ha öppet. Här kommer det snart vara ett stort schakt för den nya järnvägsstationen.
![Bild](https://i.imgur.com/yNd6I4p.jpg)
Spårvägen från Korsvägen mot Mölndal och Chalmerstunneln kommer att flytta över på denna bro, iläggning av nya korsningar sker under vecka 25-29 nu i sommar. Räknat från vänster till höger så rymmer bron en gångbana, ett körfält för vägtrafik söderut, kollektivtrafikkörfält söderut och norrut, vägtrafik norrut samt gång- och cykelbana. Schaktet för stationen kommer att utföras under bron, men med tanke på de gröna planken så kommer det nog bli svårt att titta ner i gropen från bron.
![Bild](https://i.imgur.com/dXmoqxA.jpg)
Den nya bron syns till höger i bild, så det är en ganska stor förflyttning i sidled som görs.
![Bild](https://i.imgur.com/x22MDIX.jpg)
Linjerna till/från Skånegatan får nya hållplatslägen på norra sidan av korsningen med Örgrytevägen, istället för dagens lägen på södra sidan. Här har två väntkurer till höger i bild redan satts på sin nya plats.
![Bild](https://i.imgur.com/Mqtgvyv.jpg)
En konsekvens av den nya spårdragningen är att reservförbindelsen mellan Skånegatan och Örgrytevägen försvinner. Här ses en omledd linje 1 utnyttja spåret, sannolikt sista dagen med planerad trafik (förutom enstaka in- och utgående linje 5 som eventuellt kör här) nu i torsdags 28 maj. Anledningen till omledningen kommer längre ner i detta inlägg. Spårförbindelsen finns med i planerna för Korsvägens nya permanenta utformning, planerat till år 2024 då stationsschaktet skall vara igenfyllt.
![Bild](https://i.imgur.com/f8972ip.jpg)
Eftersom Korsvägen blir av med ett par spårförbindelser och hållplatslägen så ökar störningskänsligheten i området. För att i viss mån kompensera för detta så planeras det för övergångsspår i Södra vägen (i stort sett exakt där vagnen på bilden befinner sig) samt mellan Korsvägen och dagens hållplats Liseberg. På så sätt kan tvåriktningsvagnar från Mölndal eller Örgryte vända tillbaka dit om det inte skulle vara möjligt att ta sig igenom Korsvägen. 10 stycken tvåriktningsvagnar är beställda, de 2 första finns nu i Göteborg för provkörning och utbildningar.
![Bild](https://i.imgur.com/mUsKyIh.jpg)
"Dagens hållplats Liseberg" skrev jag ovan, den hållplatsen trafikeras av linje 5 i två veckor till innan den läggs ner. Liseberg ersätts av en ny hållplats vid pendeltågsstationen Liseberg, det nya läget blir där vagnen i bakgrunden befinner sig. På bilden har hållplatsläget mot centrum redan börjat rivas, för att ge plats åt en bussinfart.
![Bild](https://i.imgur.com/QybLHpj.jpg)
Här kommer alltså nya hållplats "Liseberg station" byggas, trafikstart för spårvagn är den 13 juli. Anledningen till den nya hållplatsen är att skapa en ny knutpunkt för spårvagn, buss och pendeltåg under de fyra åren som Korsvägen har begränsad kapacitet.
Så tar vi oss vidare till nästa Västlänken-bygge, nämligen station Haga. https://www.trafikverket.se/nara-dig/Va ... tapp-haga/
![Bild](https://i.imgur.com/oHXcMR4.jpg)
Här väntar som synes 17 veckor utan spårvagnstrafik, med start nu på måndag! Även här skall det schaktas för ny station och spårvägen kommer på delar av sträckan Järntorget - Hagakyrkan att flyttas norrut.
![Bild](https://i.imgur.com/aJNnizP.jpg)
Men innan spåren flyttas så skall träden flyttas! Här ett träd som flyttas till sin nya plats, i hörnet Park- Viktoriagatan.
![Bild](https://i.imgur.com/ywQCGCn.jpg)
En viktig anledning till att flytta spåren norrut är att kunna ge spårvägen eget utrymme, för att slippa trängas med vägtrafiken. Under byggperioden några år framöver kommer trafikslagen fortsatt att blandas men inom inte allt för lång tid så blir det eget utrymme för spårvägen hela vägen fram till hållplats Hagakyrkan.
