Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av TKO »

Skyddsombudet har aviserat att spårvägstrafiken skall skyddsstoppas på grund av brister i personalsäkerheten - från början skulle stoppet ske idag kl 15 men är nu uppskjutet till samma tid i morgon.

Läs mer här!

Vad säger forumets göteborgsskribenter om detta - är det befogat?
Själv har jag för en gångs skull ingen åsikt!

Thomas K Ohlsson
"stockholmare"
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av Erik Sandblom »

Jag förstår inte hur låsta framdörrar skulle skydda förarna. Till skillnad från bussförare sitter spårvagnsförare i en glasbur som rimligen skyddar mot smitta. Se bild från en av de äldre spårvagnarna här:
https://somparals.wordpress.com/2011/10/20/dag-28/
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av jesper »

Erik Sandblom skrev:Jag förstår inte hur låsta framdörrar skulle skydda förarna. Till skillnad från bussförare sitter spårvagnsförare i en glasbur som rimligen skyddar mot smitta. Se bild från en av de äldre spårvagnarna här:
https://somparals.wordpress.com/2011/10/20/dag-28/
Vad jag förstått så handlar det mer om de resor som görs i tjänsten, t.ex. mellan depå och rastlokal. Med avspärrat utrymme längst fram i vagnen så behöver inte förarna vistas i omedelbar närhet av andra resenärer under dessa resor.
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av daniel_s »

Och för det ska man skyddsstopps hela spårvägen? Håhåjaja...
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Och för det ska man skyddsstopps hela spårvägen? Håhåjaja...
Ja, när man inte får något resultat när man har försökt förhandla en längre tid så blir det väl så.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av Sven Blomberg »

Jaha. Det är alltså en maktdemonstration.
Medlem nr 266
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av C12C3C3C12 »

Trafiken plingar på som vanligt nu: https://ka.se/2020/05/20/inget-skyddsst ... parvagnar/
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av BSB101 »

Sven Blomberg skrev:Jaha. Det är alltså en maktdemonstration.
På vilket sätt då menar du? Men du kanske inte tycker att detta med en bra arbetsmiljö är så viktigt?
Enceladus
Inlägg: 9957
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av Enceladus »

GS måste förbereda för robotdrivna vagnar
GT skrev:Nu blev det inget skyddsstopp efter att Göteborgs Spårvägar och Kommunal enats om nödvändiga åtgärder för att bättre kunna skydda förarna. Att spårvagnsförarna ska ha rimlig arbetsmiljö är självklart.

Men smittrisken och hot om skyddsstopp visar på det långsiktigt ohållbara i att ha mänskliga förare längs med ett spårbundet system. Redan i dag borde Göteborgs Spårvägar förbereda sig för en total automatisering av förarsystemet.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:GS måste förbereda för robotdrivna vagnar
GT skrev:Nu blev det inget skyddsstopp efter att Göteborgs Spårvägar och Kommunal enats om nödvändiga åtgärder för att bättre kunna skydda förarna. Att spårvagnsförarna ska ha rimlig arbetsmiljö är självklart.

Men smittrisken och hot om skyddsstopp visar på det långsiktigt ohållbara i att ha mänskliga förare längs med ett spårbundet system. Redan i dag borde Göteborgs Spårvägar förbereda sig för en total automatisering av förarsystemet.
Robotdrivna spårvagnar?
GT har ju alltid haft koll... är det Sveriges sämsta dagstidning?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av Odd »

TKO skrev:
Enceladus skrev:GS måste förbereda för robotdrivna vagnar
GT skrev:Nu blev det inget skyddsstopp efter att Göteborgs Spårvägar och Kommunal enats om nödvändiga åtgärder för att bättre kunna skydda förarna. Att spårvagnsförarna ska ha rimlig arbetsmiljö är självklart.

Men smittrisken och hot om skyddsstopp visar på det långsiktigt ohållbara i att ha mänskliga förare längs med ett spårbundet system. Redan i dag borde Göteborgs Spårvägar förbereda sig för en total automatisering av förarsystemet.
Robotdrivna spårvagnar?
GT har ju alltid haft koll... är det Sveriges sämsta dagstidning?

/TKO
Ja, journalister har inte alltid bra koll. Det är ju därför de intervjuar personer som skall kunna något.

För det första, smittorisk och skyddsstoppshot har inget som helst med det långsiktigt hållbara att göra. Det handlar helt och hållet om policy och ekonomi.

För det andra, just spårvagnstrafik lämpar sig väl för autonom körning då det är färre faktorer att hantera än med autonoma bussar. Om inte myndighetssverige sätter för många käppar i hjulen så tror jag att vi kommer se fungerande automatdrift av spårvägstrafik före full automatisering av busstrafik.

