Stopp Angered

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Stopp Angered

Inlägg av 2763 »

Det har varit ett litet stopp idag, F.Y.I.

Hjör som Hjörne läs GP, http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=100131
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

GS reperations och bogservagn

Inlägg av Björn J. »

Tänk vad mycket man får reda på genom att läsa tidningen.
Undrars när GS införskaffade en "reparations- och bogservagn"?
Det var väl vid tiden för mammutarnas hädanfärd som "valfisken" togs ur drift?
Men det är klart, det kan ju vara bantekniks oslotrikk, men knappsats troligt.
Mest troligt är väl att man fått backa upp en trafikvagn för att sedan dra ner den skadade... eller att efterföljande trafikvagn fått skjuta haveristen framför sig, det lär finnas "fjärrkontroll" med lång kabel för spådana övningar? eller var det bara till pedalvagnarna?
Och heter det verkligen "växellåda" på spårvagnar..?

Bj.
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Nej, GS har ingen reparations/bogservagn. Jag vet inte exakt vad som inträffade i detta fall. Förmodligen kopplade man på efterföljande vagn och sköt fram haveristen. Innan haveristen är bogseras måste den boggi med haveriet lyftas och ställas på sk. "dollys" för att vara flyttbar.

Någon fjärrkontroll med lång kabel finns inte, man använder radion mellan vagnarna eventuellt kan man använda handsignaler på samma sätt som Ringlinien.

Det skulle kanske vara en dagsprogrampunkt för Ringlinien att få studera bärgning och resurser som finns att tillgå i "Götet".

Växellåda?
Motoraxeln är för högvarvig för att driva direkt på hjulaxeln utan måste gå genom en växel. Växeldreven brukar vara inkapslade av någonting, är detta inte en växellåda (allmän uppfattning)?

/JAgr
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

JAgr skrev:Nej, GS har ingen reparations/bogservagn. Jag vet inte exakt vad som inträffade i detta fall.

(raderade litet)

Någon fjärrkontroll med lång kabel finns inte, man använder radion mellan vagnarna eventuellt kan man använda handsignaler på samma sätt som Ringlinien.

Det skulle kanske vara en dagsprogrampunkt för Ringlinien att få studera bärgning och resurser som finns att tillgå i "Götet".

Växellåda?
Motoraxeln är för högvarvig för att driva direkt på hjulaxeln utan måste gå genom en växel. Växeldreven brukar vara inkapslade av någonting, är detta inte en växellåda (allmän uppfattning)?

/JAgr
Jo jag vet ju att det inte finns någon bärgnings eller reparationsvagn, glömde väl en smily där.
Vad jag menade var hur våra dagstidningar förvanskar verkligheten, när dom skriver så.
Men hörde faktisk av en annan SSR-medlem som också är anställd av det där stora trafikföretaget på andra sidan gatan, att det fanns någon slags kabelförsedd "fjärrkontroll" som man då kunde manövrera den bakre vagenen med, från den främre, men det var då kanske till pedalvagnarna?

Räddningstjänsten och "kåren" har väl övningar i bland? då kunde ju SSR få bli åskådare?

Ok, men "växelåda" för mig är någonting med 4-5 växlar framåt och en bakåt... men en sådan transmission på spårvagnar heter väl detsamma då.

Bj.
Skriv svar