I Göteborg pågår just nu ganska många olika infrastrukturprojekt, där Västlänken nog är det som märks klart mest. Ett annat stort projekt är bygget av Hisingsbron, som under nästa år skall öppna så att Göta Älvbron äntligen kan rivas.
![Bild](https://i.imgur.com/nTGGeDf.jpg)
Här står jag i norra änden av hållplats Nordstan med kameran riktad mot Hisingen. Till vänster i bild syns dagens ramp upp på Göta Älvbron och till höger om kontaktledningsstolpen pågår arbetet med att gjuta den nya rampen för Hisingsbron. Inbyggd i rampen byggs även en ny lastgata till köpcentrum Nordstan precis utanför bild till vänster.
![Bild](https://i.imgur.com/aNBuE5v.jpg)
Där uppe är tanken att det skall gå spårvagnar om drygt ett år!
![Bild](https://i.imgur.com/RZ4AYU4.jpg)
Precis som Göta Älvbron kommer även Hisingsbron att få en ramp ned mot Lilla Bommen. Här skall det så småningom även bli ett nytt hållplatsläge som ersätter dagens hållplats på Östra Hamngatan.
![Bild](https://i.imgur.com/jzm2wtF.jpg)
Förra bilden är tagen från gångtunneln/gångbron/urinröret som syns på denna bild. Torstens Henriksons bro, vars dagar nu är räknade och på måndag inleds rivningen. Ytan behövs för att Västlänken och Hisingsbron skall kunna fortsätta med sina arbeten.
![Bild](https://i.imgur.com/W6m70Yu.jpg)
Bägge broarna sida vid sida, till vänster Göta Älvbron och öster om denna byggs alltså Hisingsbron.
![Bild](https://i.imgur.com/XI7aL7B.jpg)
En M31 på det som till vardags kallas för "Brogrenen" bland spårvägspersonal. Den nya brogrenen syns ovanför vagnen.
![Bild](https://i.imgur.com/u47Ehgu.jpg)
Delar av Göta Älvbron har faktiskt redan monterats ned. En bit av gång- och cykelbanorna på fastlandssidan har plockats bort för att ge plats åt nya brospann.
![Bild](https://i.imgur.com/uTjFpxk.jpg)
Den nya bron blir en lyftbro, med lägre segelfri höjd än dagens Göta Älvbron. De fyra pylonerna och själva lyftdelen med maskineri är ännu inte levererade till Göteborg.
När man kommit i land på Hisingssidan så är det inte långt till den nya Ringödepån. Faktum är att körtiden från depå till Centralstationen blir kortare från Ringön än vad den är från Rantorget!
![Bild](https://i.imgur.com/T640uSn.jpg)
Här är uppfarten till den nya depån, jag har Hjalmar Brantingsgatan i ryggen.
![Bild](https://i.imgur.com/tDdWYeb.jpg)
Samma plats, fast åt andra hållet.
![Bild](https://i.imgur.com/kYOSERD.jpg)
När jag passerade pågick utbildning av depåpersonal uppe på området, här i en M32. Planerad trafikstart är nu på måndag (1 juni) med ca. 30 tåg. I samband med detta uppför användandet av Slottsskogsdepån för trafikvagnar och den depån övergår till att hantera leveransen av M33.
![Bild](https://i.imgur.com/MZzIrYA.jpg)
Lite i skymundan bland alla stora byggen så pågår även det löpande underhållet av spårvägsnätet. Här pågår kontaktledningsbyte och ombyggnation av kontaktledningsanläggningen mellan Redbergsplatsen och Härlanda, vilket alltså var anledningen till att linje 1 kördes via Korsvägen.
![Bild](https://i.imgur.com/QWDaOSw.jpg)
Samtidigt som kontaktledningsarbetet utfördes även ett spårbyte vid hållplats Stockholmsgatan.
![Bild](https://i.imgur.com/cNUCkl7.jpg)
Provkörningarna av M33 pågår som sagt, så nu gäller det att ha ögonen med sig när man är ute på stan! Det är främst med ögonen som man upptäcker den nya vagnen, öronen hjälper inte så mycket när vagnen är så tyst! Här vagn 490 utanför Ullevi.
![Bild](https://i.imgur.com/UtT2pEQ.jpg)
490 dök upp ytterligare en gång, då vid Stenpiren. 490-499 är av typ M33B, vilket innebär att de är tvåriktningsvagnar.
Det var allt för den här gången, återkommer säkert i framtiden när en del av sakerna som nämnts ovan faktiskt har byggts och tagits i drift!