Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Roslagbanan till Rimbo, för och emot och när, var, hur?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Var ska vi börja?
Att pendeltågen har lägre acceleration än tunneltågen har inget med vare sej tåglängd eller maxfart att göra - det handlar bara om att öka motoreffekten.
Tåglängden har en marginell inverkan på den möjliga tågtätheten, det tar några sekunder extra för ett tåg på 214 meter att "lämna plattformen" jämfört med ett på knappt 150 meter - men skillnaden är inte jättestor vid lika acceleration.
Nej den stora skillnaden mellan Citybanan och tunnelbanan är signalsystemen, men även att att den ena har plattformsväggar.

Det är alltså ingen större match att förbättra pendeltågstrafiken, om viljan fanns...

Men jag tror inte vi skall ha vare sej pendeltåg (oavsett om det är X60 eller "NG") eller tunnelbana till Rimo, så jag har svårt att se relevansen för denna deldiskussion i denna tråd. Men snart blir det väl natttrafik också!
Kan skribenten ge ett exempel på ett pendeltåg med hög maxhastighet som har minst lika hög acceleration som C20?
Kan skribenten ge ett exempel på en bana som har högre turtäthet än Citybanan med lika kapacitetsstarka och dörrfattiga tåg?

Pendeltågen i Berlin och Köpenhamn har lägre kapacitet. Pendeltågen i Paris har bredare dörrar (dock högre kapacitet och lägre acceleration). Det kanske inte är så enkelt att köra fler tåg med de förutsättningar som finns här?

Kommer de tåg som trafikerar Roslagsbanan att ha en prestanda som mer påminner om C20 än om X60? Där är relevansen för denna deldiskussion i denna tråd!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Kantorn skrev:Om man bestämmer sig för att bygga RB - eller annan järnväg - till Norrtälje från Stockholm, så tror jag Rimbo kan känna sig överkört. Jag tror det blir antingen det ena eller det andra.
Vilken politiker som idag kallar 11-12 km järnväg mellan Kårsta och Rimbo för ett hiskeligt dyrt projekt, skulle samtidigt driva på ett betydligt dyrare projekt för spår till Norrtäljebyn? Dessutom får man som parti inte några nya väljare i Norrtäljebyn om man föreslår att ett tåg med kanske 15-minuterstrafik kan ersätta dagens populära dubbeldäckare som har neråt 5-minuterstrafik. Speciellt om det kommer fram att man tänkt dra spåret via Rö/Kårsta eller Åkersberga, och inte på egen bana helt utan stopp längs vägen. Snarare lär man tappa väljare lokalt. Alla som har lite koll på hur folk i Norrtäljebyn tänker vet redan detta. Därför: Glöm Norrtäljebyn nu. Det är inte realistiskt, utan bara en fix ide fast i låsta tankebanor gällande kommuncentrum, vilket är en tanke som inte fungerar att planera trafik efter, sedan sammanslagningarna 1971. Sjuhundrabygden ligger närmare för arbetspendling till Stockholm, Täby, Vallentuna, Arlanda, Knivsta och Uppsala, jämfört med Norrtäljebyn, så det är logiskt sett där nybyggande behövs de närmsta decennierna.
Förhoppningsvis kan vi bygga 11-12 km järnväg mellan Kårsta och Rimbo inom överskådlig framtid, utan att försätta hela nationen i konkurs.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

I dessa tider när man troligen kommer behöva "pumpa in" tusentals miljarder för att få igång ekonomin så kan sådana här projekt bli självfinansierande. Man kan villkora att en viss andel av arbetena skall utföras av inhemska företag så att det garanteras att pengarna går ut i den lokala ekonomin och att företagens vinster på projektet återförs till landets ekonomi. Det skulle betyda att även om NCC och Skanska tar hem stora arbeten på dessa så återgår minst 75% av vinsten till svenska ägare.

