Lars_L skrev:Man har sagt att man ska göra tillfälligt undantag p.g.a. arbete med getingmidjan, bl.a. så att posten kan komma fram. Vilket ju kan vara ganska vettigt.
Visst man kan köra med enkelspår för sista avgångarna. Sträckan genom citybanan tar ju dock 12-minuter. Förvisso fungerar det ju bra på linje 35 där man har samma avgångstid från Stockholms City i T18. Men om även Märsta-Södertälje ska kunna ha någon senare avgång blir det ju knepigare. Norrut bör det väl kunna fungera också att lägga till en avgång 0.57 till Märsta. Men då skulle sista avgången mot Södertälje behöva gå ganska mycket senare - omkring 1.20 om man ska ha en styv tidtabell. Däremot kunde man väl i sådana fall kanske förlänga 0.35-avgången hela vägen till Södertälje + då att en del tåg som idag går till Stockholms city - kanske måste tas bort - för att få plats med tågen från stan. Förvisso en på ett sätt kanske vettig prioritering.
Jag citerar ett gammalt inlägg som ger en bra överblick.
Enceladus skrev:Följande tåg avslutar sin resa i City på vardagar: från Bålsta 0:29 och 0:59, från Nynäshamn 0:44, från Uppsala 0:48 och 1:18, från Södertälje 0:55, från Västerhaninge 1:14 (totalt 7 ankomster)
Följande tåg avslutar sin resa i City på helgdagar: från Bålsta 1:59, från Märsta 2:03, från Västerhaninge 2:14, från Södertälje 2:25 (totalt 4 ankomster)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på vardagar: mot Uppsala 4:12 och 4:42, mot Bålsta 4:46, mot Nynäshamn 4:46 och 5:16, mot Södertälje 4:50, mot Märsta 4:57, mot Tungelsta 5:01 (totalt 8 avgångar)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på helgdagar: mot Nynäshamn 5:01, mot Bålsta 5:16, mot Södertälje 5:20 och 5:50, mot Märsta 5:27, mot Västerhaninge 5:31 (totalt 6 avgångar)
Eftersom alla dessa tåg inte får plats att ställas upp i tunneln tomkörs vissa till depåerna. På vardagar klockan 0:43 och 1:09 går det tåg från City till Älvsjödepån. Dessa skulle med lätthet kunna trafikeras - tåglägena finns ju redan i Citybanan! Dessutom kan man som du säger förlänga avgången 0:35 söderut. Så här skulle upplägget kunna se ut:
0:16 Nynäshamn
0:20 Södertälje
0:35 Västerhaninge (istället för Älvsjö)
0:43 Södertälje (istället för Älvsjödepån)
1:09 Tungelsta (istället för Älvsjödepån)
1:20 Södertälje (ny avgång - nu finns det plats för enkelspårsdrift)
Det borde alltså inte vara något problem att förlänga pendeltågstrafiken med en timme på vardagar - precis som på tunnelbanan - och mer än så kan man vänta med.