"Tack för att du använder de bakre dörrarna"

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

"Tack för att du använder de bakre dörrarna"

Inlägg av TKO »

"Tack för att du använder de bakre dörrarna" - detta och liknande budskap (det verkar variera mellan utförarbolag och faktisk även inom samma bolag) finns anslaget på bussarnas framdörrar i SL-trafiken. Och det är ju gulligt att någon (SL?) tackar oss trafikanter...

Men eftersom framdörrarna inte öppnas är det ju knappast något att tacka oss för - vi har ju inget val. Ja det skulle vara att inte använda de bakre dörrarna och i så fall bli kvar på hållplatsen!

Det SL menar är förmodligen "Framdörren/arna är stängda, använd de bakre dörrarna". Så varför skriver dom inte det då?

Det är väl någon på informationsavdelningen som tycker att det skall vara lite puttinuttigt och luddigt utformat utformat - något som präglar SL:s information och emellanåt gör den helt oförståelig!

dagens gnäll från
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: "Tack för att du använder de bakre dörrarna"

Inlägg av Odd »

Jag har haft liknande funderingar även vid andra omständigheter. Då vi lite fyrkantiga och lätt bokstavsberoende människor ser sådant så reagerar vi lätt.

Dock har jag lärt mig att hantera dessa situationer genom att fundera på om företeelsen som orsakar irritationen i min hjärna är av sådan art att den faktiskt har någon praktisk negativ betydelse, och allt som ofta så är svaret "nej" och då låter jag det helt enkelt bero.

På den aktuella frågan så kan jag ju alltid dra till med en högst okvalificerad gissning, nämligen att eftersom engelska språket använder motsvarande uttryck i en vidare betydelse än den svenska så förekommer det allt oftare att vi just applicerar den vidare engelska innebörden även här.

Är denna språkutveckling bra eller dålig? Tja, språk utvecklas hela tiden och det är ju faktiskt hur vi använder det som avgör dess utveckling.
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Tack för att du använder de bakre dörrarna"

Inlägg av TKO »

Motsvarande skylt med engelsk text torde lyda "Please use the back doors" - eventuellt förtydligat med "Front door(s) closed"…

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Tack för att du använder de bakre dörrarna"

Inlägg av daniel_s »

Det står på engelska på samma skylt. Mycket riktigt är den engelska texten en uppmaning. Du har exakt rätt i din misstanke:
TKO skrev:Det är väl någon på informationsavdelningen som tycker att det skall vara lite puttinuttigt och luddigt utformat utformat - något som präglar SL:s information och emellanåt gör den helt oförståelig!
Kunde inte ha skrivit det bättre själv!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: "Tack för att du använder de bakre dörrarna"

Inlägg av ADDE »

I det sammanhanget vore deen svenska motsvarigheten egentligen bli "Var god använd de bakre dörrarna". men det kanske låter som en gammalmodig uppmaning?
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Tack för att du använder de bakre dörrarna"

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:I det sammanhanget vore deen svenska motsvarigheten egentligen bli "Var god använd de bakre dörrarna". men det kanske låter som en gammalmodig uppmaning?
Precis så borde man ha skrivit. Det är inte ett dugg gammalmodigt.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Tack för att du använder de bakre dörrarna"

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
ADDE skrev:I det sammanhanget vore deen svenska motsvarigheten egentligen bli "Var god använd de bakre dörrarna". men det kanske låter som en gammalmodig uppmaning?
Precis så borde man ha skrivit. Det är inte ett dugg gammalmodigt.
Inte mer gammalmodigt än "folkvett" och "eget ansvar"!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7480
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: "Tack för att du använder de bakre dörrarna"

Inlägg av Kantorn »

ADDE skrev:I det sammanhanget vore deen svenska motsvarigheten egentligen bli "Var god använd de bakre dörrarna". men det kanske låter som en gammalmodig uppmaning?
Eller: Använd de bakre dörrarna, tack!
Professionell tyckare
Skriv svar