Att bussbolagen inte har några incitament att förbättra trafiken för resenärerna håller jag med om. Däremot kan man inte försämra hur mycket som helst förstås. Nattrafiken kan ju ändå ge skäl till många klagomål och det mäts ju ändå i månadsrapporterna - även om det inte specificeras. Det finns förstås inte på kartan att göra någon passning till något om inte Trafikförvaltningen kräver det. Så hade ju exempelvis 639 mot Stockholm anpassning från 677 vid Rimbo när Keolis körde. Sedan krävde inte Trafikförvaltningen det i avtalet med Nobina, varvid förstås kopplingen togs bort. Men man kan inte anklaga bolagen för att Trafikförvaltningen inte tycker man behöver ha en passning. Sedan måste man förstås alltid göra en värdering om det är en rimlig kostnad att ta.Enceladus skrev: Operatörerna har inga incitament att förbättra nattrafiken. Dels görs det inga kundundersökningar nattetid. På sin höjd smittar missnöjet av sig i pendeltågstrafiken, vilket bussoperatörerna inte behöver bry sig om. Dels gör Trafikförvaltningen inga uppföljningar av avtalen. Operatörerna kan göra lite vad de vill.
Nattbuss 791 mot Södertälje tillhör trafikområdet Huddinge/Botkyrka/Söderort som precis står inför en ny upphandling. Den befintliga operatören, d.v.s. Keolis, har minst sagt nonchalerat nattrafiken. Ett annat exempel är nattbuss 795 som enligt avtalet ska ha passning till pendeltågen men som Keolis ger blanka fan i. Förhoppningsvis blir den nya operatören bättre. Bland annat Nobina är ganska bra på nattrafik. Nobina trafikerar nattbuss 591 som har högre turtäthet med betydligt färre resenärer.
Men högre turtäthet löser bara ett av många problem. Restiden är fortfarande dålig och täckningen är usel. Tunnelbanan och dess matarbussar har mycket bättre täckning än de nattbussar som ersätter pendeltågen. Deth är bara ett fåtal av pendeltågens matarbussar som ersätts när pendeltågen slutar gå. Samtidigt går i princip alla av tunnelbanans tyngre matarbussar på helgnätter (t.ex. 117, 119, 133, 134, 142, 144, 147, 160, 165, 188, 422, 515, 610, 828). Det är väldigt svårt att få ett fungerande trafikupplägg utan själva stommen i trafiken.
Det stämmer däremot inte att man inte gör någon uppföljning. Det gör man förstås. Det handlar snarare om hur man gör uppföljningen. Där finns en hel del mer att önska. I grunden handlar det ju dock om hur man formulerar avtalen och vilket ansvar entreprenörerna ska ha att bestämma över själva. Samtidigt - ju mer detaljerade krav, ju dyrare blir förstås också driften av trafiken. Sedan menar jag väl att man ofta är för snäll gentemot entreprenörer där man alltför länge accepterar bortförklaringar i brister i trafiken.
Sedan skulle jag nog säga att pendeltågens nattersättning ligger på ungefär samma nivå som för tunnelbanans. Ser inte någon större skillnad. En del av linjerna som du här kopplar till tunnelbanan, fungerar ju också gentemot pendeltågstrafiken och har förstås på natten en mer dubbel funktion och fungerar då även som ersättning för pendeltågstrafiken.