Investeringar i snabbtågsjärnväg och lokal-regional järnväg, bidrag till trådbuss och spårvägar även på mindre orter, vindkraft, solkraft och kraftnät, fibernät till hela landet, uppgraderat kraftnät, rejäla investeringar i kommunernas i många fall eftersatta V/A-anläggningar, badhus etc. Detta är typiska investeringar som kan finansieras med nytryckta pengar som i normala fall skulle kunna innebära en ekonomisk belastning men som i dessa tider vägs upp av att alla andra ekonomier gör likadant.

Då skulle en utbyggnad av Roslagsbanan kanske kunna ske, inte bara till Rimbo, utan även kanske Vallentuna, Lindholmen eller Kårsta-Norrtälje, vilket skulle kunna leda till en restid mellan Stockholm central och Norrtälje på ca en timme mot dagens 1:20 inkl byte, kanske snabbare med expresståg, om det görs korrekt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Var ska vi börja?
Att pendeltågen har lägre acceleration än tunneltågen har inget med vare sej tåglängd eller maxfart att göra - det handlar bara om att öka motoreffekten.
Tåglängden har en marginell inverkan på den möjliga tågtätheten, det tar några sekunder extra för ett tåg på 214 meter att "lämna plattformen" jämfört med ett på knappt 150 meter - men skillnaden är inte jättestor vid lika acceleration.
Nej den stora skillnaden mellan Citybanan och tunnelbanan är signalsystemen, men även att att den ena har plattformsväggar.

Det är alltså ingen större match att förbättra pendeltågstrafiken, om viljan fanns...

Men jag tror inte vi skall ha vare sej pendeltåg (oavsett om det är X60 eller "NG") eller tunnelbana till Rimo, så jag har svårt att se relevansen för denna deldiskussion i denna tråd. Men snart blir det väl natttrafik också!
Kan skribenten ge ett exempel på ett pendeltåg med hög maxhastighet som har minst lika hög acceleration som C20?
Kan skribenten ge ett exempel på en bana som har högre turtäthet än Citybanan med lika kapacitetsstarka och dörrfattiga tåg?

Pendeltågen i Berlin och Köpenhamn har lägre kapacitet. Pendeltågen i Paris har bredare dörrar (dock högre kapacitet och lägre acceleration). Det kanske inte är så enkelt att köra fler tåg med de förutsättningar som finns här?

Kommer de tåg som trafikerar Roslagsbanan att ha en prestanda som mer påminner om C20 än om X60? Där är relevansen för denna deldiskussion i denna tråd!
X60 har i realiteten bättre acceleration än C20.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Verspieder skrev:
Kantorn skrev:Om man bestämmer sig för att bygga RB - eller annan järnväg - till Norrtälje från Stockholm, så tror jag Rimbo kan känna sig överkört. Jag tror det blir antingen det ena eller det andra.
Vilken politiker som idag kallar 11-12 km järnväg mellan Kårsta och Rimbo för ett hiskeligt dyrt projekt, skulle samtidigt driva på ett betydligt dyrare projekt för spår till Norrtäljebyn? Dessutom får man som parti inte några nya väljare i Norrtäljebyn om man föreslår att ett tåg med kanske 15-minuterstrafik kan ersätta dagens populära dubbeldäckare som har neråt 5-minuterstrafik. Speciellt om det kommer fram att man tänkt dra spåret via Rö/Kårsta eller Åkersberga, och inte på egen bana helt utan stopp längs vägen. Snarare lär man tappa väljare lokalt. Alla som har lite koll på hur folk i Norrtäljebyn tänker vet redan detta. Därför: Glöm Norrtäljebyn nu. Det är inte realistiskt, utan bara en fix ide fast i låsta tankebanor gällande kommuncentrum, vilket är en tanke som inte fungerar att planera trafik efter, sedan sammanslagningarna 1971. Sjuhundrabygden ligger närmare för arbetspendling till Stockholm, Täby, Vallentuna, Arlanda, Knivsta och Uppsala, jämfört med Norrtäljebyn, så det är logiskt sett där nybyggande behövs de närmsta decennierna.
Förhoppningsvis kan vi bygga 11-12 km järnväg mellan Kårsta och Rimbo inom överskådlig framtid, utan att försätta hela nationen i konkurs.
En modern normalspårig järnväg skulle snudd på halvera restiden Shockholm - Norrtälje. Det går utmärkt att köra Stockholm - Uppsala direkt med regionaltåg på 27 minuter så Stockholm - Norrtälje på 25 minuter i rusningen med direkttäg är inte omöjligt! Vem väljer bussen då?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev:
Verspieder skrev:
En modern normalspårig järnväg skulle snudd på halvera restiden Shockholm - Norrtälje. Det går utmärkt att köra Stockholm - Uppsala direkt med regionaltåg på 27 minuter så Stockholm - Norrtälje på 25 minuter i rusningen med direkttäg är inte omöjligt! Vem väljer bussen då?
Jag hävdar att spårvidden i sig i detta fall har ringa betydelse för möjligheten att halvera körtiden på Stockholm-Norrtälje. Det skulle slå på några få minuter eller så.
Vad som är viktigare är möjligheten att hålla marschhastighet under större delen av sträckningen och för det så behövs egna spår.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Instämmer med Odd, spårvidden har ingen betydelse, däremot vad man trafikerar den med.
Som exempel finns Schweiz och Japan, t.ex,
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
twr

