Enceladus skrev:
Det går dock inte att motivera båttrafik med något annat än hög kundnöjdhet. Trafiken är extremt dyr och ger i princip inga restidsvinster. Den avlastande effekter på den övriga trafiken är marginell. Direktbusstrafik genererar större samhällsnytta än båttrafik, men troligtvis inte lika stor samhällsnytta som nattrafik med tåg. Varför ska just båttrafik och direktbusstrafik prioriteras?
Nja - du får ju räkna med upplevd restid - det är ju den som har betydelse för resenären och de båtlinjer som man har något slags framgång med brukar ändå ge en upplevd restidsvinst. Men trängsel är väl i och för sig då också en faktor som man naturligtvis kan räkna in i upplevd restid. Det vill säga att även om den upplevda restiden blir ungefär densamma till Tappström som att åka tunnelbana och buss, så kan man ju då räkna in att det inte är så kul att stå från Brommaplan in till stan och att den restiden då inte uppfyller riktlinjerna och kan ges ett ekonomiskt mervärde.
Sedan håller jag ju med om att inte båtlinjerna i regel håller för en samhällsekonomisk beräkning. Men detta bygger ju mycket på att man alltid har dubbelbemanning - vilket ju egentligen inte ska behövas. Man behöver ju då också båtar som tar liter fler passagerare än de ofta ganska små skärgårdsbåtar som används i Stockholm. Här är väl också en skillnad att det - med något undantag - inte har handlat om att några stora infrastrukturinvesteringar. Även om det på lång sikt naturligtvis ofta kan gå att hämta hem kostnaderna, så är det ändå många miljarder som måste lånas upp eller då tas från budget eller kassa.
Enceladus skrev:
Stockholmsregionen har ju också många hotell som inte är på gångavstånd till stan, bland annat i Solna, Arlanda och Älvsjö. Om inte den usla kollektivtrafiken sätter käppar i hjulet så kommer även Flemingsberg att ha ett brett utbud av hotell. Ambitionsnivån för Stockholm South Business District är väldigt hög. Just nu utgör den politiska ledningen i regionen den största bromsklossen för
Sveriges största stadsbyggnadsprojekt. Det räcker att läsa ingressen: "Det ska vara liv 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året". Lycka till med det säger jag...
Jag tycker att din uppskattning är rimlig, men jag vill ändå kommentera den ytterligare. Med drygt 100 helgdagar per år blir det 150 miljoner kronor extra per år som spenderas i den lokala ekonomin. Enbart momsintäkterna räcker ju för att finansiera nattrafik med pendeltåg. Nattlivet skapar också många arbetstillfällen - både direkt och indirekt. Det är just tack vare de stora effekterna på den lokala ekonomin som nattrafik är bland den mest samhällsekonomiskt lönsamma trafiken som finns.
Jo, det är klart att det finns hotell utanför centrum i alla städer. Men min poäng var väl att vi inte är en stad som lever på turism som London gör. Antalet turister som kommer hit för att göra "Stockholm" är relativt begränsat och i innerstaden är det ändå gångavstånd (vilket det inte riktigt är i London ens till de stora hotellområden som finns).
Nu dricker ju dock tyvärr inte folk alkoholfri öl - så effekterna av att folk är ute och festar på kvällarna är nog i och för sig svårt att hämta hem ekonomiskt - om man ser på vad droger, alkohol och de slagsmål och annan kriminalitet som äger rum i krogmiljö och vad det orsakar samhället.
Ska man se någon samhällsekonomisk vinst i en attraktiv kollektivtrafik på natten är det nog i sådana fall mer övergripande. Det vill säga att det kan locka folk att bosätta sig i Stockholm (attrahera arbetskraft) och det finns kultur och uteliv som lockar.