Kan skribenten ge ett exempel på ett pendeltåg med hög maxhastighet som har minst lika hög acceleration som C20?TKO skrev:Var ska vi börja?
Att pendeltågen har lägre acceleration än tunneltågen har inget med vare sej tåglängd eller maxfart att göra - det handlar bara om att öka motoreffekten.
Tåglängden har en marginell inverkan på den möjliga tågtätheten, det tar några sekunder extra för ett tåg på 214 meter att "lämna plattformen" jämfört med ett på knappt 150 meter - men skillnaden är inte jättestor vid lika acceleration.
Nej den stora skillnaden mellan Citybanan och tunnelbanan är signalsystemen, men även att att den ena har plattformsväggar.
Det är alltså ingen större match att förbättra pendeltågstrafiken, om viljan fanns...
Men jag tror inte vi skall ha vare sej pendeltåg (oavsett om det är X60 eller "NG") eller tunnelbana till Rimo, så jag har svårt att se relevansen för denna deldiskussion i denna tråd. Men snart blir det väl natttrafik också!
Kan skribenten ge ett exempel på en bana som har högre turtäthet än Citybanan med lika kapacitetsstarka och dörrfattiga tåg?
Pendeltågen i Berlin och Köpenhamn har lägre kapacitet. Pendeltågen i Paris har bredare dörrar (dock högre kapacitet och lägre acceleration). Det kanske inte är så enkelt att köra fler tåg med de förutsättningar som finns här?
Kommer de tåg som trafikerar Roslagsbanan att ha en prestanda som mer påminner om C20 än om X60? Där är relevansen för denna deldiskussion i denna tråd!