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:
Verspieder skrev:
Du menar väl en nybyggd järnväg med färre uppehåll?

Roslagsbanan är en modern järnväg, och spårvidden har ingen betydelse.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Att jag skriver "ringa betydelse" är att STH för smalspår (1000mm) i Japan är 140 km/h, om jag inte minns fel. Det kan vara högre nånstans. Men även STH 120 skulle förmodligen innebära en fungerande restid.
X12

Inlägg av X12 »

Odd skrev:STH för smalspår (1000mm) i Japan är 140 km/h, om jag inte minns fel.
160 km/h på 1067mm är väl det högsta som körts i Japan.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Hechtwagen skrev:En modern normalspårig järnväg skulle snudd på halvera restiden Shockholm - Norrtälje. Det går utmärkt att köra Stockholm - Uppsala direkt med regionaltåg på 27 minuter så Stockholm - Norrtälje på 25 minuter i rusningen med direkttäg är inte omöjligt! Vem väljer bussen då?
En modern järnväg (spårvidden lämnar jag därhän) med få stopp mellan Norrtälje och Stockholm vore givetvis en utmaning mot busslinje 676, och jag har inget emot något sådant projekt. Men nu var det en omväg från Norrtälje via Rimbo, och befintlig bana över Kårsta och Vallentuna till Stockholm, som ställdes mot busslinje 676, och det var det jag menade att man bör glömma. Dvs att man bör hålla planeringen Roslagsbanan till Rimbo fullständigt separat från ett eventuellt projekt med ny express järnväg med få stopp mellan Stockholm och Norrtälje (samt vidare på befintligt spårreservat till Kapellskär?)
Med dagens klumpiga ihopklumpning av Norrtälje och Rimbo, med hänvisning till "kommuncentrum", bli debatten rätt underlig och orealistisk.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Per Lind skrev:Instämmer med Odd, spårvidden har ingen betydelse, däremot vad man trafikerar den med.
-Per
Fast vad är det för exempel egentligen? Var i välden kör man över 80 km/h på spårvidder under 1000 mm??
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev:
Per Lind skrev:Instämmer med Odd, spårvidden har ingen betydelse, däremot vad man trafikerar den med.
-Per
Fast vad är det för exempel egentligen? Var i välden kör man över 80 km/h på spårvidder under 1000 mm??
Snart i Roslagen. STH på x15p är 120 km/h och banan kommer höjas till 100 km/h. Men jag misstänker att eftersom fordonen klarar högre sth än banan så kommer man säkerligen på de fåtal ställen man har möjlighet, sätta "fri fart" av bara farten...

Sth över 80/100 är väl knappast relevant på ett system med täta stopp, som Roslagsbanan. Men ett eller två expressspår kommer ju onekligen förändra förutsättningarna!
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:
Hechtwagen skrev:
-Per
Snart i Roslagen. STH på x15p är 120 km/h och banan kommer höjas till 100 km/h. Men jag misstänker att eftersom fordonen klarar högre sth än banan så kommer man säkerligen på de fåtal ställen man har möjlighet, sätta "fri fart" av bara farten...

