Av de som reser med SL:s natttrafik på helgnätterna är det få som skulle kunna ta egen bil om de skall leva lagligt så argumentationen håller inte.Enceladus skrev:Varken pendeltågen eller Tvärbanan har ett föråldrat trafikstyrningssystem som sätter käppar i hjulet. Avbrottsfri trafik à la Öresundstågen och Köpenhamns metro är fullt möjlig på dessa banor (liksom på gröna linjen). Förhoppningsvis kan cykelaspekten få MP att utmana Tamsons dogmer. När det föråldrade trafikstyrningssystemet äntligen ersätts kan även övriga tunnelbanelinjer få avbrottsfri trafik. Avbrottsfri trafik på helger ger likväl en viss effekt eftersom det är fler som reser då.TKO skrev:Mitti:s "jättenkät" (ja dom kallar den så i papperstidningen jag fick i brevlådan idag) har gått till så att de ställt frågan på sin facebooksida och så har den som önskar kunnat svara. Det framgår inte hur många som svarade ("hundratals" säger inte så mycket) och det finns inget som talar för att de som svarat är representativa ens för befolkningsgruppen "bilister" - därför finns ingen större anledning att ta "jätteenkäten" som utgångspunkt för en seriös diskussion.
Och på tal om seriösa diskussioner så skriver signaturen "Enceladus" följande:
"Tvärbanan har precis samma problem som pendeltågen och Saltsjöbanan - den går inte dygnet runt. Det betyder att många behöver en bil för att kunna åka på natten, och då blir steget till att använda bilen hela tiden ganska litet."
I verkligheten är det ju så att det inte finns något spårtrafiksystem i Stockholm som har "natttrafik" i någon större utsträckning, något som skribenten alltid förtiger. Så om det är avsaknad av natttrafik (på spår) som leder till att folk köper bil gäller det lika väl i Vällingby som i Tullinge!
Har skribenten några funderingar kring hur Köpenhamns pendeltåg kan rymma cyklar även i rusningen medan det är helt otänkbart i Stockholm både på pendeltågen och Tvärbanan? Kan Köpenhamns höga ambitionsnivå avseende acceptabel beläggning ha något med saken att göra?
För vi kan väl en gång för alla vara överens om att tunnelbanans natttrafik främst är till för att transportera hem förfriskade krogbesökare?
När det gäller cyklar anser jag att dom inte har på spårvagnar eller pendeltåg att göra. Det hela är en befängd idé!
Räkna på hur mycket plats en resenär med cykel tar jämfört med en utan så inses lätt att det inte är vettigt...
Tänk om signaturen "Enceladus" någon gång skulle tänka på de vanliga resenärerna som åker till och från jobb och skola istället för små särintressen som helgfirare och trötta cyklister!
/TKO
/TKO