Det är bara att titta på hur dåligt det går med försöket med självkörande bussar i Barkarby, där jag själv med cykel har råkat hamna bakom ett sådant åbäke, körandes så långsamt att det knappt är styrfart på cykeln, men utan möjlighet att köra om pga andra utplacerade hinder. Efter idogt plingande gjorde den medföljande ombordpersonen något med åbäket så det stannade och vinkade sedan förbi mig. Nu när försöken har pågått en tid så borde det ju ha hänt något, eller hur!
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9957
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Ja, journalister har inte alltid bra koll. Det är ju därför de intervjuar personer som skall kunna något.

För det första, smittorisk och skyddsstoppshot har inget som helst med det långsiktigt hållbara att göra. Det handlar helt och hållet om policy och ekonomi.

För det andra, just spårvagnstrafik lämpar sig väl för autonom körning då det är färre faktorer att hantera än med autonoma bussar. Om inte myndighetssverige sätter för många käppar i hjulen så tror jag att vi kommer se fungerande automatdrift av spårvägstrafik före full automatisering av busstrafik.

Det är bara att titta på hur dåligt det går med försöket med självkörande bussar i Barkarby, där jag själv med cykel har råkat hamna bakom ett sådant åbäke, körandes så långsamt att det knappt är styrfart på cykeln, men utan möjlighet att köra om pga andra utplacerade hinder. Efter idogt plingande gjorde den medföljande ombordpersonen något med åbäket så det stannade och vinkade sedan förbi mig. Nu när försöken har pågått en tid så borde det ju ha hänt något, eller hur!
Har inte bussbranschen ett större behov av automatdrift med tanke på de höga personalkostnaderna? Det handlar ju inte om vad som är tekniskt möjligt, utan vad branschen strävar efter. Exempelvis är automatdrift av tunnelbanetrafik ett löst problem, men många vill behålla ett föråldrat trafikstyrningssystem som omöjliggör detta.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Ja, journalister har inte alltid bra koll. Det är ju därför de intervjuar personer som skall kunna något.

För det första, smittorisk och skyddsstoppshot har inget som helst med det långsiktigt hållbara att göra. Det handlar helt och hållet om policy och ekonomi.

För det andra, just spårvagnstrafik lämpar sig väl för autonom körning då det är färre faktorer att hantera än med autonoma bussar. Om inte myndighetssverige sätter för många käppar i hjulen så tror jag att vi kommer se fungerande automatdrift av spårvägstrafik före full automatisering av busstrafik.

Det är bara att titta på hur dåligt det går med försöket med självkörande bussar i Barkarby, där jag själv med cykel har råkat hamna bakom ett sådant åbäke, körandes så långsamt att det knappt är styrfart på cykeln, men utan möjlighet att köra om pga andra utplacerade hinder. Efter idogt plingande gjorde den medföljande ombordpersonen något med åbäket så det stannade och vinkade sedan förbi mig. Nu när försöken har pågått en tid så borde det ju ha hänt något, eller hur!
Har inte bussbranschen ett större behov av automatdrift med tanke på de höga personalkostnaderna? Det handlar ju inte om vad som är tekniskt möjligt, utan vad branschen strävar efter. Exempelvis är automatdrift av tunnelbanetrafik ett löst problem, men många vill behålla ett föråldrat trafikstyrningssystem som omöjliggör detta.
Säkerligen har bussbranschen större behov, men jag är inte säker på att det kommer att löna sig lika snabbt pga de betydande svårigheter som en sådan implementation troligen bjuder på. Om man däremot vill ha framdrift på utvecklingen så är det i stort sett alltid bättre att ta de lågt hängande frukterna först. En utveckling av autonoma spårfordon (ej att förväxla med automatdrift) kommer därför att ge en knuff framåt för bussbranschen.

Sen innebär kanske inte autonoma fordon en personalbesparing om man ändå måste ha ombordpersonal som kan ta över vid situationer som inte automatiken kan hantera. Därför är det inte säkert att det blir en kostnadsbesparing över huvud taget, tvärtom. Men på sikt så kommer kvaliteten på körningen, och därmed potentiellt färre skador och möjligen punktligare trafik, ändå kunna utgöra en besparing.
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
TKO skrev:
Robotdrivna spårvagnar?
GT har ju alltid haft koll... är det Sveriges sämsta dagstidning?

/TKO
Ja, journalister har inte alltid bra koll. Det är ju därför de intervjuar personer som skall kunna något.

För det första, smittorisk och skyddsstoppshot har inget som helst med det långsiktigt hållbara att göra. Det handlar helt och hållet om policy och ekonomi.