Sth över 80/100 är väl knappast relevant på ett system med täta stopp, som Roslagsbanan. Men ett eller två expressspår kommer ju onekligen förändra förutsättningarna!
Roslagsbanan är inte (bara) ett system med täta stopp. Dels finns det snabbtåg. Dels är det på sina håll långt mellan stationerna. Mellan Arninge och Rydbo, och på sina håll norr om Vallentuna kommer det nog att bli aktuellt att köra 120 km/h.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Hechtwagen skrev:
-Per
Om Du söker på nätet så hittar Du flera uppgifter. 130-160 km är inte ovanligt, även i Europa.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Per Lind skrev:
Hechtwagen skrev:
-Per
Om Du söker på nätet så hittar Du flera uppgifter. 130-160 km är inte ovanligt, även i Europa.
-Per
Försöker googla, men hittar inte direkt nåt. Spanska Feve och schweiziska RhB verkar ha tåg för max 120km/h. Vilken bana i Europa kör snabbare än så på smalspår?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Per Lind skrev:
Hechtwagen skrev:
-Per
-Per
Var i Europa kör man 130 km/h eller fortare på banor med under 1000 mm spårvidd?

Ge bara ett enda exempel så tror jag dig!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Hechtwagen skrev:Var i Europa kör man 130 km/h eller fortare på banor med under 1000 mm spårvidd?
Smalspår är väl allt under 1435 mm? Så det blir lite märkligt att du efterlyser banor under 1000 mm spårvidd som exempel. Nu ställdes frågan inte till mig, och jag har dessutom bara ett par exempel från Japan och 1067 mm-järnvägar. Men svarar ändå:

Första tanken går direkt till de lite uträtade och ombyggda smalspårsbanorna som man kör två olika "Mini-Shinkansen" på i norra Japan. Yamagata Shinkansen och Akita Shinkansen som båda har en STH på 130 km/t:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mini-shinkansen

Andra tanken blir mest teoretisk, och gäller konceptet Super Tokkyū, som ska kunna gå i uppåt 200 km/t på 1067 mm, och ska i förlängningen kunna konverteras till 1435 mm, så man kan få upp hastigheten från 200 km/t till 260 km/t. Ingen Super Tokkyū är dock byggd eller ens påbörjad idag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Super_Tokky%C5%AB

Å andra sidan känns dessa jämförelser lätt onödiga, då 120 km/t på våra 891 mm väl är helt okej, och klart godkänt?
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Verspieder skrev:
Hechtwagen skrev:Var i Europa kör man 130 km/h eller fortare på banor med under 1000 mm spårvidd?
Smalspår är väl allt under 1435 mm? Så det blir lite märkligt att du efterlyser banor under 1000 mm spårvidd som exempel. Nu ställdes frågan inte till mig, och jag har dessutom bara ett par exempel från Japan och 1067 mm-järnvägar. Men svarar ändå:

Första tanken går direkt till de lite uträtade och ombyggda smalspårsbanorna som man kör två olika "Mini-Shinkansen" på i norra Japan. Yamagata Shinkansen och Akita Shinkansen som båda har en STH på 130 km/t:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mini-shinkansen

Andra tanken blir mest teoretisk, och gäller konceptet Super Tokkyū, som ska kunna gå i uppåt 200 km/t på 1067 mm, och ska i förlängningen kunna konverteras till 1435 mm, så man kan få upp hastigheten från 200 km/t till 260 km/t. Ingen Super Tokkyū är dock byggd eller ens påbörjad idag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Super_Tokky%C5%AB

Å andra sidan känns dessa jämförelser lätt onödiga, då 120 km/t på våra 891 mm väl är helt okej, och klart godkänt?
Per Lind sa att det finns banor i Europa med spårvidd under 1000mm där man kör 130-170km/h, och det är detta vi båda ifrågasatte :)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Exakt! Fram med "bevisen" nu!
Skriv svar