För det andra, just spårvagnstrafik lämpar sig väl för autonom körning då det är färre faktorer att hantera än med autonoma bussar. Om inte myndighetssverige sätter för många käppar i hjulen så tror jag att vi kommer se fungerande automatdrift av spårvägstrafik före full automatisering av busstrafik.

Det är bara att titta på hur dåligt det går med försöket med självkörande bussar i Barkarby, där jag själv med cykel har råkat hamna bakom ett sådant åbäke, körandes så långsamt att det knappt är styrfart på cykeln, men utan möjlighet att köra om pga andra utplacerade hinder. Efter idogt plingande gjorde den medföljande ombordpersonen något med åbäket så det stannade och vinkade sedan förbi mig. Nu när försöken har pågått en tid så borde det ju ha hänt något, eller hur!
Nu var det inte en journalist som skrev detta utan en ledarskribent. Dom behöver inte intervjua någon eftersom dom tror sej veta bäst själva!

Visst går det lättare att automatisera spårvägsdrift än busstrafik - hur begreppet "autonom" kommit in har jag aldrig förstått - men det betyder inte att det är helt lätt när det handlar om blandtrafik. Så jag TROR att det inte är värt besväret...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9957
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Säkerligen har bussbranschen större behov, men jag är inte säker på att det kommer att löna sig lika snabbt pga de betydande svårigheter som en sådan implementation troligen bjuder på. Om man däremot vill ha framdrift på utvecklingen så är det i stort sett alltid bättre att ta de lågt hängande frukterna först. En utveckling av autonoma spårfordon (ej att förväxla med automatdrift) kommer därför att ge en knuff framåt för bussbranschen.

Sen innebär kanske inte autonoma fordon en personalbesparing om man ändå måste ha ombordpersonal som kan ta över vid situationer som inte automatiken kan hantera. Därför är det inte säkert att det blir en kostnadsbesparing över huvud taget, tvärtom. Men på sikt så kommer kvaliteten på körningen, och därmed potentiellt färre skador och möjligen punktligare trafik, ändå kunna utgöra en besparing.
Röda och blå linjerna har fortfarande inte automatdrift medan Barkarbystaden redan har autonoma bussar. Lågt hängande frukter plockas inte om branschen inte vill det. Jag vet inte vilken inställning Göteborgs Spårvägar har till automatisering, men det är viljan och inte tekniska begränsningar som kommer att avgöra.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Säkerligen har bussbranschen större behov, men jag är inte säker på att det kommer att löna sig lika snabbt pga de betydande svårigheter som en sådan implementation troligen bjuder på. Om man däremot vill ha framdrift på utvecklingen så är det i stort sett alltid bättre att ta de lågt hängande frukterna först. En utveckling av autonoma spårfordon (ej att förväxla med automatdrift) kommer därför att ge en knuff framåt för bussbranschen.

Sen innebär kanske inte autonoma fordon en personalbesparing om man ändå måste ha ombordpersonal som kan ta över vid situationer som inte automatiken kan hantera. Därför är det inte säkert att det blir en kostnadsbesparing över huvud taget, tvärtom. Men på sikt så kommer kvaliteten på körningen, och därmed potentiellt färre skador och möjligen punktligare trafik, ändå kunna utgöra en besparing.
Röda och blå linjerna har fortfarande inte automatdrift medan Barkarbystaden redan har autonoma bussar. Lågt hängande frukter plockas inte om branschen inte vill det. Jag vet inte vilken inställning Göteborgs Spårvägar har till automatisering, men det är viljan och inte tekniska begränsningar som kommer att avgöra.
Som framgår av "Odd":s tidigare inlägg är inte de "autonoma" bussarna i Barkarbystaden någon jättesuccé. Det var heller inte det första försöket i Kista...
Påminner väl lite om försöket med batteribussar mellan Ropsten och Karolinska - stort ståhej när det startade och nu är det något SL helst vill glömma!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av daniel_s »

Den dag förarlösa bilar blir en kommersiell produkt är förarlösa bussar ingen stor grej. Det är en process med betydligt större ekonomiska incitament än obemannade spårvagnar. De rent tekniska aspekterna är praktiskt taget betydelselösa i sammanhanget!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Skyddsstopp på spårvagnarna i Göteborg.

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Den dag förarlösa bilar blir en kommersiell produkt är förarlösa bussar ingen stor grej. Det är en process med betydligt större ekonomiska incitament än obemannade spårvagnar. De rent tekniska aspekterna är praktiskt taget betydelselösa i sammanhanget!
Om den "tekniska aspekten" är "det fungerar inte" så är den inte helt betydelselös.

påpekar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar